Mappa en 850 T5R

Chrillz_T5R VA FAN SKA JA SKRIVA HÄR??
15 september 2010 · 159 Inlägg

tjena

ja undrar om det e någon som vet hur man går till väga när man mappar en 850 utan obd uttag. om det görs via diagnos uttaget ute i motorrummet?? eller om man gör en "custom" styrbox efter va du har för trimgrejjer?

sen undrar ja när man ska byta spridare på en T5R till gröna spridare, funkar det direkt eller behöver man mappa om man ska byta?

tacksam för alla svar

har ni tänkt på en sak? om man blunnar så ser en inge.:P
Volvo 855 T5R "LOW and SLOW" (1995)
Marlboroman
15 september 2010 · 8 234 Inlägg

Ska man byta till gröna så lär man antingen mappa om eller byta till ett större lmm-hus. Och har man såna trimplaner så att man har behov av gröna så bör man byta huset i vilket fall, eftersom det annars stryper effekten en del.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Chrillz_T5R VA FAN SKA JA SKRIVA HÄR??
15 september 2010 · 159 Inlägg

Marlboroman skrev:
Ska man byta till gröna så lär man antingen mappa om eller byta till ett större lmm-hus. Och har man såna trimplaner så att man har behov av gröna så bör man byta huset i vilket fall, eftersom det annars stryper effekten en del.

okej..men det finns inte att köpa ett större eller?.. eller får man bygga eget?

e det bara diametern på lmm som ska vara större eller?

Senast redigerat av Chrillz_T5R (15 september 2010)

har ni tänkt på en sak? om man blunnar så ser en inge.:P
Volvo 855 T5R "LOW and SLOW" (1995)
Marlboroman
15 september 2010 · 8 234 Inlägg

Det finns större att köpa, elelr så svarvar man upp det men har eller så bygger man ett eget hus. Oavsett så ska man ha en innerdiamter på 72mm.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
rudhem
15 september 2010 · 188 Inlägg

vet en som har större lmm till dig.

Ledsjö Outlaw´s
Chrillz_T5R VA FAN SKA JA SKRIVA HÄR??
16 september 2010 · 159 Inlägg

rudhem skrev:
vet en som har större lmm till dig.

jasså vem har det da eller?..din bror eller?

har ni tänkt på en sak? om man blunnar så ser en inge.:P
Volvo 855 T5R "LOW and SLOW" (1995)
Chrillz_T5R VA FAN SKA JA SKRIVA HÄR??
16 september 2010 · 159 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det finns större att köpa, elelr så svarvar man upp det men har eller så bygger man ett eget hus. Oavsett så ska man ha en innerdiamter på 72mm.

okej men spelar innediametern på insugnings röret någon roll?.

vart kan man köpa de. lite köptips:Ptongue

har ni tänkt på en sak? om man blunnar så ser en inge.:P
Volvo 855 T5R "LOW and SLOW" (1995)
rudhem
16 september 2010 · 188 Inlägg

Chrillz_T5R skrev:

rudhem skrev:
vet en som har större lmm till dig.

jasså vem har det da eller?..din bror eller?

http://www.garaget.org/Pontu_s har en 3" tror jag de, frågan

Ledsjö Outlaw´s
Marlboroman
16 september 2010 · 8 234 Inlägg

Chrillz_T5R skrev:
okej men spelar innediametern på insugnings röret någon roll?.

vart kan man köpa de. lite köptips:Ptongue

Finns ju ingen mening at ha ett inloppsrör med mindre diamteter är innerdiametern på lmm-huset. Och original inloppsrör bör man ju ändå byta ut då det finns en del effekt att hämta i att bygga ett riktigt rör.

Och lmmhus finsn väl hos alla större firmor, eller så letar man beg uppsvarvade eller ombyggda 16V*/960lmm-hus i annonser. Elelr så köper man ett 16V/960 hus och bygger om själv.

*16V = 740/940 16V.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Chrillz_T5R VA FAN SKA JA SKRIVA HÄR??
16 september 2010 · 159 Inlägg

Marlboroman skrev:

Chrillz_T5R skrev:
okej men spelar innediametern på insugnings röret någon roll?.

vart kan man köpa de. lite köptips:Ptongue

Finns ju ingen mening at ha ett inloppsrör med mindre diamteter är innerdiametern på lmm-huset. Och original inloppsrör bör man ju ändå byta ut då det finns en del effekt att hämta i att bygga ett riktigt rör.

Och lmmhus finsn väl hos alla större firmor, eller så letar man beg uppsvarvade eller ombyggda 16V*/960lmm-hus i annonser. Elelr så köper man ett 16V/960 hus och bygger om själv.

*16V = 740/940 16V.

okej tackar för alla svar och all hjälp.

en kompis har en lmm som han bara flyttar över själva mätaren till ett större hus ska kolla va han köpte det:P

har ni tänkt på en sak? om man blunnar så ser en inge.:P
Volvo 855 T5R "LOW and SLOW" (1995)
Chrillz_T5R VA FAN SKA JA SKRIVA HÄR??
16 september 2010 · 159 Inlägg

sen va det ju detta med mappnigen med. om det va någon som visste hur dom går till väga när det inte finns nån obd uttag



sen undrar ja marlboroman det vi pratade om men större insugnins rör. är turbons inlopp mindre kan det vell inte göra så mycket skillnad eller?, för att få ut max ska man alltså porta inloppet på kompressorhuvet med?

har ni tänkt på en sak? om man blunnar så ser en inge.:P
Volvo 855 T5R "LOW and SLOW" (1995)
Sharky
16 september 2010 · 10 287 Inlägg

Ja det spelar stor roll.
Styrboxen vill veta hur stor luftmassa som passerar och denna är direkt proportionell mot arean på röret. Sätter man bara dit större spridare så kommer motorn att gå för fett och då kompenserar man detta med att öka arean på röret som LMM sitter i lika mycket i procent som man ökar storleken på spridarna.

/Göran

Chrillz_T5R skrev:
okej men spelar innediametern på insugnings röret någon roll?.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Marlboroman
16 september 2010 · 8 234 Inlägg

Chrillz_T5R skrev:
sen undrar ja marlboroman det vi pratade om men större insugnins rör. är turbons inlopp mindre kan det vell inte göra så mycket skillnad eller?

Det primära är att bygga ett riktigt rör istället för den veckade plasthistorien som sitter där. Och anslutningarna i i ändarna lär ju ha en vettig diameter mot turbo och mot lmmhus. Och bygger man ett riktigt rör blir man av med problemet att inloppsröret har mindre diamter än lmm'n. För tydlighetens skulle borde jag ha skrivit att det skulle varta minst lika stort som innerdiamtern i lmm-huset så långt som praktiskt möjligt, men naturligtvis så måste man ju ha en kona mot turbon.

Mitt rör jag har på min 850 är ju 60mm mot turbon och 70mm mot lmm och konar ner alledes innan böjen mot turbon.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sharky
16 september 2010 · 10 287 Inlägg

Man får absolut inte ha en kona direkt efter LMM. Helst skall dessutom röret före och efter LMM vara rakt minst 1.5 gånger rörets diameter för att flödet genom röret skall vara jämnt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Chrillz_T5R VA FAN SKA JA SKRIVA HÄR??
17 september 2010 · 159 Inlägg

okej jaja men vet du om det finns några program som man kan räkna ut det på? eller kommer det att bli miniräknaren:P

Sharky skrev:
Ja det spelar stor roll.
Styrboxen vill veta hur stor luftmassa som passerar och denna är direkt proportionell mot arean på röret. Sätter man bara dit större spridare så kommer motorn att gå för fett och då kompenserar man detta med att öka arean på röret som LMM sitter i lika mycket i procent som man ökar storleken på spridarna.

/Göran

Chrillz_T5R skrev:
okej men spelar innediametern på insugnings röret någon roll?.

har ni tänkt på en sak? om man blunnar så ser en inge.:P
Volvo 855 T5R "LOW and SLOW" (1995)
Chrillz_T5R VA FAN SKA JA SKRIVA HÄR??
17 september 2010 · 159 Inlägg

Sharky skrev:
Man får absolut inte ha en kona direkt efter LMM. Helst skall dessutom röret före och efter LMM vara rakt minst 1.5 gånger rörets diameter för att flödet genom röret skall vara jämnt.

/Göran

okej värdefulla tips! tackar man för

har ni tänkt på en sak? om man blunnar så ser en inge.:P
Volvo 855 T5R "LOW and SLOW" (1995)
Sharky
17 september 2010 · 10 287 Inlägg

Miniräknaren eller som i mitt fall....huvudräkning...roll

/Göran


Chrillz_T5R skrev:
okej jaja men vet du om det finns några program som man kan räkna ut det på? eller kommer det att bli miniräknaren:P

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Chrillz_T5R VA FAN SKA JA SKRIVA HÄR??
17 september 2010 · 159 Inlägg

Marlboroman skrev:

Chrillz_T5R skrev:
sen undrar ja marlboroman det vi pratade om men större insugnins rör. är turbons inlopp mindre kan det vell inte göra så mycket skillnad eller?

Det primära är att bygga ett riktigt rör istället för den veckade plasthistorien som sitter där. Och anslutningarna i i ändarna lär ju ha en vettig diameter mot turbo och mot lmmhus. Och bygger man ett riktigt rör blir man av med problemet att inloppsröret har mindre diamter än lmm'n. För tydlighetens skulle borde jag ha skrivit att det skulle varta minst lika stort som innerdiamtern i lmm-huset så långt som praktiskt möjligt, men naturligtvis så måste man ju ha en kona mot turbon.

Mitt rör jag har på min 850 är ju 60mm mot turbon och 70mm mot lmm och konar ner alledes innan böjen mot turbon.

ja precis men den turbon jag tänte ha är 19T. ja tror ju att det kommer bli en gansla kraftig "nerkoning" mot turbon. funderar på om det kommer att strypa. om röret är stort från lmm och sen minskar i diameter kraftigt på slutet. kan ju hjälpa lite och porta inloppet

har ni tänkt på en sak? om man blunnar så ser en inge.:P
Volvo 855 T5R "LOW and SLOW" (1995)
Chrillz_T5R VA FAN SKA JA SKRIVA HÄR??
17 september 2010 · 159 Inlägg

ajdå. då sket sig hela bygget me en gång:P.

men för att räkna ut detta ska man alltså mäta diametern på de befintliga röret.
räkna ut hur stor procentskillnad det är på befintliga spridare och gröna (i mitt fall)
sedan bygga ett rör där ja ökar diameter på det nya röret lika mycket i procent som skillnaden är på spridarna



Sharky skrev:
Miniräknaren eller som i mitt fall....huvudräkning...roll

/Göran


Chrillz_T5R skrev:
okej jaja men vet du om det finns några program som man kan räkna ut det på? eller kommer det att bli miniräknaren:P

har ni tänkt på en sak? om man blunnar så ser en inge.:P
Volvo 855 T5R "LOW and SLOW" (1995)
Sharky
17 september 2010 · 10 287 Inlägg

Nästan.

Det är arean på röret - inte diametern -som skall öka lika mycket i procent som storleken på spridarna ökar.

Var inte orolig - Marlboroman tex kan nog ge dig råd på vilket mått du skall ha på röret beroende på vilka spridare du väljer.

/Göran


Chrillz_T5R skrev:
ajdå. då sket sig hela bygget me en gång:P.

men för att räkna ut detta ska man alltså mäta diametern på de befintliga röret.
räkna ut hur stor procentskillnad det är på befintliga spridare och gröna (i mitt fall)
sedan bygga ett rör där ja ökar diameter på det nya röret lika mycket i procent som skillnaden är på spridarna



Sharky skrev:
Miniräknaren eller som i mitt fall....huvudräkning...roll

/Göran


Chrillz_T5R skrev:
okej jaja men vet du om det finns några program som man kan räkna ut det på? eller kommer det att bli miniräknaren:P

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang