Hur EXAKT fungerar Volvos AWD 97-00 och vad är det som brukar krångla/gå sönder?

Zwudda Refined
4 september 2010 · 1 770 Inlägg

Som topic.
Vill veta mer EXAKT hur Volvos fyrhjulsdrivning på t.ex V70R -99 fungerar.
Och vore tacksam om det är seriösa svar ifrån personer som vet vad de talar om. Inte t.ex "Den är jävla skit" och "Jag tror att kanske...."

Och gärna samtidigt vad det är som brukar krångla och hur det felet uppdagar sig. T.ex "Den driver bara inte bak" eller "Den går inte köra alls"

Mycket tacksam för svar då de flesta trådar om denna AWD:n bara är tramserier och gissningar

Froborg
4 september 2010 · 323 Inlägg

Mitt diffen den sk viskodiffen innehåller lameller och siliconolja.

Viskodiff:

Viskodifferentialen är som en diffbroms med lameller men innehåller en silikonolja som kan variera sin viskositet ("trögflythet"). När det uppstår en varvtalsskillnad mellan lamellerna "vispas" oljan och blir varm. Värmen gör oljan mer trögflytande och det uppstår en diffbromsverkan. På så sätt utjämnas kraften mellan axlarna. Viskodiffen används huvudsakligen som mittdifferential.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
Bensinskallen P o r s c h e
4 september 2010 · 1 700 Inlägg

Om du nu har visco? Jag vet inte när haldex började monteras istället, men volvo är ju inne på tredje generationen nu så dom har ju monterats ett tag i alla fall.

Froborg beskrev viskon väldigt fint så det tänker jag inte gå igenom direkt. Kan tillägga att viskon är lite si och så, den brukar vara lite seg att gripa in säger dom på getrag...

Och du ville ju veta exakt allt om fyrhjulsdriften, så då finns de ju fler saker att ta upp. Du har ju rdu:n på bilen ( bakdiffen ), som viskon sitter ditskruvad på. Diffen är en helt vanlig diff. Sen har du en kardanaxel som går fram till växellådan. Bredvid växellådan, på högersidan bakifrån sett, sitter vinkelväxeln. Differentialen i växellådan är försedd med splines som en röraxel förs in i. Inuti röraxeln går drivaxeln till högra framfjulet. På röraxeln, inuti vinkelväxeln, sitter kronhjulet som kuggar mot en pinjong som i sin tur sitter ihop med kardanaxeln som går bak till viskon.

Vad jag förstått så är det röraxeln som brukar gå sönder först, av vad jag läst från folk som kört lite hårt med mycket hk? Iaf hellre den den än kardan eller viskon, för den är ju billigare och enkel att byta.

Fyrhjulsdriften i sig är egentligen ett fusk, man har dunkat dit rwd på en fwd bil bara. Det finns liksom ingen mittdifferential utan du kör bilen som om den vore framhjulsdriven. Om det nu är så att framhjulen börjar spinna så börjar bakhjulen driva. Därav är viskon lite sämre då den tar sin tid ibland. haldex griper ju inte betydligt fortare. Fördelen med detta är ju att när fyrhjulsdriften är i så driver det konstant på 2 hjul. Har man en mittdifferential så driver det bara på ett hjul om man inte har lås.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
TurbOla Reservdansk
4 september 2010 · 6 271 Inlägg

Den tidiga generationens AWD (97-00) fungerar ofta bättre än den senare versionens AWD (00-02) då man också använde en visco-koppling till mittdifferential.
Haldex kom först -03.
Jag kommer till varför nedan.

Bakvagnen på 850 AWD och S/V70 AWD är i princip hämtad direkt från 960 och S/V90.
Den enda egentliga modifikationen är fästena, och att du har en centrifugaldiff i bakaxeln, dvs den låser differentialen i hastigheter under 50km/h.

Dessutom har du TRACS på framhjulen, vilket betyder att ABS-givarna används för att mäta ifall något hjul spinner, och då bromsas det med hjälp av de vanliga bromsarna.
(Detta systemet har för övrigt jag på min 850 och det fungerar utmärkt på snöbelagda backar.)

På de första två årsmodellerna av V70N fanns en liknande AWD, fast utan diffbroms bak och en mindre visco-enhet. Det är den som testas i Spray - och därför många klagar på AWDn.


Volvo har konstruerat drivlinan med rörhylsan som svagaste punkt, ifall man belastar drivlinan för hårt så ska den ge sig.
Dock blev legeringen lite för mjuk, och splinesen mattas tyvärr.
Det finns dock bilar som gått 30k mil utan problem, och det finns de som gått hälften med bytta delar.
Det beror nog mycket på hur man kör.

Det finns dock utbytesvinkelväxlar och rörhylsor som är mycket förbättrade, både i materialval, utformning och svetsning/limning/pressning m.m.

Utväxlingarna är matchade fram och bak för att ge optimal 50/50 fördelning vid full drivning runtom.

Kan ju nämna att en medlem i NordicR bytte hylsa och vinkelväxel på sin V70R -00 och han kör hårt, både på bana och utanför, med slicks och med gatdäck utan vidare problem.

Det vanligaste felet folk gör, är att om ett däck går sönder så byter de ju förstås det.
Vilket man gör normalt ju.
Men det är fel att göra så på en visco-utrustad bil.
Både Subaru och VW har använt visco så det är inte bara Volvo det handlar om.

Men viscon är konstruerad som så att de båda axlarna som går in har varannan lamell kopplade på sig, och så länge båda axlarna snurrar med samma hastighet så händer ingenting, drivningen ligger 90-95% fram, och resten bak.

Men när det blir skillnad på fram och bakaxel, antalet varv däcken roterar med olika mönsterdjup, tror viscon att det slirar, silikonoljan värms upp och lamellerna börjar greppa.
Då aktiveras viscon, och den ligger på tills silikonoljan överhettas, och då slår viscon ifrån igen automatiskt.
Tills oljan blir lite svalare och viscon aktiveras igen.

Så nöter man ut lamellerna i längden, vilket är det absolut vanligaste felet.
Det står i instruktionsboken att man bör skifta däcken fram/bak gärna en gång mitt i en säsong.
Och att man har samma mönsterdjup runtom.


Kan tillägga att de senare bilarna med Haldex inte har diffbroms i bakaxeln, och framkomligheten är inte bättre på de bilarna, det är bara det att Haldex-diffen har många givare och klarar av ojämna däckmönster bättre.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Zwudda Refined
5 september 2010 · 1 770 Inlägg

Det är helt underbara svar jag har fått! Tackar ödmjukast. Tillockmed en lekman som jag förstår ju det hela nu!

Anledningen till min fråga att jag för ett tag sedan införskaffade mig en V70R -99 (Eller -98 som alla andra påstår). Och jag tror inte AWD:n är helt fungerande på min bil.
För det första så är det nog glapp i någon givare till ABS:en för då och då tänds ABS och TRACKs lamporna och släcks lite då och då.
Fråga 1: Om man kopplar ur TRACKsen eller om det som på min tänds p.g.a. något problem, fungerar inte AWD:n då?

Första gången jag skulle pröva AWD:n var jag ganska nervös för att något skulle gå sönder. Så jag ställde mig på en grusväg och släppte upp kopplingen hyggligt försiktigt så att däcken bara skulle slira. Men jag fick för mig att den drev på som tusan så gott som direkt. Efter den gången har något börjat skrapa lite lätt precis som en broms ligger emot skivorna. Men det låter om jag drar på, frikopplar, bromsar eller drar handbromsen under körning. Men efter det har jag stått i lite uppförsbackar på grus underlag och prövat men det driver enbart fram och slirar.
Men bilen går att köra helt normalt bara det att den inte verkar driva bak.

Fråga 2: Hur länge bör framdäcken slira innan alltihop kopplas in och driver?

Fråga 3: Om man hissar upp bilen med alla fyra däck i luften och "kör iväg" på 1:an, kommer bakhjulen igång då också?

Fråga 4: Finns det något som jag kan utesluta att vara fel efter som bilen för övrigt är helt körduglig?

Hoppas jag får lika underbara svar på detta smile

Christian S
5 september 2010 · 4 816 Inlägg

Zwudda skrev:
Anledningen till min fråga att jag för ett tag sedan införskaffade mig en V70R -99 (Eller -98 som alla andra påstår)

det är en 98 du har och anledningarna är följande:
*det är fel färg på den (99 och 00 är laserblåa och inte saffra som din är)
*den är manuell (99 och 00 finns bara med automatlåda)
*det är fel motor i den (du har den gamla och inte den nya som kom 99)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Bensinskallen P o r s c h e
5 september 2010 · 1 700 Inlägg

Zwudda skrev:
Det är helt underbara svar jag har fått! Tackar ödmjukast. Tillockmed en lekman som jag förstår ju det hela nu!

Anledningen till min fråga att jag för ett tag sedan införskaffade mig en V70R -99 (Eller -98 som alla andra påstår). Och jag tror inte AWD:n är helt fungerande på min bil.
För det första så är det nog glapp i någon givare till ABS:en för då och då tänds ABS och TRACKs lamporna och släcks lite då och då.
Fråga 1: Om man kopplar ur TRACKsen eller om det som på min tänds p.g.a. något problem, fungerar inte AWD:n då?

Första gången jag skulle pröva AWD:n var jag ganska nervös för att något skulle gå sönder. Så jag ställde mig på en grusväg och släppte upp kopplingen hyggligt försiktigt så att däcken bara skulle slira. Men jag fick för mig att den drev på som tusan så gott som direkt. Efter den gången har något börjat skrapa lite lätt precis som en broms ligger emot skivorna. Men det låter om jag drar på, frikopplar, bromsar eller drar handbromsen under körning. Men efter det har jag stått i lite uppförsbackar på grus underlag och prövat men det driver enbart fram och slirar.
Men bilen går att köra helt normalt bara det att den inte verkar driva bak.

Fråga 2: Hur länge bör framdäcken slira innan alltihop kopplas in och driver?

Fråga 3: Om man hissar upp bilen med alla fyra däck i luften och "kör iväg" på 1:an, kommer bakhjulen igång då också?

Fråga 4: Finns det något som jag kan utesluta att vara fel efter som bilen för övrigt är helt körduglig?

Hoppas jag får lika underbara svar på detta smile

1: Viskon är ju en rent mekanisk apparat som inte påverkas av något elektriskt så awd:n ska fungera utan tracksen. Dom/ den är väl bara för att bromsa hjul som spinner?

2: Det är väldigt svårt att säga, har inte kört någon så vet inte, slitage etc påverkar ju dessutom.

3: Ja bakhjulen borde driva med då om du kör. Dom kanske snurrar av friktionen från själva kopplingen till och med.

4: Förstår inte riktigt hur du menar? Men så länge som bilen går att köra normalt så är inget annat än viskokopplingen defekt i själva drivlinan i alla fall.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Zwudda Refined
5 september 2010 · 1 770 Inlägg

Christian S skrev:

Zwudda skrev:
Anledningen till min fråga att jag för ett tag sedan införskaffade mig en V70R -99 (Eller -98 som alla andra påstår)

det är en 98 du har och anledningarna är följande:
*det är fel färg på den (99 och 00 är laserblåa och inte saffra som din är)
*den är manuell (99 och 00 finns bara med automatlåda)
*det är fel motor i den (du har den gamla och inte den nya som kom 99)

Men enligt VV och om man kollar upp Chassinummret så är det en -99. Och den är tagen i bruk 1999-12-30. Men strunt samma, det hör väl inte till denna diskussionen, eller är det skilnad på AWD -98 och -99

Zwudda Refined
5 september 2010 · 1 770 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Fråga 4: Finns det något som jag kan utesluta att vara fel efter som bilen för övrigt är helt körduglig?


4: Förstår inte riktigt hur du menar? Men så länge som bilen går att köra normalt så är inget annat än viskokopplingen defekt i själva drivlinan i alla fall.

Okej. Det var precis det jag menade om man kunde utesluta något i och med att den går att köra normalt.
Så det är alltså med största sannolikhet Viskokopplingen som är tjuven i dramat som gör att den inte går ordentligt?

Följefråga: Är det svårt att byta för en "någelunda duktig skruvare" och är det "dyrt".
Någon som vet något om detta?

Mack Forum- och sitemoderator
5 september 2010 · 26 155 Inlägg

När lamporna för ABS och TRACS tänds..låser sig framhjulen då om du bromsar på vått underlag? Slutar ABS:en verkligen att fungera..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Zwudda Refined
6 september 2010 · 1 770 Inlägg

AirOne skrev:
När lamporna för ABS och TRACS tänds..låser sig framhjulen då om du bromsar på vått underlag? Slutar ABS:en verkligen att fungera..?

Det vet jag faktiskt inte.
Har inte prövat det.

Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2010 · 26 155 Inlägg

Zwudda skrev:

AirOne skrev:
När lamporna för ABS och TRACS tänds..låser sig framhjulen då om du bromsar på vått underlag? Slutar ABS:en verkligen att fungera..?

Det vet jag faktiskt inte.
Har inte prövat det.

Okej. Jag tycker det låter i alla fall som att du har det gamla klassiska problemet, att du behöver löda om ABS&TRACS-boxen. Det är lödningarna som blir dåliga, och bara man är lite kunnig på att löda så är det inga problem.

För min del så blinkade dem tillsammans lite då och då, och fungerade någorlunda beroende på hur kallt eller varmt det var ute. Dock fungerade inte ABS:en när lampan var tänd, därav varför jag frågade.
Hade in bilen på verkstad och då mätte de samtidigt upp båda givarna bak, och båda fungerade, även fast bilen säger att det är höger bak som strular. (oftast)

Finns guider om du söker, hur man löder om boxen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Bensinskallen P o r s c h e
6 september 2010 · 1 700 Inlägg

Zwudda skrev:

Bensinskallen skrev:
Fråga 4: Finns det något som jag kan utesluta att vara fel efter som bilen för övrigt är helt körduglig?


4: Förstår inte riktigt hur du menar? Men så länge som bilen går att köra normalt så är inget annat än viskokopplingen defekt i själva drivlinan i alla fall.

Okej. Det var precis det jag menade om man kunde utesluta något i och med att den går att köra normalt.
Så det är alltså med största sannolikhet Viskokopplingen som är tjuven i dramat som gör att den inte går ordentligt?

Följefråga: Är det svårt att byta för en "någelunda duktig skruvare" och är det "dyrt".
Någon som vet något om detta?

Vet inte hur viscon sitter monterad, men haldexarna sitter med fyra m8 skruvar in i bakaxelklumpen, bara lossa dom och dra ut kopplingen. Borde inte vara så stor skillnad mot viscon, de ser du annars direkt om du lyfter upp och kollar hur det ser ut. Oljan får du vara lite noga med sen, men det borde en volvoverkstad kunna tillhandahålla samt hur mycket som ska i.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Zwudda Refined
6 september 2010 · 1 770 Inlägg

AirOne skrev:

Zwudda skrev:

AirOne skrev:
När lamporna för ABS och TRACS tänds..låser sig framhjulen då om du bromsar på vått underlag? Slutar ABS:en verkligen att fungera..?

Det vet jag faktiskt inte.
Har inte prövat det.

Okej. Jag tycker det låter i alla fall som att du har det gamla klassiska problemet, att du behöver löda om ABS&TRACS-boxen. Det är lödningarna som blir dåliga, och bara man är lite kunnig på att löda så är det inga problem.

För min del så blinkade dem tillsammans lite då och då, och fungerade någorlunda beroende på hur kallt eller varmt det var ute. Dock fungerade inte ABS:en när lampan var tänd, därav varför jag frågade.
Hade in bilen på verkstad och då mätte de samtidigt upp båda givarna bak, och båda fungerade, även fast bilen säger att det är höger bak som strular. (oftast)

Finns guider om du söker, hur man löder om boxen.

Det tackar vi för! Skall kolla upp detta smile

Zwudda Refined
6 september 2010 · 1 770 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Zwudda skrev:

Bensinskallen skrev:
Fråga 4: Finns det något som jag kan utesluta att vara fel efter som bilen för övrigt är helt körduglig?


4: Förstår inte riktigt hur du menar? Men så länge som bilen går att köra normalt så är inget annat än viskokopplingen defekt i själva drivlinan i alla fall.

Okej. Det var precis det jag menade om man kunde utesluta något i och med att den går att köra normalt.
Så det är alltså med största sannolikhet Viskokopplingen som är tjuven i dramat som gör att den inte går ordentligt?

Följefråga: Är det svårt att byta för en "någelunda duktig skruvare" och är det "dyrt".
Någon som vet något om detta?

Vet inte hur viscon sitter monterad, men haldexarna sitter med fyra m8 skruvar in i bakaxelklumpen, bara lossa dom och dra ut kopplingen. Borde inte vara så stor skillnad mot viscon, de ser du annars direkt om du lyfter upp och kollar hur det ser ut. Oljan får du vara lite noga med sen, men det borde en volvoverkstad kunna tillhandahålla samt hur mycket som ska i.

Tackar. Du har verkligen varit till nytta!

Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2010 · 26 155 Inlägg

Zwudda skrev:

AirOne skrev:

Zwudda skrev:

Det vet jag faktiskt inte.
Har inte prövat det.

Okej. Jag tycker det låter i alla fall som att du har det gamla klassiska problemet, att du behöver löda om ABS&TRACS-boxen. Det är lödningarna som blir dåliga, och bara man är lite kunnig på att löda så är det inga problem.

För min del så blinkade dem tillsammans lite då och då, och fungerade någorlunda beroende på hur kallt eller varmt det var ute. Dock fungerade inte ABS:en när lampan var tänd, därav varför jag frågade.
Hade in bilen på verkstad och då mätte de samtidigt upp båda givarna bak, och båda fungerade, även fast bilen säger att det är höger bak som strular. (oftast)

Finns guider om du söker, hur man löder om boxen.

Det tackar vi för! Skall kolla upp detta smile

På denna sida finns guiden jag gick efter: http://www.volvoforum.no/
Kika under fliken tips&trix smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
TurbOla Reservdansk
6 september 2010 · 6 271 Inlägg
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Zwudda Refined
6 september 2010 · 1 770 Inlägg

TurbOla skrev:
Såhär ska AWD reagera: http://www.garaget.org/video/aog3ti0840co

Det ser riktigt bra ut. Men det är väl likadan AWD som i min om jag förstått det rätt?
Ser att ibörjan utav filmen att bakhjulen tar en liten stund på sig att hoppa in. De verkar gå betydligt fortare lite längre in i filmen. Kan det förklaras igenom att oljan i diffen redan är ganska varm?

Men så reagerar klart inte min. Ser riktigt roligt ut när han sladdar runt i snön smile Får se till att fixa min innan vintern är här!!

Zwudda Refined
6 september 2010 · 1 770 Inlägg

AirOne skrev:

Zwudda skrev:

AirOne skrev:

Okej. Jag tycker det låter i alla fall som att du har det gamla klassiska problemet, att du behöver löda om ABS&TRACS-boxen. Det är lödningarna som blir dåliga, och bara man är lite kunnig på att löda så är det inga problem.

För min del så blinkade dem tillsammans lite då och då, och fungerade någorlunda beroende på hur kallt eller varmt det var ute. Dock fungerade inte ABS:en när lampan var tänd, därav varför jag frågade.
Hade in bilen på verkstad och då mätte de samtidigt upp båda givarna bak, och båda fungerade, även fast bilen säger att det är höger bak som strular. (oftast)

Finns guider om du söker, hur man löder om boxen.

Det tackar vi för! Skall kolla upp detta smile

På denna sida finns guiden jag gick efter: http://www.volvoforum.no/
Kika under fliken tips&trix smile

Perfekt.
Skall kika på detta i morgon smile

Zwudda Refined
7 september 2010 · 1 770 Inlägg

En annan sak fråga.

Hur kan man utesluta det ena felet ifrån de andra? Hur vet man T.ex att det är viskokopplingen och inte vinkelväxeln?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang