Blackbird_CaD_ skrev:
Blir lite förvirrad.. har alltid haft det som en självklarhet att S40N är bättre än S60, bl.a. pga alla tidningar hyllade S40 när det kom, i varje test skrev de: "storebrodern S60 kan se sig slagen", "bästa Volvon hittills", stabilaste Volvon hittills", etc.
Och att S60 är som att köra en fisk i jämförelse med S40, död styrning etc.
Har kört Ford Focus (samma grund som S40), och jag gillade riktningsstabiliteten, styrningen, och köregenskaperna.
Vet inte så mycket om E39.. men alltid det negativa som jag har läst om BMW har varit: nervös/livlig/känslig styrning, att nackdelen med att ha så alerta och spänstiga vägegenskaper är att styrningen är lite väl känslig så man får sitta och passa med ratten lite hela tiden när man kör rakt fram (på motorväg t.ex.), och det känns ju inte så lockande...
Du har mycket rätt i det sista, men vad du också kan läsa är att Bmw är utmärkta och säkra långfärdsbilar. Förklaringen är rätt enkel, de som "kommer från Audi" tycker Bmw är nervösa medan vi som är vana vid Bmw tycker Audi (eller liknande) är stendöda.
Det är svårt att förklara, men "passa ratten" behöver man inte göra. Det är inte så att Bmw spårar mer eller något sådant fysiskt utan det är mer en känsla.
Enkelt förklarat: "Släpp"
(=Låt den löpa fritt mellan handflatorna) ratten, kommer då en Bmw vingla över i nästa vägbana eller ut i väggrenen lättare än vad en Audi gör? Nej klart den inte gör, men känns det som om den kommer göra så? Ja, för en del personer.
Och precis som privatpersoner så har journalister olika smak, jag tycker lite att det är något man märker efter ett tag med en Bmw men olika bilar passar olika och en del kommer alltid tycka Bmw är nervös medan andra tycker den förmedlar känsla, en kontroll över bilen och dess väggrepp.
Ett exempel: Om du kommer över till en bit dålig vägbana märker man (Eller jag) det i en Bmw direkt och parerar automatiskt, för att överdriva lite för tydlighetens skull så märker du samma sak i en Audi först när den flyttat sig en bit i sidled eftersom styrningen förmedlar det inte. Här är Audi den vingliga/nervösa.
Tanken var lite som så att om du inte vet hur du själv upplever det, eller inte har hört/läst ovanstående så kanske det varit/är något du upplevt positivt som jag. Oavsett tycker jag du skall pröva och se, tycker du om det eller kan tänka dig att leva med det är Bmw´n som sagt ett vettigt köp.
*Sedan skall man inte glömma att det på senaste tiden skrivits mycket negativt om Bmw när det gäller spårstabilitet och nervositet, detta kan däremot skyllas till 100% på de dumma punkteringsfria RFT-däcken som förstör mycket. Däremot klagades det även tidigare på som du säger, alerta köregenskaper ger nervösa köregenskaper enligt vissa.*Angående S40N skall man alltid passa sig när det kommer nya svenska modeller, svenska motorjournalister tenderar att vara rätt partiska då. Som du kanske märkt är alltid nya svenska modeller en blivande succé och "nu åker tyskarna på däng" eller liknande, så har det hetat i över 20år och vi får väl se med S60II men än har de inte nått fram eller varit en succé alla gånger.
Ett exempel är Volvo 440 som i ett stort test sopade banan med konkurrenterna när den kom, det tog ju inte lång tid innan det var tvärt om och för ett par år sedan skrev Teknikens Värld "redaktionen måste varit tillfälligt förvirrade när de raderna skrevs".
S40N är mycket mer av en vägvagn än S60, piggare och mer alert. Men S60 tycker jag är en bättre långfärdsbil och framför allt "känns" den som sagt Volvo när det gäller kvalité och material. S40N känns som en Focus, då kan man kanske lika gärna köpa en Ford och spara lite pengar?
Har kört en hel del S40 (Eller V50 för att vara exakt) som hyrbil och aldrig riktigt gillat dem, känns billig och enkel på ett sätt som inte passar en långfärdsbil. Hyr man istället en V70 är det en enorm skillnad, och både S60 (Och framför allt S80 som jag tycker du skall köpa om det blir en Volvo) har precis som V70 denna enorma skillnad!