Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.
  • 170 Följare
  • 301 706 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 april 2020
MR_Smart
19 oktober 2010 · 1 290 Inlägg

Kul motorbygge... kanske en sån jag ska klämma ner bak i min bil om min projektmotor går i kras smile

33Coupe
19 oktober 2010 · 692 Inlägg

camaro67 skrev:
Lär ju låta galet!

Ja - varför inte...!

33Coupe
19 oktober 2010 · 692 Inlägg

Exsicco skrev:
Kul motorbygge... kanske en sån jag ska klämma ner bak i min bil om min projektmotor går i kras smile

Innan du gör något förhastat som att kasta i en R1:a i din bil - jag vill höra sången i den först...!
Du har lagt ner mycket jobb och kärlek i den så bygg den klart till sommaren så vi får höra den!

MR_Smart
19 oktober 2010 · 1 290 Inlägg

33Coupe skrev:

Exsicco skrev:
Kul motorbygge... kanske en sån jag ska klämma ner bak i min bil om min projektmotor går i kras smile

Innan du gör något förhastat som att kasta i en R1:a i din bil - jag vill höra sången i den först...!
Du har lagt ner mycket jobb och kärlek i den så bygg den klart till sommaren så vi får höra den!

"Mycke vill ha mer"... men först ska jag se hur långt man kommer med en motor på 0,7l big_smile

Kul när man hittar sånna här trådar!

Milf_Hunter
19 oktober 2010 · 48 Inlägg

Gaah ögonporr big_smile big_smile Detta ska följas ! wink

PoulZen
20 oktober 2010 · 772 Inlägg

Är du något av en ingenjör eller liknande? Tittade på din Coupe oxå som du tillverkar egna delar och fästen till. Räknar du något på delarna du bygger eller "hoppas" du det ska funka som du byggt det? smile

33Coupe
22 oktober 2010 · 692 Inlägg

Ha, ha - tack för det, nej någon ingenjör är jag då rakt inte.
Det mesta är ganska basic grejor - det finns mycket info på Internet att hitta, man kopierar lite från dom "store" grabbarna, tänker lite och tar sedan fram TIG:en och drar dit delarna...skämt o sido - lite så är det med bilbygge - inget är rätt och inget är helt fel men efteråt upptäcker man alltid saker som man skulle vilja ändra på innan man byggde bilen..eller hur? Man skall bara inte vara rädd för att prova och inte heller rädd för att misslyckas och göra om saker.

33Coupe
25 oktober 2010 · 692 Inlägg

Nu är bottendelen i stort sett ihopskruvad:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011708_uh1zgp.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011709_63n4jw.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011709_63n4jw.jpg
Nya lager på plats - skall mätas in också.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011711_s6bsg8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011711_s6bsg8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011714_3gdxem.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011713_b8bvac.jpg

Fler bilder kommer i morgon

Volvox40
26 oktober 2010 · 777 Inlägg

Fin Fint!!!!cool

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti
Volvo 940 "Red Stealth" (1995)
Volvo v70II "Silver Pearl" (2009)
33Coupe
26 oktober 2010 · 692 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011978_pe9xti.jpg
Blockhalvorna "limmas" med tätningsmedel som rollas på med en mjuk roller. Alla lagerspel på dom nye lagerna mäts upp än en gång med Platigauge.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011979_ms0n04.jpg
Oljepumpen/vattenpumpen skruvas fast.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011981_855ova.jpg
Sumpbaffleplåten behöver 2 extra hål i blocket som gängas upp till M6.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011982_9g3c3e.jpg
Plåten skruvas fast.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011986_ba1rbl.jpg
Oljeröret, oljesugen samt plåten på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011988_6nl2nc.jpg
Packningen på plats...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011993_z5wnit.jpg
Vattenröret på plats...

33Coupe
26 oktober 2010 · 692 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011995_z27byq.jpg
Nu är sumpen ditskruvad så nu kan man vända spisen på rätt köl igen.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011998_a0rxjn.jpg
Generatorn och kåpan på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1012005_4e4a79.jpg
Kopplingskorgen åker också på. Vi får se om jag använder mig av kopplingen jag kört med den här säsongen - den har funkat bra sen jag satte i hårda fjädrar.

Senast redigerat av 33Coupe (26 oktober 2010)

33Coupe
26 oktober 2010 · 692 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1012003_x70wun.jpg
Så här långt är det kommit nu den här veckan. Nu har jag beställt en toppackning från Cometic, APE ventilfjädrar samt pinnbultar till toppen istället för bultar.

6-7 timmar Kickboxning i veckan tar sin lilla tid från projektet, men snart återkommer jag med toppen - den skall matchportas mot spjällhusena etc samt att jag skall sätta i hårdare ventilfjädrar.

33Coupe
2 november 2010 · 692 Inlägg

Idag anlände ARP topplocksbultarna, APE ventilfjädrarna samt APE topplocksmuttrarna.
Nu kan jag sätta igång med att göra toppen klar!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014174_yfmvk5.jpg

Volvox40
2 november 2010 · 777 Inlägg

Nice!! big_smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti
Volvo v70II "Silver Pearl" (2009)
Volvo 940 "Red Stealth" (1995)
MR_Smart
2 november 2010 · 1 290 Inlägg

Ser på en av bilderna att du lagt på tätmedel även på vevaxelöverfallet. Jag ska snart skruva ihop min motor och funderat på om jag ska lägga tätning där eller inte. Finns det inte risk för att det blir ett spel mellan lager och vevaxel om man tätar där?

33Coupe
2 november 2010 · 692 Inlägg

Exsicco skrev:
Ser på en av bilderna att du lagt på tätmedel även på vevaxelöverfallet. Jag ska snart skruva ihop min motor och funderat på om jag ska lägga tätning där eller inte. Finns det inte risk för att det blir ett spel mellan lager och vevaxel om man tätar där?

Jo - du har rätt. Det blev avtorkat innan jag drog ihop halvorna. Det blev så bara för att jag använde en roller...
Du skall inte ha tätningsmedel där alltså eftersom det inte behövs.

33Coupe
2 november 2010 · 692 Inlägg

Här har jag delat Vortech kompressorn mest för att kolla att allt är OK eftersom jag köpte den begagnad:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014164_35zc48.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014165_tb5efr.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014167_6mt1qo.jpg
oljeinsprutningsmunstycket som smörjer kugghjulen

Senast redigerat av 33Coupe (2 november 2010)

nightmare Nightmare racing
2 november 2010 · 165 Inlägg

Coolt bygge cool

Alltid retar det nån,
och just nu retar det dig.......
mb_pucken
2 november 2010 · 5 087 Inlägg

FY SATAN VAD SEXIGA BILDER big_smile helt sjukt bygge:D man blir lite lätt avensjuk på dina kunskaper och din leksak:D

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang