2364
Sök

Kolfiber eller glasfiber, för / nackdelar?

26 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
Jag har införskaffat mig en Nissan sunny gti-r och jag har tänkt lätta bilen en hel del, jag har kollat lite på kolfiber grejer till den, bland annat huv och baklucka. min fråga är då hur mycket man uppskattningsvis tjänar på det i vikt? det kostar ju skjortan och ett halv byxben så att säga. Fungerar glasfiber lika bra i vikt syfte? det är vad jag har förstått inte lika dyrt iaf.

jag har också funderat på att göra glasfiber skärmar fram, är detta en idé att slänga i soptunnan eller är det genomförbart? vad säger besiktningen om det?

samma racingstolar, tillexempel sparco sprint, tjänar man nå vikt på det?

Bad decisions make good stories
86 Inlägg
9 oktober 2010
Kolfiber är mycket lättare än glasfiber. Det är mycket hårdare också. Också mycket dyrare. Mycket svårare att laga. Och när det går sönder går det sönder mycket mer. smile När det väl spricker så spricker det rejält.

Man man jämför med de båtarna jag tävlade med förut. En lätt glasfiberbåt vägde ca 75kg medan en normalbyggd kolfiberbåt vägde ca 45kg de lättaste runt 40kg.
Allt hänger på att det är ett bra jobb. Ju mindre Epoxi man har i mattan desto lättare blir det. Men det ska ju hålla också.

Men vikt kommer du spara massor av om du väljer kolfiber istället för glasfiber. Sedan finns den nya typen av kolfiber, textreme. (kanske är firman som heter textreme) Det används inom F1 mycket. Vet att det sitter en del sånna delar på "Loaded". Det är ca 20-30% lättare än traditionell Kolfiber när delarna håller samma styrka. 

Sen ska du spara vikt ska du ju inte heller ha på massa spackel och lack. Det blir ju kanske inte så snyggt utan spackel för man kommer se strukturen i kolfibern genom lacken. Men att inte ha massa onödiga spackel och lacklager på bilen kan du spara flera kilo på.

26 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
ok, men du rekommenderar alltså kolfiber framför glasfiber trots priset? Jag kollade lite på knightrider i UK, där kan jag få huv och baklucka för lite över 10 000kr + frakt. finns det några bra firmor i sverige som håller på med kolfiber till "rimliga" priser?

500 Inlägg
9 oktober 2010
Det finns MÅNGA ställen att lätta en bil på innan man ger sig på kolfiber. jag hade börjat på dessa.
Vad är syftet med bilen?

86 Inlägg
9 oktober 2010
Är man ute efter att spara vikt är ju kolfiber oslagbart jämfört med glasfiber. Men frågan är ju om man vill lägga de pengarna.

Jag har ingen koll på firmor i sverige som säljer färdiga bilgrejer i kolfiber.
Vet bara egentligen ett riktigt bra svenskt företag som heter Formula Composite. De gör alla plattor till polisens skyddsvästar bland annat och grejer till tävlingsbåtar. De har gjutit min cockpit på tävlingsbåten. Men det blir ju sjukt dyrt om de ska göra formar och sånt till en huv och baklucka.

Men hör med den här killen http://www.garaget.org/Sportvagnskonsult han vet nog vem du ska vända dig till.

26 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
Nocturnal skrev:
Det finns MÅNGA ställen att lätta en bil på innan man ger sig på kolfiber. jag hade börjat på dessa.
Vad är syftet med bilen?

jo jag vet att det gör det, jag ska ge mig på den på andra håll också, men jag är väldigt kär i kolfiber utseendet samtidigt som jag vill banta bilen så mycket som möjligt. sen att det inte är så många som har kolfiber moddade pulsarer gör det hela ännu intressantare.

jag har ju tänkt slänga ur baksätet, köpa racingstolar osv.

26 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
ok, aa jag ska kolla med han vad han säger. ok så det är så man gör alltså, jag är inte så inläst på hur processen går till, man gör alltså form och gjuter i? aa då förstår jag att det blir dyrt, men om man säger som knightrider, 5000kr för bakluckan och 5000kr för huven. det är väl inte så överdrivet dyrt om man tänker på vad en vanlig huv och baklucka kostar med lack och allt. kanske inte finns så många billigare alternativ. om man inte ska vända sig till japan då, där finns ju tammesjutton allt.

7 281 Inlägg
9 oktober 2010
BmwDjohanssoN skrev:
ok, aa jag ska kolla med han vad han säger. ok så det är så man gör alltså, jag är inte så inläst på hur processen går till, man gör alltså form och gjuter i? aa då förstår jag att det blir dyrt, men om man säger som knightrider, 5000kr för bakluckan och 5000kr för huven. det är väl inte så överdrivet dyrt om man tänker på vad en vanlig huv och baklucka kostar med lack och allt. kanske inte finns så många billigare alternativ. om man inte ska vända sig till japan då, där finns ju tammesjutton allt.

Tror inte att du hittar det billigare än så. Dock kostar nog frakten en del då det är inga små paket.

86 Inlägg
10 oktober 2010
BmwDjohanssoN skrev:
Nocturnal skrev:
Vad är syftet med bilen?

jo jag vet att det gör det, jag ska ge mig på den på andra håll också, men jag är väldigt kär i kolfiber utseendet samtidigt som jag vill banta bilen så mycket som möjligt. sen att det inte är så många som har kolfiber moddade pulsarer gör det hela ännu intressantare.

jag har ju tänkt slänga ur baksätet, köpa racingstolar osv.

Det är nog ett bra pris. Blir ju billigt eftersom de redan gjort formen och bygger massa av varje som de kan sprida de kostnaderna på. Sedan vet jag ju inte hur de gjuter men det bästa är ju att vakuumgjuta när man håller på med kolfiber. Och då går det ju åt lite vakuumpåsar och absorptionsmatta etc vid tillverkningen men det är ju inget dyrt. Det är att göra själva formen som tar lång tid och blir därför dyrt.

Är du lite plastkunnig kan du ju gjuta av huven och göra en form i t ex glasfiber och sedan gjuta en egen kolfiberhuv. Det är ju inte direkt någon raketforskning att göra sånna saker. Finns också rätt bra guider på internet för hur man kan ordna vakuumgjutning på ett enkelt och billigt sätt. Blir oftast lite lättare vid vakuumgjutning också eftersom absorptionsmattan suger upp alla överflödig epoxi

7 471 Inlägg
10 oktober 2010
vi har lättat en Ford Taunus med knappt 200kg,, plastrutor, hålborrat det mesta, som dörrar, torkararmar huv, bagagelucka, ja det mesta,, det funkar hyfsat, å billigt

26 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
granadadr skrev:
vi har lättat en Ford Taunus med knappt 200kg,, plastrutor, hålborrat det mesta, som dörrar, torkararmar huv, bagagelucka, ja det mesta,, det funkar hyfsat, å billigt

Det där med hålborrning har jag också funderat på, idiotförklara mig om ni vill, men när man hållborrar exempelvis en huv, borrar man rakt igenom då så hålen syns ut? jag antar att det inte är så man gör. Vad är nackdelen med att hålborra? för det måste väl finnas någon för annars skulle väl allas bilar se ut som rullande ostar.

9 108 Inlägg
10 oktober 2010
BmwDjohanssoN skrev:
Det där med hålborrning har jag också funderat på, idiotförklara mig om ni vill, men när man hållborrar exempelvis en huv, borrar man rakt igenom då så hålen syns ut? jag antar att det inte är så man gör. Vad är nackdelen med att hålborra? för det måste väl finnas någon för annars skulle väl allas bilar se ut som rullande ostar.

Nej man hålborrar (oftast roll) sådant som inte syns, de förstärkningarna som är inuti dörrar/huv t.ex. Bara fantasin och säkerheten sätter gränser smile

Ingen fråga är för dum för att ställas! Nackdelen är väl att dörrar och sådant blir lite mindre vridstyvt.

26 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
MilleN skrev:
BmwDjohanssoN skrev:

Nej man hålborrar (oftast roll) sådant som inte syns, de förstärkningarna som är inuti dörrar/huv t.ex.

Ingen fråga är för dum för att ställas!

ok, men vad är nackdelen med det hela, kan tänka mig att det inte blir så roligt om man har hålborrat dörrarna och blir påkörd från sidan eller rullar ner i diket eller något.

7 281 Inlägg
10 oktober 2010
BmwDjohanssoN skrev:
MilleN skrev:
BmwDjohanssoN skrev:

Nej man hålborrar (oftast roll) sådant som inte syns, de förstärkningarna som är inuti dörrar/huv t.ex.

Ingen fråga är för dum för att ställas!

ok, men vad är nackdelen med det hela, kan tänka mig att det inte blir så roligt om man har hålborrat dörrarna och blir påkörd från sidan eller rullar ner i diket eller något.

Ja nackdelen är väl att det blir mindre stabilitet där.

26 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Brains skrev:

Jo jag gissade på det, men är hålborrning någonting att rekommendera överlag eller ska man hålla sig undan det? vad säger bilbesiktningen om man har hålborrat huven och dom öppnar och kikar där?

7 471 Inlägg
10 oktober 2010
BmwDjohanssoN skrev:
Brains skrev:

Jo jag gissade på det, men är hålborrning någonting att rekommendera överlag eller ska man hålla sig undan det? vad säger bilbesiktningen om man har hålborrat huven och dom öppnar och kikar där?

inte ett dugg wink det rynns på Taunusen att den är hålborrad, å lättad,, har dessutom TONADE rutor wink inte ett dugg säger de, har tillomed hålborrade torkarstag, på den sista bilden ser man att bakrutan sviktar lite,

http://i13.photobucket.com/albums/a261/granadadr/DSC00539.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a261/granadadr/Borratmotorfste.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a261/granadadr/taunuscossie.jpg
Senast redigerat av granadadr (10 oktober 2010)

46 Inlägg
10 oktober 2010
Hur mycket väger din taunus nu? Typ 950? smile

7 471 Inlägg
10 oktober 2010
AtlanticBlue skrev:

ja stracks under 1000 iaf,, men då ska man ju veta att ic osv väger ju med,, å turbon osv,,

obs inte min bil en kompis som äger den, så jag har bara varit med å byggt den

46 Inlägg
10 oktober 2010
granadadr skrev:
AtlanticBlue skrev:

ja stracks under 1000 iaf,, men då ska man ju veta att ic osv väger ju med,, å turbon osv,,

Då var jag ganska nära wink

Har du och din kompis några projekttrådar någonstans... Vore kul att läsa

7 471 Inlägg
10 oktober 2010
AtlanticBlue skrev:
granadadr skrev:
AtlanticBlue skrev:

Då var jag ganska nära wink

Har du och din kompis några projekttrådar någonstans... Vore kul att läsa

nä men kan göra en

Sök