3204
Sök

Köpråd: Volvo S40 -04 vs Audi A6 -04

95 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
Nej usch, aldrig i livet att jag ens skulle ringa henne. ALLDELES för billig.

http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4 … 11&w=3
Ska nog ringa till försäljaren och fråga om den har farthållare, om den har farthållare så kanske jag köper den smile
Sen att bilen inte har sportstolar och har säkert en kass stereo det får man nog ta, för det finns inte så många såhär billiga A4:or där ute, fast frågan är om den inte är FÖR billig? Blir lite orolig när nån bil är lite väl billig eller när bilen inte har blivit såld på länge.

95 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Såg nu att A4:an har en äcklig eftermarknads CD spelare, känns inte direkt premium att ha en sån billig sak som säkert lyser i ilsket blått i en såpass ny A4:a..

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_525 … 11&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … amp;last=1

hmm..

2 982 Inlägg
28 september 2010
Blackbird_CaD_ skrev:
Såg nu att A4:an har en äcklig eftermarknads CD spelare, känns inte direkt premium att ha en sån billig sak som säkert lyser i ilsket blått i en såpass ny A4:a..

hmm..

och en snygg stereo kostar ? tonguebig_smile

95 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Rock-Star skrev:
Blackbird_CaD_ skrev:

hmm..

och en snygg stereo kostar ? tonguebig_smile

Bara det att man ska behöva ha en eftermarknads stereo känns lite mossigt.. men men det kanske man kan ta.

Vem är det på din avatar förresten? ^^
Senast redigerat av Blackbird_CaD_ (28 september 2010)

2 982 Inlägg
28 september 2010
bmwn du postade var inte dålig men dyr.
*jag kikade på en E39 Touring 525iA -01a förra året i augusti, DÅ kostade den 99000:- och under 10000mil.

95 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Du sa att man ser om S80 har HU-803 genom att det finns 3st knappar ovanför CD eject kanppen, men finns det nåt sätt att se om den har High performance (vet inte HU- namnet på den)? För High performance skulle duga, man filtrerar direkt bort 95% av alla S80:or om man har HU-803 (Premium sound) som krav.

2 982 Inlägg
28 september 2010
Blackbird_CaD_ skrev:
Du sa att man ser om S80 har HU-803 genom att det finns 3st knappar ovanför CD eject kanppen, men finns det nåt sätt att se om den har High performance (vet inte HU- namnet på den)? För High performance skulle duga, man filtrerar direkt bort 95% av alla S80:or om man har HU-803 (Premium sound) som krav.

highperformance måste man kolla under passagerarsätet om det ligger ett slutsteg där.(stereon brukar heta HU-603)

highperformance är jäkla bra men inte tillräckligt om man är en g.org anhängare.

95 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_O … 11&w=3

Hmm, en ganska ny bil och lite körd, xenon, 8 högtalare, sportstolar, DSG, lagom stark motor (ganska bra bränsle ekonomi).
http://www.teknikensvarld.se/files/TV04 … ct_s40.pdf

Fast jag tror att S40 är ändå mer premium..

2 982 Inlägg
28 september 2010
Senast redigerat av Rock-Star (28 september 2010)

95 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare

Om man börjar kolla på S60 bilar så kommer man in på ämnet S40 vs S60.. och då vinner väl S40 pga. den är modernare och har bättre köregenskaper.. till priset av lite sämre komfort dock.

45 Inlägg
28 september 2010
Tänk på att 2,4 v6 på audibilar är väldigt tröstiga i olja. Vanligast e att den bakre packboxen på topparna brukar läcka. Finns även problem med kolvringar som inte brukar va så bra. Har själv haft en a4 2,4v6 som jag blev tvungen att byta ut kolvringarna(dyr kostnad). Sen så har multitronic lådan problem med styrenheten och slidhuset om servicen inte är skött korrekt.

2 982 Inlägg
28 september 2010
Blackbird_CaD_ skrev:

Om man börjar kolla på S60 bilar så kommer man in på ämnet S40 vs S60.. och då vinner väl S40 pga. den är modernare och har bättre köregenskaper.. till priset av lite sämre komfort dock.

Nja, s60 är inte fel någonstans, med bra däck slipper du vindbrus och ligger rätt bra på vägarna, däremot kränger S60in lite mer än S40. Men S60 väger inte mycket allt. med en 2,4 så har du 170hk vilket är ganska bra drag och bränsleekonomi. jag själv ägde en S60 2,4T. kostnader jag hade var väl att reparera automatväxellådan (18000:- varav 6000:- i självrisk). den kostade mig inte mycket i service och reparationer trots fullstämplad s-bok hos bilia alvik. körde 9000mil med den innan den såldes.
och lacken var fortfarande i nyskick(efter en lackbehandling givetvis) finns bilder i min profil.

Jag tycker själv att S60 är med "välbyggd" än S40N.
finns många andra bilar som rekommenderas före S40N.

Dani_A (på g.org) ska sälja sin S60 2,4T som är i utomordentligt skick med helläder,highperf, spaceball etc.. fråga honom om bilder pris o miltal.
Senast redigerat av Rock-Star (28 september 2010)

95 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Okej, får fundera..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 september 2010
Hade själv valt S60 över S40, S60 har något som får kallas "riktig Volvokänsla" som S40 saknas då den modellen känns mer Ford än Volvo. Men skall du ligga på motorväg mycket hade jag övervägt S80/A6-storlek åtminstone eller eventuellt ännu större, vad skall du med en liten smidig bil till på motorväg?

Hade personligen kikat på en 5-serie E39 av de gamla vanliga skälen: Ägarna är lyriska över modellen*  och ägarkostnaderna är riktigt måttliga.** Sedan kan man hitta fler fördelar, körglädje brukar vara en populär sådan men vad gör det egentligen på motorvägen? Nej tycker ovanstående räcker! smile

*(96% rekommenderade modellen till 100% enligt diverse undersökningar, än idag är siffran ej slagen)
**(Billigaste modellen i underhåll i storleksklassen enligt undersökning i TV 7/05, bra priser på delar med.)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

95 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Blir lite förvirrad.. har alltid haft det som en självklarhet att S40N är bättre än S60, bl.a. pga alla tidningar hyllade S40 när det kom, i varje test skrev de: "storebrodern S60 kan se sig slagen", "bästa Volvon hittills", stabilaste Volvon hittills", etc.
Och att S60 är som att köra en fisk i jämförelse med S40, död styrning etc.

Har kört Ford Focus (samma grund som S40), och jag gillade riktningsstabiliteten, styrningen, och köregenskaperna.

Vet inte så mycket om E39.. men alltid det negativa som jag har läst om BMW har varit: nervös/livlig/känslig styrning, att nackdelen med att ha så alerta och spänstiga vägegenskaper är att styrningen är lite väl känslig så man får sitta och passa med ratten lite hela tiden när man kör rakt fram (på motorväg t.ex.), och det känns ju inte så lockande...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 september 2010
Blackbird_CaD_ skrev:
Blir lite förvirrad.. har alltid haft det som en självklarhet att S40N är bättre än S60, bl.a. pga alla tidningar hyllade S40 när det kom, i varje test skrev de: "storebrodern S60 kan se sig slagen", "bästa Volvon hittills", stabilaste Volvon hittills", etc.
Och att S60 är som att köra en fisk i jämförelse med S40, död styrning etc.

Har kört Ford Focus (samma grund som S40), och jag gillade riktningsstabiliteten, styrningen, och köregenskaperna.

Vet inte så mycket om E39.. men alltid det negativa som jag har läst om BMW har varit: nervös/livlig/känslig styrning, att nackdelen med att ha så alerta och spänstiga vägegenskaper är att styrningen är lite väl känslig så man får sitta och passa med ratten lite hela tiden när man kör rakt fram (på motorväg t.ex.), och det känns ju inte så lockande...

Du har mycket rätt i det sista, men vad du också kan läsa är att Bmw är utmärkta och säkra långfärdsbilar. Förklaringen är rätt enkel, de som "kommer från Audi" tycker Bmw är nervösa medan vi som är vana vid Bmw tycker Audi (eller liknande) är stendöda.

Det är svårt att förklara, men "passa ratten" behöver man inte göra. Det är inte så att Bmw spårar mer eller något sådant fysiskt utan det är mer en känsla.

Enkelt förklarat: "Släpp" (=Låt den löpa fritt mellan handflatorna) ratten, kommer då en Bmw vingla över i nästa vägbana eller ut i väggrenen lättare än vad en Audi gör? Nej klart den inte gör, men känns det som om den kommer göra så? Ja, för en del personer. 

Och precis som privatpersoner så har journalister olika smak, jag tycker lite att det är något man märker efter ett tag med en Bmw men olika bilar passar olika och en del kommer alltid tycka Bmw är nervös medan andra tycker den förmedlar känsla, en kontroll över bilen och dess väggrepp.

Ett exempel: Om du kommer över till en bit dålig vägbana märker man (Eller jag) det i en Bmw direkt och parerar automatiskt, för att överdriva lite för tydlighetens skull så märker du samma sak i en Audi först när den flyttat sig en bit i sidled eftersom styrningen förmedlar det inte. Här är Audi den vingliga/nervösa.

Tanken var lite som så att om du inte vet hur du själv upplever det, eller inte har hört/läst ovanstående så kanske det varit/är något du upplevt positivt som jag. Oavsett tycker jag du skall pröva och se, tycker du om det eller kan tänka dig att leva med det är Bmw´n som sagt ett vettigt köp.

*Sedan skall man inte glömma att det på senaste tiden skrivits mycket negativt om Bmw när det gäller spårstabilitet och nervositet, detta kan däremot skyllas till 100% på de dumma punkteringsfria RFT-däcken som förstör mycket. Däremot klagades det även tidigare på som du säger, alerta köregenskaper ger nervösa köregenskaper enligt vissa.*

Angående S40N skall man alltid passa sig när det kommer nya svenska modeller, svenska motorjournalister tenderar att vara rätt partiska då. Som du kanske märkt är alltid nya svenska modeller en blivande succé och "nu åker tyskarna på däng" eller liknande, så har det hetat i över 20år och vi får väl se med S60II men än har de inte nått fram eller varit en succé alla gånger.

Ett exempel är Volvo 440 som i ett stort test sopade banan med konkurrenterna när den kom, det tog ju inte lång tid innan det var tvärt om och för ett par år sedan skrev Teknikens Värld "redaktionen måste varit tillfälligt förvirrade när de raderna skrevs".

S40N är mycket mer av en vägvagn än S60, piggare och mer alert. Men S60 tycker jag är en bättre långfärdsbil och framför allt "känns" den som sagt Volvo när det gäller kvalité och material. S40N känns som en Focus, då kan man kanske lika gärna köpa en Ford och spara lite pengar?

Har kört en hel del S40 (Eller V50 för att vara exakt) som hyrbil och aldrig riktigt gillat dem, känns billig och enkel på ett sätt som inte passar en långfärdsbil. Hyr man istället en V70 är det en enorm skillnad, och både S60 (Och framför allt S80 som jag tycker du skall köpa om det blir en Volvo) har precis som V70 denna enorma skillnad! smile

95 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
okok har läst på om S60 vs S40.
S60: tystare, bekvämare stolar, bättre kvalité, tråkigare att köra, sämre väggrepp, sämre strålkastare (blir det ens bättre ljus med xenon? har sett S60/V70:s med xenon i trafiken och de lös knappt märkbart bättre än halogen)
S40N: bullrigare, sämre stolar, sämre kvalité, roligare att köra, bättre väggrepp, asbra strålkastare (xenon).

Fördelarna och nackdelarna som bilarna har väger upp varandra på ett ungefär tycker jag.

Är V70 samma bil som S60 fast kombi istället? Isåfall kan jag ju leta efter V70:or också.

En irriterande sak med S60/V70 är att antisladd inte var standard.. så det blir ännu en sak att kolla upp när man letar efter annonser..
Och sen är jag förvirrad angående de där jäkla HU- stereo paketen, tydligen så kan HU-603 vara både Performance (sämsta stereon) och High performance, http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2441744
Och detta gör inte saken bättre: http://vccs.volvocars.se/accessoriesLeg … efault.htm

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 september 2010
S60, V70 och S80 baserades väl visserligen alla på P2-plattformen med S60 "känns inte" som V70. Men visst V70 är definitivt inget dumt val den heller. Tycker du uppfattat S40 och S60 helt rätt, jag ser det ungefär likadant men ser inte hur det kan gå jämnt ut?

S40n fördelar (Roligare att köra och bättre grepp) spelar ingen roll på en pendlarbil medan S60´s fördelar (Stolar, komfort, stabilitet) är mycket viktiga om man kör långt. Ljuset är egentligen inte så viktigt, vet dels inte om jag tycker S60 är så dålig på punkten men i värsta fall finns det snygga extraljus som går att gömma undan hyggligt.

95 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Jo har tänkt lite på det där med att svenska motorjournalister kan vara lite partiska ibland..

Så du rankar volvo bilarna såhär: 1. S80  2. S60  3. V70?
Hur bra är S80 utan facelift tycker du? Är S80 utan facelift fortfarande etta på din "lista"?

95 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Det här kan väl inte stämma? Alldeles för billig, säkert nån slags scam. Och självklart hittas inte mobilnumret på hitta.se, hon kallar sig bara för "Stina", och  "hon" har kopierat beskrivningsmodellen från bilhandlarnas annonser, ingen carfax tekniska data på bilen..
Allting om annonsen bara skriker scam, fake eller nåt.

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … 11&w=3

Sök