3757
Sök

Mappning av guldboxar till volvo motor B234f eller eftermaknads sprut, vilket ska man ha ?

67 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Tjena.
Finns de någon som kan mappa volvo guldboxar från 940 som sitte på en volvo 16v motor som är bygg med överladd ? morton hk blir runt 300hk!
eller ska man köpa eftermakmaknats sprut och bygga, de är så att många säger de är svårt och andra inte de är så svårt. Men jag ha aldrig gjort de innan så för mig lär de vara svårt, så då kanske man skulle lämna in de till någon som koppla in de helt och gör mappningen oxå?

1.Vem kan o hur dyrt är de att mappa guldboxarna?
2.Ha man aldrig monterat eftermaknads styrsystem, bäst att göra då och vilket ska man ha som är bra men inte kosta allt för mycke?
3.Vad kosta de ett för allt gjort eftermaknads systemet, montring mappning och de?

Hoppas nu på hjälp och inte några som klankar ner på min tråd.

mvh börje
Senast redigerat av volvoburnnare (4 oktober 2010)

67 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
En fråga till, om man vill få allt att spela bäst är de då eftermaknads systemet som är enda valet ? eller går de mappa guldboxar så allt spelar bra ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 oktober 2010
volvoburnnare skrev:
går de mappa guldboxar så allt spelar bra ?

ja det gör det

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
5 oktober 2010
1: Kolla med Claus på Turbocenter. Det kan finnas andra i Sverige också men jag vet att Claus har gjort det.

2: Beror på krav och plånbok. Skall man lämna motorn till en firma som skall mappa den så är det oftast lämpligat att gå på deras val av styrsystem.

3: Ska du lämna in det så kan det kosta mycket. När jag gjorde det så kostade sprut + härva + givare (MBE) runt 15.000, mappningen runt 18.000 ( 6h montering i bänk, 6h inkörning, justering, kallkörning, 12h lastmappning med tre olika kaminställningar, 4 h demontering a 600 kr/tim + 200 liter bensin). Detta var för snart nio år sedan. Men då var kraven att motorn skulle gå perfekt under alla förhållanden och det gjordes hos en som inte tummar en millimeter på resultatet. Vill man bara ha en busbil så kan man ställa kraven lägre.

/Göran

volvoburnnare skrev:
2.Ha man aldrig monterat eftermaknads styrsystem, bäst att göra då och vilket ska man ha som är bra men inte kosta allt för mycke?
3.Vad kosta de ett för allt gjort eftermaknads systemet, montring mappning och de?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

67 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
Okej, de är ingen sån typ bus bil som är slit o släng. Vill ha att seriöst om man säger.
Hur bra bli de om man mappa guldboxarna om man gemför med eftermaknads systemet? Är de värt att mappa guldboxarna?

Sharky skrev:
1: Kolla med Claus på Turbocenter. Det kan finnas andra i Sverige också men jag vet att Claus har gjort det.

2: Beror på krav och plånbok. Skall man lämna motorn till en firma som skall mappa den så är det oftast lämpligat att gå på deras val av styrsystem.

3: Ska du lämna in det så kan det kosta mycket. När jag gjorde det så kostade sprut + härva + givare (MBE) runt 15.000, mappningen runt 18.000 ( 6h montering i bänk, 6h inkörning, justering, kallkörning, 12h lastmappning med tre olika kaminställningar, 4 h demontering a 600 kr/tim + 200 liter bensin). Detta var för snart nio år sedan. Men då var kraven att motorn skulle gå perfekt under alla förhållanden och det gjordes hos en som inte tummar en millimeter på resultatet. Vill man bara ha en busbil så kan man ställa kraven lägre.

/Göran

volvoburnnare skrev:
3.Vad kosta de ett för allt gjort C, montring mappning och de?

67 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
ska bara tilllägga de att jag trimmat och gjort någora st förgasarmotore men aldrig insprut eller med överladd så är lite ny på sånt här mappning mm.

10 287 Inlägg
5 oktober 2010
Som Torpis svarade så går det att få det att lira bra med orginal sprut med chippad bränsle och tändbox.
300Hkr med orginal LH sprut är inga problem.
Jag kan skriva en mindre avhandling (så även Torpis säkert) om problemen man kan få med orginal LH sprut och höga effekter/stora spridare men för runt 300Hkr är det ganska rätt fram.

/Göran

(Groucho Marx).

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 oktober 2010
Sharky skrev:
Som Torpis svarade så går det att få det att lira bra med orginal sprut med chippad bränsle och tändbox.
Jag kan skriva en mindre avhandling (så även Torpis säkert) om problemen man kan få med orginal LH sprut och höga effekter/stora spridare men för runt 300Hkr är det ganska rätt fram.

/Göran

Vad för bänk mappades din kärra i som tog 6 timmar att rigga bilen i ? Låter lite väl...

Autotech

10 287 Inlägg
5 oktober 2010
Från tom cell: Med alla givare, Bredbandslambda, emulator, kablage, kylning, extra givare för knack, oljekyl med extra cirkulation, intercooler, tryckrör, tempgivare i alla avgaspipor, kontrollmäta komp innan start av motor i bänk, mekanisk adapter mot pumpen, etc.

Vi snackar alltså om en kille som vill ha koll på allt och ha kollmätt allt innan han vrider på nyckeln för första gången. Och det var precis så jag ville ha det eftersom jag hade varit med om slarvpellar innan detta.

/Göran

Busgrabb skrev:
Vad för bänk mappades din kärra i som tog 6 timmar att rigga bilen i ? Låter lite väl...

(Groucho Marx).

67 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
Okej. Då ska jag leta reda på någon som kan mappa guldboxarna så man få de att allt spelar så bra de går. (ha guldboxarna liggandes) Ska kolla där med han på Turbocenter.
Är nogran av mig och vill allt ska spela bra tsm!

Men om man säger att jag köper eftaremaknadssystem, och koppla in de själv (hest inte vill) men någon mappa de, vad kosta de ett få de mappap gemförelse att leta någon som är bra kan mappa guldboxarna.

Sharky skrev:

/Göran

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 oktober 2010
Sharky skrev:
Från tom cell: Med alla givare, Bredbandslambda, emulator, kablage, kylning, extra givare för knack, oljekyl med extra cirkulation, intercooler, tryckrör, tempgivare i alla avgaspipor, kontrollmäta komp innan start av motor i bänk, mekanisk adapter mot pumpen, etc.

Vi snackar alltså om en kille som vill ha koll på allt och ha kollmätt allt innan han vrider på nyckeln för första gången. Och det var precis så jag ville ha det eftersom jag hade varit med om slarvpellar innan detta.

/Göran

Busgrabb skrev:

A då är jag med, trodde du menade riggning av bara bil i en bänk eller rotor.
Senast redigerat av Busgrabb (5 oktober 2010)

Autotech

10 287 Inlägg
5 oktober 2010
Det finns ju olika sätt att göra det på. Endera så vill man lära sig hur allt funkar och har tid och ork att lära sig att mappa ett sprut själv. Så gjorde jag på mina första byggen med eftermarknadssprut eftersom jag ville veta hur allting hänger ihop (ingenjörs-sjuka).

Eller så vill man slippa att kladd med el och sladdar och köper "färdigt".

Det är svårt att råda.

/Göran

volvoburnnare skrev:
Men om man säger att jag köper eftaremaknadssystem, och koppla in de själv (hest inte vill) men någon mappa de, vad kosta de ett få de mappap gemförelse att leta någon som är bra kan mappa guldboxarna.

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
5 oktober 2010
OK, sorry.
Jag var otydlig från början. Det gällde (givetvis) vevaxelbänk.

/Göran

Busgrabb skrev:
A då är jag med, troddu du menade riggning av bara bil i en bänk eller rotor.

(Groucho Marx).

67 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
okej då är jag med. Men om man köper och ska ha eftermarknadssprut, hur bilr det med insuget och lite sånt, då måste de byggas om eller?
Om man säger köper "färdigt" en frima som gör de så? Och kosta en del kan jag tänka mig?

Sharky skrev:
Det finns ju olika sätt att göra det på. Endera så vill man lära sig hur allt funkar och har tid och ork att lära sig att mappa ett sprut själv. Så gjorde jag på mina första byggen med eftermarknadssprut eftersom jag ville veta hur allting hänger ihop (ingenjörs-sjuka).

Eller så vill man slippa att kladd med el och sladdar och köper "färdigt".

Det är svårt att råda.

/Göran

67 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
vilka problem kam man få med LH sprut?

Sharky skrev:

/Göran

Inte som alla andra.
63 Inlägg
5 oktober 2010
Skicka ett PM till mig om du vill att jag stoppar i ett MS åt dit... garanterat enklast och billigast på en volvo motor.. Har samma i min mb c200t och den går finfint.

Jag inehar F-skattesedel och gör jobbet vitt med kvitton och support garanti om du vill. Tar ca 20 arbets timmar för mig att installera ett MS. Därefter ca 5h mappning (landsväg) som funkar hur bra som helst.

kort sagt: för 14k så står jag för allt. sprut tändning spolar givare kablar mappning.... u name it! och då e jag fan billig. inte mycket förtjänst på de inte!

BOX: 4500
DIV GIVARE: 1500
KABLAGE: 900
ÖVRIGA KOMPONENTER: 2000
ARBETE: 2500
Senast redigerat av Steel88 (5 oktober 2010)

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

10 287 Inlägg
5 oktober 2010
Det trick man använder sig av är att man - när man sätter dit större spridare - "lurar" sprutet genom att sätta dit en större luftmassemätare än orginal. På så sätt så kompenserar man så att motorn skall gå med rätt blandning trots att man har större spridare. Och med större spridare så kan man ta ut mera effekt.

Problemen uppstår (framförallt) när man skalar upp det väldigt mycket och består av två delar: dels så är vissa parametrar i sprutet oberoende av luftmassemätaren (tex kallstartsuppfettning och accelerationspumpspåslag) och har man då jättestora spridare så öser man in soppa. Och dels så flyttar man hela "mappen" i sprutet när man sätter dit en större luftmassemätare vilket kan leda till ej förutsägbara konsekvenser på vissa varvtal/laster.

Så här: En större LMM ger mindre signal än förut vid en viss motorlast. Låt oss säga att orginal LMM gav "3 Volt" vid 50Hkr. Med en större LMM så får man bara "2 Volt" vid 50 Hkr. Nu vet ju inte sprutet detta utan bla tändförställningen - som är olika vid olika effektuttag från motorn - blir mer eller mindre åt skogen.

/Göran

volvoburnnare skrev:

(Groucho Marx).

67 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
okej så LMM och spridarna spelar riktigt stor roll då. Vid vilken hk kommer dom här problemen?
jag som siktar på stracks över 300 va kommer de bli för problem med mit och vad ska jag ha för storlek på LMM o spridare?

Sharky skrev:
Det trick man använder sig av är att man - när man sätter dit större spridare - "lurar" sprutet genom att sätta dit en större luftmassemätare än orginal. På så sätt så kompenserar man så att motorn skall gå med rätt blandning trots att man har större spridare. Och med större spridare så kan man ta ut mera effekt.

Problemen uppstår (framförallt) när man skalar upp det väldigt mycket och består av två delar: dels så är vissa parametrar i sprutet oberoende av luftmassemätaren (tex kallstartsuppfettning och accelerationspumpspåslag) och har man då jättestora spridare så öser man in soppa. Och dels så flyttar man hela "mappen" i sprutet när man sätter dit en större luftmassemätare vilket kan leda till ej förutsägbara konsekvenser på vissa varvtal/laster.

Så här: En större LMM ger mindre signal än förut vid en viss motorlast. Låt oss säga att orginal LMM gav "3 Volt" vid 50Hkr. Med en större LMM så får man bara "2 Volt" vid 50 Hkr. Nu vet ju inte sprutet detta utan bla tändförställningen - som är olika vid olika effektuttag från motorn - blir mer eller mindre åt skogen.

/Göran

volvoburnnare skrev:

10 287 Inlägg
5 oktober 2010
Det finns "färdiga" koncept med s.k "R-spridare" och större LMM för just "strax över 300Hkr". Jag vågar inte säga så här rätt upp och ner detaljerna men det finns flera här på forumet som vet dom (Bla Marlboroman brukar ha det i huvudet).

Vid dom storlekar som det blir frågan om där så är det - jag gillar inte ordet - "problemfritt".

/Göran

volvoburnnare skrev:
okej så LMM och spridarna spelar riktigt stor roll då. Vid vilken hk kommer dom här problemen?
jag som siktar på stracks över 300 va kommer de bli för problem med mit och vad ska jag ha för storlek på LMM o spridare?

(Groucho Marx).

67 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
Okej då hänger jag med och förstår.

Sharky skrev:
Det finns "färdiga" koncept med s.k "R-spridare" och större LMM för just "strax över 300Hkr". Jag vågar inte säga så här rätt upp och ner detaljerna men det finns flera här på forumet som vet dom (Bla Marlboroman brukar ha det i huvudet).

Vid dom storlekar som det blir frågan om där så är det - jag gillar inte ordet - "problemfritt".

/Göran

Sök