Mercedes vito 109cdi -04 varvar max 3000

luzze
9 september 2010 · 25 Inlägg

Hej, vore tacksam om nån kunde hjälpa mig med det här.

Motorn vägrar att varva mer än 3000 varv (motorlampan lyser), vet ej när turbon skall börja ladda men gissar att det är ungefär vid 3000.
Har kollat felkoderna och fick fram att det var fel på laddtrycksventilen, den är nu bytad men det hjälpte tyvärr inte:(

Nån som har förslag på vad det skulle kunna vara?

MVH Mattias

micke-opel
9 september 2010 · 562 Inlägg

luzze skrev:
Hej, vore tacksam om nån kunde hjälpa mig med det här.

Motorn vägrar att varva mer än 3000 varv (motorlampan lyser), vet ej när turbon skall börja ladda men gissar att det är ungefär vid 3000.
Har kollat felkoderna och fick fram att det var fel på laddtrycksventilen, den är nu bytad men det hjälpte tyvärr inte:(

Nån som har förslag på vad det skulle kunna vara?

MVH Mattias

Kolla vakuumslangar smile

9-5 Aero Sedan -05
luzze
9 september 2010 · 25 Inlägg

Ja det har jag gjort, men inte hittat något läckage, nån givare som kan göra så den inte varvar mer? luftmassemätare?

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
9 september 2010 · 857 Inlägg

Vad heter felkoden? Inga andra felkoder? Har för mig att det inte sitter lmm på tidiga W639 vitos (bakhjulsdrivna)

luzze
9 september 2010 · 25 Inlägg

Har inget nummer på felkoden, stod att det va fel på laddtrycksgivarecn, hade även en felkod på värmesystemet, borde ju inte ha med det hela o göra tycker jag.

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
9 september 2010 · 857 Inlägg

Hmm i första inlägget står det att det var fel på laddtrycksventilen och nu laddtrycksgivaren.

Är inte så att det är hål i nån slang eller i intercoolern? Har hänt att dom spruckit av sig själva ibland och pga stenskott.

Har du möjlighet själv att kolla felkoder eller har du lämnat in för avläsning?

luzze
9 september 2010 · 25 Inlägg

Hmm nu blev jag själv lite osäker eftersom jag skrev fel, har iaf bytat "magnetventilen", dom kallade den så på mercedes iaf, går en vakumslang till turbon och en till bromsservon samt ström till den.
Har tyvärr inte möjlighet att själv kolla koderna, har lämnat in.
Du verkar tro att det är läckage någonstans?
Kanske borde kolla upp det  en gång till då.

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
9 september 2010 · 857 Inlägg

Okej då är jag med. Är felkoden raderad efter att ventilen byttes? Vissa felkoder hänger kvar i styrdonet även fast man åtgärdat felet och fortfarande gör så att bilen går på nödprogram.

Lowenhart fälg fantast
10 september 2010 · 1 086 Inlägg

samma på farsans merca vito, lätt fixxat,
öppna huven, till vänster hittat du ett litet relä , köp ny 199 kr, koppla , kör,

han varvade 3000 rpm med, gick ej över 110 km/ h ,

vet ej vad den heter men lätt fixxat

puss

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Lowenhart fälg fantast
10 september 2010 · 1 086 Inlägg

dåligt förklarat kanske
http://www.mercadoracing.org/imagenes-a … lada_0.jpg


längst tilll vänster på denna bild har du det lilla reläet, inteså svårt att hitta, byt den så funkar det

Senast redigerat av Lowenhart (10 september 2010)

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
luzze
10 september 2010 · 25 Inlägg

g-man skrev:
Okej då är jag med. Är felkoden raderad efter att ventilen byttes? Vissa felkoder hänger kvar i styrdonet även fast man åtgärdat felet och fortfarande gör så att bilen går på nödprogram.

Japp dom är raderade, lampan tändes igen efter ett par sekunder, efter start.

luzze
10 september 2010 · 25 Inlägg

Lowenhart skrev:
dåligt förklarat kanske
http://www.mercadoracing.org/imagenes-a … lada_0.jpg


längst tilll vänster på denna bild har du det lilla reläet, inteså svårt att hitta, byt den så funkar det

Låter ju intressant, ser dock inget relä på bilden samt att det verkar va en äldre modell än jag har.
Hade varit intressant att få veta vad det är för relä du snackar om?

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
10 september 2010 · 857 Inlägg

Okej kolla felkoder igen om det dykt upp nån ny eller om det är samma.

Bilen på bilden är en vito äldre än -99,

luzze
14 september 2010 · 25 Inlägg

Hej, har nu kollat felkoderna igen och det är samma igen.

P2526 laddtrycksregleringsventil intermittent

P2514 ventilation värme element kortslutning jord permanent

MVH Mattias

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
14 september 2010 · 857 Inlägg

Kan försöka komma ihåg att kolla på jobbet imorrn om felkoden.. Kollas felkoderna med en merca dator? Känner inte igen texten efter nämligen. Värmeelementet har inget med motorn att göra iaf.

luzze
15 september 2010 · 25 Inlägg

Vore sjysst av dig, tyvärr är det  ingen merca dator dator, utan nåt allaround mjukvara till en vanlig laptop.

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
15 september 2010 · 857 Inlägg

Är grön och grön/brun kabel till denna. Är ventilen spritt ny? Om du ohm-mäter ventilen så ska den ligga mellan 15-22 ohm. Du kan även prova ta av kontaktstycket till den och mäta spänning i kontaktstycket. Det ska vara batterispänning där dvs ca 11-12 på påslagen tändning och runt 14 när motorn går.

Kolla även säkring 41 i säkringslådan i motorrummet.

luzze
17 september 2010 · 25 Inlägg

Ventilen är helt ny och säkring 41 hade brunnit (ganska säker på att jag kollat den innan), va nu och kollade felkoderna igen.
Raderade dom gamla, ut och körde en stund, lampan tändes, fick en ny kod samt att dom gamla försvann.
"Laddtryck för högt permanent"
Programmet är för övrigt mekotech från mekonomen
Testade lite och bilen går bra (kanske lite för bra) i några minuter, sen går det tillbaka till att varva max 3000 rpm
Det räcker att jag stänger av den i ca en minut, sen går den fint igen i nån minut.
Funderar på waste gaten, kan den ha nånting med det hela att göra?

MVH Mattias

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
18 september 2010 · 857 Inlägg

Har du några siffror på den felkoden så kan jag kolla upp den också. Skulle vara om wastegaten kärvar. Du kan känna på den armen om du kommer åt om den går lätt eller inte. Man får trycka rätt hårt på armen för fjädern är rätt så hård.

Hade en bil inne på jobbet som löste på för högt laddtryck och den bytte jag laddtrycksventilen på samt laddtrycksgivaren.
Funkar inte ventilen som den ska så laddar den fullt hela tiden tills motorstyrdonet går ner i nödläge igen. Kolla så att vakumslangarna är hela till o från ventilen. Sitter även några vakumslangar vid bromsservon.

luzze
19 september 2010 · 25 Inlägg

Tjenare, har kollat vakumslangarna och inte hittat nåt fel där, kopplar jag bort slangarna så går den mkt bra i några minuter.
Så det du skriver "Funkar inte ventilen som den ska så laddar den fullt hela tiden tills motorstyrdonet går ner i nödläge igen" låter ju ganska troligt.

koden är  P 2359  laddtryck högt tryck permanent

MVH Mattias

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang