2305
Sök

Köpråd. Nya krav! Se sista sidan. Astra F, Golf, Mazda 323, Passat.

4 637 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
Har ett svagt minne av en C200 skulle dricka runt 0,94 enligt en begagnatbok...
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2010)

2 624 Inlägg
18 november 2010
det lät mycket för en 2l motor yikes min dricker litern ibland men då gasar jag på en del..

Jägermeister
910 Inlägg
18 november 2010
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:
EmilHammarlund skrev:
C180 och de där från 1990-talet?

C180 och C200 och dom är rena skitbilar när det gäller rost.. dom är extrema!

va även jag intresserad innan jag köpte min på dom men efter att ha läst tester att dom va extrema på att rosta så nejtack!

nej köp äldre mercor runt 1990.. dom rostar men inte något extremt! smile

Du vet inte hur mycket C-klass och modellen större dricker?
C180 mm verkar dock rosta mindre än de där runda, nyare?med runda framlysen vad de nu heter.

Att alla bilar rostar vet ju allla, jag har en w202 c180 -96 14 000mil, finns ingen rost att snacka om på den.

Men har även sett likadana som haft rosthål tex under motorhuven som man kunnat kasta tennisbollar igenom och dragöglan lossnade och rev med sig hela baljan som den satt fast i när vi skulle bogsera med den för den var så rostig den bilen.

Så tror nog att det helt beror på vart bilen har varit och hur man har underhållit och tagit hand om den, jag tar tex underredestvätt på vintern när jag tvättar bilen i maskin på macken, finns ingen rost alls under min bil.

Min drar 0.8 i stan, 0.65 landsväg, självklart mer om man gasar på, det är ju ingen raket direkt, men skulle jag viljat ha en snabb bil skulle jag ha köpt en c43 amg istället.

Min bil kostar ca 3000kr per år i helförsäkring hos Moderna bil och ca 1200kr i fordonsskatt som jag nyss betalade (får ca 400kr i avdrag per år i glesbyggdsavdrag).
Senast redigerat av gemini78 (18 november 2010)

En gång är ingen gång...

1 339 Inlägg
18 november 2010
Dieselsmurfen skrev:
Remiss skrev:
EmilHammarlund skrev:
Skulle ha köpt en bil till redan år 2009 men nya jobb, oväntade bilköp mm har kommit emellan om någon undrar varför jag inte får fingrarna ur röven.

Nyare modeller av Mercedes kanske upp till 40 000 vad får man då? Förbrukning och annat bra att veta på dessa? Skjuter jag på köpet kan även de bli aktuella.

Från W202 och uppåt till 40 000 kr får du bara högriskmodeller ur rostsynpunkt, spelar ingen roll hur du tar hand om dom om du hade tänkt köra i salt.

Haft många Mersor modeller 96-04 Och jag är INTE imponerad. W124 är väl den sista riktigt bra släden i mitt tycke. Rostar gör de allihop så varför inte köpa en äldre som fungerar? Och spara en slant...

Precis, välj hellre en äldre för mindre pengar i så fall.

4 637 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
gemini78 skrev:
EmilHammarlund skrev:
martinn skrev:
C180 och C200 och dom är rena skitbilar när det gäller rost.. dom är extrema!

va även jag intresserad innan jag köpte min på dom men efter att ha läst tester att dom va extrema på att rosta så nejtack!

nej köp äldre mercor runt 1990.. dom rostar men inte något extremt! smile

C180 mm verkar dock rosta mindre än de där runda, nyare?med runda framlysen vad de nu heter.

Att alla bilar rostar vet ju allla, jag har en w202 c180 -96 14 000mil, finns ingen rost att snacka om på den.

Men har även sett likadana som haft rosthål tex under motorhuven som man kunnat kasta tennisbollar igenom och dragöglan lossnade och rev med sig hela baljan som den satt fast i när vi skulle bogsera med den för den var så rostig den bilen.

Så tror nog att det helt beror på vart bilen har varit och hur man har underhållit och tagit hand om den, jag tar tex underredestvätt på vintern när jag tvättar bilen i maskin på macken, finns ingen rost alls under min bil.

Min drar 0.8 i stan, 0.65 landsväg, självklart mer om man gasar på, det är ju ingen raket direkt, men skulle jag viljat ha en snabb bil skulle jag ha köpt en c43 amg istället.

Min bil kostar ca 3000kr per år i helförsäkring hos Moderna bil och ca 1200kr i fordonsskatt som jag nyss betalade (får ca 400kr i avdrag per år i glesbyggdsavdrag).

Jo, skötsel är viktigt. Inget jag kommer fuska med då det är värt tiden man lägger ner.
0,65 landsväg låter bra. Kör säkert över 300 mil i månaden emellanåt.
Lockar med C180 faktiskt, lagom "nytt" ändå.
Måste kolla upp försäkringen för mig på diverse MB mm men har dålig erfarenhet av prisuppgifterna man får på Internet.

Forummoderator
18 270 Inlägg
18 november 2010
EmilHammarlund skrev:
Har ett svagt minne av en C200 skulle dricka runt 0,94 enligt en begagnatbok...

Enligt alla bilar 2001 (hade ingen äldre) drar följande modeller:

MB C180 kompressor: 0.93
MB A140 0.71

Som kuriosa kan nämnas från "Alla bilar 1979"
- MB W123 300D aut, 0.90
- MB W123 230 aut 1.13
- Golf GLD 0.55
- Volvo 244 D6 0.84
- Volvo 245 DL 1.0
- Saab 900 EMS 0.95

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 339 Inlägg
18 november 2010
EmilHammarlund skrev:
gemini78 skrev:
EmilHammarlund skrev:

Jo, skötsel är viktigt. Inget jag kommer fuska med då det är värt tiden man lägger ner.
Måste kolla upp försäkringen men har dålig erfarenhet av prisuppgifterna man får på Internet.

Mercedes C180 W202 -94 Aut 23 000 mil och importerad 2000

Rost överallt - vid listerna på taket, dörrarna, samtliga skärmar, backluckan (kanterna, emblemet, knappen) och ändå så vart den inköpt när den hade gått 9000 mil och varit väl omhändertagen sedan dess. Men den går bra i motorn och bilen har hållt relativt bra men har knappast varit felfri.

Drar ca 0.8 l/mil blandat
Senast redigerat av Remiss (18 november 2010)

4 637 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
Remiss skrev:
EmilHammarlund skrev:
gemini78 skrev:

Måste kolla upp försäkringen men har dålig erfarenhet av prisuppgifterna man får på Internet.

Rost överallt - vid listerna på taket, dörrarna, samtliga skärmar, backluckan (kanterna, emblemet, knappen) och ändå så vart den inköpt när den hade gått 9000 mil och varit väl omhändertagen sedan dess. Men den går bra i motorn och bilen har hållt relativt bra men har knappast varit felfri.

Rost på så många skumma ställen? Haha, inte ens det mest vanvårdade brukar få det.

1 339 Inlägg
18 november 2010
EmilHammarlund skrev:
Remiss skrev:
EmilHammarlund skrev:

Rost på så många skumma ställen? Haha, inte ens det mest vanvårdade brukar få det.

Kom inte på ett ställe i taget heller riktigt utan över en period på 1 år så bubbla de upp verkligen överallt utom på taket de har tillkommit på sistone, från att inte haft någon rost alls på flera år och sen - bubblor överallt. Inte alls ovanliga ställen verkar de som, har sett andra med samma typ av rost när jag har kollat lite på ngn likadan som stått parkerad, så är det tyvär.
Senast redigerat av Remiss (18 november 2010)

4 637 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
Remiss skrev:
EmilHammarlund skrev:
Remiss skrev:

Kom inte på ett ställe i taget heller riktigt utan över en period på 1 år så bubbla de upp verkligen överallt utom på taket de har tillkommit på sistone, från att inte haft någon rost alls på flera år och sen - bubblor överallt. Inte alls ovanliga ställen verkar de som, har sett andra med samma typ av rost när jag har kollat lite på ngn likadan som stått parkerad, så är det tyvär.

Sköter som sagt mina bilar med vax och tvätt emellanåt och en linoljesprutning ibland men är långt ifrån att vara en sk. putsbög...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 november 2010
En bekant har en C180 automat från 1995, inte köpt ny men snudd på vad jag kommer ihåg. En riktig pedant, kan inte dra mig till minnes att ha sett hans bilar direkt skitiga någon gång, definitivt inga lager. Inte gått onormalt långt heller, snarare lite mindre än snittet.

I alla fall så har den varit en jävligt bra bil, men som den rostar. I och med att han skött den noggrant ser den kanonfin ut, men under många lister etc. kan man hitta rost, i skarvar ser man bubblor och liknande symptom i dörrar och hålrum runt om. Synd på en annars fin och bra bil...

Har själv min W168 som exempel för att gå ifrån ämnet lite, trevlig och smidig bil men jag har aldrig varit med om en så rostkänslig bil. Värst av allt var bemötandet från Mercedes, det är det som skapat ryktet kring Mercedes i större utsträckning än rosten i sig det är jag övertygad om.

Hade rost under en tjock, styv gummilist uppe vid rutan, detta påstod Hedin bil på fullaste allvar var orsakat av ett stenskott!

Tillbaka till ämnet, W202 är en bra modell men kommer nog se tråkig ut med tiden. Men äldre MB rostar ofta de med, så frågan är vad som är vettigast i valet mellan modern och rostkänslig eller äldre och (lite mindre?) rostkänslig? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
En bekant har en C180 automat från 1995, inte köpt ny men snudd på vad jag kommer ihåg. En riktig pedant, kan inte dra mig till minnes att ha sett hans bilar direkt skitiga någon gång, definitivt inga lager. Inte gått onormalt långt heller, snarare lite mindre än snittet.

I alla fall så har den varit en jävligt bra bil, men som den rostar. I och med att han skött den noggrant ser den kanonfin ut, men under många lister etc. kan man hitta rost, i skarvar ser man bubblor och liknande symptom i dörrar och hålrum runt om. Synd på en annars fin och bra bil...

Har själv min W168 som exempel för att gå ifrån ämnet lite, trevlig och smidig bil men jag har aldrig varit med om en så rostkänslig bil. Värst av allt var bemötandet från Mercedes, det är det som skapat ryktet kring Mercedes i större utsträckning än rosten i sig det är jag övertygad om.

Hade rost under en tjock, styv gummilist uppe vid rutan, detta påstod Hedin bil på fullaste allvar var orsakat av ett stenskott!

Tillbaka till ämnet, W202 är en bra modell men kommer nog se tråkig ut med tiden. Men äldre MB rostar ofta de med, så frågan är vad som är vettigast i valet mellan modern och rostkänslig eller äldre och (lite mindre?) rostkänslig? smile

En äldre låter nog inte dumt. Har man inte betalat så mycket känns det nog mindre jävligt när rosten kommer dessutom.

På tal om rost under lister. Tvättade fars bil (van vid maskintvätt) med GDS-hallens starka högtryckstvätt. Det bli ju som sagt skillnad på tryck även jämfört med en bra tvättautomat. Verkade vara mycket gammalt gegg som rann ut bakom listen...

5 111 Inlägg
18 november 2010
Jag säger faktiskt en äldre, och välvårdad, merca.

Jag är förvisso nöjd med min bil, men är det inte så att alla bilintresserade tänker ibland "om jag inte hade haft den här bilen, vad hade jag kört då?".

Saken är bara den att jag hela tiden kommer tillbaka till W123 hur jag än gör.

Framhjulsdrivet är någonting som går bort för mig...

Och ska jag ha en nyare, bakhjulsdriven bil, som kommer i närheten av samma komfort, så börjar det bli bilar där det blir komplicerat och ofta dyrt, när någonting går sönder...

Visst, jag kan köpa en 8 år nyare Volvo 245, men på vilket sätt är den bättre, ska jag köpa ett par Peltor på samma gång också?

Jag kan köpa en E34 eller W124, men hur lätt börjar det vara att hitta en som gått lika lite och är i samma skick som min W123? Det är rätt gamla bilar det med numer, och är steget så stort uppåt? Jag tvivlar...

Volvo S90 känns som någonting som börjar vara ett steg bort mot det komplicerade redan - och köper man en 940 så har man någonting som är i stort sett samma bil som den 740 som såldes samtidigt som min Mercedes. Mercan var dyrare än en 740 på sin tid - och den var värd de pengarna...

Okej, nu svävade jag ut i mina egna funderingar. Men grejen är lite den - gamla mercor är inte bilar som känns direkt omoderna i dagens läge. Samtidigt som rostproblemen kom i samma veva som många andra grejer tappade i kvalitet...

De gamla mercorna rostade - inte tu tal om saken, men de nyare rostar på ett annat sätt. Inkörsproblem med miljövänligare lackering gjorde att den helt enkelt inte satt som den skulle - och rosten kan krypa fram lite var som helst ifrån på grund av det. De gamla rostade på ett lite mer naturligt sätt...

Det vettigaste köpet i den prisklassen känns faktiskt som en välvårdad 190 W201 eller 200-230 W124, kanske inte någon med en massa utrustning och grejer, bättre betala för en tråkig, men fin, bil. För då har man en driftsäker bil, som går att hålla fin i karossen, som är lätt att reparera med billiga delar oftast. Att köpa en nyare, W202, W210 för de pengarna, det är ett lotteri på ett helt annat sätt. W123an börjar väl kännas lite gammal trots allt (okej, det är väl ett understatement för alla utom den sista entusiasten, jag... tongue).

Forummoderator
18 270 Inlägg
18 november 2010
Rquired skrev:

Min pappa har en rekondfirma. Så givetvis så lämnas bilarna där 2-3 ggr per år för behandling. Mina Chrysler rostar inte. Inte heller de Mazda 626 v6 jag körde ett tag. Mersorna rostar. Så är det bara. Jag är Mersafreak rakt av men rosten får man ta... Underbara bilar så det väger upp! Körglädjen suger i många fall men trygghet och bekväm att köra väger upp för min del. Åka bil - inte köra... Undantag: O ja! Men som normalbil sett är det väl inte "körglada" I mitt fall positivt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 270 Inlägg
18 november 2010
Volvo544special65 skrev:
Jag säger faktiskt en äldre, och välvårdad, merca.

Jag är förvisso nöjd med min bil, men är det inte så att alla bilintresserade tänker ibland "om jag inte hade haft den här bilen, vad hade jag kört då?".

Framhjulsdrivet är någonting som går bort för mig...

Och ska jag ha en nyare, bakhjulsdriven bil, som kommer i närheten av samma komfort, så börjar det bli bilar där det blir komplicerat och ofta dyrt, när någonting går sönder...

Visst, jag kan köpa en 8 år nyare Volvo 245, men på vilket sätt är den bättre, ska jag köpa ett par Peltor på samma gång också?

Jag kan köpa en E34 eller W124, men hur lätt börjar det vara att hitta en som gått lika lite och är i samma skick som min W123? Det är rätt gamla bilar det med numer, och är steget så stort uppåt? Jag tvivlar...

Volvo S90 känns som någonting som börjar vara ett steg bort mot det komplicerade redan - och köper man en 940 så har man någonting som är i stort sett samma bil som den 740 som såldes samtidigt som min Mercedes. Mercan var dyrare än en 740 på sin tid - och den var värd de pengarna...

Okej, nu svävade jag ut i mina egna funderingar. Men grejen är lite den - gamla mercor är inte bilar som känns direkt omoderna i dagens läge. Samtidigt som rostproblemen kom i samma veva som många andra grejer tappade i kvalitet...

De gamla mercorna rostade - inte tu tal om saken, men de nyare rostar på ett annat sätt. Inkörsproblem med miljövänligare lackering gjorde att den helt enkelt inte satt som den skulle - och rosten kan krypa fram lite var som helst ifrån på grund av det. De gamla rostade på ett lite mer naturligt sätt...

Det vettigaste köpet i den prisklassen känns faktiskt som en välvårdad 190 W201 eller 200-230 W124, kanske inte någon med en massa utrustning och grejer, bättre betala för en tråkig, men fin, bil. För då har man en driftsäker bil, som går att hålla fin i karossen, som är lätt att reparera med billiga delar oftast. Att köpa en nyare, W202, W210 för de pengarna, det är ett lotteri på ett helt annat sätt. W123an börjar väl kännas lite gammal trots allt (okej, det är väl ett understatement för alla utom den sista entusiasten, jag... tongue).

Håller med rakt upp och ner. Provade med en Volvo 740 diesel -88:a för 3 år sedan. Nej tack... Men visst var den fin! (Se foton) Men 18000 varv i 120 knutar var inte kul! Lätt ironisk där, jag vet... Körde en W123 240D -79:a med duktigt uppskruvad pump och lågmilare på sent nittiotal. Bästa bilen jag haft! Rostfri, tyvärr manuell 4-petad, pigg som fan, En Skidsemester (å lite jobb) i Norge blev det oxå. Gick som en klocka. Vi snackar -25 grader under 3 månaders tid. No problemo. Starta en halvtimme i förväg och den var tinad och varm! 10 år senare var vi återigen i "Gausdal" men då med min Demobil Citroen C5 Bensinare som gått 400 mil. Starthjälp 2 ggr. Älskar Cittra men tyvärr skitbil... Sålde skiten mellan 2005-2007 dessutom. Puh!

Se min Blogg. Första riktiga semestern togs i en MB 220D aut -69:a! 400+ mil på typ 12 dagar!

1 571 Inlägg
18 november 2010
Mercorna i Tyskland ser inte på långa vägar så j-vliga ut som i Sverige. Det måste ha med vägsaltet att göra till stor del. Mängder med 124or och 210or rullar omkring där, speciellt som taxi. Inga rostiga vrak.

Forummoderator
18 270 Inlägg
18 november 2010
M103 skrev:
Mercorna i Tyskland ser inte på långa vägar så j-vliga ut som i Sverige. Det måste ha med vägsaltet att göra till stor del. Mängder med 124or och 210or rullar omkring där, speciellt som taxi. Inga rostiga vrak.

Tror med det. Har en taxiförare här som fortfarande kör sin militärgröna  w124 kombi 200D som taxi. Han hade en w123 240D -85:a i sjukt många år innan dess. En taxibil rullar runt 10-12000 mil per år. Skötsel kan löna sig alltså.

4 637 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:

Det där känner jag igen så jävla tydligt, dock ett annat märke och modell för mig.
Men som bruksbil kan Mercedes vara intressant.

4 637 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Fortfarande är Mercedes det som lockar mest, har inte varit sugen så länge på någon bil tidigare så det kanske blir en. Ska förhoppningsvis kunna spara lite till en MB under året.
10 000 - 35 000 kronor.
C180/200 W202 1993-2001 är nog det som lockar mest och de verkar rosta lite mindre än E-klass. Finns lite kul styling till dessa med. smile
Något man vågar köpa eller rostar de så jävligt? Kommer vara lite saltig emellanåt.
Måste dock provköra en innan jag bestämmer mig, hur är sitsen på dessa, kan man sitta bredbent som i 190 eller har sittdynan trånga kanter som t ex BMW E36 har enlig mig? Hur är växlar koppling, enkelt och logiskt som i äldre Volvo? Gillar även när man har marginal på kopplingen, att den inte tar direkt.
Samma frågor har jag på övriga bakhjulsdriva Mercedes liknande dessa.

Forummoderator
18 270 Inlägg
2 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
Fortfarande är Mercedes det som lockar mest, har inte varit sugen så länge på någon bil tidigare så det kanske blir en. Ska förhoppningsvis kunna spara lite till en MB under året.
10 000 - 35 000 kronor.
C180/200 W202 1993-2001 är nog det som lockar mest och de verkar rosta lite mindre än E-klass. Finns lite kul styling till dessa med. smile
Något man vågar köpa eller rostar de så jävligt? Kommer vara lite saltig emellanåt.
Måste dock provköra en innan jag bestämmer mig, hur är sitsen på dessa, kan man sitta bredbent som i 190 eller har sittdynan trånga kanter som t ex BMW E36 har enlig mig? Hur är växlar koppling, enkelt och logiskt som i äldre Volvo? Gillar även när man har marginal på kopplingen, att den inte tar direkt.
Samma frågor har jag på övriga bakhjulsdriva Mercedes liknande dessa.

Jämför du körupplevelsen med 190 upplever jag C-klass lite mer "E-klasskänsla" istället för den rappare (Nåja, MB) känslan i 190. Men det är ju en mycket personlig åsikt! Prova! Växlarna håller normal MB-standard tycker jag. Dvs lite kassaskåpskänsla. Koppling varierar ju från bil till bil men de 2 C-klass jag haft har haft lätt koppling.

Sök