Kommer det tillverkas några bilar i Sverige om 10år?

serdna
13 oktober 2010 · 102 Inlägg

habomaster skrev:

serdna skrev:
Ska bli intressant och se om vi klarar av att tillverka bilar i Sverige. Det kostar ju trotsallt enhel del att skeppa bilar från Kina, kan vi få ner lönera i Sverige lite och effektivisera tillverkningen så tror jag det finns potential att bygga bra bilar även i Sverige.

Men de jobb som jag tror vi kan ha kvar i Sverige är utvecklingsjobb, ingengörer är inte så dyra att anställa i Sverige om man jämför med USA och väst europa. En civilingengör tjänar ju bra mycket mer om man jobbar i Tyskland.

Jag tror inte någon är intresserad av att minska sin lön. Inte med tanke på vad det faktiskt kostar att leva i Sverige. Det är ytterst ovanligt att löner sänks överhuvudtaget. Däremot tror jag att det finns viss möjlighet att lönerna kommer att utjämnas mellan världsdelarna vilket gör att lönsamheten för kinaproduktion minskar, men fram till dess kommer så mycket tillverkning som möjligt ske i Asien.

När vi kommer till utvecklingsbitarna får den mindre lönen i Sverige våra bästa ingenjörer att fly utomlands av två anledningar. 1, högre lön utomlands som sagt. 2, mindre skatt utomlands. Det innebär att individens disponibla inkomst blir betydligt högre än för samma arbete. Det är av samma anledning alla storföretag flyttar sitt säte utomlands. I Sverige blir man straffskattad om det går bra. Enda möjligheten som jag ser det att få behålla industrier som biltillverkning och den främsta forsknings och utvecklingsindustrin är att sluta tänka sosse och börja inse att högre löner och mindre skatt på individnivå kommer ge ökade nettointäkter för staten vilket i förlängningen kommer ge bättre välfärd och bättre industriklimat så att företagen faktiskt kommer vilja stanna kvar i Sverige.

Nu blev detta ganska politiskt och vandrar på gränsen till offtopic, men nu har jag iaf delat med mig av varför jag tror att biltillverkningen mfl. flyr utomlands.

Jag tror faktiskt att lönerna på sikt kommer sjunka för folk som inte har kompetens (iform av utbildning eller självlärda). Man kommer inte kunna leva så bra som man gjorde på 60 talet genom att jobba med någonting som man kan lära sig på en dag. Om man kunnde låta de som var arbetslösa jobba för 12-13tusen i månaden skulle vi ha råd att ha industri i Sverige, men för att inte lämna ämnet som var biltillverkning i Sverige så lämnar jag denna del.

Lönsamheten har redan fallit i Kina, vet flera företag som flyttar tillverkning till Sir lanka, Vietnam mm, Man kan tillverka saker i väst, dok så måste produktlivslängden (dvs hur lång tid det tar innan den blir omodern) vara kort samt att det krävs en hög kunskap vid tillverkningen. Det som kan rädda t.ex Scania är att man vill ha ingengörerna nära produktionen då det underlättar deras arbete.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
13 oktober 2010 · 2 973 Inlägg

steifan skrev:

tkd_rille skrev:

steifan skrev:

Nej precis, för det gick ju verkligen illa för det från början statliga SSAB.. .. .. . wink

De är jag faktiskt inte insatt i. Men volvo är fan inget säkert kort. Tyvärr.

De hållbara billiga bilarna är asiatiska.

Halvt utdömda stålföretag som slogs ihop på 70-talet under statlig ledning
och avyttrades från staten i början av 90-talet. 2008 gick de med 7 miljarder i vinst.

Så om vi slår ihop Volvo och Saab, under svenska staten, så kommer dom gå med 7 miljarder i vinst om 40 år. Och under tiden blöder dom hur många miljarder? Så går ju inte att resonera....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

matteeee skrev:

steifan skrev:

tkd_rille skrev:

De är jag faktiskt inte insatt i. Men volvo är fan inget säkert kort. Tyvärr.

De hållbara billiga bilarna är asiatiska.

Halvt utdömda stålföretag som slogs ihop på 70-talet under statlig ledning
och avyttrades från staten i början av 90-talet. 2008 gick de med 7 miljarder i vinst.

Så om vi slår ihop Volvo och Saab, under svenska staten, så kommer dom gå med 7 miljarder i vinst om 40 år. Och under tiden blöder dom hur många miljarder? Så går ju inte att resonera....

Jag resonerar ingenting, jag bara gav ett exempel från verkligheten.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
13 oktober 2010 · 2 973 Inlägg

Vad är exemplet värt här om man inte på något sätt ska knyta ihop det med denna diskussion då?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

matteeee skrev:
Vad är exemplet värt här om man inte på något sätt ska knyta ihop det med denna diskussion då?

Ja man skulle kunna säga att staten köpte in sig i ett företag som numera är ledande
nisch och gör stora vinster. Samtidigt som de har varit totalt uträknade en gång i tiden.
Många saknar helt allmänbildning på detta forumet så kan vara lönt att sprida lite kunskap
om verkligheten.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
13 oktober 2010 · 2 973 Inlägg

Jovisst, men det exemplet säger ju ingenting om hur det skulle gå om saab och/eller volvo skulle förstatligas. Det är ingen given lösning, och således ganska intetsägande i denna diskussionen, anser jag...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

Bör även tilläggas att man kanske inte bara ska hänga upp sig på lönekostnaderna.
Stora delar av fordonsproduktionen är kapitalintensiv där maskiner/lokaler tar upp
överlägset största kostnaderna. Sitter man redan med hyggliga lokaler och verktyg
samtidigt som det fungerar så borde det finnas ganska stora möjligheter att fortsätta med det man gör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang