Volvo 744 -87 Fläktproblem

Midskogs
15 oktober 2010 · 29 Inlägg

Halloj. Jag har försökt att söka lite på forumet men inte riktigt hittat. Kupéfläkten fungerar ibland, ibland går den igång när jag kör över ett gupp, passageraren stänger dörren osv. Banka på instrumentbrädan verkar inte hjälpa i alla fall.

Alla lägen fungerar(när fläkten väl fungerar haha), så då kan man väl utesluta motståndet? Ibland låter det som att den bubblar, och ibland som att den ökar i varv och sedan sjunker i varv, för att sedan öka i varv igen.

Vad kan det vara för fel? Någonting som blockerar själva fläkten så att den inte kan snurra? Så att någonting kommer åt och stoppar den, eftersom att den kan gå igång när man kör över ett gupp eller det kommer en smäll. Kan det väl vara så att "saken" som blockerar far bort efter guppet, men sedan faller tillbaka och blockerar? Eller?

Vanligt fel? Ibland fungerar den helt normalt. Jag upptäckte dock för 2-3 månader sedan att den hade minskat i effekt, dvs "blåset" hade blivit lite svagare.

Jimbo_volvo
15 oktober 2010 · 41 Inlägg

Låter som att de är dags att byta ut fläkten, går att få tag på billigt

V o L v O
Volvo V70 III "D3" (2012)
TireSlayer Tvivlare
15 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

jättelätt att ta ner och se över den. sitter på högersidan, ovanför fötterna på passageraren, med en 5-6 st skruvar. verkar de inte va nånting ivägen som blockerar så byt fläktmotor smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
NORRLANDSGOLD
18 oktober 2010 · 135 Inlägg

kolla om du har nån ärja på kontakterna.. Prova lite 5/56.. Så ska de nog funka.. om inte byt fläkten.. snart vinter tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang