Dumpventil till Audi 1,8t

dIST
18 april 2005 · 25 Inlägg

Är sugen på lite pyyys under huven, men är lite osäker. Tycks mig minnas att jag läst någonstans (ev. här på forumet) att man EJ ska ha en s.k. öppen dumpventil på Audi´s turbo motorer, utan att man ska ha en återcirkulerande. Stämmer detta? Borde inte luften i en återcirkulerande bli varm när det cirkulerar runt? Och är detta inte mindre bra? Rätta mig om jag har fel, det är möjligt att jag är helt ute och cyklar!? smile

Tack på förhand!

Germax
18 april 2005 · 12 086 Inlägg

Som svar på din fråga råkar jag ha en polare med en Audi A4 1.8T -00, han kör med en öppen HKS SSQV. Funkar alldeles utmärkt, och låter otroligt tufft!

Och det där med att man inte ska ha en öppen på en bil med LMM har jag aldrig fattat, visst, man lurar motorn att den får luft den inte får och den går lite fetare (just när man växlar) och en keramisk katalysator går sönder med för fet blandning. Så långt hänger jag med.. men om man har en metalisk kat. Vad är dte mer som inte är bra då?

Klingan Four Rings To Rule Them All
18 april 2005 · 4 Inlägg

Ja det stämmer att LMM kan gå sönder och att Katalysatorn tar skada av öppen dump p.g.a att det blir fel mätvärden på Luft/Bensin. Och på den andra frågan är du ute och cyklar.....

Rs4 B5
dIST
18 april 2005 · 25 Inlägg

Ok, så det är en liten kompromiss där då alltså...tufft ljud, stryk på LMM samt kat.. En återcirkulerande är alltså att föredra. Får man fortfarande något mysigt pys ljud? Läste på något annat inlägg att öppet luftfilter inte heller är så bra, att LMM även tar stryk där. Stämmer detta också?

Tack Klingan att du rätade ut mitt frågetecken smile

quattromaniac
18 april 2005 · 97 Inlägg

Verkar på frågan som att du ännu inte hittat till nordicaudi....
Regga dig där å använd sökfunktionen på forumet så lär du hitta MASSOR i detta ämne.....

www.nordicaudi.com

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder
dIST
18 april 2005 · 25 Inlägg

Har kikat lite, men en säger så den andre säger tvärt om. :S
Men ska göra ett försök till smile

Andy69
18 april 2005 · 343 Inlägg

Visserligen så kör jag ingen audi, men jag kör dock med en återcirkulerande avlastningsventil och den "dumpar"  på högt.

dIST
19 april 2005 · 25 Inlägg

ok, då får det nog bli en sådan.

tack för alla svar!

Andy69
19 april 2005 · 343 Inlägg

Lycka till!

TS_quattro fyrkrafsare
20 april 2005 · 1 443 Inlägg

finns även s.k "hybriddumpar" som släpper trycket i två steg, första steget är återcirkulerande och oxå det enda steg som aktiveras vid "normal körning" steg 2 släpper luften atmosfäriskt vid högre laddtryck, dock först efter att ha släppt en del återcirkulerande, pyser inte lika mycket som en helt atmosfärisk dump, men gör efter vad jag hört inte lika mycket skada i form av för fet blandning...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
quattromaniac
20 april 2005 · 97 Inlägg

dIST skrev:
ok, då får det nog bli en sådan.

tack för alla svar!

En sådan har du väl redan?

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder
dIST
20 april 2005 · 25 Inlägg

quattromaniac skrev:
En sådan har du väl redan?

det enda jag har är orginal, och det låter inget för 5 öre.. sad

Erick
21 april 2005 · 4 767 Inlägg

Släng på ett öppet luftfilter om du inte har det, så borde du höra orginaldumpen smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
quattromaniac
21 april 2005 · 97 Inlägg

dIST skrev:
det enda jag har är orginal, och det låter inget för 5 öre.. sad

Tyvärr får du inget mer ljud om du byter ut din orginalbypass.......
eftersom ljudet kommer ut genom luftfiltret så är det där problemet ligger! Byter man till sportfilter i orginalburken låter det lite mer å sätter man på öppet filter låter det mycket mer wink
Jag kör med orginal bypass å öppet filter......det låter lika mycket som en vanlig dump smile

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder
dIST
21 april 2005 · 25 Inlägg

quattromaniac skrev:
Jag kör med orginal bypass å öppet filter......det låter lika mycket som en vanlig dump smile

Men det är väl inte så bra och köra med öppet luftfilter? Eller?

quattromaniac
21 april 2005 · 97 Inlägg

Näe kommer ju in lite mer skit å så..... Hittade en bra olja som va färgad så man ser när det är rätt tjocklek,det underlättar så man inte får på för mycke.......
Köpte den på en hojbutik...va till filter på crossar! Lutar åt att orginal åker på nu till sommaren när luften börjar bli vramare å bilen går sämre.... Foiltret sitter ju bredvid turbon på min sad

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder
TS_quattro fyrkrafsare
22 april 2005 · 1 443 Inlägg

håller med, fick dit öppet filter på min A4 idag, en 1.8 TS lite sådär normalt uppchippad, (dvs runt 1 bar laddtryck) och jag måste säga att det hostar till över förväntan när man släpper gasen smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
dIST
22 april 2005 · 25 Inlägg

blir till å skaffa filter nu smile

JPC
17 november 2005 · 6 Inlägg

Jag tycker att du ska läsa denna Guid http://www.jbraceparts.se/guide/
skriven av några som verkar veta vad de håller på med.
Jag skall beställa en öppen till min 1,8T av dem. se bilden(http://www.jbraceparts.se/bilder/bildarkiv/6.jpg)

>>saxat från guiden:
En vanlig fråga vi brukar få, är om man kan ha en atmosfärisk dumpventil på en bil med LMM. När vi förklarar för kunden hur det ligger till, så får vi ofta följande svar tillbaka:
Men, jag har ju läst i ett bilforum att det inte alls ligger till så...

Ja, denna fråga är nog den mest debatterade i alla Internets olika bilforum. Tyvärr så finns det alldeles för många s.k. "förstå-sig-påare", som gärna uttalar sig i dessa frågor, och vill få sina "åsikter" att framstå som fakta. Av förklarliga skäl, så är inte alla "förstå-sig-påare" eniga i sina "påståenden", så man blir snabbt förvirrad när man läser alla olika s.k. FAQ's i dom olika bilforum som finns. Vi tänkte därför kort och enkelt försöka förklara hur det ligger till, och hur det här med LMM fungerar.
>>Slut

Senast redigerat av JPC (17 november 2005)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Audi A6 Avant 1,8T -98
http://www.garaget.org/?car=11665
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
BMW 545i (2005)
Germax
17 november 2005 · 12 086 Inlägg

Varför tar LMM skada av öppen dump? Den är väl van vid luftströmmar lr?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang