Blev en ganska lugn helg. Började bara skissa lite på ett bakre växellådsfäste. Är inte klart, men idén sitter iaf. Kommer vara bultat för att lättare kunna ta växellådan neråt. Växellådskudden sitter bultad i ett plåt som kommer förstärkas på sidorna.
riktigt kul att se alla uppdateringar och resultat på bygget! Blir riktigt sugen på bygga rör ramschassie själv när man ser detta! slänger in en prem med så man inte missar nåt! Kämpa på!
tpc_ skrev: riktigt kul att se alla uppdateringar och resultat på bygget! Blir riktigt sugen på bygga rör ramschassie själv när man ser detta! slänger in en prem med så man inte missar nåt! Kämpa på!
Tack så mycket Jag tycker absolut du ska bygga rörram, då skulle din Volvo bli ännu fetare Dock så behöver du kanske inte dra ut på tiden som de gjort med mitt bygge
jockespurny skrev: Är motor helt klar eller ska du försöka få ut ännu mer effekt innan du känner dig nöjd?
Motorn är typ klar. Vill byta kammar och behöver bygga nytt grenrör. I övrigt är motorn färdigarbetad med kolvar, stakar och topp.
Hur många HK blir det när motorn är klar?
Förra setupen med en Precision 6162 gav 536 hp på hjulen (uppskattat 600 i motorn). Tanken är att gå på en lite större turbo den här gången, kanske en 6766 eller liknande och klämma ur 700 på hjulen istället. Detta kommer nog vara en bra effekt att börja på för att under en tid känna på chassit och chassireaktioner.
Motorn är typ klar. Vill byta kammar och behöver bygga nytt grenrör. I övrigt är motorn färdigarbetad med kolvar, stakar och topp.
Hur många HK blir det när motorn är klar?
Förra setupen med en Precision 6162 gav 536 hp på hjulen (uppskattat 600 i motorn). Tanken är att gå på en lite större turbo den här gången, kanske en 6766 eller liknande och klämma ur 700 på hjulen istället. Detta kommer nog vara en bra effekt att börja på för att under en tid känna på chassit och chassireaktioner.
Lite dumt att börja köra med alldeles för mycket effekt. Bättre att börja med lite mindre och börja lära känna bilen och hur det beter sig.
Motorn är typ klar. Vill byta kammar och behöver bygga nytt grenrör. I övrigt är motorn färdigarbetad med kolvar, stakar och topp.
Hur många HK blir det när motorn är klar?
Förra setupen med en Precision 6162 gav 536 hp på hjulen (uppskattat 600 i motorn). Tanken är att gå på en lite större turbo den här gången, kanske en 6766 eller liknande och klämma ur 700 på hjulen istället. Detta kommer nog vara en bra effekt att börja på för att under en tid känna på chassit och chassireaktioner.
Jag ska göra mig av med mitt grenrör, turbo osv om det är intressant 6266bb 1.00 ar
Förra setupen med en Precision 6162 gav 536 hp på hjulen (uppskattat 600 i motorn). Tanken är att gå på en lite större turbo den här gången, kanske en 6766 eller liknande och klämma ur 700 på hjulen istället. Detta kommer nog vara en bra effekt att börja på för att under en tid känna på chassit och chassireaktioner.
Jag ska göra mig av med mitt grenrör, turbo osv om det är intressant 6266bb 1.00 ar
Tack men det är för litet Och för tidigt i bygget, behöver annat innan jag behöver turbo
Nu har jag äntligen fått dit motorplåt samt bakre fästet för växellådan. Väntar fortfarande på att få hem mitt pedalställ som verkar ha kommit bort, fortsättning följer
Även fått hem 3 meter skena för att svetsa fast i ramen för att kunna bulta plåten till golvet under växellådan
Här får man ju skämmas för att man inte uppdaterat på 2 månader!
Jag har väl legat lite på latsidan med bygget, men det har varit väldigt mycket annat att göra. Dock har bilen inte stått helt orörd under tiden. Det är nog faktiskt även så att det ska ringas till SBF idag och beställa tid för chassibesiktning
Blev så trött på att det aldrig var någon annan i garaget när jag var där, så valde att byta garage under en liten stund så att man får lite hjälp, synpunkter och sällskap
Passade på att åka och väga bilen på en lastbilsvåg hos polisen. Inte världens mest exakta siffror, men vågen stannade på 500 kg. Syns visst inte på denna bild...
Bonusbild från vägningen
Tog en rolig bild på när jag försöker vända runt chassit för att svetsa undertill
När jag väl fick runt den så svetsade jag dit profiler för att kunna skruva plåten under växellådan för att kunna ta lådan neråt om det behövs.
Kompletterat med stag längst fram
Funnycar-bågen är helt klar
Sista dörrsträvan är även den monterad och som sagt, nog dags att ringa SBF nu för besiktning
Fortsättning följer... Mitt pedalställ är utlovad leverans på måndag (sjukt försenat). Ska kontakta Snowball idag och beställa krängningshämmare.
Den 24-26 kommer jag vara på Santa Pod tillsammans med min far och farbror och kolla på Summer. Ska bli en kul liten resa
Bilen blev besiktigad i torsdags förra vecka och den är nu godkänd. Dock fick jag ingen klisterlapp då chassit inte är lackerat. Så jag ska bara göra några ändringar/tillägg så ska chassit lackas sen, dock betyder det ju inte att chassit är helt klart, men det är lättare att lackera och sen slipa bort där man behöver svetsa och sen bättra på. Speciellt när man fått på karossen, vilket det snart är dags för!
Resan till Santa Pod var jättebra, dock avslutades hela helgen med att en tävlanden krashade i finalen för Street Eliminator, men i övrigt en riktigt bra helg.
K_arlstrom skrev: Grattis! Starkt jobbat, ser fram emot fortsättningen även om jag sällan kommenterar..
Tack Ja det ska bli jättekul att fortsätta bygger från och med nu. Känns som att dom "svåra" bitarna är förbi, men men, de lär jag väl få äta upp att jag sagt.
Jag håller på att kollar på en bakaxelklump nu. Kikade på en ny ifrån Moser (samma som jag köpte bakaxeln ifrån), men ska kolla marknaden efter begagnad först.
Som vanligt, igår var de tisdag. Var ute och fick ordning på A-armen som håller bakvagnen, denna ska TIGas ihop, har endast punktat den. Blev riktigt nöjd med passformen och utseendet. Näst på tur är krängningshämmaren bak och en till kardanring till främre knuten.