Volvo v70 2,4t 00a tappar ladd..? / vilken tryck-klocka ??

Frosted
30 september 2010 · 1 878 Inlägg

sandzoo skrev:
ny så har jag fixat ny magnetventil.. 489:- på volvo.. men blev inget bättre för det :S
nått annat tipps?

Skrev tidigare i tråden att det inte var något fel på den. om möjligt lämna tillbaka den. (om du inte vill ha en reserv). Det vi borde titta på är vaccum läckage. plocka av alla IC slangar och syna dem väldigt noga. eller gå över allt med startgas när bilen står på tomgång, på både insugsidan samt avgassidan.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
sandzoo
30 september 2010 · 2 071 Inlägg

Frozen1985 skrev:

sandzoo skrev:
ny så har jag fixat ny magnetventil.. 489:- på volvo.. men blev inget bättre för det :S
nått annat tipps?

Skrev tidigare i tråden att det inte var något fel på den. om möjligt lämna tillbaka den. (om du inte vill ha en reserv). Det vi borde titta på är vaccum läckage. plocka av alla IC slangar och syna dem väldigt noga. eller gå över allt med startgas när bilen står på tomgång, på både insugsidan samt avgassidan.

tror ej den kan lämnas tillbax.. men inga stora peng där.. bra att ha ny MV och en i reserv.. har funderat på att testa slangarna med startgas.. smile tack för tippset..

Sandzoo i da house
Jonas_C30
30 september 2010 · 108 Inlägg

Lämna in den på en avläsning så får du en vägledning vad de kan var...
Billigare o smidigare än o hålla på och byta grejer de inte är fel på.

sandzoo
1 oktober 2010 · 2 071 Inlägg

Jonas_C30 skrev:
Lämna in den på en avläsning så får du en vägledning vad de kan var...
Billigare o smidigare än o hålla på och byta grejer de inte är fel på.

problemet är att de ej hittat nått :S

Sandzoo i da house
Crille88
1 oktober 2010 · 1 353 Inlägg

du har antingen läckage, eller dålig wg klocka, eftersom att du tidigare testade o dra ut slangen ur mv = ryckt wg o då ska de skenladda så mycket klockan orkar hålla emot, o då sa du att du endast kom upp i 1,2 vilket är alldeles för lite, så byt din klocka så är dina problem ur världen.. sen kan du även ha en läckande dump.. du har fått alla tips som går bara o börja rota, byt alla vakumslangar till o börja med, kolla sen alla slangar från turbon till insuget..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
sandzoo
2 oktober 2010 · 2 071 Inlägg

Crille88 skrev:
du har antingen läckage, eller dålig wg klocka, eftersom att du tidigare testade o dra ut slangen ur mv = ryckt wg o då ska de skenladda så mycket klockan orkar hålla emot, o då sa du att du endast kom upp i 1,2 vilket är alldeles för lite, så byt din klocka så är dina problem ur världen.. sen kan du även ha en läckande dump.. du har fått alla tips som går bara o börja rota, byt alla vakumslangar till o börja med, kolla sen alla slangar från turbon till insuget..

tack för tippset.. man ska ju börja nånstans
japp jag ryckte loss slangen som går från klockan till mv... den kommer upp knappa 1.2 bar..

Senast redigerat av sandzoo (2 oktober 2010)

Sandzoo i da house
Crille88
2 oktober 2010 · 1 353 Inlägg

alltså är din klocka slut, eftersom att du med lätthet ska passera 1,5-7-8 o kröka stakar wink
eller läckage då..

Senast redigerat av Crille88 (2 oktober 2010)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
sandzoo
2 oktober 2010 · 2 071 Inlägg

Crille88 skrev:
alltså är din klocka slut, eftersom att du med lätthet ska passera 1,5-7-8 o kröka stakar wink
eller läckage då..

testade samma sak igår.. laddar max 1.1 bar.. när jag kopplar bort slangen fr MV som går till klockan..
och gasar jag i plattan då brukar den slå ifrån laddet då laddar den 0,5 :S
ska testa o byta klocka.. smile

Sandzoo i da house
Frosted
2 oktober 2010 · 1 878 Inlägg

Satsa på en ombyggd som är hårdare som orkar hålla emot. tex: http://www.turbomeck.se/Tryckklocka-19T

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Crille88
3 oktober 2010 · 1 353 Inlägg

antingen det, eller org, eftersom att det är vad din programvara är anpassad efter..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Frosted
3 oktober 2010 · 1 878 Inlägg

sandzoo skrev:

Frozen1985 skrev:
Satsa på en ombyggd som är hårdare som orkar hålla emot. tex: http://www.turbomeck.se/Tryckklocka-19T

har kollat på den.. låter bra.. men passar den min bil.. ve ej vilken turbo jag har :S

Som jag förstår så är detta en V70 med motor: B5244T ifrån 2001 med en 13G turbo

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
sandzoo
3 oktober 2010 · 2 071 Inlägg

Frozen1985 skrev:

sandzoo skrev:

Frozen1985 skrev:
Satsa på en ombyggd som är hårdare som orkar hålla emot. tex: http://www.turbomeck.se/Tryckklocka-19T

har kollat på den.. låter bra.. men passar den min bil.. ve ej vilken turbo jag har :S

Som jag förstår så är detta en V70 med motor: B5244T ifrån 2001 med en 13G turbo

stämmer bra.. utom att detta är en mod 2000 ej V70n
men motor som sitter i är en C70 från 04a

Senast redigerat av sandzoo (3 oktober 2010)

Sandzoo i da house
Frosted
3 oktober 2010 · 1 878 Inlägg

sandzoo skrev:
kan man kolla på nått enkelt sätt om klockan e kass?

känn på wastegate armen. dock tror jag du måste plocka bort värmeplåten (5st bultar) sen kommer du åt allt.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
sandzoo
3 oktober 2010 · 2 071 Inlägg

Frozen1985 skrev:

sandzoo skrev:
kan man kolla på nått enkelt sätt om klockan e kass?

känn på wastegate armen. dock tror jag du måste plocka bort värmeplåten (5st bultar) sen kommer du åt allt.

jag kommer bara åt klockan o armen.. utan att plocka bort nått.. den fjädrar men är ej trög.. går lätt in o ut.. om du förstår vad jag mener...

Senast redigerat av sandzoo (3 oktober 2010)

Sandzoo i da house
Frosted
3 oktober 2010 · 1 878 Inlägg

sandzoo skrev:

Frozen1985 skrev:

sandzoo skrev:
kan man kolla på nått enkelt sätt om klockan e kass?

känn på wastegate armen. dock tror jag du måste plocka bort värmeplåten (5st bultar) sen kommer du åt allt.

jag kommer bara åt klockan o armen.. utan att plocka bort nått.. den fjädrar men är ej trög.. går lätt in o ut.. om du förstår vad jag mener...

Den ska fjädra, men det ska åtminståne vara rött hårt du ska dra ut den och den ska hoppa tillbaka snabbt.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
sandzoo
3 oktober 2010 · 2 071 Inlägg

Frozen1985 skrev:

sandzoo skrev:

Frozen1985 skrev:

känn på wastegate armen. dock tror jag du måste plocka bort värmeplåten (5st bultar) sen kommer du åt allt.

jag kommer bara åt klockan o armen.. utan att plocka bort nått.. den fjädrar men är ej trög.. går lätt in o ut.. om du förstår vad jag mener...

Den ska fjädra, men det ska åtminståne vara rött hårt du ska dra ut den och den ska hoppa tillbaka snabbt.

den fjädrar.. men rätt hård.. nja.. kan dra de med 2 fingrar.. :S

Sandzoo i da house
Crille88
3 oktober 2010 · 1 353 Inlägg

du har redan kollat din klocka o den är kass, du körde "med ryckt wg" och fick inte upp laddet, så antingen är den tokslut ellet så har du ett stort läckage, o läckaget hade du hört.. klockan ska va TRÖG du ska ta i ordentligt för att kunna få den att röra sig..
och återigen så ska du ha en org klocka.. FÖR ATT: annars kommer du ha en hårdare klocka och detta i samband med att ditt styrsystem räknar med att du har GLT på 0,4bar och ska ladda 1,2 så kommer du istället att ha för högt grundladd vilket resulterar i för högt laddtryck och då kommer antingen:
* styrboxen går in o sänker till glt och motorlampan tänds
* kling klang vevstake goodbye
vilket som kommer vi få en ny tråd om att du bytte klocka varpå vi kommer säga att du skulle bytt till en org, inte en förstärkt som tex ger dig ett GLT på 0,6bar. för då förskjuts även ditt laddtryck frammåt med 0,2bar eller mer i peakarna..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang