Jag säger faktiskt en äldre, och välvårdad, merca.
Jag är förvisso nöjd med min bil, men är det inte så att alla bilintresserade tänker ibland "om jag inte hade haft den här bilen, vad hade jag kört då?".
Saken är bara den att jag hela tiden kommer tillbaka till W123 hur jag än gör.
Framhjulsdrivet är någonting som går bort för mig...
Och ska jag ha en nyare, bakhjulsdriven bil, som kommer i närheten av samma komfort, så börjar det bli bilar där det blir komplicerat och ofta dyrt, när någonting går sönder...
Visst, jag kan köpa en 8 år nyare Volvo 245, men på vilket sätt är den bättre, ska jag köpa ett par Peltor på samma gång också?
Jag kan köpa en E34 eller W124, men hur lätt börjar det vara att hitta en som gått lika lite och är i samma skick som min W123? Det är rätt gamla bilar det med numer, och är steget så stort uppåt? Jag tvivlar...
Volvo S90 känns som någonting som börjar vara ett steg bort mot det komplicerade redan - och köper man en 940 så har man någonting som är i stort sett samma bil som den 740 som såldes samtidigt som min Mercedes. Mercan var dyrare än en 740 på sin tid - och den var värd de pengarna...
Okej, nu svävade jag ut i mina egna funderingar. Men grejen är lite den - gamla mercor är inte bilar som känns direkt omoderna i dagens läge. Samtidigt som rostproblemen kom i samma veva som många andra grejer tappade i kvalitet...
De gamla mercorna rostade - inte tu tal om saken, men de nyare rostar på ett annat sätt. Inkörsproblem med miljövänligare lackering gjorde att den helt enkelt inte satt som den skulle - och rosten kan krypa fram lite var som helst ifrån på grund av det. De gamla rostade på ett lite mer naturligt sätt...
Det vettigaste köpet i den prisklassen känns faktiskt som en välvårdad 190 W201 eller 200-230 W124, kanske inte någon med en massa utrustning och grejer, bättre betala för en tråkig, men fin, bil. För då har man en driftsäker bil, som går att hålla fin i karossen, som är lätt att reparera med billiga delar oftast. Att köpa en nyare, W202, W210 för de pengarna, det är ett lotteri på ett helt annat sätt. W123an börjar väl kännas lite gammal trots allt (okej, det är väl ett understatement för alla utom den sista entusiasten, jag...

).