2854
Sök

Äntligen ett vettigt förslag!! mobilförbud i bilen.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 september 2010
inte läst hela tråden pga orkar inte haha.. men kollade länken i första inlägget . folk värkar inte ha nå roligare för sig än och se hur farligt allt är.

ska vi inte förbjuda kom radio oxå? som mer lr mindre har funnits i lastbilar och bilar sen de senaste 40-50 åren? och även finns kvar idag man måste trots allt pilla in kanaler greppa tag i micken innan man jolar på som polare efter vägen ?

haha wtf är de här landet på väg?

1 215 Inlägg
27 september 2010
äsh!

jag tycker polisen ska ta bort böter och straff och istället belöna folk som gör nåt bra med nån hundring lite då & då! folk hade skött sig och varit söta som små lamm!

1 171 Inlägg
28 september 2010
Det finns något som alltid leder till en säker död; livet, ska det också förbjudas då?

Hur orkar folk önska sig en massa extra smålagar som ska styra om varje liten detalj man inte ska göra som kan leda till något farligt? Jag trodde folk blev vuxna och flyttade hemfrån för att de ville ta ansvar och bestämma över sina egna liv och inte ha någon förmyndare som springer efter och kontrollerar så att allt sker på deras sätt.

982 Inlägg
28 september 2010
zoopåse skrev:
Det finns något som alltid leder till en säker död; livet, ska det också förbjudas då?

Hur orkar folk önska sig en massa extra smålagar som ska styra om varje liten detalj man inte ska göra som kan leda till något farligt? Jag trodde folk blev vuxna och flyttade hemfrån för att de ville ta ansvar och bestämma över sina egna liv och inte ha någon förmyndare som springer efter och kontrollerar så att allt sker på deras sätt.

instämmer helt

-.-
383 Inlägg
28 september 2010
Jag skulle inte vilja få reda på att mina barn blivit överkörda av en 18 åring som nyss fått körkort och som satt och knapprade på sin mobiltelefon.....

" jamen asså jag pratade ju i telefon ju, jag hade annat att tänka på än trafiken......."

eller

"jamen asså jag såg ju inget, jag skickade ju sms ju, har inte hänt nåt förut när jag fipplar med telefonen när jag kör...."

Tyvärr verkar de flesta här på garaget vara den typen som skulle försvara sig med nåt liknande som jag skrev, skrämmande.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
28 september 2010
För några dagar sen, jag nästa krokade med en bil då fanns en kvinnlig förare som pratade i telefon, hon ville byta fil utan se att jag stöd bredvid på vänster körfält, jag tuttade som --- då hon rattade tillbaka och nästa krokade med bilen som körde på hennes höger körfält, han också tuttade som ---, hoppas att hon lärde sig någonting av det.
Jag är med i 100% att det ska förbjudas också i Sverige, förstår inte varför i vissa fall är Sverige så långsam!

Här är lite om vad som kan hända vem som helst

http://www.youtube.com/watch?v=HKbVWkVV … embedded#!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 567 Inlägg
28 september 2010
Jag är för ett förbud.Man märker oftast  inte själv hur illa det är!! Men när man åker med någon då är det med livet som insats i vissa fall.Stog detta ämne i senaste bilsport lite grann dessutom finns det idag mycket bra trådlösa alternativ till bilen att koppla in sig på och få handsfree.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

95 Inlägg
28 september 2010
Röka och fippla med cigaretter är ok, äta och drälla med mat är ok, fippla med stereon, klimatanläggningen, färddatorn etc är ok, prata med medpassagerare är ok, ha bilen full med stökiga fyllon som spyr över instrumentbrädan är ok, SMS:a är ok.
I princip allting är tillåtet men prata i mobiltelefon utan handsree ska plötsligt vara förbjudet?

Dessutom så är själva samtalet också "farligt", inte bara mobil hållandet.
Isåfall borde mobilsmtal förbjudas HELT, men fördelarna med det skulle vägas upp med nackdelarna av att en jäkla massa bilar irrar runt och letar efter nåt ställe att stanna på, och många kommer bara stanna i vägrenen och sätta på varningsblinkers och orsaka olyckor på det sättet.

Muttley
28 september 2010
JonasK skrev:
Jag skulle inte vilja få reda på att mina barn blivit överkörda av en 18 åring som nyss fått körkort och som satt och knapprade på sin mobiltelefon.....

" jamen asså jag pratade ju i telefon ju, jag hade annat att tänka på än trafiken......."

eller

"jamen asså jag såg ju inget, jag skickade ju sms ju, har inte hänt nåt förut när jag fipplar med telefonen när jag kör...."

Tyvärr verkar de flesta här på garaget vara den typen som skulle försvara sig med nåt liknande som jag skrev, skrämmande.

Skoj du går på bara yngre.  de är förbannat många i 40 pluss som håller på med en massa andra skitsaker i sina bilar.

Sen är de faktiskt efterblivna personer utan förmågan att göra flera saker samtidigt som är trafikfaran, vi borde låsa in varenda dåre som inte klarar av att titta åt höger och vänster och samtidigt blinka och svänga och hålla hastigheten.

Varför diskuterar vi ens detta ämne när alla säger emot alla ? jag lär aldrig någonsin sluta prata i telefon och polisen kan ju ens försöka. Handsfree kan jag gå med på.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Sen är de faktiskt efterblivna personer utan förmågan att göra flera saker samtidigt som är trafikfaran, vi borde låsa in varenda dåre som inte klarar av att titta åt höger och vänster och samtidigt blinka och svänga och hålla hastigheten.

Det är sant... sunt förnuft är något som folk saknar fullständigt. Det är inte farligt att prata i telefon utan handsfree om man gör det på säkra tillfällen. Men tydligen är folk så pass efterblivna att dem inte fattar det själva... och då behövs lagar som gör livet lättare för dem och även oss andra så vi slipper falla offer för deras efterblivenhet(finns ordet?)

tkd_rille skrev:
Varför diskuterar vi ens detta ämne när alla säger emot alla ? jag lär aldrig någonsin sluta prata i telefon och polisen kan ju ens försöka. Handsfree kan jag gå med på.

Och det är precis det som förslaget innebär, krav på handsfree wink inte förbud mot att prata telefon.

Blackbird_CaD_ skrev:
Röka och fippla med cigaretter är ok, äta och drälla med mat är ok, fippla med stereon, klimatanläggningen, färddatorn etc är ok, prata med medpassagerare är ok, ha bilen full med stökiga fyllon som spyr över instrumentbrädan är ok, SMS:a är ok.
I princip allting är tillåtet men prata i mobiltelefon utan handsree ska plötsligt vara förbjudet?

Dessutom så är själva samtalet också "farligt", inte bara mobil hållandet.
Isåfall borde mobilsmtal förbjudas HELT, men fördelarna med det skulle vägas upp med nackdelarna av att en jäkla massa bilar irrar runt och letar efter nåt ställe att stanna på, och många kommer bara stanna i vägrenen och sätta på varningsblinkers och orsaka olyckor på det sättet.

Allting du nämner är INTE ok och hamnar under "vårdslöshet i trafik", Byta låt/kanal på stereon gör man utan att titta/koncentrera sig så det köper jag inte, prata gör man utan att det tar uppmärksamhet, ändrar fläkten gör man också...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 171 Inlägg
28 september 2010
Du är skyldig att göra allt det där utan att det tar för mycket uppmärksamhet från körningen, inklusive att trösta barn i bil osv. Kan du inte göra det utan att tappa uppmärksamheten som den givna trafiksituationen kräver så är det inte tillåtet. Vare sig det sunda förnuftet eller lagen tillåter det. Räcker inte det?

Varför är det så viktigt att man ska ha en lag för att inte hålla på med saker som distraherar dig när trafiken behöver din uppmärksamhet +att byta kanal på radion eller klia dig på foten, pilla på gps:en, ha sex eller svara i telefonen just när du ska svänga osv.

