Köpråd: Saab 9-3 Aero 2.8T eller TurboX?

Securityguard
22 augusti 2010 · 22 Inlägg

Hej!
Har funderingar på att köpa mig en 9-3 aero eller turbox, vet att det finns lite skillnader så som flera hk och xwd på turbox.

Någon som kan ge mig lite råd när det gäller dessa?smile

Hassoni
22 augusti 2010 · 92 Inlägg

Håller med dansken TX väger mer, men jag hade valt TurboX var jag än hade bott. Förjävligt fina är dom:)

Securityguard
22 augusti 2010 · 22 Inlägg

Dansken- skrev:
TurboX är en mycket fin bil med ett jättetrevlig AWD system, vilket tyvärr också är ganska tungt. Hade du bott i norrland hade jag rekommenderat TurboX, så du kunde köra på bredställ hela vintern, men om du bor i Örebro, så är en 2.8T med 280 hk nog bättre, för den lägre vikt gör att den känns piggare.

menar du 2.8T xwd 280 hk? Annars är det ju 2.8T 255 hk.

Securityguard
22 augusti 2010 · 22 Inlägg

Dansken- skrev:
2009 2.8T har 280 hk

Finns väl ingen ren 2.8T med 280 hk utan fyrhjulsdrift?

Securityguard
22 augusti 2010 · 22 Inlägg
Seth
23 augusti 2010 · 3 354 Inlägg

Securityguard skrev:

Dansken- skrev:
2009 2.8T har 280 hk

Finns väl ingen ren 2.8T med 280 hk utan fyrhjulsdrift?

caben har väl det utan xwd systemet. bara en liten notis?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Hamilton
23 augusti 2010 · 8 864 Inlägg

Står valet mellan Aero 2.8T eller Turbo-X (Finns bara som -08) så väljer jag en Turbo X helt klart.
Just Turbo X är ju lite speciel med sina 2000 exemplar och det är väll mest dom inbitna SAAB fantasterna som är villiga att betala vad det kostar att tillhöra den lilla skaran av X-ägare.

Vilken man väljer är ju lite vad man är villiga att betala

Fotograf på tierpidag.se
Mack Forum- och sitemoderator
29 augusti 2015 · 26 151 Inlägg

Gammal tråd, jag vet, men lyfter hellre denna än att göra en ny.

Hur "bra" är Saabs fyrhjulsdrift? Är väl Haldex och den är väl hållbar, att lita på?
Har sett att där finns "vanliga" Saab 9-3 kombis med XWD, är dom lika trevliga som TurboX-modellen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
AX3L
30 augusti 2015 · 398 Inlägg

Den är fruktansvärt bra och ska inte alls jämföras med Volvos dito vad jag har hört. TurboX och vanliga 2.8T XWD är samma bil i allt väsentligt om den som inte är TurboX är utrustad med eLSD, vilket många men inte alla bilar var. Den fördelar upp mot 100% av kraften till bakaxeln och är rätt revolutionerande vad jag hört. Notera att vanliga kombis finns som 2.0T XWD med 210 kusar, och som daily driver hade jag nog övervägt den istället.

NIzmO Ollikkala Racing
30 augusti 2015 · 1 724 Inlägg

Kommer ihåg när Saab kom med 4wd och det man då kunde läsa var att det var Haldex senaste och just då världens bästa 4wd system så skulle nog inte tvivla på det systemet.

- Time Attack -
Mack Forum- och sitemoderator
30 augusti 2015 · 26 151 Inlägg

AX3L skrev:
Den är fruktansvärt bra och ska inte alls jämföras med Volvos dito vad jag har hört. TurboX och vanliga 2.8T XWD är samma bil i allt väsentligt om den som inte är TurboX är utrustad med eLSD, vilket många men inte alla bilar var. Den fördelar upp mot 100% av kraften till bakaxeln och är rätt revolutionerande vad jag hört. Notera att vanliga kombis finns som 2.0T XWD med 210 kusar, och som daily driver hade jag nog övervägt den istället.

NIzmO skrev:
Kommer ihåg när Saab kom med 4wd och det man då kunde läsa var att det var Haldex senaste och just då världens bästa 4wd system så skulle nog inte tvivla på det systemet.

Låter ju sannerligen lovande i så fall.

Tänker lite framåt, och eftersom man har en liten hemlig förkärlek för Saab så funderar man på att ge märket en chans, men hur är motorerna med dessa? Hållbara? Funkar som dom ska? Är det kedja eller kamrem?
Har läst en del om äldre motorer och vissa av dom verkar ju inte ha varit någon större hit, men på senare tid rätade dom väl upp sig?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
AX3L
30 augusti 2015 · 398 Inlägg

Nya 9-3an (2003+) har inte haft några problem med motorerna, 9-5an fick man ordning på 2004. Kort och gott rätt skottsäkra motorer, även om V6an är rätt törstig tyvärr. 2.0T är därför ett förnuftigare, men givetvis tråkigare val. Har du inte tittar på saabturboclubs forum rekommenderas det varmt!

Mack Forum- och sitemoderator
30 augusti 2015 · 26 151 Inlägg

AX3L skrev:
Nya 9-3an (2003+) har inte haft några problem med motorerna, 9-5an fick man ordning på 2004. Kort och gott rätt skottsäkra motorer, även om V6an är rätt törstig tyvärr. 2.0T är därför ett förnuftigare, men givetvis tråkigare val. Har du inte tittar på saabturboclubs forum rekommenderas det varmt!

Är väl V6:an som är mest intressant..frågan är hur törstig?
Långkörning/pendling kontra kortkörning?
Men självklart kan man leva med en 2.0T också, så länge man får med XWD:n.

Edit: Och tack för tipsen förstås!

Senast redigerat av Mack (30 augusti 2015)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Larsson2k
1 september 2015 · 100 Inlägg

Man kan väl hård dra det till att funderar du på en TX så bör du vara redo på ett ohyggligt tankande om du kör lite inspirerat. Trots tankning varje vecka ångrar jag än idag att jag sålde bilen, trots 4 års ägande. V6:an är en bombsäker maskin, körde väldigt hårt med min, aldrig bana men väldigt mycket på landsväg och slingriga vägar. Under mitt ägande fick jag endast byta expansionskärl, tydligen en bristfällig konstruktion. Har du funderingar på en TX eller 2.8T, välj TX:en, skit i 2.0T för den är billigare, den är samtidigt tråkigare. Du kommer inte ångra dig.

Satsa på en fullutrustad, nav, bose, taklucka och premiumskinn.
/R

Mack Forum- och sitemoderator
1 september 2015 · 26 151 Inlägg

qzN skrev:
Man kan väl hård dra det till att funderar du på en TX så bör du vara redo på ett ohyggligt tankande om du kör lite inspirerat. Trots tankning varje vecka ångrar jag än idag att jag sålde bilen, trots 4 års ägande. V6:an är en bombsäker maskin, körde väldigt hårt med min, aldrig bana men väldigt mycket på landsväg och slingriga vägar. Under mitt ägande fick jag endast byta expansionskärl, tydligen en bristfällig konstruktion. Har du funderingar på en TX eller 2.8T, välj TX:en, skit i 2.0T för den är billigare, den är samtidigt tråkigare. Du kommer inte ångra dig.

Satsa på en fullutrustad, nav, bose, taklucka och premiumskinn.
/R

Dom är så törstiga alltså?
Tjae..kan ju uppvägas om dom är så bra i övrigt som andra säger.
Mången tack för råden!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
sabsthlm
1 september 2015 · 113 Inlägg

jag nöjd med min efter 4 års ägande men Premium skinn hade jag velat haft smile

AX3L
1 september 2015 · 398 Inlägg

Mack, hur mycket tänkte du köra med den varje år? Tänk på att bensinen fortfarande (och speciellt nu) är en rätt liten del av bilägandet. Låt säga att den drar 1.1 istället för 0.8 blandad körning, dvs 3 dl mer per mil eller ungefär 4 kronor. Kör du 2000 mil är det 8k, men du betalar ändå 6000 i försäkring, 3000 i skatt och 25k i bensin. En ökning på knappt 20% kanske kan vara värt det, om man nu har bilar som ett stort intresse. Jag som student kunde inte motivera den ökningen, men visst är det värt det om man har råd.

Mack Forum- och sitemoderator
1 september 2015 · 26 151 Inlägg

AX3L skrev:
Mack, hur mycket tänkte du köra med den varje år? Tänk på att bensinen fortfarande (och speciellt nu) är en rätt liten del av bilägandet. Låt säga att den drar 1.1 istället för 0.8 blandad körning, dvs 3 dl mer per mil eller ungefär 4 kronor. Kör du 2000 mil är det 8k, men du betalar ändå 6000 i försäkring, 3000 i skatt och 25k i bensin. En ökning på knappt 20% kanske kan vara värt det, om man nu har bilar som ett stort intresse. Jag som student kunde inte motivera den ökningen, men visst är det värt det om man har råd.

Skulle tippa på att det blir som nu med V70:in, fast kanske lite mer, det vill säga runt plus eller minus 2000-2500 mil om året.
Vet inte riktigt hur framtidsutsikterna ser ut med jobb och sånt, söker ju annat, men man får väl räkna på hur man har det nu och sen utgå därifrån.
Rätt dyr skatt på dom jäklarna, trots att dom är ganska "nya", är det inte?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
AX3L
2 september 2015 · 398 Inlägg

Mack skrev:

AX3L skrev:
Mack, hur mycket tänkte du köra med den varje år? Tänk på att bensinen fortfarande (och speciellt nu) är en rätt liten del av bilägandet. Låt säga att den drar 1.1 istället för 0.8 blandad körning, dvs 3 dl mer per mil eller ungefär 4 kronor. Kör du 2000 mil är det 8k, men du betalar ändå 6000 i försäkring, 3000 i skatt och 25k i bensin. En ökning på knappt 20% kanske kan vara värt det, om man nu har bilar som ett stort intresse. Jag som student kunde inte motivera den ökningen, men visst är det värt det om man har råd.

Skulle tippa på att det blir som nu med V70:in, fast kanske lite mer, det vill säga runt plus eller minus 2000-2500 mil om året.
Vet inte riktigt hur framtidsutsikterna ser ut med jobb och sånt, söker ju annat, men man får väl räkna på hur man har det nu och sen utgå därifrån.
Rätt dyr skatt på dom jäklarna, trots att dom är ganska "nya", är det inte?

Jo runt 3500 kronor vill jag minnas, kanske ännu lite mer om du vill ha XWD och tomatlåda.

Hur som helst tycker jag att du ska överväga 2.0T också. Lite mindre umpf original men ett steg 1 från tex Hirsch (motsvarande Polestar) ger acceleration rätt likt 2.8T original. Du får också lägre skatt, förmodligen lägre försäkring och framförallt rätt avsevärt lägre förbrukning. Men givetvis inte samma ljud eller känsla, så det är ju en avvägning man får göra.

Mack Forum- och sitemoderator
2 september 2015 · 26 151 Inlägg

AX3L skrev:

Mack skrev:

AX3L skrev:
Mack, hur mycket tänkte du köra med den varje år? Tänk på att bensinen fortfarande (och speciellt nu) är en rätt liten del av bilägandet. Låt säga att den drar 1.1 istället för 0.8 blandad körning, dvs 3 dl mer per mil eller ungefär 4 kronor. Kör du 2000 mil är det 8k, men du betalar ändå 6000 i försäkring, 3000 i skatt och 25k i bensin. En ökning på knappt 20% kanske kan vara värt det, om man nu har bilar som ett stort intresse. Jag som student kunde inte motivera den ökningen, men visst är det värt det om man har råd.

Skulle tippa på att det blir som nu med V70:in, fast kanske lite mer, det vill säga runt plus eller minus 2000-2500 mil om året.
Vet inte riktigt hur framtidsutsikterna ser ut med jobb och sånt, söker ju annat, men man får väl räkna på hur man har det nu och sen utgå därifrån.
Rätt dyr skatt på dom jäklarna, trots att dom är ganska "nya", är det inte?

Jo runt 3500 kronor vill jag minnas, kanske ännu lite mer om du vill ha XWD och tomatlåda.

Hur som helst tycker jag att du ska överväga 2.0T också. Lite mindre umpf original men ett steg 1 från tex Hirsch (motsvarande Polestar) ger acceleration rätt likt 2.8T original. Du får också lägre skatt, förmodligen lägre försäkring och framförallt rätt avsevärt lägre förbrukning. Men givetvis inte samma ljud eller känsla, så det är ju en avvägning man får göra.

Blir det en Saab så har jag också kraven med den rätta fronten - den som just TurboX har - kombi, manuell låda och fyrhjulsdriften. Skall grunna lite på vad skatt och sånt kan kosta på en 2.0T, för som du säger, det går ju alltid chippa och få lite umpf i alla fall.
Har inga problem således att det "bara" skulle bli en 2.0T, så länge dom uppfyller mina krav.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang