2877
Sök

Köpråd. Nya krav! Se sista sidan. Astra F, Golf, Mazda 323, Passat.

4 637 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#21
martinn skrev:
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:
W124 är tyngre än W201 men det är iprincip lika motorer i 124 som i 201 så dom dricker iprincip lika!

Mycket rymligare? Lättare att gå i/ur?
(Inget större betydelse men kul att veta.)

nej mycket rymligare är dom inte men nog är dom lite rymligare. men jag tycker 124 är alldeles för klumpig!

nej dom är lika lätta båda två..

och det där med frontarna finns en annan modell på äldre 190. ser ut såhär:

http://www1.garaget.org/archive/116/115 … 019628.jpg

och sen har du så som det ser ut på min:

http://www1.garaget.org/archive/75/7423 … 100470.jpg

en 85a och en 90a. 85an har AMG paket också!

Föredrar din grill och det blir en insprutningsmotor, vilka årsmodeller?

2 624 Inlägg
15 november 2010
#22
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:
EmilHammarlund skrev:
Mycket rymligare? Lättare att gå i/ur?
(Inget större betydelse men kul att veta.)

nej mycket rymligare är dom inte men nog är dom lite rymligare. men jag tycker 124 är alldeles för klumpig!

nej dom är lika lätta båda två..

och det där med frontarna finns en annan modell på äldre 190. ser ut såhär:

http://www1.garaget.org/archive/116/115 … 019628.jpg

och sen har du så som det ser ut på min:

http://www1.garaget.org/archive/75/7423 … 100470.jpg

en 85a och en 90a. 85an har AMG paket också!

Föredrar din grill och det blir en insprutningsmotor, vilka årsmodeller?

Dom äldre grillarna är runt ~1985.. sen kom den som jag har efter det..

leta bara efter en 190 med E.. för E = insprut smile

En 190 utan E är förgasare och dom är hemskt trötta!
Senast redigerat av martinn (15 november 2010)


4 637 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#23
Hjulmuttar eller ska hela bultarna ur vid däckbyte? (190, W124) Rätt oviktig fråga som inte avgör bilköp men bultar kan skapa ilska.
Senast redigerat av EmilHammarlund (15 november 2010)

2 624 Inlägg
15 november 2010
#24
EmilHammarlund skrev:
Hjulmuttar eller ska hela bultarna ur vid däckbyte? (190, W124) Rätt oviktig fråga som inte avgör bilköp men bultar kan skapa ilska.

Mercedes har olika bultar till alufälgar och olika till plåt..

och ja bultarna måste ur för att få av hjulen om det nu va det du menade smile


4 637 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#25
martinn skrev:
EmilHammarlund skrev:
Hjulmuttar eller ska hela bultarna ur vid däckbyte? (190, W124) Rätt oviktig fråga som inte avgör bilköp men bultar kan skapa ilska.

Mercedes har olika bultar till alufälgar och olika till plåt..

och ja bultarna måste ur för att få av hjulen om det nu va det du menade smile

Var det jag menade.

2 624 Inlägg
15 november 2010
#26
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:
EmilHammarlund skrev:
Hjulmuttar eller ska hela bultarna ur vid däckbyte? (190, W124) Rätt oviktig fråga som inte avgör bilköp men bultar kan skapa ilska.

Mercedes har olika bultar till alufälgar och olika till plåt..

och ja bultarna måste ur för att få av hjulen om det nu va det du menade smile

Var det jag menade.

okej smile men det är då inget som har strulat för mig hittils.. dom brukar sitta rätt bra men då är det bara att använda längre skaft och lite motvikt smile


Dieselpower!
534 Inlägg
15 november 2010
#27
W124 Diesel hade jag köpt, fundera inte enns på o köpa en Mercedes Bensinare : )

4 637 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#28
Hoonas skrev:
W124 Diesel hade jag köpt, fundera inte enns på o köpa en Mercedes Bensinare : )

Jag skulle aldrig kunna tänka mig en diesel, olika smak. smile

4 637 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#29
Hur ofta ska rem eller kedja bytas?
Blir nog manuell men hur mycket mer dricker automat? Bekvämt (men tråkigt vid snölek?)

2 624 Inlägg
15 november 2010
#30
efter 25 000 mil ska kedjan bytas.. det är dags för min om 4000 mil tongue


har ingen erfarenhet av hur mkt en automatlåda dricker på en 190.. men på en annan mercedes jag testade med automat så drog den mer.. sen det är grymt tråkigt att sladda med automat!


5 111 Inlägg
15 november 2010
#31
EmilHammarlund skrev:
Hur ofta ska rem eller kedja bytas?
Blir nog manuell men hur mycket mer dricker automat? Bekvämt (men tråkigt vid snölek?)

Kedja på alla mercor.
På M102-motorn fram till 1988 (ungefär) sitter en enkel kedja som har bytesintervall på 10 000 mil.
De nyare motorerna har dubbelkedja, och det är inte så känsligt på dem.


4 637 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#32
Eventuellt intressanta alternativ. Vill veta allt om följande:

Nissan Primera 91-96
Opel Vectra 96-02
Honda Accord 86-98
Toyota Camry 92-96

huh?
10 427 Inlägg
17 november 2010
#33
EmilHammarlund skrev:
Nissan Primera 91-96

ROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOST
Dyra reservdelar.

Annars är dom väl hyggliga smile

Edit:
Den här liraren hade sin Primera 2,0 SLX i 5 år:
http://www.garaget.org/?car=6086
Så han kan nog svara på ett och annat om du frågar snällt. wink
Senast redigerat av steifan (17 november 2010)


4 637 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#34
steifan skrev:
EmilHammarlund skrev:
Nissan Primera 91-96

ROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOST
Dyra reservdelar.

Annars är dom väl hyggliga smile

Edit:
Den här liraren hade sin Primera 2,0 SLX i 5 år:
http://www.garaget.org/?car=6086
Så han kan nog svara på ett och annat om du frågar snällt. wink

Alltså inte kommentera Juladurkplastmattorna och Lidlklädseln. smile

Team Strin.se
48 Inlägg
17 november 2010
#35
Volvo544special65 skrev:
Mer lättkontrollerad bil än min W123 har jag sällan kört, går att lägga upp väldigt brett samtidigt som att det nästan är så att det suger tag i bilen och rätar upp den bara man släpper gasen. Men då har ju den en äldre bakvagnskonstruktion, ärvd från W115 "kompakt", inte multilinken som W201 (190) och W124, den har jag inte lika mycket erfarenhet av vintertid...

Shit trodde inte ens merca hade stel bakaxel då? jag har ägt ett x antal 123 och 115. men aldrig sett dom utan multilink. jaja. där ser man.

Tillbaka till ämnet då. Rekomenderar lätt Mercedes w201 (190E) gärna 2,3 liters motorn. Skönare vinterbil hittar man nog inte. Kör man lugnt blandad körning drar den(min) ca 0,7. Men får man snö i sandalen och gasar lite mer, drar den runt 1-1,2.

Ganska dåligt med plats för benen om man sitter i baksätet, men man sitter som en gud bakom ratten. Byte av kamkedja. tja. Min har rullat över 25k utan byte (enkelkedjan). så nog håller dom ganska länge.

enda nackdelen är att drivaxlarna har en tendens till att gå av om man försöker lirka loss den på torr asfalt, och att bakaxeln börjar glappa lite med åren om man pinar dom mycket.

Team Strin.se

huh?
10 427 Inlägg
17 november 2010
#36
Är inte alla W201:or utrustade med ABS som standard också?
Eller tar jag i alldeles för mycket då?


4 637 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#37
Är främst snö jag brukar leka på, möjligtvis att det kan gå igenom snön men då blir det inte mkt skillnad mot att köra i enbart snö tror jag. Även grus enstaka gånger. Inte så farligt även i längden hoppas jag...
Köper jag en bil till kommer jag kanske behålla den riktigt länge.
Senast redigerat av EmilHammarlund (17 november 2010)

5 111 Inlägg
17 november 2010
#38
wirus skrev:
Volvo544special65 skrev:
Mer lättkontrollerad bil än min W123 har jag sällan kört, går att lägga upp väldigt brett samtidigt som att det nästan är så att det suger tag i bilen och rätar upp den bara man släpper gasen. Men då har ju den en äldre bakvagnskonstruktion, ärvd från W115 "kompakt", inte multilinken som W201 (190) och W124, den har jag inte lika mycket erfarenhet av vintertid...

Shit trodde inte ens merca hade stel bakaxel då? jag har ägt ett x antal 123 och 115. men aldrig sett dom utan multilink. jaja. där ser man.

Har jag skrivit att den har stel bakaxel?
Den har en diagonalpendelaxel, samma konstruktion som på äldre BMW, Ford Granada och Sierra, m.fl.
Individuellt fjädrande hjul är inte nödvändigtvis samma som Multilink - 123ans bakaxel är ju inte en särskilt mycket mer avancerad konstruktion än ett vanligt dörrgångjärn typ - på 124an har du betydligt fler stag och grejer för mer kontrollerade hjulvinklar. Främjade väghållningen 1986 - mer glapp som är dyrare att renovera 2010...


Team Strin.se
48 Inlägg
17 november 2010
#39
steifan skrev:
Är inte alla W201:or utrustade med ABS som standard också?
Eller tar jag i alldeles för mycket då?

Det är inte (tyvärr) standard på alla, men dom nitar bra ändå:)

Team Strin.se

4 637 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#40
Kan bli en 190E 1,8 eller 2,0. Skillnad i förbrukning mm?
Eller modellen större än 190.

Bra bil, gott utbud med tanke på budgeten, bakhjulsdrift, snygg.
Tveksam krocksäkerhet men ska visst vara vettiga att hantera i snö påstod någon.
Har planer för hur en sådan skulle kunna bli, dock lite dyrt om allt skulle förverkligas. smile

Men jag vill fortfarande ha information om de andra bilarna i tråden! Och mer om Mercedes.
Senast redigerat av EmilHammarlund (17 november 2010)


Sök