Det undrar jag. Det ligger på förarens ansvar att hantera det redan, kan man inte hantera det på ett bra sätt ska man inte ha körkort för då har man ju inte riskbedömningsförmågan som krävs. Varför behövs detaljlagar om exakt allt man inte får göra i bilen som kan vara farligt? Ska det komma en ny lag sedan att man inte får läsa ipad:en i bilen samtidigt som man kör när den blir populär?

Det är ju bara rent dumförklarande och omyndigförklarande av människor.

6 687 Inlägg
28 september 2010
Tycker vissa låter som att det är ok att skylla på mobilen och inte föraren vid olycka

De/Dem

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
28 september 2010
Mötte en yngre kille i en stor gammal mercedes mitt i gatan förut. Han tittade rätt i sin nalle han höll i handen tills jag hängde mig på tutan.
DÅ svänger han undan så kraftigt att han klipper en backspegel på en parkerad bil.. mad

Så, ja.. Jag är FÖR ett förbud. Både prat i mobilen utan handsfree och SMS-förbud.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 215 Inlägg
29 september 2010
men saker som ni tar upp som exempel (kolla till sitt barn i barnstolen, prata med passagerare och skjutsa fyllon) går ju inte att göra nåt åt. men att du sitter och SMSar måste du väl klara dig utan? Om inte så har du inget på vägen att göra. Vad skulle du själv sagt om en t.ex moppe körde in i sidan på dig och föraren försvarar sig med att han smsade?

Att du sedan pratar i telefon är väl skit samma så länge du håller ögonen på vägen.
Senast redigerat av Pavva (29 september 2010)

3 059 Inlägg
29 september 2010
Ny artikel på aftonbladet:
Köra och sms:a – endast tillåtet i Albanien och Sverige

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete … 7864364.ab

30 Inlägg
30 september 2010
Alltså, jag förstår att folk avskyr när idioter slänger koncentrationen all världens väg och ägnar sig åt sin telefon istället för att kolla på vägen. Men det är inget fel på lagarna, det är fel på människorna. Det är inte så mycket att det ska vara olagligt att använda telefonen, de här personerna ska inte ha körkort.

Klarar man inte av att koncentrera sig på vägen samtidigt som man gör något annat ska man inte ha körkort alls. Man kommer alltid att göra andra saker än bara köra när man sitter i bilen. Dessa saker tar koncentration från vägen. Men de flesta (hoppas jag) klarar trots allt av att göra två saker samtidigt. Borde kanske ingå i uppkörningen?

Hur som helst. Vad jag inte förstår är hur ni kan vara för sådana här förslag, som ska göra ännu mer saker olagliga. Massa små futtiga lagar om att du får inte göra si, o inte göra så. Till slut blir det att man inte får göra någonting alls. En människa måste få ta eget ansvar för sig själv, annars kommer h*n aldrig växa, mogna och bli en vettigare människa.

Mindre lagar, mer eget ansvar. Ja, jag vet att många inte klarar av det. Men som sagt, dessa människor ska helt enkelt inte ha körkort, för det kommer alltid finnas andra störande moment, även om man tar bort mobiltelefonerna. Och man kan inte förbjuda allt.

Och till er som säger att telefonsnack är dumt, men smsande är fullkomligt idiotiskt: jag skulle vilja påstå att det beror till stor del på vad man har för telefon. Jag har numera en touchphone, och jag har gett upp att smsa medan jag kör, det går helt enkelt inte. Stannar vid en busshållplats och skriver istället. Men, med min gamla telefon, med vanliga knappar, kunde jag skriva långa sms utan att kolla ner mer än en halv sekund någon gång ibland. Man känner ju sin telefon, och vet var knapparna sitter smile

Det finns många faktorer som avgör vad som är säkert och inte. Men enligt mig har vi i alla fall tillräckligt många lagar i det här landet. Och nej, vi måste inte göra som alla andra. Våga vägra grupptryck.

Blev längre än jag trodde, hoppas någon orkar ta sig igenom det iaf smile

Sök