Hallå undrar vad den på bilden är till för och framför allt om där ska vara ett hål där? för den som är inringad är täppt (går från sidan på insuget ner till denna givare eller vad det är, borde väll vara ett hål där i men det känns stumt när man trycker ner en tunn ståltråd
det är vevhusventilationens värmeelement, ingen givare
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Okej tack, vet du om det hålet ska vara igentäppt eller vad man ska säg? det lilla röret,det kommer från insuget, den andra stora slangen är från oljefällan
Okej, får köra in om bilia och kolla på ett sånt värmeelement hur det ser ut, tack för informationen
kolla vart lilla röret går... på s40 går det till förvärmningen av insuget, men sitter ihopbakat med vevhusvent en bit på vägen
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Om man skulle bygga om sitt tryck rör från luftfiltret till turbon (grövre) kan man då ta bort detta "element"?
Självklar kan du göra det. Jag har själv byggt ett 3'' inloppsrör till turbon ifrån luftfiltret. Den lilla slangen är bara att följa till insuget och plocka bort för den behövs inte över huvudtaget. Förvärmningen till vevhusventilationen behövs inte heller. Den stora slangen där alla vevhusgasen kommer ifrån har jag bara förläng och satt under bilen ''Öppen vevhusventilation'' det är att rekommendera en förlängning av den slangen eftersom det kan lukta fan om vevhusgaserna och det vill man inte ha öppet i motrummet.
Mvh/Tobias!
Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Om man skulle bygga om sitt tryck rör från luftfiltret till turbon (grövre) kan man då ta bort detta "element"?
Självklar kan du göra det. Jag har själv byggt ett 3'' inloppsrör till turbon ifrån luftfiltret. Den lilla slangen är bara att följa till insuget och plocka bort för den behövs inte över huvudtaget. Förvärmningen till vevhusventilationen behövs inte heller. Den stora slangen där alla vevhusgasen kommer ifrån har jag bara förläng och satt under bilen ''Öppen vevhusventilation'' det är att rekommendera en förlängning av den slangen eftersom det kan lukta fan om vevhusgaserna och det vill man inte ha öppet i motrummet.
Mvh/Tobias!
ok då är det bara att köpa 3" rör och bygga tackar tobbe..du har koll du
Den stora slangen där alla vevhusgasen kommer ifrån har jag bara förläng och satt under bilen ''Öppen vevhusventilation'' det är att rekommendera en förlängning av den slangen eftersom det kan lukta fan om vevhusgaserna och det vill man inte ha öppet i motrummet.
Nackdelen med att göra så är dels att det kan ge bekymmer på besiktningen ifall dem upptäcker det och dels att man inte får korrekt funktion på ventilationen.
Den stora slangen där alla vevhusgasen kommer ifrån har jag bara förläng och satt under bilen ''Öppen vevhusventilation'' det är att rekommendera en förlängning av den slangen eftersom det kan lukta fan om vevhusgaserna och det vill man inte ha öppet i motrummet.
Nackdelen med att göra så är dels att det kan ge bekymmer på besiktningen ifall dem upptäcker det och dels att man inte får korrekt funktion på ventilationen.
Angående besiktning så har jag löst det så att jag bara skarvar dit en 3'' alu rör bit på inloppsröret med en anslutning på inför besiktningar som jag kopplar in vevhusslangen på. Men det där med att man inte får korrekt funktion på ventilationen har jag dock inte hört något om. Jag själv har inte märkt några som helst problem och inte några av mina kompisar heller som kör med samma funktion av öppen vevhusvent som jag har. Vad exakt är det som kan bli negativt med funktionen på ventilationen då?
Mvh/Tobias!
Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Men det där med att man inte får korrekt funktion på ventilationen har jag dock inte hört något om. Jag själv har inte märkt några som helst problem och inte några av mina kompisar heller som kör med samma funktion av öppen vevhusvent som jag har. Vad exakt är det som kan bli negativt med funktionen på ventilationen då?
Har man det kopplat som det ska sitta så hjälper suget från inloppsröret till att sänka trycket i vevhuset en del. Luften pulserar ju förvisso in och ut från blocket tack vare den turbulens som skapas runt dem roterande delarna. Men lägre vevhustryck är ju fördelaktigt i dessa motorer.
Men visst funkar det att köra öppet också, men det är inte den bästa lösning skulle jag nog ha skrivit istället för tydlighetens skull.
Men det där med att man inte får korrekt funktion på ventilationen har jag dock inte hört något om. Jag själv har inte märkt några som helst problem och inte några av mina kompisar heller som kör med samma funktion av öppen vevhusvent som jag har. Vad exakt är det som kan bli negativt med funktionen på ventilationen då?
Har man det kopplat som det ska sitta så hjälper suget från inloppsröret till att sänka trycket i vevhuset en del. Luften pulserar ju förvisso in och ut från blocket tack vare den turbulens som skapas runt dem roterande delarna. Men lägre vevhustryck är ju fördelaktigt i dessa motorer.
Men visst funkar det att köra öppet också, men det är inte den bästa lösning skulle jag nog ha skrivit istället för tydlighetens skull.
Precis å vacum slangen sitter där för att den skall hålla sig öppen bättre. Men om det egentligen behövs e väll en annan fråga.
Förvärmningen väll mest användbar vintertid så inte all kondens som kommer med vevhusventen fryser.... För de e ju rätt trist eller
The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash