3673
Sök

850 T-5R, vad är detta för givare?

111 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Hallå undrar vad den på bilden är till för och framför allt om där ska vara ett hål där? för den som är inringad är täppt (går från sidan på insuget ner till denna givare eller vad det är, borde väll vara ett hål där i men det känns stumt när man trycker ner en tunn ståltråd

Bild http://www.ladda-upp.com/bilder/39547/volvo-850-t5r

Motor B5234T5
Senast redigerat av Coffemannen (10 september 2010)

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 september 2010
det är vevhusventilationens värmeelement, ingen givare

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 september 2010
torpis skrev:
det är vevhusventilationens värmeelement, ingen givare

Precis

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

111 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Okej tack, vet du om det hålet ska vara igentäppt eller vad man ska säg? det lilla röret,det kommer från insuget, den andra stora slangen är från oljefällan

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 september 2010
Det e ett litet hål där original varför vet jag inte men så e det

111 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Okej, får köra in om bilia och kolla på ett sånt värmeelement hur det ser ut, tack för informationen

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 september 2010
Coffemannen skrev:
Okej, får köra in om bilia och kolla på ett sånt värmeelement hur det ser ut, tack för informationen

kolla vart lilla röret går...  på s40 går det till förvärmningen av insuget, men sitter ihopbakat med vevhusvent en bit på vägen

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

724 Inlägg
11 september 2010
Om man skulle bygga om sitt tryck rör från luftfiltret till turbon (grövre) kan man då ta bort detta "element"?

632 Inlägg
11 september 2010
volvo-racer skrev:
Om man skulle bygga om sitt tryck rör från luftfiltret till turbon (grövre) kan man då ta bort detta "element"?

Självklar kan du göra det. Jag har själv byggt ett 3'' inloppsrör till turbon ifrån luftfiltret. Den lilla slangen är bara att följa till insuget och plocka bort för den behövs inte över huvudtaget. Förvärmningen till vevhusventilationen behövs inte heller. Den stora slangen där alla vevhusgasen kommer ifrån har jag bara förläng och satt under bilen ''Öppen vevhusventilation'' det är att rekommendera en förlängning av den slangen eftersom det kan lukta fan om vevhusgaserna och det vill man inte ha öppet i motrummet.

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

724 Inlägg
11 september 2010
Fire-Fox skrev:
volvo-racer skrev:

Självklar kan du göra det. Jag har själv byggt ett 3'' inloppsrör till turbon ifrån luftfiltret. Den lilla slangen är bara att följa till insuget och plocka bort för den behövs inte över huvudtaget. Förvärmningen till vevhusventilationen behövs inte heller. Den stora slangen där alla vevhusgasen kommer ifrån har jag bara förläng och satt under bilen ''Öppen vevhusventilation'' det är att rekommendera en förlängning av den slangen eftersom det kan lukta fan om vevhusgaserna och det vill man inte ha öppet i motrummet.

Mvh/Tobias!

ok smile då är det bara att köpa 3" rör och bygga  smile tackar tobbe..du har koll du smile

8 267 Inlägg
11 september 2010
Fire-Fox skrev:
Den stora slangen där alla vevhusgasen kommer ifrån har jag bara förläng och satt under bilen ''Öppen vevhusventilation'' det är att rekommendera en förlängning av den slangen eftersom det kan lukta fan om vevhusgaserna och det vill man inte ha öppet i motrummet.

Nackdelen med att göra så är dels att det kan ge bekymmer på besiktningen ifall dem upptäcker det och dels att man inte får korrekt funktion på ventilationen.

632 Inlägg
11 september 2010
Marlboroman skrev:
Fire-Fox skrev:
Den stora slangen där alla vevhusgasen kommer ifrån har jag bara förläng och satt under bilen ''Öppen vevhusventilation'' det är att rekommendera en förlängning av den slangen eftersom det kan lukta fan om vevhusgaserna och det vill man inte ha öppet i motrummet.

Nackdelen med att göra så är dels att det kan ge bekymmer på besiktningen ifall dem upptäcker det och dels att man inte får korrekt funktion på ventilationen.

Angående besiktning så har jag löst det så att jag bara skarvar dit en 3'' alu rör bit på inloppsröret med en anslutning på inför besiktningar som jag kopplar in vevhusslangen på. Men det där med att man inte får korrekt funktion på ventilationen har jag dock inte hört något om. Jag själv har inte märkt några som helst problem och inte några av mina kompisar heller som kör med samma funktion av öppen vevhusvent som jag har. Vad exakt är det som kan bli negativt med funktionen på ventilationen då?

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

8 267 Inlägg
11 september 2010
Fire-Fox skrev:
Men det där med att man inte får korrekt funktion på ventilationen har jag dock inte hört något om. Jag själv har inte märkt några som helst problem och inte några av mina kompisar heller som kör med samma funktion av öppen vevhusvent som jag har. Vad exakt är det som kan bli negativt med funktionen på ventilationen då?

Har man det kopplat som det ska sitta så hjälper suget från inloppsröret till att sänka trycket i vevhuset en del. Luften pulserar ju förvisso in och ut från blocket tack vare den turbulens som skapas runt dem roterande delarna. Men lägre vevhustryck är ju fördelaktigt i dessa motorer.

Men visst funkar det att köra öppet också, men det är inte den bästa lösning skulle jag nog ha skrivit istället för tydlighetens skull.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
11 september 2010
Marlboroman skrev:
Fire-Fox skrev:
Men det där med att man inte får korrekt funktion på ventilationen har jag dock inte hört något om. Jag själv har inte märkt några som helst problem och inte några av mina kompisar heller som kör med samma funktion av öppen vevhusvent som jag har. Vad exakt är det som kan bli negativt med funktionen på ventilationen då?

Har man det kopplat som det ska sitta så hjälper suget från inloppsröret till att sänka trycket i vevhuset en del. Luften pulserar ju förvisso in och ut från blocket tack vare den turbulens som skapas runt dem roterande delarna. Men lägre vevhustryck är ju fördelaktigt i dessa motorer.

Men visst funkar det att köra öppet också, men det är inte den bästa lösning skulle jag nog ha skrivit istället för tydlighetens skull.

Precis å vacum slangen sitter där för att den skall hålla sig öppen bättre. Men om det egentligen behövs e väll en annan fråga.

Förvärmningen  väll mest användbar vintertid så inte all kondens som kommer med vevhusventen fryser.... För de e ju rätt trist eller

Sök