Sugmotorer och motstånd......
Titta på en F1 motor. Hur mycket motstånd är det på avgassystemet där?
Det du rent tekniskt vill göra är tre saker:
- att använda avgaserna från en cylinder att hjälpa till att suga ut avgaser ur en annan cylinder
- att i en avgaspipa från en cylinder skapa sådana förhållanden att det är svårare för avgaserna att cirkulera tillbaka till cylindern än att evakueras ( titta på avgaspipor på en F1:a, dom är stegade).
- Att vid vissa gashastigheter - i ändröret - skapa resonanser för att evakuera ännu bättre (titta på ändrör på en F1:a - megafon - ger resonans vid HÖGA varvtal och ger extra vid typ över 15000 rpm).
Vid konstruktion av avgassystem så måste man ta hänsyn till hela kedjan- insug, topp, förbränningsrummets utformning, avgassystem.
Det finns praktiska anledningar för bruksmotorer att ha motstånd i avgassystem, men inte för fyrtakts racemotorer.
Har vi någon här som är bättre bevandrad i gasers dynamik så rätta mig gärna.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI