3516
Sök

Något seg startad Ford Sierra

Adder
972 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
Har en Ford Sierra från -91. Som är lite seg att starta. De är inte så att den inte går igång. De gör den jämt men man får "nöta" lite på startmotorn innan de hoppas igång fint. De är ingen längre stund några sec. men de känns längre än många andra bilar. Är de nått man ska åtgärnd ? Vad kan "felet" vara om de är fel ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

21 761 Inlägg
2 juli 2006
Kanske lite slitna tänddelar?

Adder
972 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
Vilket innebär ? smile Stiften är hyffsat ny bytta... Den går hur bra som helst när den är igång ? Men de kan ändå vara nått strul med tänddelarna ? Kan de "hända" nått eller kör man tills de inte går längre ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
2 juli 2006
det är lika med kompisens sierra också... har tydligen bara lite lång fjäder smile

Adder
972 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
Simppi skrev:
det är lika med kompisens sierra också... har tydligen bara lite lång fjäder smile

Vad är det bara smile ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
2 juli 2006
...lång fjäder innan klockan ringer igång wink ...nej men tänkte bara att kanske det inte är nåt fel om det är så på flera... om den går fint när den är igång så tror ja inte det är nåt fel med några delar i tändsystemet...

Adder
972 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
När efter några xtra varv på startmotorn hoppar den igång precis som den ska och spinner som en katt....

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

21 761 Inlägg
2 juli 2006
Nja, tänddelarna kan vara slitna fastän motorn i övrigt går hyffsat men det måste naturligtvis inte vara de som är dåliga utan det var bara ett förslag. Jag tycker dock att det inte skadar att kolla över dem, det är ju förbrukningsdetaljer.

Annars finns det väl flera orsaker som det kan vara, tex bränslefiltret eller kallstartsventil/choke.

Adder
972 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
Va då hyffsat den går hur bra som helst! Ska ta en hel dag nu snart och byta olja, flter, bränslefilter, rengöra luftfiltret mm... Men kallstartsventil/choke hur kollar man om de är fel på den ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

21 761 Inlägg
2 juli 2006
Drönirettab skrev:
tänddelarna kan vara slitna fastän motorn i övrigt går hyffsat

Jag menar alltså inte just din motor utan en motor i allmänhet.

Skrev både choke och kallstartsventil därför att jag inte vet om din motor har förgasare eller insprutning. Hur man kollar att de fungerar vet jag inte riktigt. En startventil kan man väl ta loss och se om det kommer bensin från den när man startar motorn kall antar jag.

Adder
972 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
Okey... De är inspturning på min iallfall. Men jag får se om jag lämnar in den eller frågar nån verkstad...

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Sök