_DamnIt´s ljudhörna - MDS/Pioneer/SPL Dynamics

Bilen krockad, skrotad och projektet slut.
  • 26 Följare
  • 52 345 Visningar
  • Projektet avslutat 13 maj 2013
_DamnIt R1 driver!
29 september 2010 · 5 128 Inlägg

Men man ändra alltid tycke! tongue Som jag börjar med massa bas, rätt vad det är blir jag kanske en SQ-nisse som dig! lol

ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 september 2010 · 8 744 Inlägg

racer-putte skrev:

ChriZtoffer skrev:

racer-putte skrev:

Meeeeeeen hur kul e de om man blir nöjd då yikes  va ska man göra sen då tongue

Eftersom ens krav tydligen ökar hela tiden så blir man väl aldrig riktigt nöjd, eller? wink Det är iaf vad jag kommit fram till, allt börjar i liten skala men spårar sen på nåt mystiskt vis ur...

VADÅ spåra ur  yikes  allt e relativt tongue

Tjaa vet inte men t.ex. så kan det börja med att man bara ska byta lite högtalare å sen sluta med att man håller på å tävlar å har sig... roll

_DamnIt skrev:
Men man ändra alltid tycke! tongue Som jag börjar med massa bas, rätt vad det är blir jag kanske en SQ-nisse som dig! lol

Haha ja du ser, blir nog nåt vettigt av dig å till slut. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_DamnIt R1 driver!
29 september 2010 · 5 128 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

_DamnIt skrev:
Men man ändra alltid tycke! tongue Som jag börjar med massa bas, rätt vad det är blir jag kanske en SQ-nisse som dig! lol

Haha ja du ser, blir nog nåt vettigt av dig å till slut. wink

Nu tycker jag inte vi ska ha den tonen här va! wink

_DamnIt R1 driver!
29 september 2010 · 5 128 Inlägg

Förresten, en liten efterfrågan här!

Finns det någon som sitter på en tabell för vilka säkringar man ska ha till vilken kabeltjocklek? Skulle va toppen om ni kunde dela med er då! smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 september 2010 · 8 744 Inlägg

Har en tabell på datorn:

1mm2 - 7,5A
1,5mm2 - 15A
2,5mm2 - 25A
4mm2 - 30A
6mm2 - 35A
8mm2 - 40A
10mm2 - 50A
16mm2 - 60A
21mm2 - 100A
33mm2 - 150A
45mm2 - 200A
55mm2 - 300A

Men om du ska tävla enligt EMMAs regler så är det (om jag nu inte mins fel) max: 30mm2 - 140A, 50mm2 - 200A, 70mm2 - 250A, 90mm2 - 300A.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_DamnIt R1 driver!
30 september 2010 · 5 128 Inlägg

Tack så mycket! smile

Då kan jag även passa på att uppdatera lite med dagens inköp inför bygget!
Blev ju som sagt en liten tripp till Biltema och fyllde på lite förnödenheter för att klara mig! smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/1001513_i2zavt.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/1001514_9nijb0.jpg

Dagens inköp blev följande:
Polyester 5kg
Härdare 100ml
Lågnivå kabel 2stx5m
Banankontakt 2st
Penslar 4st
Högtalarkabel 10m

Skulle dock köpt högtalarterminal med, men det glömde jag helt, så får fixa det sen när jag ändå ska köpa nya strömkablar och säkringar! smile

TooS Hjultomte
30 september 2010 · 1 500 Inlägg

högtalar terminalerna rekommenderar då ja inte. ja blev inte impad big_smile Polyester is tha shiiiieeet tongue de e kuwl

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 september 2010 · 8 744 Inlägg

Lågnivåkablarna kan du lämna tillbaks när du köper högtalarterminalerna, kontakterna sugen på dom där kablarna. Högtalarterminalerna däremot har jag bara bra erfarenheter av. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_DamnIt R1 driver!
30 september 2010 · 5 128 Inlägg

Lågnivåerna är bara tillfälliga. Behövde kablar, och har dessvärre inte råd att köpa värstingar! smile Så dom får hålla så länge dom håller!

Och högtalarterminaler tar jag inte på Biltema, eftersom jag glömde köpa dom där, så köper jag av den lokala ljudhandlaren. Är lite långt att köra för det lilla! tongue

Men har faktiskt förvånansvärt bra erfarenhet av biltemas lågnivå! Har haft något skit från ett billigt kit, den höll i typ 2 år (kopplades in och ur mycket, och va med i 3 bilar!), innan ena stiftet gick åt skogen! smile

_DamnIt R1 driver!
3 oktober 2010 · 5 128 Inlägg

Har funderat lite på ett minimalt sidoprojekt här med! Nämligen att bygga short-shift (mest för jag kan), men skulle behöva lite tips på hur man gör? Vet om att spaken måste förlängas undertill, men hur mycket bör man förlänga?

Och hur får man loss spaken? smile

_DamnIt R1 driver!
6 oktober 2010 · 5 128 Inlägg

För dom som är intresserade, nu har det börjat hända lite saker! wink

Börjat fixa lite på dörrarna, och fixar till bafflarna! Dom blir varken jämna eller snygga, men fyller sin funktion iaf! smile

racer-putte
6 oktober 2010 · 6 558 Inlägg

_DamnIt skrev:
För dom som är intresserade, nu har det börjat hända lite saker! wink

Börjat fixa lite på dörrarna, och fixar till bafflarna! Dom blir varken jämna eller snygga, men fyller sin funktion iaf! smile

GÖR OM GÖR RÄTT big_smile tongue

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
_DamnIt R1 driver!
6 oktober 2010 · 5 128 Inlägg

racer-putte skrev:

_DamnIt skrev:
För dom som är intresserade, nu har det börjat hända lite saker! wink

Börjat fixa lite på dörrarna, och fixar till bafflarna! Dom blir varken jämna eller snygga, men fyller sin funktion iaf! smile

GÖR OM GÖR RÄTT big_smile tongue

Njaaa, det orkar jag inte nu! tongue Får se hur det blir när det är klart tongue Risken är ändå rätt stor att jag bygger om allt när jag ändå ska bygga om skuffen efter att ha dödat basen lol

racer-putte
6 oktober 2010 · 6 558 Inlägg

_DamnIt skrev:

racer-putte skrev:

_DamnIt skrev:
För dom som är intresserade, nu har det börjat hända lite saker! wink

Börjat fixa lite på dörrarna, och fixar till bafflarna! Dom blir varken jämna eller snygga, men fyller sin funktion iaf! smile

GÖR OM GÖR RÄTT big_smile tongue

Njaaa, det orkar jag inte nu! tongue Får se hur det blir när det är klart tongue Risken är ändå rätt stor att jag bygger om allt när jag ändå ska bygga om skuffen efter att ha dödat basen lol

hugg en kniv i den nudå .. så kan du jue bygga rätt på engång  tongue

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
_DamnIt R1 driver!
6 oktober 2010 · 5 128 Inlägg

racer-putte skrev:

_DamnIt skrev:

racer-putte skrev:

GÖR OM GÖR RÄTT big_smile tongue

Njaaa, det orkar jag inte nu! tongue Får se hur det blir när det är klart tongue Risken är ändå rätt stor att jag bygger om allt när jag ändå ska bygga om skuffen efter att ha dödat basen lol

hugg en kniv i den nudå .. så kan du jue bygga rätt på engång  tongue

Jobbigt att göra nya bafflar ju! tongue Men ska se om jag kan få dom bra! smile Dom är nämligen inte helt klara, limmar dom nu nämligen tongue Så ska försöka slipa dom runda och fina! big_smile

_DamnIt R1 driver!
7 oktober 2010 · 5 128 Inlägg

Fan vad jobbigt livet känns när man inte har någon smältlimpistol när man fixar dörrsidorna! sad

Har superlim, håller som fan, men man limmar fast allt utom det man vill! tongue

_DamnIt R1 driver!
8 oktober 2010 · 5 128 Inlägg

Någon som är sugen på ett par bilder så ni ser att jag faktiskt gör något? big_smile

Frippe_L Gladen Audio
8 oktober 2010 · 2 388 Inlägg

_DamnIt skrev:
Någon som är sugen på ett par bilder så ni ser att jag faktiskt gör något? big_smile

Bring it on!

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
_DamnIt R1 driver!
9 oktober 2010 · 5 128 Inlägg

Nu va tanken att jag skulle göra en bildlig update, men datorn jag använder är fruktansvärt seg, och kan tydligen inte fatta att jag kopplar in telefonen och ska lägga över bilderna. Så tills jag löst problemet så får ni nöja er med text!

Har inte hänt mycket, har till slut fått på lite polyester på tyget nu, så nu ska det snart armeras. Allt har dock tagit grymt mycket mer tid än jag tänkt mig, eftersom att allt som kan gå emot en har gjort det, plus allt som inte kan göra det. Så hela bygget ser ut som fan, inte en jämn del någonstans, men just nu orkar jag inte bry mig mer, utan det ska ihop och spelas bara!

Så när bilderna kommer, så kan ni va beredda på att det verkligen ser ut som fan!

_DamnIt R1 driver!
11 oktober 2010 · 5 128 Inlägg

Då kommer till slut en liten update med bilder!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/1006110_fljeli.jpg
Blev lite kabel här och säkringar!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/1006114_5o18bs.jpg
Även kartfacken är plastade och så, men dom kommer till 99% säkerhet att huggas sönder ändå och byggas om helt, då jag dels är missnöjd med formen, plus att allt säckade ihop!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/1006117_8gh8n4.jpg
Bottenplattan batterierna är skruvade i! Plus en gummistropp som är fäst i en lastögla så dom stannar på plats. Ska lägga i mer till bottenplattan, sen ska det bli en "vägg" där med basen i andra halvan. Och ska bara ha ett par kabelskor till, sen ska batterierna kopplas in!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/1006119_8nmysk.jpg
Och slutstegen är monterade i reservhjulsbaljan, och lågnivåer plus remote är draget och inkopplat! Dock funderar jag på ett 12sek relä från innerbelysning, för att försöka motverka att det smäller i högtalarna. Blev tipsad om ett 1sek relä som kostade mycket, och tänkte därför pröva med ett 12sek relä istället. Men vet inte om den bryter strömmer efter 12sek även om där är spänning på hela tiden?


Det va allt för denna gången, kommer ny update när iaf alla batterier än inkopplade, och då kan jag även lägga upp bilder på mina fina, hemmagjorda säkringshållare smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang