2773
Sök

Volvo 940 B230 goes 16v TURBO

Vinterbilen som spårade ur!

556 458 Visningar
Uppdaterades senast 18 augusti 2014
One Man Clan
4 287 Inlägg
21 februari 2012
Org kolvarna klara man ju rätt mycke kräm med så de behöver inte kosta så mycke flis!
Man bygger ju en potent spis för under 20 lök.  med typ allt.

777 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
Xuri skrev:
Org kolvarna klara man ju rätt mycke kräm med så de behöver inte kosta så mycke flis!

Jojo men nu menar jag om man ska trimma vidare som jag gjort big_smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 februari 2012
Volvox40 skrev:
Xuri skrev:

Jojo men nu menar jag om man ska trimma vidare som jag gjort big_smile

effektmålet du har tippar jag på att man lyckas med på org kolvarna också faktiskt.
å då har ´man sparat 10 000kr på å inte byta enbart kolvarna .

777 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
jaha då e bilen hemma igen efter all svett.
gick bra första biten hem men har 2 ganska så branta backar. den första o brantaste runt 30% lutning gick bra men den andra var blankis.
hämtade farsans frima bil så man hade 2 bilar som drog. men icke. den första satte sig ordentligt i backen så grannen fick hämta minitraktorn med snökedjor. storlek mellan åkgräsklippare o vanlig traktor. fick first dra upp firmabilen. efter 30 min så var den loss. koppla traktorn på farsans privata då den inte heller kom loss när vi kopplade väck den från min.
fick upp den, tog traktorn o drog i min. gick inte!! tongue kopplade ihop 2 st linor så farsans bil kunde få fäste där det var plant. gick inte!! lol fick tillslut koppla traktorn framme på farsans bil o dra med den med. då kom jag upp. efter 1½timme i backen
lite jobb med andra ord o vips så var den kvällen väck! hehe
men men nu e bilen hemma igen iallafall. så i helgen blir det o bygga om triggern.
ha de

Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd

1 314 Inlägg
21 februari 2012
Skit med vintern och all jävla is! wink Så jäkla gött att det har töat bort nu där jag bor iaf wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

460 Inlägg
21 februari 2012
Volvox40 skrev:
jaha då e bilen hemma igen efter all svett.
gick bra första biten hem men har 2 ganska så branta backar. den första o brantaste runt 30% lutning gick bra men den andra var blankis.
hämtade farsans frima bil så man hade 2 bilar som drog. men icke. den första satte sig ordentligt i backen så grannen fick hämta minitraktorn med snökedjor. storlek mellan åkgräsklippare o vanlig traktor. fick first dra upp firmabilen. efter 30 min så var den loss. koppla traktorn på farsans privata då den inte heller kom loss när vi kopplade väck den från min.
fick upp den, tog traktorn o drog i min. gick inte!! tongue kopplade ihop 2 st linor så farsans bil kunde få fäste där det var plant. gick inte!! lol fick tillslut koppla traktorn framme på farsans bil o dra med den med. då kom jag upp. efter 1½timme i backen
lite jobb med andra ord o vips så var den kvällen väck! hehe
men men nu e bilen hemma igen iallafall. så i helgen blir det o bygga om triggern.
ha de

hehe sånt här är ju riktigt kul att höra, inte bara framgång hela tiden smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

777 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
Triggerhjulet på plats. o givaren med.
fler bilder kommer när det e klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89563/89563-fc1578cd75069f861eebbc6e13f9d24c.jpg

777 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
Gäsp!!
var o fixade förarlicenceen idag. 8 timmar teori:(
så får jag igång bilen om 2 veckor så ska jag upp till Emmaboda o provköra själv!! o går de som de ska så blir det körning på En Dag På Strippen den 19 maj big_smile

maskinist
585 Inlägg
10 mars 2012
8 timmar är nog värt dom timmarna du kommer lägga på banan wink

777 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
timsi skrev:
8 timmar är nog värt dom timmarna du kommer lägga på banan wink

Jo nartuligtvis men e je helt död i huvet hehe

maskinist
585 Inlägg
777 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
Jaha imon blir det o testa starta motorn igen då. nu bör den väl starta då felet e fixat.
kommer upp lite bilder o förhoppningsvis en film imonkväll.
wish me luck!! big_smile

777 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
Jaha

Bilen startade inte i måndags heller. nått fel i dataprogrammet nu. programmet krachar när vi försöker starta bilen.
men men provar imon igen.
lite bilder iallafall
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89563/89563-1eb676d0df43518e7fc0668f9e8a54c9.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/90/89563/89563-a4c5f0e7176385676db22dbea22bf0e8.jpg

TBM NINJA
917 Inlägg
1 april 2012
fan va häftigt kamremsskydd!! big_smile va längesen man såg nått nytt på en volvo big_smile varre svårt å svetsa?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

777 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
henke_92 skrev:
fan va häftigt kamremsskydd!! big_smile va längesen man såg nått nytt på en volvo big_smile varre svårt å svetsa?

Hehe vet ej. Men de e bara 1 svets så de var nog inte så farligt.

777 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
någon som har tips på vad man ska ha för sensor till triggern. funkar dåligt med orginalet. som jag trodde. men men man måste jue prova sig fram big_smile

777 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
Melin82 skrev:
Volvox40 skrev:
Nissee skrev:
okej okej. hur kommer det sig att du svarvat av så mkt? ett alt är ju å sätta trigger fram på remhjulet på veven.

var tvungen då sprängkåpan tog i tryckplattan.
jo men e det inte lättare o ta nått orginal o använda.
tänkte på en fördelare som sitter på kammen med inbyggd givare.
vet inte redigt hur dom ser ut dock??
eller vilka motorer dom satt på

Har en 240T med megasquirt, har ett 36-1 triggerhjul på baksidan av remhjulet. Funkar kanon och sitter som fan. Fick självklart göra ett spec fäste tillgivaren men det var inget krångligt.

vad kör du med för givare??

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 april 2012
orginal vr givare lirar hur bra som helst om den är rätt kopplad.

man kan dock behöva justera vridpottarna i boxen.

Sök