Skyline R33 GTS-T Rörramschassi - Uppdatering 2017-02-05 - Bromssystem, styrsystem

Nissan Skyline R33 GTS-T, rörramschassi 25.4B
  • 284 Följare
  • 738 886 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 september 2018
Hellquist
11 december 2015 · 499 Inlägg

Grymt projekt! Verkligen intressant läsning när du bygger rörramschassi! Lycka till med fortsättningen!

lill3bror
11 december 2015 · 1 397 Inlägg

Hellquist skrev:
Grymt projekt! Verkligen intressant läsning när du bygger rörramschassi! Lycka till med fortsättningen!

Kul! Tack så mycket och välkommen du också smile Dragracing är väl kanske inte bland de vanligaste läsningarna på just garaget.org och definitivt inte med en skyline smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
21 december 2015 · 1 397 Inlägg

Nova-Jorgen: Hittade ett dokument från monteringsanvisningar av strange-framben som du en gång länkat till. Där står de följande:

"The mounting points on the frame for the lower control arms are as follows. The rear lower control arm
should NEVER be attached to the frame in-line or in front of the strut spindle shaft. It should be mounted as
far towards the back of the vehicle as practical or approximately 1-3/4” behind the strut spindle shaft. When
viewed from the front of the car, the rear lower control arm should angle 5 deg. (+/-5 deg.) down going from
the strut towards the center of the car.

The mounting point for the front lower control arm should be about 14” in front of and 1/4” lower than the
rear lower control arm mounting point."

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
23 december 2015 · 1 397 Inlägg

Fick mina grejer från vatternskärningen igår. Så blev lite mera jobb igår smile

Har nu fixerat fjäderbenen på rätt plats så man kan börja med länkarmarna.

Bilder följer på hur jag löste de med fixeringen

Fick en platta tillskuren med rätt bultmönster
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-5aace605e6139fcfbc405971bf36505b.jpg


Fick bygga ut jiggen och väga in nya delarna. La en platta ner som svetsades fast med 0 grader camber, Sedan var de bara ställa in rätt höjd och caster och punkta dit de.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-4ae54876f43678e8c8bb5d53da183271.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-911676cd7d0de9bb32511ec954ed73f7.jpg

Det är så enkelt att göra ena sidan, men att kopiera över de på andra sidan och spegelvända är inte aslätt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-1411d1d2320d31792025e7516b07d104.jpg

En bild på den fina renoverade och kortade styrväxeln
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-b2855ae1ef1943f0432c7505e629447b.jpg

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Xog
30 december 2015 · 238 Inlägg

Det tar sig bit för bit big_smile

Mvh
Ola Ekegren
lill3bror
1 januari 2016 · 1 397 Inlägg

Gör om gör rätt finns de ett uttryck som heter tongue Vet inte hur många gånger jag fått tillämpa det i bygget tongue Men nu har jag fått göra om lite med framvagnen.

Hade Janne Hagberg på besök i tisdags och han kom med lite synpunkter.

Min tidigare ride height har ändrats lite. Har flyttat upp däcket ytterligare 6 cm då det skulle bli helt galet så som de var tidigare.

Påbörjade även länkarmarna. Saknar lite delar för att färdigställa länkarmarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-7b894fa12a212883f2b172f7e06f7014.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-a39d62f43c2243ad58e63372ddc3c1cc.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-f1cebc09bd1ecb1e65819d7131cd78f1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-497c528cea2750e343315edd077acffe.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-ed778082d23a31185a3c54fd361fd137.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-bccef39b8869e1085e942f54bf5bba2a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-50d6169d0b090d7a0c900093fe058b0f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-d633be5a4bfa36acbc16dc94cb97515e.jpg

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Xog
2 januari 2016 · 238 Inlägg

Är näst sista bilden tagen lite snett eller är det kompresion på fjädern? för en ska jag lärt mig när jag skruvat chassie är att undra bärarmarna fram alltid ska vara spikrakt ut när bilen står normlt så man har samma rörelse åt båda hållen smile

Grymmt jobb som vanligt! big_smile

//Ola

Mvh
Ola Ekegren
lill3bror
2 januari 2016 · 1 397 Inlägg

Förstår inte riktigt vilken bild du syftar på eller vilken detalj i näst sista bilden. Men har bara en infästning för länkarmarna än så länge, ska svarva  2 nya imorgon. Men båda länkarmarna är spikraka iallafall smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Xog
2 januari 2016 · 238 Inlägg

det ser ut som att bärarmen inte är horisontell på den näst sista bilden, sorry för mumligheten smile

Mvh
Ola Ekegren
Nova-Jorgen
2 januari 2016 · 115 Inlägg

Xog skrev:
Är näst sista bilden tagen lite snett eller är det kompresion på fjädern? för en ska jag lärt mig när jag skruvat chassie är att undra bärarmarna fram alltid ska vara spikrakt ut när bilen står normlt så man har samma rörelse åt båda hållen smile

Grymmt jobb som vanligt! big_smile

//Ola

Ska jag förklara det här riktigt noggrant så blir det en hel bok, så jag hoppar över det mesta av fysiken kraftdiagram och en hel del annat i chassidynamiken på en dragracingbil.

(i den här står allt sånt http://www.summitracing.com/int/parts/p … /overview/ )

Jag börjar med fjädringsvägen.
Som grundregel på en dragracing bil ( en fjädrad dörrskramlare då ) när den är i ride hight, raceklar på startlinjen, då vill du ha fjädringsvägen ca 70/30% i fram dvs. att du har 70% utfjädringsväg kvar och 30% kompression kvar i framfjädringen och i bak ca 60/40%. detta för att du använder utfjädringsvägen i fram att hjälpa till med chassireaktionen för maximalt grepp.

Det är en dragracingbil vi bygger och den ska framföras på en bana som förhoppningsvis är någorlunda slät och utan "fartgupp" alltså behöver inte fjädringen fram ha förmågan att ta upp några sådana rörelser. Då behövs det inte särskilt stor fjädringsväg i kompressionsrörelsen.

Vinklar på främre bärarmar vid fjäderbensframvagn.
Nästan alla monteringsanvisningar för den typen av framvagn rekommenderar att bärarmen är vinklad lite uppåt sett från infästningen i ramen ut till fjäderbenet. Detta för att inte vinkeln neråt som uppstår vid utfjädringen fram när bilen accelererar ska bli överdrivet stor. Då undviker du förändring av spårvidden, minimerar bump steer om det förekommer och lite andra rörelser.

Självklart finns det avvikelser från dessa grundregler beroende på olika bilars förutsättningar. Men för en rörchassiebil med breda slicks i bak så är det en vettig grundinställning, att utgå ifrån. När man börjar ställa in sitt chassi.

Nova-Jorgen
3 januari 2016 · 115 Inlägg

Har du verkligen lika mycket styrutslag/rattvarv åt höger och vänster när styrväxeln är monterad så där eller är det bara kameravinklarna som lurar mig????

Det ser ut som du har kortare styrutslag åt höger än åt vänster?

Xog
3 januari 2016 · 238 Inlägg

Nova-Jorgen skrev:

Xog skrev:
Är näst sista bilden tagen lite snett eller är det kompresion på fjädern? för en ska jag lärt mig när jag skruvat chassie är att undra bärarmarna fram alltid ska vara spikrakt ut när bilen står normlt så man har samma rörelse åt båda hållen smile

Grymmt jobb som vanligt! big_smile

//Ola

Ska jag förklara det här riktigt noggrant så blir det en hel bok, så jag hoppar över det mesta av fysiken kraftdiagram och en hel del annat i chassidynamiken på en dragracingbil.

(i den här står allt sånt http://www.summitracing.com/int/parts/p … /overview/ )

Jag börjar med fjädringsvägen.
Som grundregel på en dragracing bil ( en fjädrad dörrskramlare då ) när den är i ride hight, raceklar på startlinjen, då vill du ha fjädringsvägen ca 70/30% i fram dvs. att du har 70% utfjädringsväg kvar och 30% kompression kvar i framfjädringen och i bak ca 60/40%. detta för att du använder utfjädringsvägen i fram att hjälpa till med chassireaktionen för maximalt grepp.

Det är en dragracingbil vi bygger och den ska framföras på en bana som förhoppningsvis är någorlunda slät och utan "fartgupp" alltså behöver inte fjädringen fram ha förmågan att ta upp några sådana rörelser. Då behövs det inte särskilt stor fjädringsväg i kompressionsrörelsen.

Vinklar på främre bärarmar vid fjäderbensframvagn.
Nästan alla monteringsanvisningar för den typen av framvagn rekommenderar att bärarmen är vinklad lite uppåt sett från infästningen i ramen ut till fjäderbenet. Detta för att inte vinkeln neråt som uppstår vid utfjädringen fram när bilen accelererar ska bli överdrivet stor. Då undviker du förändring av spårvidden, minimerar bump steer om det förekommer och lite andra rörelser.

Självklart finns det avvikelser från dessa grundregler beroende på olika bilars förutsättningar. Men för en rörchassiebil med breda slicks i bak så är det en vettig grundinställning, att utgå ifrån. När man börjar ställa in sitt chassi.

Ord och inga Visor, Jag känner mig tillrättavisad big_smile

Mvh
Ola Ekegren
lill3bror
3 januari 2016 · 1 397 Inlägg

Hej Jörgen.

Ja det är lika mycket åt båda hållen. På ena sidan åker leden in i styrväxelhuset medans på andra sidan stannar den på utsidan. Men stoppen är på samma ställe, centrum på rambenen.

Tack för infon om 70/30 på frambenen i ride heigt, har letat som en tok efter de och gjorde faktiskt 50/50 första gången. Men nu fick jag göra om och har än inte byggt klart övre fästet för fjäderbenen.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
3 januari 2016 · 1 397 Inlägg

Jörgen: kommer du till Åby motorklubbs dragracing marknad i februari? Vore trevligt om du isåfall hann med ett studiebesök smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Nova-Jorgen
3 januari 2016 · 115 Inlägg

lill3bror skrev:
Jörgen: kommer du till Åby motorklubbs dragracing marknad i februari? Vore trevligt om du isåfall hann med ett studiebesök smile

jo den brukar jag försöka åka på. Det är kul å träffa alla racers där.
Hör av dig innan marknaden och påminn mig gärna, garage besök är intressant smile

lill3bror
4 januari 2016 · 1 397 Inlägg

Absolut. Ska se om jag kan hitta lite grejjer.
Jag har kvar ditt nummer. Så jag kommer ringa dig under dagen.

Behöver hjälp med en annan sak så länge. Har haft ögonen på ett bakaxelhus på ebay ett tag nu och varit sugen på att beställa. Länk nedan, vad tror du om de jörgen? Spole fick jag med på köpet när jag köpte bakaxeln.

http://www.ebay.com/itm/391345146219

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Nova-Jorgen
4 januari 2016 · 115 Inlägg

lill3bror skrev:
Absolut. Ska se om jag kan hitta lite grejjer.
Jag har kvar ditt nummer. Så jag kommer ringa dig under dagen.

Behöver hjälp med en annan sak så länge. Har haft ögonen på ett bakaxelhus på ebay ett tag nu och varit sugen på att beställa. Länk nedan, vad tror du om de jörgen? Spole fick jag med på köpet när jag köpte bakaxeln.

http://www.ebay.com/itm/391345146219

Jag har ingen egen erfarenhet av Yukon alu huset. Jag vet inte heller av vem eller var det är tillverkat. Förmodligen Kina. Men det ser helt okej ut på bild. Priset verkar riktigt bra.

Dahlhjelm
7 januari 2016 · 234 Inlägg

Ballt projekt! kul med en svensk projekttråd på ett 25.4 chassi. Bygger en Camaro 69 25.4 men har precis börjat med första rören i golvet.

Denna tråd lär man följa framöver wink

lill3bror
7 januari 2016 · 1 397 Inlägg

Dahlhjelm skrev:
Ballt projekt! kul med en svensk projekttråd på ett 25.4 chassi. Bygger en Camaro 69 25.4 men har precis börjat med första rören i golvet.

Denna tråd lär man följa framöver wink

Kul att du gillar mitt projekt. Kan även tipsa dig om ett annat projekt som jag följer och snor lite idéer ifrån..

http://www.audizine.com/forum/showthrea … uild/page1

Det svåra var ju att sätta första röret, sen flyter de på rätt så skapligt. Har du någon tråd?

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Dahlhjelm
7 januari 2016 · 234 Inlägg

lill3bror skrev:

Dahlhjelm skrev:
Ballt projekt! kul med en svensk projekttråd på ett 25.4 chassi. Bygger en Camaro 69 25.4 men har precis börjat med första rören i golvet.

Denna tråd lär man följa framöver wink

Kul att du gillar mitt projekt. Kan även tipsa dig om ett annat projekt som jag följer och snor lite idéer ifrån..

http://www.audizine.com/forum/showthrea … uild/page1

Det svåra var ju att sätta första röret, sen flyter de på rätt så skapligt. Har du någon tråd?

Ja det finns ju rätt gott om projekttrådar från Usa, kikar rätt mycket på yellowbullet, där finns det mycket ideer och lösningar att snabba upp.

Har försökt mig på projekttrådar flera gånger, senast med min camaro 67 här på garaget men en bit in i projekten så tappar man orken att uppdatera tyvärr. ;( Men bilen vart klar iallafall smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang