Vad är grejen med automat lådor?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
4 september 2010 · 1 948 Inlägg

Turbomotor skrev:
ja lite kanske man kan bestämma, men när ja körde mina föräldrars bil på e4  i en uppförsbacke så var ja tvungen att gasa mer för att hålla hastigheten och till slut växlade den ner en växel och ja höll samma gasläge och hastigheten sjönk ännu mer och varvtalet va då på ca 3000 varv/min och då växlade fanskapet ner ännu en gång och då hamnade ja påca 5000var/min ist och jag tycker en motor på 150 hk borde klara det utan att växla ner? så man bestämmer ju inte helt över  den..

AcesHigh666 skrev:

LeafBox skrev:
När det är JAG som kör bil vill JAG kunna bestämma hur och när det ska hända saker. tongue

Om du nånsin provat en automat så borde du veta att det faktiskt är du själv som bestämmer, man bestämmer när den växlar ner/upp med gasen.

Det där låter som fel på bilen, min bil växlar inte ner i någon backe man stöter på längs landsvägar o dylikt.

Finns ju säkert extrema backar, men jag har inte stött på någon. Startar jag dock från stillastående, eller låg hastighet i en uppförsbacke, så kan de ibland vänta med 4an tills man är uppe.  4an e högsta växeln på min låda.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Rinnegan Malleus Malificarum
5 september 2010 · 2 401 Inlägg

Turbomotor skrev:
ja lite kanske man kan bestämma, men när ja körde mina föräldrars bil på e4  i en uppförsbacke så var ja tvungen att gasa mer för att hålla hastigheten och till slut växlade den ner en växel och ja höll samma gasläge och hastigheten sjönk ännu mer och varvtalet va då på ca 3000 varv/min och då växlade fanskapet ner ännu en gång och då hamnade ja påca 5000var/min ist och jag tycker en motor på 150 hk borde klara det utan att växla ner? så man bestämmer ju inte helt över  den..

Troligtvis så hade den motorn inte alla hästar i hagen skulle jag gissa.

Det som händer där är att växellådan tycker att det är för mycket belastning och växlar ner, för att skona på slitage delar så du slipper byta låda. Det kan vara ännu roligare dock, som ett problem vi hade med en jänkare med 350 TPI och TH700 låda. Tyckte den hade för mycket belastning då man låg på trean i en uppförsbacke i cirka 110km/h, växlar då ner och tycker att den har för lite belastning och växlar genast upp igen, och håller på så tills man gasar upp till 120km/h.

Underbart med att få allting att lira rätt när man bygger.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Mreque89 Oturen själv
5 september 2010 · 593 Inlägg

Ksj skrev:
Folk väljer automat för att de är lata eller handikappade och inte kan köra manuellt.

Eller så hittar man en bra bil som råkar vara automat. Väljer du att slänga en sådan kommentar kan du knipa istället. jag tycker det är kul att köra manuell och har alltid gjort det innan. Men teknologin går frammåt och jag ser inte dig med häst och vagn.. trött man blir på idioter

Brum
Jocke_lkpg
5 september 2010 · 69 Inlägg

Har relativt nyligen slagit hål på min vision om att man ska ha manuell växellåda.
Köpte mig nämligen en bil med automat, och det är nog fasen det bästa jag gjort.

Som folk nämner i tråden så kan man ju själv med hjälp av gasen reglera hur/när den ska växla.

Blir man dessutom för trött på automaten så drar man bara spaken åt vänster o petar i växlarna manuellt.

Automat for the people !

FireTraXX DFFL
5 september 2010 · 9 020 Inlägg

Finns inga fördelar med manuell låda.

Moderna bilar med moderna automatlådor är lika snabba/snabbare som sina manuella syskon.
Vill jag vispa runt halva dagen så ska jag fan ha grädde efteråt, det får jag inte i en bil.

Bränna gummi går utmärkt, gjorde jag senast igår.
Bestämma hur den ska växla gör jag med såväl foten som med högerhanden (Sportläge och "manuellt" läge ju...)

Att vilja ha manuell låda är för bakåtsträvare.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Hool
5 september 2010 · 1 067 Inlägg

Minusgrader med kall olja i automaten är ingen höjdare..   

Motorvärmare är ett måste på bilar ändå men speciellt om det är en automat..

Volvon nästan stannade mellan växlarna när det var riktigt kallt ^^

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
FireTraXX DFFL
5 september 2010 · 9 020 Inlägg

Hool skrev:
Minusgrader med kall olja i automaten är ingen höjdare..   

Motorvärmare är ett måste på bilar ändå men speciellt om det är en automat..

Volvon nästan stannade mellan växlarna när det var riktigt kallt ^^

Inga problem i min bil. smile

EDIT:
I lastbilen däremot så rasslar det till när jag kör iväg och den ska gå från 3:an till 4:an.
Men endast första starten efter en kall natt.
Och den har på två år rullat 39000 mil. smile

Senast redigerat av FireTraXX (5 september 2010)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Kosha
5 september 2010 · 138 Inlägg

Det är ju grymt skönt att köra med automat speciellt om man ska köra långt.

jimmy-124 Svartlistad
5 september 2010 · 446 Inlägg

Kosha skrev:
Det är ju grymt skönt att köra med automat speciellt om man ska köra långt.

Om man ska åka långt på tex landsväg är det ju typ ingen skillnad för man gasar ju ändå bara upp till lämplig hastighet sen slår man på farthållaren smile

Det är i köer automaten verkligen är guld värd! // Jimmy

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
Kosha
5 september 2010 · 138 Inlägg

jimmy-124 skrev:

Kosha skrev:
Det är ju grymt skönt att köra med automat speciellt om man ska köra långt.

Om man ska åka långt på tex landsväg är det ju typ ingen skillnad för man gasar ju ändå bara upp till lämplig hastighet sen slår man på farthållaren smile

Det är i köer automaten verkligen är guld värd! // Jimmy

Ja jo självklart, jag tycker det är skönt att köra automat var jag än kör. Farthållare är också riktigt skönt ja, det saknar jag i min bil haha.

Dansken-
5 september 2010 · 950 Inlägg

FireTraXX skrev:
Finns inga fördelar med manuell låda.

Moderna bilar med moderna automatlådor är lika snabba/snabbare som sina manuella syskon.
Vill jag vispa runt halva dagen så ska jag fan ha grädde efteråt, det får jag inte i en bil.

Bränna gummi går utmärkt, gjorde jag senast igår.
Bestämma hur den ska växla gör jag med såväl foten som med högerhanden (Sportläge och "manuellt" läge ju...)

Att vilja ha manuell låda är för bakåtsträvare.

Om du köper en ny bil, så är det oftast billigast med manuell låda, så det är väl en fördel, eller?

-Michael :-)
5 september 2010 · 367 Inlägg

Vad jag har förstått så blir det ju långt ifrån billigt om automatlådan rasar.
En gubbe som kom in på skolan en gång i tiden skulle få ge 58.000kr för en ny låda i sin Saab 9-3.

Ganska så ovärt med automat om man leker mycket om priserna för ny låda inkl. montering skall ha ett högre värde än hela bilen.

Rinnegan Malleus Malificarum
5 september 2010 · 2 401 Inlägg

-Michael skrev:
Vad jag har förstått så blir det ju långt ifrån billigt om automatlådan rasar.
En gubbe som kom in på skolan en gång i tiden skulle få ge 58.000kr för en ny låda i sin Saab 9-3.

Ganska så ovärt med automat om man leker mycket om priserna för ny låda inkl. montering skall ha ett högre värde än hela bilen.

Beror ju helt på vad det är för lådor samt om man ska köpa en begagnad eller en ny från Saab/Volvo/VAG/BMW etc, då är det ju fan idiot priser.

En ny TH400 låda till min bil kan man hitta för några tusenlappar, dyrare än så är det inte.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Germax
5 september 2010 · 12 086 Inlägg

Har ni som tjatar om manuell ens kört automat?
Finns inget skönare. Sitta o dra i en spak hela dagarna tar ju kol på en.
Ända fördelen med manuell är kanske om man kör riktigt inspirerat på bana lr dylika.
Ok, att de är billigare vid nyköp oxå.

xXSammy
5 september 2010 · 6 576 Inlägg

Snart kommer väl "Vad är grejen med manuella lådor?"

Känns ändå äckligt när bilen gör saker själv..jag gillar inte sånt; liksom så h a t a r jag farthållare

Bilen känns okontrollerad när den gör saker själv tycker jag

De/Dem
Mreque89 Oturen själv
5 september 2010 · 593 Inlägg

Det är en vanesak med farthållare och automat. den gör inte saker utan att du får den att göra de wink

Brum
Turbomotor volvolover
5 september 2010 · 667 Inlägg

vad menar du då ? att dom 150 hk har blivit 100 ist? tongue isf tror ja nog inte det, men ja vet inte..

Rinnegan skrev:

Turbomotor skrev:
ja lite kanske man kan bestämma, men när ja körde mina föräldrars bil på e4  i en uppförsbacke så var ja tvungen att gasa mer för att hålla hastigheten och till slut växlade den ner en växel och ja höll samma gasläge och hastigheten sjönk ännu mer och varvtalet va då på ca 3000 varv/min och då växlade fanskapet ner ännu en gång och då hamnade ja påca 5000var/min ist och jag tycker en motor på 150 hk borde klara det utan att växla ner? så man bestämmer ju inte helt över  den..

Troligtvis så hade den motorn inte alla hästar i hagen skulle jag gissa.

Det som händer där är att växellådan tycker att det är för mycket belastning och växlar ner, för att skona på slitage delar så du slipper byta låda. Det kan vara ännu roligare dock, som ett problem vi hade med en jänkare med 350 TPI och TH700 låda. Tyckte den hade för mycket belastning då man låg på trean i en uppförsbacke i cirka 110km/h, växlar då ner och tycker att den har för lite belastning och växlar genast upp igen, och håller på så tills man gasar upp till 120km/h.

Underbart med att få allting att lira rätt när man bygger.

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Turbomotor volvolover
5 september 2010 · 667 Inlägg

finns redan en sån tråd "Vad är grejen med manuella lådor?"   wink

Malheus skrev:
Snart kommer väl "Vad är grejen med manuella lådor?"

Känns ändå äckligt när bilen gör saker själv..jag gillar inte sånt; liksom så h a t a r jag farthållare

Bilen känns okontrollerad när den gör saker själv tycker jag

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Ksj
5 september 2010 · 1 217 Inlägg

Mreque89 skrev:

Ksj skrev:
Folk väljer automat för att de är lata eller handikappade och inte kan köra manuellt.

Eller så hittar man en bra bil som råkar vara automat. Väljer du att slänga en sådan kommentar kan du knipa istället. jag tycker det är kul att köra manuell och har alltid gjort det innan. Men teknologin går frammåt och jag ser inte dig med häst och vagn.. trött man blir på idioter

Blev fröken lite ledsen i ögat eller?

En bra bil med automat skriver du, för min del finns det inga bra bilar som har automat (okej, möjligen lastbilar och post/tidningsbilar).

Hur kul är det egentligen om man försöker sig på lite inspirerad körning och automaten får för sig att växla mitt i en kurva? -Inte speciellt.

Jag har kört bortåt 1000mil med automat och det är lugnt sagt 1000mil jag ångrar.

Saab 900 "2.1an" (1992)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
5 september 2010 · 391 Inlägg

Ksj skrev:

Mreque89 skrev:

Ksj skrev:
Folk väljer automat för att de är lata eller handikappade och inte kan köra manuellt.

Eller så hittar man en bra bil som råkar vara automat. Väljer du att slänga en sådan kommentar kan du knipa istället. jag tycker det är kul att köra manuell och har alltid gjort det innan. Men teknologin går frammåt och jag ser inte dig med häst och vagn.. trött man blir på idioter

Blev fröken lite ledsen i ögat eller?

En bra bil med automat skriver du, för min del finns det inga bra bilar som har automat (okej, möjligen lastbilar och post/tidningsbilar).

Hur kul är det egentligen om man försöker sig på lite inspirerad körning och automaten får för sig att växla mitt i en kurva? -Inte speciellt.

Jag har kört bortåt 1000mil med automat och det är lugnt sagt 1000mil jag ångrar.

Ja för då skickar man ju bara inte i automaten i sekventiellt läge? Om man inte kör en gammal risig Volvo automatare dvs, då ångrar man alla mil oavsett låda...

Four rings to rule them all!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang