Xog skrev: mm, för att skruva 4-länk är jäkligt svårt
Vad tänker du är svårt? Att ställa in de kan jag tänka mig är lite småknöligt innan man får till de, men inget i byggnationen som jag kommit fram till skulle vara speciellt omständigt.
Byggnationen är ju oftast rätt rakt fram när man vet åt vilket håll alla rör ska peka men sen att skruva in det så man får en bil som är snabb är ju en annan femma
Ja, jag räknar inte med att få en optimal inställning på något/några år, beroende på kör tillfällen osv.
Stay tuned, uppdatering är på G efter kvällens jobb.
Då så... de syns inte att så mkt blivit gjort, men har iaf kommit ganska långt, planeringsvis, med bakaxeln. Fick dit fyrlinks plattorna i karossen, inmätta osv. Nu tror jag att jag, på ett ungefär i alla fall, att bakvagnen är på rätt ride height.
Mailade fraktbolaget som körde hem min bakaxel. Mina bromsar har fastnat i tullen... Dom ville kontrollera att alla papper stämde, vilket medför längre tid innan jag får mina grejjer... Förväntar mig att bromsarna bör komma ungefär samtidigt som uniballsen
Här är ett gäng bilder på när bakaxeln är på rätt position.
Däcken kommer komma någon cm längre ut sedan pga tjockleken på skivbromsarna.
lill3bror skrev: Anledning till höjningen Johansen? Intressant att höra
Halloj ...jo det ser ut som kardan inte kommer i centrum mellan dina rör , men som sagt kan luras av vinklarna på dina foton . Har du någon klump att hänga på bakaxeln ?
lill3bror skrev: Anledning till höjningen Johansen? Intressant att höra
Halloj ...jo det ser ut som kardan inte kommer i centrum mellan dina rör , men som sagt kan luras av vinklarna på dina foton . Har du någon klump att hänga på bakaxeln ?
Mvh Johansen
Ja de kan du ha rätt i. Har ingen klump för tillfället men har tänkt låna en för att kunna mäta på riktigt. Tack för inputen
Riktigt ballt! sjukt bra jobbat och vilket jäkla jobb Hur ser det ut med höjden fram? det ser ut som det kommer bli riktigt framåtlut på bilen men axeln så långt ner
Xog skrev: Riktigt ballt! sjukt bra jobbat och vilket jäkla jobb Hur ser det ut med höjden fram? det ser ut som det kommer bli riktigt framåtlut på bilen men axeln så långt ner
Har inte börjat på framvagnen än, koncentrerar byggnationen just nu till bakpartiet. När baken är någorlunda klar så kommer jag försöka passa in motorplåt, motor och växellåda för att till sist bygga framvagnen. Lite framåtlut kommer det nog bli, men hoppas inte de kommer se konstigt ut.
Känns som man inte gjort någonting idag i garaget. Varit där i flera timmar och det ända jag lyckades med var att helsvetsa fyrlinken på bakaxeln och tillverka fyrlinksstagen. Ja just de, mina uniballs kom idag. Här är bilder på allting.
Ordentliga doningar. 3/4 " och med spacers så blev de 5/8, alltså 16 mm. Åkte till Swedol och köpte M16 bultar också.
Fick svarva ner svetsändarna för att passa de rör jag tänkt använda
Nu är bakaxeln på "rätt" höjd. Som Johansen sa så ligger den nu i mitten både i höjdled och längsled.
Lite närmare bild
Längden på rören är 50 cm, + svetsände och uniball.
Plattorna är helsvetsade + en förstärkning undertill. Ska även passa in bakre förstärkningen sedan med, den är ej med på bild
Inmätt ride hight igen. Nu är däcken dock lite långt fram.
Du jobbar på bra Jag hade nog försökt att flytta upp bakvagnen rejält för den kommer se lite ut som ett rymskepp enligt mig om du ska försöka få den i plan på karossen. Ananrs kan det nog bli rätt trixigt att få den att fästa upp om du måste ha upp nosen en dryg decimeter innan du börjar få vikten flyttad till bakhjulen. Blir lite som en Stock/Superstock bil
Xog skrev: Du jobbar på bra Jag hade nog försökt att flytta upp bakvagnen rejält för den kommer se lite ut som ett rymskepp enligt mig om du ska försöka få den i plan på karossen. Ananrs kan det nog bli rätt trixigt att få den att fästa upp om du måste ha upp nosen en dryg decimeter innan du börjar få vikten flyttad till bakhjulen. Blir lite som en Stock/Superstock bil
Jag tror bilden lurar lite. Så hög kommer sen inte att bli i bak.när jag mätte på ett ungefär på höjde..innan Johansen sa att den skulle upp en aning. Så skulle markfrigången ligga på ca 24 cm. Men nu på bilderna ovan så har jag höjt den lite extra. Tycker det ska finnas lite mån så karossen kan "sätta" sig. Det bästa med en sånhär upphängning är att det går att ändra i efterhand
Znurf skrev: Den ser inte så tung ut den där Man kan behöva valsa skärmarna om man ska ha de där däcken på en orginal skajja, tror jag ;P
Svårt att säga exakt vad den kommer väga. Men jag tror inte att den kommer bli så mycket läggare än original. Skulle gissa på runt 1100 kg. Som sagt ... Jättesvårt att säga.
Znurf skrev: Den ser inte så tung ut den där Man kan behöva valsa skärmarna om man ska ha de där däcken på en orginal skajja, tror jag ;P
Svårt att säga exakt vad den kommer väga. Men jag tror inte att den kommer bli så mycket läggare än original. Skulle gissa på runt 1100 kg. Som sagt ... Jättesvårt att säga.
God morgon
Här är alltid lika kul att titta in , gillar att du lägger ut massa fina foton . Vad har du tänkt att åka med för fyrlänk inställning ? Har du koll på pinjong vinkeln ?
Znurf skrev: Den ser inte så tung ut den där Man kan behöva valsa skärmarna om man ska ha de där däcken på en orginal skajja, tror jag ;P
Svårt att säga exakt vad den kommer väga. Men jag tror inte att den kommer bli så mycket läggare än original. Skulle gissa på runt 1100 kg. Som sagt ... Jättesvårt att säga.
God morgon
Här är alltid lika kul att titta in , gillar att du lägger ut massa fina foton . Vad har du tänkt att åka med för fyrlänk inställning ? Har du koll på pinjong vinkeln ?
mvh Johansen
God morgon! Kul att tråden uppskattas. Inställbingen har jag inte tittat så mkt på annat än att undre stagen ska ligga horisontelt mot chassit och övre stagen ska peka mot mitten av tyngdpunkten (om du förstår vad jag menar). Pinjongvikeln ska hamna mellan -1 till -2 grader så att pinjongen hamnar i horisontellt läge med vevaxeln vid acceleration
Svårt att säga exakt vad den kommer väga. Men jag tror inte att den kommer bli så mycket läggare än original. Skulle gissa på runt 1100 kg. Som sagt ... Jättesvårt att säga.
God morgon
Här är alltid lika kul att titta in , gillar att du lägger ut massa fina foton . Vad har du tänkt att åka med för fyrlänk inställning ? Har du koll på pinjong vinkeln ?
mvh Johansen
God morgon! Kul att tråden uppskattas. Inställbingen har jag inte tittat så mkt på annat än att undre stagen ska ligga horisontelt mot chassit och övre stagen ska peka mot mitten av tyngdpunkten (om du förstår vad jag menar). Pinjongvikeln ska hamna mellan -1 till -2 grader så att pinjongen hamnar i horisontellt läge med vevaxeln vid acceleration
Halloj
Jag förstår vad du menar och du tänker rätt , kor på nu så vi får mer bilder att kolla på .
Det blev mycket tänka idag.. Tog för lång tid innan jag kom fram till hur jag skulle göra. Men nu har jag lite mera idéer. Har även blivit mycket mätande. Inte blivit så mycket gjort. Men lite bilder har jag tagit iaf. även ritat lite över hur jag ska bygga.
Sen en teckning över hur jag vill/tänkte bygga bakåt.
Kanske inte så spännande uppdatering. Men men Mycket pill för att komma framåt
Hej ett litet förslag bara... På din teckning så ser det ut som infästningen för coil overserna är "mitt på" ett rör, försök få till det så att coil over infästningen är i en "knutpunkt" i stället, då är risken mindre att det flexar och du sprider ut kraften i hela chassit. När du åker på bakhjulen så har du i princip hela bilens vikt på dom infästningarna.
Nova-Jorgen skrev: Hej ett litet förslag bara... På din teckning så ser det ut som infästningen för coil overserna är "mitt på" ett rör, försök få till det så att coil over infästningen är i en "knutpunkt" i stället, då är risken mindre att det flexar och du sprider ut kraften i hela chassit. När du åker på bakhjulen så har du i princip hela bilens vikt på dom infästningarna.
Tack för feedbacken Jörgen. Håller med om de du säger, inget jag tänkte på.
Allting är jättelätt att rita när man inte vet hur det blir i bilen sen. Men de här är nya tanken. Nu får stötdämparen en rät stötta från huvudbågen hela vägen ner till infästning.
Hämtar lite tankar och idéer från denna
Sen blir de självklart kryssning invändigt som inte går att rita på bilden.