4420
Sök

Audi a3 - pressure drop between turbo and throttle valve

41 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Har länge tyckt att turbon varit seg på min a3:a, nu har den börjat tjuta så fort man trycker på gasen och ger ingen direkt märkbar effekt, hade inne den på verkstad för ett tag sen när det var likadant, skillnaden då var att den tjöt mycket högre, då var den en slang som hade hoppat loss till turbon, betalade väl glatt 750 spänn för att turbon fungerade igen, men känns inte värt att göra det denna gången. Nu har jag även fått ett felmeddelande "pressure drop between turbo and throttle valve". Vart sitter tubron på en a3 och hur ser den ut? Vilka slangar ska jag kolla osv? 

min motor ser ut så här, är en AUM.
http://www.happyfejs.se/a3/DSC_4225.JPG

Har läst i lite andra forum att det kan bero på LMM, vad är det för nått? Vad gör det för turbon?

Har nyligen bytt tempgivare, ska byta termostat idag då den är kass, kan detta ha nått med det att göra?

Får ett annat felmeddelande också, nått med att värderna från katalysatorn är för höga, kan det ha nått med det att göra?

Tack för svar
Senast redigerat av mrsebastian (29 september 2010)

41 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
fick upp den här bilden nu när jag sökte på felkoden
http://i267.photobucket.com/albums/ii29 … b11cfc.jpg

Den slangen bytte jag för ett tag sen själv, inga svårigheter, men är inte det nån slang för  "v-luften"? Har den nått med turbon att göra?

Tekniker
345 Inlägg
29 september 2010
LMM är luftmassemätare, men har inget med att du har missljud från turbon. därimot kan den gå dåligt, du kan koppla bort kabeln till luftmassemätaren och se om bilen går bättre,den sitter på den stora plaströret från luftburken
Att termostaten är konstantöppen gör inte så bilen går dåligt.

Turbon sitter på baksidan av motorn, du har slang en som går underbilen mot fronten och en som går mot luftburken.

Den slangen som det är hål i är till Vevhusventilationen och kan göra bilen orolig, laga den först och främst.

pressure drop between turbo and throttle valve har en felkod som heter 17705, jag hade exakt samma på min.

Det Skodainfon säger är:

NR1 kontrollera slangar till från turbon så oringen är hel, och att slangen sitter som den ska.(den slangen går under bilen och upp till turbon)
NR2 Kontroll om gasspjället är skitigt, gör rent.
NR3 Kontrollera Dumpventilen så den inte är konstantöppen eller läcker
NR4 om allt ovanför är ok byt gasspjäll.

Om du har felkod på katalysatorn så kan Lambdasonden va defekt och då kan bilen gå dåligt
Senast redigerat av Bullen1 (29 september 2010)

Det man inte dör av gör ont.

Tekniker
345 Inlägg
29 september 2010
Det kan också va tryckregleringsventilen

http://img.photobucket.com/albums/v458/warrior26/6807_x300.jpg

Om den läcker så tappar man turbotryck och bilen känns slå

41 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Hmm, får krypa under bilen och kika då.. Men låter det som att det är hål i nån slang?

Vart kollar jag om det är smuts i gasspjället och Dumpventilen , vart sitter dem?

Tekniker
345 Inlägg
29 september 2010
Ja, du har en läcka någonstans, blir o leta,kolla slanga,oringar.

Gassjället sitter längstfram tillvänster på motorn på den stora slivriga insuget,går en stor luftslang in i den, lossa slangen,ta papper och gör rent innen i spjället och slangen.

Tråkiga med den felkoden är att den säger inte var felet ligger, utan du har en läcka någonstans tongue

Ja gick igenom rubbet, bytte dumpen,några slangar samt gjorde rent gasspället,kolla oringar,bytte klammer,
detta är bara för 1vecka sen, än sålänga har inte koden kommit tillbaks, men vi får se.

41 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Ska kika lite på det, känns som man ändå kanske måste rensa det ibland? Tjuter inte jättemycket, man kanske hör i syne nu bara för att man tänker på det?, tror också att den där katalysatorn spelar in i det hela, att den går trögt alltså. Och precis som du skrev så nämndes Lambdasonden i det felmeddelandet, kan man byta bara den eller måste man byta hela katalysatorn?

Tekniker
345 Inlägg
29 september 2010
Om Lambdan är trasig behöver man inte byta katalysatorn,den är dyr som fan, lambdan kostar strax över 1000:-.
Det du kan göra är att slå på katalysatorn med en plast hammare eller med händerna och höra om det skrammlar i den, om det gör det är den defekt.
Katalysatorn är ingen mekanisk rörlig del,den renar avgaserna, lambdan kontrollerar känner av luftmängden.

Men eftersom du har ett lackage någonstans så bör du fixa det först,den drar tjuvluft och det kan ge följdfelkoder som igentligen inte är ett fel.

41 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Yepp, katten vet jag vad den är för, ska testa att rycka i den och se. Släckte lampan och den har inte börjat lysa än, så det kan inte vara jätteläckage isf?

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
nae det är i regerl ett litet läckage, felkoden uppstår på tomgång.
ja förmodar att när bilen är kall pendlar tomgången upp o ner?
Senast redigerat av Bullen1 (30 september 2010)

41 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Nej, min började lysa under körning, och går bra på tomgång :S, kan vara lite trög när man kör sakta på tvåan, nära kärringstopp hela tiden, hehe

41 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Och backen måste man ge jättemycket gas på för att inte få kärringstopp..

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
Så den går bra på tomgång när du startar den på morgonen.

Du har ett vaccum läckage, du måste gå igenom allt, enklast vore om du kunde få tag på en rökmaskin, man pluggar in den i tex slangen till luftburken, sen trycks röken igenom systemet då kan man se vart det läcker ut.

Om ja får tillbaka min felkod så kommer ja göra så.

41 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
okay, ska se vad jag kan hitta, var under bilen igår och försökte hitta slangen som du sa gick under motorn till tubron, men hittade ingen :S, jag har hittat termostaten föresten, ska byta den i helgen smile

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
Den slangen är på baksidan av motorn, om du ligger på rygg under bilen är den på högersida mot "spolarvätskebehållar hållet", det röret med slang går från turbon in till högerhjulhus där det sitter en burk. den slangen har en koppling imitten ungefär, i den kopplingen sitter det en o-ring, den har en tendens att glida ur, finns papper på det på mitt jobb. så det är rätt så vanligt, finns även en modifierad slang till den så man slipper det felet i framtiden..

41 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Okay, ska gå under och kika en gång till då, mekonomen eller?

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
mrsebastian skrev:
Okay, ska gå under och kika en gång till då, mekonomen eller?

Kanske, vet inte säkert om dom har den modifierade, bättre o köpa den hos Audi.

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
Du ser föresten på din bild i förstainlägget silver kröken med en svart slang på som går ner bakom motorn, där i sätts röret/slangen under bilen.

41 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Okay, kanon!
Tack så länge, hojtar resultat när jag har nått

41 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Aha, fan va bra, sitter turbon i ansultning till den också då?

Sök