Fotograferad av fartkamera, farfar äger bilen, kan dom spåra mej?

trippelturbo Trucker
4 september 2010 · 2 710 Inlägg

n_andersson skrev:

Evert_ skrev:
jag har kört 170 på 90 väg flera gånger på samma kamra med morsans bil inget har hänt

´
låter väldigt smart

+1

Fart missbrukare
myran Foto/Bilnörd
4 september 2010 · 1 541 Inlägg

Det som kommer hända är att dom kommer kika på bilder inom den "närmaste" familjen och se fall dom hittar föraren. 

Redan här finns en risk att du kommer hittas men kan klara dig.


Hittar dom dig inte där kommer dom skicka ett brev hem till bilägaren. Där dom frågesätter vem som körde bilen vid tillfället. 

Här får du ju be din farfar lite snällt att inte svara på detta bara eller att han svarar att han inte vet vem som körde bilen för tillfället.


Svarar han inte alls kommer dom förmodligen försöka nå han via telefon eller om dom orkar kalla han till förhör.
Han är inte enligt lag tvungen att ange vem som körde.

För övrigt blir inte alla bilder helt bra heller från kamerorna. Så finns en lite risk där med att dom inte hör av sig alls. Däremot när dom får en bra bild så är det ingen tvekan om saken vem som sitter o kör smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
discokapten Kapten på disco!
4 september 2010 · 1 729 Inlägg

Brains skrev:

discokapten skrev:

Brains skrev:

Det har jag lite svårt och tro om det gäller t ex 80 på 70 väg men även om dom skulle göra det så säger man bara att man inte vet vem som körde.
Svårare än så är det inte.

En av våra lastbilar torskade i södra länken för något år sen just för att ha kört 83 på 70 väg, trafikledningen vart kallad till förhör i Solna där de naturligtvis sa att killen var inhyrd, bara hade varit där en dag och de inte kom ihåg vem det var. Då åker snuten ut till Jordbro bara för att läsa av färdskrivaren vem som körde den dagen, så jag tror inte man ska känna sig helt säker.

Jo men det är lättare att gå vidare med yrkesförare då vi har den där underbara färdskrivaren.
Mot privatpersoner har dom däremot inget att använda som bevis.

Säger då ägaren till bilen att han inte vet vem som körde då så har dom ingenting att gå på.
Dom kan dra det hur långt som helst, bara att fortsätta neka för dom har fortfarande inte mer bevis än dom hade från första början.

Problemet är att de har rätten att gå igenom körkortsbilder tills de hittar den rätte, att det då är blodsläkt som är skriven på bilen gör det bara så mycket enklare.
Dock jag har mycket polare som har klarat sig att få böter på sina egna bilar bara för att de valt att neka, trots att det finns en bra bild på föraren/ägaren ifrån polisen. Det jag åsyftar är att det finns en chans att åka dit, hur stor eller liten den är beror nog mest på hur mycket tid och energi polis väljer att lägga ner i frågan.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Janneutanb
4 september 2010 · 7 271 Inlägg

discokapten skrev:

Brains skrev:

discokapten skrev:

En av våra lastbilar torskade i södra länken för något år sen just för att ha kört 83 på 70 väg, trafikledningen vart kallad till förhör i Solna där de naturligtvis sa att killen var inhyrd, bara hade varit där en dag och de inte kom ihåg vem det var. Då åker snuten ut till Jordbro bara för att läsa av färdskrivaren vem som körde den dagen, så jag tror inte man ska känna sig helt säker.

Jo men det är lättare att gå vidare med yrkesförare då vi har den där underbara färdskrivaren.
Mot privatpersoner har dom däremot inget att använda som bevis.

Säger då ägaren till bilen att han inte vet vem som körde då så har dom ingenting att gå på.
Dom kan dra det hur långt som helst, bara att fortsätta neka för dom har fortfarande inte mer bevis än dom hade från första början.

Problemet är att de har rätten att gå igenom körkortsbilder tills de hittar den rätte, att det då är blodsläkt som är skriven på bilen gör det bara så mycket enklare.
Dock jag har mycket polare som har klarat sig att få böter på sina egna bilar bara för att de valt att neka, trots att det finns en bra bild på föraren/ägaren ifrån polisen. Det jag åsyftar är att det finns en chans att åka dit, hur stor eller liten den är beror nog mest på hur mycket tid och energi polis väljer att lägga ner i frågan.

Jodå men dom lägger nog inte ner hur mycket tid som helst på att jaga någon som har gjort en mindre överträdelse.
Jag säger som svar till tidigare att ägaren av bilen kan aldrig få böter för någon annans hastighetsöverträdelse så länge som dom inte ser hemskt lika ut.

Man ber bara ägaren av bilen att svara att dom inte vet vem som körde sen får man hoppas att dom inte hittar på en i körkortsregistret smile

volvoentusiasten
4 september 2010 · 4 005 Inlägg

Upp till bevis om din farfar är av den fina skaran av äldre generation som inte ljuger och bedrar staten, eller av den yngre som ljuger och bedrar och gör allt för att inte sona sitt brott!

smile

Edit: och mygla såklart, glömde. smile

Senast redigerat av linuslinje (4 september 2010)

SportPilot Ubåtsingenjör
25 maj 2011 · 7 232 Inlägg

hej !

jag blev antagligen fotad igår kväll utav en sån här gömd foto buss, frågan är nu om jag kan bli av med körkortet ??? antagligen stog bussen precis innan en 100 skylt och jag höll väl närmare 110. Det var min fars bil och klockan va nog närmare 1 på natten, så att se en sån ute i skogen är inte allt för lätt. Hur mycket i böter kan man räkna med ? Vad händer om man nekar ?

ledsen att jag river upp en gammal tråd men de kändes bättre än att starta en ny

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
trippelturbo Trucker
25 maj 2011 · 2 710 Inlägg

CHEEVA skrev:
hej !

jag blev antagligen fotad igår kväll utav en sån här gömd foto buss, frågan är nu om jag kan bli av med körkortet ??? antagligen stog bussen precis innan en 100 skylt och jag höll väl närmare 110. Det var min fars bil och klockan va nog närmare 1 på natten, så att se en sån ute i skogen är inte allt för lätt. Hur mycket i böter kan man räkna med ? Vad händer om man nekar ?

ledsen att jag river upp en gammal tråd men de kändes bättre än att starta en ny

Är det första gången du blir tagen så är det bara böter.
Är du under prövotid o har gjort de några gånger, kan de bli återkallning.. Beror på!

Mvh

Fart missbrukare
SportPilot Ubåtsingenjör
25 maj 2011 · 7 232 Inlägg

BMWgrabben skrev:

CHEEVA skrev:
hej !

jag blev antagligen fotad igår kväll utav en sån här gömd foto buss, frågan är nu om jag kan bli av med körkortet ??? antagligen stog bussen precis innan en 100 skylt och jag höll väl närmare 110. Det var min fars bil och klockan va nog närmare 1 på natten, så att se en sån ute i skogen är inte allt för lätt. Hur mycket i böter kan man räkna med ? Vad händer om man nekar ?

ledsen att jag river upp en gammal tråd men de kändes bättre än att starta en ny

Är det första gången du blir tagen så är det bara böter.
Är du under prövotid o har gjort de några gånger, kan de bli återkallning.. Beror på!

Mvh

första gången jag blir tagen med körkort ... blev tagen på mc när ja va 16

samt att jag har prövo tid

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
gamlingen
25 maj 2011 · 5 198 Inlägg

Evert_ skrev:
jag har kört 170 på 90 väg flera gånger på samma kamra med morsans bil inget har hänt

Går väl bra så länge den inte knäpper,, vilket dom inte gör hela dagarna

gamlingen
25 maj 2011 · 5 198 Inlägg

BMWgrabben skrev:

CHEEVA skrev:
hej !

jag blev antagligen fotad igår kväll utav en sån här gömd foto buss, frågan är nu om jag kan bli av med körkortet ??? antagligen stog bussen precis innan en 100 skylt och jag höll väl närmare 110. Det var min fars bil och klockan va nog närmare 1 på natten, så att se en sån ute i skogen är inte allt för lätt. Hur mycket i böter kan man räkna med ? Vad händer om man nekar ?

ledsen att jag river upp en gammal tråd men de kändes bättre än att starta en ny

Är det första gången du blir tagen så är det bara böter.
Är du under prövotid o har gjort de några gånger, kan de bli återkallning.. Beror på!

Mvh

Som ALLTID med prövotid gäller samma regler för körkortsindragning,, skillnaden är att med prövotid så får man ta om kortet,, utan provötid så får man tillbaks det. Beror helt på hastigheten

SportPilot Ubåtsingenjör
25 maj 2011 · 7 232 Inlägg

så man kan altså bli av med kortet om man blir tagen utav en fartkamera ? tycker de är såå sjukt nedrigt att ställa ut den precis framför 100 skylten

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
gamlingen
25 maj 2011 · 5 198 Inlägg

CHEEVA skrev:
så man kan altså bli av med kortet om man blir tagen utav en fartkamera ? tycker de är såå sjukt nedrigt att ställa ut den precis framför 100 skylten

Det är väl 100 ända fram till skylten,, eller 100 när man passerat..

SportPilot Ubåtsingenjör
25 maj 2011 · 7 232 Inlägg

gamlingen skrev:

CHEEVA skrev:
så man kan altså bli av med kortet om man blir tagen utav en fartkamera ? tycker de är såå sjukt nedrigt att ställa ut den precis framför 100 skylten

Det är väl 100 ända fram till skylten,, eller 100 när man passerat..

jo visst är det så ... men vem gasar inte på innan skylten ? nästan alla gör så

vet om att jag har gjort fel, var trött och körde på ren autopilot

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
gamlingen
25 maj 2011 · 5 198 Inlägg

CHEEVA skrev:

gamlingen skrev:

CHEEVA skrev:
så man kan altså bli av med kortet om man blir tagen utav en fartkamera ? tycker de är såå sjukt nedrigt att ställa ut den precis framför 100 skylten

Det är väl 100 ända fram till skylten,, eller 100 när man passerat..

jo visst är det så ... men vem gasar inte på innan skylten ? nästan alla gör så

vet om att jag har gjort fel, var trött och körde på ren autopilot

Jo man vill ha farten uppe *s*

Knugcab
25 maj 2011 · 5 111 Inlägg

Kortet åker inte för 110 på 100-väg...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
martinn
25 maj 2011 · 2 624 Inlägg

1–10 km/h     1 500 kr
11–15 km/h     2 000 kr

nån av dessa kommer du få smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
25 maj 2011 · 963 Inlägg

martinn skrev:
1–10 km/h     1 500 kr
11–15 km/h     2 000 kr

nån av dessa kommer du få smile

Bötesbeloppen höjdes 2006, välj den du tycker är mest lättläst:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fortk%C3%B6rning
http://korkortonline.se/fakta/boter/

Senast redigerat av TCG (25 maj 2011)

SportPilot Ubåtsingenjör
25 maj 2011 · 7 232 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Kortet åker inte för 110 på 100-väg...

nej det vet jag med, men jag vet inte om den här släpen/bussen stog precis innan skylten eller precis efter.

Hur länge brukar dessa bussar/släpar stå kvar ?? Måste de inte sätta upp en skylt innan ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
25 maj 2011 · 963 Inlägg

CHEEVA skrev:

Volvo544special65 skrev:
Kortet åker inte för 110 på 100-väg...

nej det vet jag med, men jag vet inte om den här släpen/bussen stog precis innan skylten eller precis efter.

Hur länge brukar dessa bussar/släpar stå kvar ?? Måste de inte sätta upp en skylt innan ?

De står inte på samma plats särskilt länge då de vet att folk tipsar varandra om platsen.
De ställer inte upp någon skylt av samma anledning som polisen inte märker ut var de står med laser.

SportPilot Ubåtsingenjör
25 maj 2011 · 7 232 Inlägg

TCG skrev:

CHEEVA skrev:

Volvo544special65 skrev:
Kortet åker inte för 110 på 100-väg...

nej det vet jag med, men jag vet inte om den här släpen/bussen stog precis innan skylten eller precis efter.

Hur länge brukar dessa bussar/släpar stå kvar ?? Måste de inte sätta upp en skylt innan ?

De står inte på samma plats särskilt länge då de vet att folk tipsar varandra om platsen.
De ställer inte upp någon skylt av samma anledning som polisen inte märker ut var de står med laser.

okej får hoppas på att ha lite tur då ... är ju ganska lik fassan så om båda nekar kan de väl inte göra så mkt ??

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang