Frågor ang trim och info, B23E ( VOLVO )

Robbs_
26 oktober 2010 · 158 Inlägg

Nu är jag lite nervös för att starta en sådan här tråd, för efter lite sökningar så har man fått massvis med information, den mesta till ingen nytta för många sade olika.. Tycker att det är ok att starta en tråd efter lite sökande om man inte direkt kommit fram till något.. Så,


Jag har nyligen köpt mig en Volvo 240 GLT med Mekaniskt insprut, b230e eller b23e?

Om jag har fattat rätt, så ska jag ha en B23E. Detta har jag grundat mitt tändfördelar kalas sitter "på sidan av motorn", insugs-sidan. På mina 740 har det kalaset suttit i bak-kant på motorn.
( Verkar detta stämma?, så gå vidare i texten, annars smäll näven i bordet och läxa upp mig! )

Jag vill gärna ha ENKEL och LÄSVÄNLIG information om min B23E, och vad som skiljer den från B230E.

Tydligen ska b230 vara en "lågfriktonsmotor", det säger mig inte jätte mycket! Är då B23E en "högfriktonsmotor"?, och betyder det i runda slängar att den "tål lite mer havre" ?

Så det jag eftersöker, är sätt att säkerställa vilken typ av motor jag har, och berätta lite för och nackdelar med motorn jag har, Gärna jämföra med b230, och bra tips och trix för just b23e.

Som sagt mata mig med lite lätt förståelig information, så blir jag väldigt tacksam!



Sen till trim frågan, jag lade den i denna avdelningen för det är inte super avancerade grejer jag vill ge mig in på.
Kort och gott undrar jag bara lite vad jag kan Smidigast, och billigast, göra mer med motorn för att få lite mer drag i maskinen.

Just nu Vad jag vet/tror,  Är det en B23E, Eftermonterad Elfläkt, Extraktor grenrör, 2,5 tums system med två ljuddämpare. Allt annat org.
Så vad ska jag börja med härnäst?


Förra ägaren har kört den på 98, det gör jag med just nu, Är det något ni tycker jag ska fortsätta med?



Svara gärna i de frågorna ni har kunskap i!

Tack på förhand! smile

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
Alex-s Bakhjulskrafs
26 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

det är en b23e kan jag säga direkt smile så där har du rätt

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Robbs_
26 oktober 2010 · 158 Inlägg

mk2_power skrev:
det är en b23e kan jag säga direkt smile så där har du rätt

Ok, jag var ganska säker, men verkligen inte 100 smile tack!

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
Drönirettab
26 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

Om bilen är 85-87 så är det B230E, annars ska det vara B23E. Har själv en -86med B230E. Antalet Hk på B23E varierar beroende på årsmodell, från 129 till 143 Hk. smile

Motorn kan köras på 95 oktan utan problem (har alltid tankat 95 på min), men den går säkert aningen bättre med 98. Brukar ju vara så på "äldre" motorer hos Volvo. Kunskap angående "trim" till den motorn har jag inte, det får andra svara på.

Senast redigerat av Drönirettab (26 oktober 2010)

LadyJ Jennie.A
26 oktober 2010 · 31 Inlägg

bort med ljuddämparen, det räcker, låter coolt o då kan man säga att den går fort..

Robbs_
26 oktober 2010 · 158 Inlägg

Drönirettab, min är 88.. Men om det hade varit b230 så skulle väl tändfördelaren suttit i bakkant? Och dessutom är väl b23 föregångare till b230, så det låter ju lite ologiskt att det skulle vara b230 85 till 87, och därefter b23? smile

Och ang bensinen, har läst upp mig en del på nätet. Och jag återgår inte till 95. Och särskilt inte mackar som tex jet smile.. Håller mig till statoil och shell fortsättningen cool




Jennie: , Haha? Kul wink.. Min låter seriöst, och ska så förbli smile

Senast redigerat av Robbs_ (26 oktober 2010)

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
Drönirettab
26 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

-88 har nog B230F om jag inte misstar mig, dvs elektroniskt insprut. Fast det går ju lätt att kolla upp på nätet. smile

Nja, alltså, B23E kom före B230E. 80-84 var det B23E, sedan blev det B230E 85-87. På 240 GLT-88 bör det vara B230F som sagt, men däremot på 740 fanns B230E fram till -88 (på GLE). 240 har så vitt jag vet inte fördelaren monterad i bakkant på dessa årsmodeller, det är 740 som har det. Nu är jag alltså inte absolut säker, folk får rätta i så fall.

Senast redigerat av Drönirettab (26 oktober 2010)

Stufman
26 oktober 2010 · 2 Inlägg

trim tips: biltema sportluft filter ger säkert 20 hk. pumpa däcken till några bar sen går de ju ta bort reservdäcket så blir de ju lite lättat med tongue
de går väl sätta ditt 531 topp o någon rolig kam till de om de passar och porta o plana lite

Motor Utan Turbo Suger
Robbs_
26 oktober 2010 · 158 Inlägg

Drönirettab skrev:
-88 har nog B230F om jag inte misstar mig, dvs elektroniskt insprut. Fast det går ju lätt att kolla upp på nätet. smile

Nja, alltså, B23E kom före B230E. 80-84 var det B23E, sedan blev det B230E 85-87. På 240 GLT-88 bör det vara B230F som sagt, men däremot på 740 fanns B230E fram till -88 (på GLE). 240 har så vitt jag vet inte fördelaren monterad i bakkant på dessa årsmodeller, det är 740 som har det. Nu är jag alltså inte absolut säker, folk får rätta i så fall.

Jo det låter lite luddigt, vi väntar på nästa person som får re klart i våra funderingar!

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
Robbs_
26 oktober 2010 · 158 Inlägg

Stufman skrev:
trim tips: biltema sportluft filter ger säkert 20 hk. pumpa däcken till några bar sen går de ju ta bort reservdäcket så blir de ju lite lättat med tongue
de går väl sätta ditt 531 topp o någon rolig kam till de om de passar och porta o plana lite

Lustigt att alla människor man känner hittar ens trådar wink

Det först nämnda, ingen kommentar.. wink

Självklart går det att sätta på en annan topp och rolig kam, porta plana.

Varför 531,an? Vilken kam och vad ger den för karaktär? Bör jag Porta själv? Eller är det bättre att lämna iväg det för bättre resultat, men är de pengarna bättre att lägga på någon annan modifiering? Hur mycket bör toppen planas?

Det är sådan information jag behöver, Att jag kan trimma genom att byta topp och porta plana kan jag ju luska ut själv..tongue

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
Drönirettab
26 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

GLT-88 fanns visst med B230E, där var jag ute och cyklade rejält. wink

Robbs_
26 oktober 2010 · 158 Inlägg

Drönirettab skrev:
GLT-88 fanns visst med B230E, där var jag ute och cyklade rejält. wink

Vad jag har fått en känsla av, så har alla 200 B23, och alla 700 B230..

För jag har aldrig sett en 240 med fördelaren i bak kant som 740, utan de sitter alltid i "blocket"

Och B230 har alltid fördelaren i bak-kant, och B23 alltid i "Blocket"..

Så för mig känns det smått omöjligt att det finns några 240 med B230, för då måste de ju ha Fördelaren i bak-kant..

Eller finns det då Special verisioner? 2 verisoner av B230? Varsin variant av b230 lågfriktionsmotorn med fördelaren utplacerad på två olika ställen beroende på bil modell motorn ska sitta i?

Nu får någon snart komma till kritan och förklara detta yikes

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
FreddeLi Studerande maskiningenjör
26 oktober 2010 · 1 903 Inlägg

Robbs_ skrev:
Tydligen ska b230 vara en "lågfriktonsmotor", det säger mig inte jätte mycket! Är då B23E en "högfriktonsmotor"?, och betyder det i runda slängar att den "tål lite mer havre" ?

Till att börja med så är volvo absolut inte mitt område när det kommer till motorer. däremot så kan jag förklara för dig vad som menas med lågfriktionsmotor.

antar att du känner till vad friktion är? om inte, pressa fingret mot bordet och dra det i sidled, motståndet du känner är friktionskraften mellan ditt finger och bordet.

med lågfriktion menas att motorn är byggd på ett sådant sätt att motorns inre rörliga delar har en lägre friktion mot tex blocket. motorn snurrar lättare kan man enkelt uttrycka det. just i volvos fall vet jag inte syftet med detta men jag skulle anta att det handlar om att få ner förbrukningen och minska slitaget.

MVH Fredrik

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Robbs_
26 oktober 2010 · 158 Inlägg

FreddeLi skrev:

Robbs_ skrev:
Tydligen ska b230 vara en "lågfriktonsmotor", det säger mig inte jätte mycket! Är då B23E en "högfriktonsmotor"?, och betyder det i runda slängar att den "tål lite mer havre" ?

Till att börja med så är volvo absolut inte mitt område när det kommer till motorer. däremot så kan jag förklara för dig vad som menas med lågfriktionsmotor.

antar att du känner till vad friktion är? om inte, pressa fingret mot bordet och dra det i sidled, motståndet du känner är friktionskraften mellan ditt finger och bordet.

med lågfriktion menas att motorn är byggd på ett sådant sätt att motorns inre rörliga delar har en lägre friktion mot tex blocket. motorn snurrar lättare kan man enkelt uttrycka det. just i volvos fall vet jag inte syftet med detta men jag skulle anta att det handlar om att få ner förbrukningen och minska slitaget.

MVH Fredrik

Jo jag är bekant med friktion. Vad jag snubblat lite lätt över är att tydligen B23 gentemot B230 är tilltagen lite "rejälare", Ochså därför den ska tåla lite mer.. Att B230 ska vara något ömtåligare, bara för att de gjort så många tillgrepp för att få ner friktionen..

Men var mest ute för att få det bekräftat, så får väl vänta lite ytterligare på att ngn bekräftar det.. Fanns en smula ironi i "högfriktonsmotor", men ironi och skriftspråk har aldrig kommit riktigt överens wink..

tack för att du tog dig tid att förklara det så grundligt iaf! smile

Senast redigerat av Robbs_ (26 oktober 2010)

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
Marlboroman
26 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Robbs_ skrev:
Vad jag har fått en känsla av, så har alla 200 B23, och alla 700 B230..

För jag har aldrig sett en 240 med fördelaren i bak kant som 740, utan de sitter alltid i "blocket"

Och B230 har alltid fördelaren i bak-kant, och B23 alltid i "Blocket"..

Eller finns det då Special verisioner? 2 verisoner av B230? Varsin variant av b230 lågfriktionsmotorn med fördelaren utplacerad på två olika ställen beroende på bil modell motorn ska sitta i?

Det finns både B23 och B230 i både 200 och 700-serien, det beror på årsmodellen. B230 finns med blockmonterad fördelare, som det alltid är i 200-serien

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Alex-s Bakhjulskrafs
26 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Marlboroman skrev:

Robbs_ skrev:
Vad jag har fått en känsla av, så har alla 200 B23, och alla 700 B230..

För jag har aldrig sett en 240 med fördelaren i bak kant som 740, utan de sitter alltid i "blocket"

Och B230 har alltid fördelaren i bak-kant, och B23 alltid i "Blocket"..

Eller finns det då Special verisioner? 2 verisoner av B230? Varsin variant av b230 lågfriktionsmotorn med fördelaren utplacerad på två olika ställen beroende på bil modell motorn ska sitta i?

Det finns både B23 och B230 i både 200 och 700-serien, det beror på årsmodellen. B230 finns med blockmonterad fördelare, som det alltid är i 200-serien

står annars på blocket under sprutet vad för motor det är smile
annars har ju 230 seriens kolvar nersänkning och 23 seriens är helt plana smile

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Robbs_
26 oktober 2010 · 158 Inlägg

Marlboroman skrev:

Robbs_ skrev:
Vad jag har fått en känsla av, så har alla 200 B23, och alla 700 B230..

För jag har aldrig sett en 240 med fördelaren i bak kant som 740, utan de sitter alltid i "blocket"

Och B230 har alltid fördelaren i bak-kant, och B23 alltid i "Blocket"..

Eller finns det då Special verisioner? 2 verisoner av B230? Varsin variant av b230 lågfriktionsmotorn med fördelaren utplacerad på två olika ställen beroende på bil modell motorn ska sitta i?

Det finns både B23 och B230 i både 200 och 700-serien, det beror på årsmodellen. B230 finns med blockmonterad fördelare, som det alltid är i 200-serien

Ofan, detta var sannerligen något nytt för mig!yikes
, Då kan jag utesluta metoden att gå efter vart fördelaren sitter... hmm

Hur ska jag nu gå tillväga för att vara 100 på vad det är för motor? kamremskåpan är spårlöst försvunnen..
Står det någonstans på motorn, typ blocket? smile

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
Robbs_
26 oktober 2010 · 158 Inlägg

mk2_power skrev:

Marlboroman skrev:

Robbs_ skrev:
Vad jag har fått en känsla av, så har alla 200 B23, och alla 700 B230..

För jag har aldrig sett en 240 med fördelaren i bak kant som 740, utan de sitter alltid i "blocket"

Och B230 har alltid fördelaren i bak-kant, och B23 alltid i "Blocket"..

Eller finns det då Special verisioner? 2 verisoner av B230? Varsin variant av b230 lågfriktionsmotorn med fördelaren utplacerad på två olika ställen beroende på bil modell motorn ska sitta i?

Det finns både B23 och B230 i både 200 och 700-serien, det beror på årsmodellen. B230 finns med blockmonterad fördelare, som det alltid är i 200-serien

står annars på blocket under sprutet vad för motor det är smile
annars har ju 230 seriens kolvar nersänkning och 23 seriens är helt plana smile

Ok, tack! Får se om jag lyckas peta ner mobilen och fånga det på foto, på E är det en aning thightare än F..
I värsta fall får man väl ta till med kirurgleksakerna i skolan och titta igenom ett tändstifts hål, blir nog att pröva med mobil under insuget först wink

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
FreddeLi Studerande maskiningenjör
26 oktober 2010 · 1 903 Inlägg

Robbs_ skrev:

FreddeLi skrev:

Robbs_ skrev:
Tydligen ska b230 vara en "lågfriktonsmotor", det säger mig inte jätte mycket! Är då B23E en "högfriktonsmotor"?, och betyder det i runda slängar att den "tål lite mer havre" ?

Till att börja med så är volvo absolut inte mitt område när det kommer till motorer. däremot så kan jag förklara för dig vad som menas med lågfriktionsmotor.

antar att du känner till vad friktion är? om inte, pressa fingret mot bordet och dra det i sidled, motståndet du känner är friktionskraften mellan ditt finger och bordet.

med lågfriktion menas att motorn är byggd på ett sådant sätt att motorns inre rörliga delar har en lägre friktion mot tex blocket. motorn snurrar lättare kan man enkelt uttrycka det. just i volvos fall vet jag inte syftet med detta men jag skulle anta att det handlar om att få ner förbrukningen och minska slitaget.

MVH Fredrik

Jo jag är bekant med friktion. Vad jag snubblat lite lätt över är att tydligen B23 gentemot B230 är tilltagen lite "rejälare", Ochså därför den ska tåla lite mer.. Att B230 ska vara något ömtåligare, bara för att de gjort så många tillgrepp för att få ner friktionen..

Men var mest ute för att få det bekräftat, så får väl vänta lite ytterligare på att ngn bekräftar det.. Fanns en smula ironi i "högfriktonsmotor", men ironi och skriftspråk har aldrig kommit riktigt överens wink..

tack för att du tog dig tid att förklara det så grundligt iaf! smile

okejokej! som sagt så är inte volvo riktigt mitt område men vet av egen erfarenhet att lågfriktion inte alltid går ihop med hållbarhet. motorn som sitter i min saab är saabs första försök med lågfriktionsmotorn om jag minns rätt. och de är nog den motor de haft mest krabb med någonsin tongue men å andra sidan är det den enda erfarenhet av lågfriktionsmotor som jag har. volvo kanske lyckades bättre.

i mitt fall så innebär det i praktiken att bland annat kolvringarna inte klämmer lika hårt mot cylinderväggarna vilket i sin tur gör att kompression läcker förbi ner i vevhuset och det kräver en ordentlig vevhusventilation (vilket saab inte hade).

nu blev de lite utsvävande svar men det ger dig ytterligare lite info om vad lågfriktion kan innebära smile

MVH

edit: om du har regnummret på bilen så kan du enkelt ta reda på vilken motor som sitter i bilen. skriv in ditt regnummer i mekonomens webkatalog så får du fram all möjlig intressant fakta om din bil. (chassi nummer, tillverkningsdatum, motorkod...osv.)

Senast redigerat av FreddeLi (26 oktober 2010)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Robbs_
26 oktober 2010 · 158 Inlägg

FreddeLi skrev:

Robbs_ skrev:

FreddeLi skrev:

Till att börja med så är volvo absolut inte mitt område när det kommer till motorer. däremot så kan jag förklara för dig vad som menas med lågfriktionsmotor.

antar att du känner till vad friktion är? om inte, pressa fingret mot bordet och dra det i sidled, motståndet du känner är friktionskraften mellan ditt finger och bordet.

med lågfriktion menas att motorn är byggd på ett sådant sätt att motorns inre rörliga delar har en lägre friktion mot tex blocket. motorn snurrar lättare kan man enkelt uttrycka det. just i volvos fall vet jag inte syftet med detta men jag skulle anta att det handlar om att få ner förbrukningen och minska slitaget.

MVH Fredrik

Jo jag är bekant med friktion. Vad jag snubblat lite lätt över är att tydligen B23 gentemot B230 är tilltagen lite "rejälare", Ochså därför den ska tåla lite mer.. Att B230 ska vara något ömtåligare, bara för att de gjort så många tillgrepp för att få ner friktionen..

Men var mest ute för att få det bekräftat, så får väl vänta lite ytterligare på att ngn bekräftar det.. Fanns en smula ironi i "högfriktonsmotor", men ironi och skriftspråk har aldrig kommit riktigt överens wink..

tack för att du tog dig tid att förklara det så grundligt iaf! smile

okejokej! som sagt så är inte volvo riktigt mitt område men vet av egen erfarenhet att lågfriktion inte alltid går ihop med hållbarhet. motorn som sitter i min saab är saabs första försök med lågfriktionsmotorn om jag minns rätt. och de är nog den motor de haft mest krabb med någonsin tongue men å andra sidan är det den enda erfarenhet av lågfriktionsmotor som jag har. volvo kanske lyckades bättre.

i mitt fall så innebär det i praktiken att bland annat kolvringarna inte klämmer lika hårt mot cylinderväggarna vilket i sin tur gör att kompression läcker förbi ner i vevhuset och det kräver en ordentlig vevhusventilation (vilket saab inte hade).

nu blev de lite utsvävande svar men det ger dig ytterligare lite info om vad lågfriktion kan innebära smile

MVH

edit: om du har regnummret på bilen så kan du enkelt ta reda på vilken motor som sitter i bilen. skriv in ditt regnummer i mekonomens webkatalog så får du fram all möjlig intressant fakta om din bil. (chassi nummer, tillverkningsdatum, motorkod...osv.)

Kollade lite på wikipedia, men där blev man inte jätte mycket klokare.. men verkar som b230 som sagt är lite klenare uppbyggd än vad b23 är.. hoppades smått hittils på att motorn i fråga skulle vara en b23, men det visade sig vara en b230.. i vilket fall så håller ju b230 motorerna väldigt bra med så jag ska väl inte gråta smile..

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang