Frågor ang. Iskörning.

CmoR
30 september 2010 · 354 Inlägg

hej Hallå, tänkte höra lite med er om hur det går till vid körning på frusna sjöar på vintern? Är riktigt sugen på att köpa mej en bil till denna vintern och endast ha för detta ändamål, men då dyker det upp lite frågor:

* Måste bilen vara besiktigad?
* Måste den vara försäkrad?
* Vilka sorts däck kör man på fram respektive bak?

tack på förhand / Magnus

snurbo_diesel Egen företagare
30 september 2010 · 864 Inlägg

Bes och försäkrad av ju att föredra om du ska köra den längre sträckor och större vägar innan du är på plats.

Här har vi nära till sjön så för min del tycker jag det går bra med en bil som bara startar och går. Det händer att vi lämnar våra bilar vid sjön på nån bra plats så tar vi ´´riktig´´ bil hem.

Annat att tänka på vid själva körningen. inget bälte, rutorna nere utifall att isen brister.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
CmoR
30 september 2010 · 354 Inlägg

Okej okej, men med besiktning och försäkring... finns det något riktiga regler? för man kan ju alltid dra dit med kärra tänkte jag. Och köra utan bälte.. gör det inte ont om man sätter den i en snövall?

rawan92 Rekondare/Personbilsmekaniker
30 september 2010 · 198 Inlägg

CmoR skrev:
Okej okej, men med besiktning och försäkring... finns det något riktiga regler? för man kan ju alltid dra dit med kärra tänkte jag. Och köra utan bälte.. gör det inte ont om man sätter den i en snövall?

att få ont när man kör in i en snövall är nog mycket skönare än att sitta fast och ha panik i bilen under isen..

snurbo_diesel Egen företagare
30 september 2010 · 864 Inlägg

Det finns väll egentligen inga regler. ska man hård dra allt så tror jag till och med att det är olagligt att köra på isen, vissa sjöar iaf. Det kan ju bli dyrt om det blir massa olja på isen som senare hamnar i vattnet.

Men det beror ju lite på vart sjön ligger och om det finns boende runt sjön.
Ont och ont, tycker inte det är så farligt, snön är mjuk.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
twin_cam Smålänning
30 september 2010 · 7 877 Inlägg

CmoR skrev:
Okej okej, men med besiktning och försäkring... finns det något riktiga regler? för man kan ju alltid dra dit med kärra tänkte jag. Och köra utan bälte.. gör det inte ont om man sätter den i en snövall?

Snövallarna viker sig... Dom blir aldrig så höga/hårda att bilen tar tvärstopp.

Kolla med försäkringsbolaget om färsäkringen täcker vid körning på is... Kvaddar du din bil är det väll skitsamma, men nån annans bruksbil.

Finns inte så mycket regler egentligen

Finns en tråd här med lite regler och rekommendatrioner.

Men det viktigaste är - inget bälte, och gärna ruta eller taklucka öppen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
CmoR
30 september 2010 · 354 Inlägg

självklart förstår jag att det är för att inte fastna under isen, undrade bara om man studsade runt inne i bilen om man körde in i en vall, men men.. det är alltså kanske bäst att ta kontakt med nån av dem som bukar köra på det ställe jag tänkt vara?

Hur ska man satsa på däck då ?

snurbo_diesel Egen företagare
30 september 2010 · 864 Inlägg

Köp riktiga isdäck, piggsvin som vi säger här. Det är absolut det roligaste om man har riktig grepp hela tiden

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Funkiee Saab älskare!
30 september 2010 · 4 597 Inlägg

Vissa sjöar får man inte köra på, men vissa får man köra på, det lär din kommun kunna tillhandahålla dig information!

Däck är ju bäst om du har antingen isdäck så du får fäste, eller dubbade, men alla funkar ju, men vissa sämre och andra bättre.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
twin_cam Smålänning
30 september 2010 · 7 877 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
Köp riktiga isdäck, piggsvin som vi säger här. Det är absolut det roligaste om man har riktig grepp hela tiden

Nej har man ingen effekt så går det ändå knappt sladda, och skiten går bara sönder om det int ekan spinna.

Ska du ha en slö bil (typ Sierra elelr 740 GL) så satsa på så smala vanliga dubbdäck som möjligt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
KHRacing
30 september 2010 ·

Det finns lokala lagar som kan hindra dig som isförare.

man skall helst förvarna brandmyndigheten i din kommun.

försäkrningen gäller ej.
16år
ej skatt
ej bes
ej förs.

är vad jag fick fram efter att jha kontaktat Transportstyrelsen samt polisen förra året.

Kan även vara bra att kolla närmare med de lokalt boende vad de säger.

Inte alla ställen man får köra ner på sjön via exempelvis en campings badstrand (ajjabajja)

Bjare
30 september 2010 · 945 Inlägg

funkar med framhjulsdrift och sommardäck också. smile

drog ut passaten i vintras för att dra dit en fyrhjuling som det skulle köras med.
tröttnade och krokade av släpvagnen. Pös ut luften till 1.8kg och låste handbromsen.

aldrig haft roligare! smile


det som däremot kan vara lite tråkigt är andra som kör på isbanan. många tar sporten som folkrace.
själv gillar jag inte att någon kör på min fina vardagsbil bakifrån och ger en finger....

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Jonas_C30
30 september 2010 · 108 Inlägg

Finns inte många försäkringsbolag som går med på att betala om du kvaddar bilen under körning på is.
Skaffa en bil du inte är rädd om och kör den på biltransport till platsen. (obes, oskattad)

Körde med min 245:a gl med nya dubbade nordfrost på och visst de gick inte fort men var skitkul!

Sliter rätt hårt på underredet om de kommer upp vatten på isen från ev provborningar.
Som alla andra skrivit, ner med rutorna av med bältet och på med mössa o vantar o gasa!

FreddeLi Studerande maskiningenjör
30 september 2010 · 1 903 Inlägg

vet inte om det tillför något till tråden men här är ytterligare lite information som kan vara bra att veta när du ska ut på isen och härja smile
bland annat en tabell för hur mycket isen bär för vid olika tjocklekar osv smile

http://cee.project.ltu.se/main.php/saki … m=21708849

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
jannesracing
20 oktober 2010 · 95 Inlägg

Det där med körning utan bälte finns det ju delade meningar om.
Körde på isen förra året o voltade ett varv med en 740 o då var det ganska skönt att ha bältet på sig kan jag ju meddela...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang