Uppkörning samt Teoriprov! hjälp!

martinez22x
7 november 2010 · 9 Inlägg

Hej alla!

behöver lite råd och hjälp! har bokat tepriprov och uppkörning nu på onsdag.

Teori: finns det andra sätt att plugga till provet? menar att sitta och läsa boken om och om igen kan bli långtråkit... använder mig även av körkortest 2, Boniers Trafikskola 2010. finns det andra programm? eller duger dom två?

uppkörning: Jag har tagit 16 körlektioner, kört en del hemma. men ska nu köra upp i en stad som jag ADLRIG har varit i innan, ska köra upp i helsingborg, bor i jönköping. kan man få råd och tips ? vad man ska tänka på, hur en uppkörning går till? har hört att det har räckt att man bara kört stadstrafik så har man blivit godkänd dvs att man sluppit att köra landsväg/motorväg, backa och sånt. vad vill dom att man ska kolla ute/inne i bilen osv? tacksam för alla svar! smile

Blyfot_Racing
7 november 2010 · 904 Inlägg

ta det lungt bara se det så här du kör upp i en stad som du aldrig har varit i det är samma regler överallt ha is i magen. jag har haft körkort i 11år skulle aldrig få för mig att köra i stockholm

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
HalfShell
7 november 2010 · 162 Inlägg

Teorin är ganska enkel faktiskt. Kan du det som står i boken någorlunda så klarar du provet. Det är inte något komplicerat direkt, utan tänk dig situationen i verkliga livet, och se vad du hade gjort. Klarar du det inte är det ingen fara, bara att göra om det vid ett annat tillfälle.

Uppkörningen kan kanske vara lite knepig iom att du inte känner igen Helsingborg. Se till att ha ögon överallt, då de kanske tar upp dig till ett område som heter Tågaborg. Här finns det många vägar som du tror är huvudled, men som inte är det, så håll extra reda på skyltar osv.

Grundidén är att DU ska köra som DU tror är rätt. Tänk inte på snubben som sitter bredvid, han är bara en polare. När/om du gör något fel säg inte detta till instruktören, utan bara kör vidare. Hänger du upp dig på saker du gjort fel påverkar detta säkerligen din körning då du inte kör "i nuet".

Ta det lungt, håll hastigheter, avstånd osv. Var inte nervös, det kommer lösa sig. Klarar du det inte på första försöket, gör om det. Ingen kommer tycka du är en dålig bilförare bara för att du inte klarar det, för instruktörer idag kan vara fittor, och det är något alla vet om.

Får du en gubbe som heter Leif eller Lars och är runt 50-60-års-åldern så är saken biff. Skönare instruktör får man leta efter smile Han tog en cigg och snackade med en kollega när jag gjorde bilkontroll, sen frågade han mig om allting såg bra ut, sen körde vi iväg.

Jag tror du kommer få kombinerad motorväg/landsväg och stadskörning, men det är helt omöjligt att ge svar på egentligen.

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
Jungmar
7 november 2010 · 847 Inlägg

Jag körde också upp i Helsingborg, tidigare hade jag bara kört till färjan några gånger. Aldrig kört med körskola, gick kanon, säg till innan att du inte kört i Helsingborg tidigare så dom är medvetna om detta.

Lycka till

xXSammy
7 november 2010 · 6 585 Inlägg

Haka inte upp dig på grejer heller, de ser på helheten av allt du har gjort

Jag körde fel; låg i fel fil sen backa jag upp på trottoaren när jag skulle vända runt hörn

Men jag betedde mig som att de var ingenting, klarade uppkörningen så

Senast redigerat av Malheus (7 november 2010)

De/Dem
martinez22x
7 november 2010 · 9 Inlägg

tack för alla svaren smile har suttit och gjort Körkorttest 2 och har gjort sluttestet 3 gånger och alla gånger fått 65/70. även Teo 2009 fick jag första gången 47, sen på andra försöket fick jag 57. är det ungefär likadana frågor? tackar på förhand!

Alex-s Bakhjulskrafs
7 november 2010 · 1 479 Inlägg

till teorin gjorde jag så att jag pluggade datorproven som in i helvete, tills jag så gott som kunde dom utantill smile fick 2 fel på uppskrivningen och det var slarvfel, samt att det tog 17 min att göra det.

uppkörningen klarar du lätt om du anser dig redo efter 16 lektioner. det är när man tvekar på sin egen körning som man kuggar. tycker man att man kör bra och säkert gör man oftast det åsså

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
martinez22x
7 november 2010 · 9 Inlägg

vilka datorprov gjorde dudå? dom på trafikskolorna eller vad smile?

KHRacing
7 november 2010 ·

Jungmar skrev:
, säg till innan att du inte kört i Helsingborg tidigare så dom är medvetna om detta.

Lycka till

Exakt detta är jätteviktigt.

O du, för du göra en säkerhetskontroll utav bilen... GLÖM INTE TUTAN.

martinez22x
7 november 2010 · 9 Inlägg

KHRacing skrev:

Jungmar skrev:
, säg till innan att du inte kört i Helsingborg tidigare så dom är medvetna om detta.

Lycka till

Exakt detta är jätteviktigt.

O du, för du göra en säkerhetskontroll utav bilen... GLÖM INTE TUTAN.

okok, vad ska jag mera kolla? blinkers, broms, parkerinsbroms? något mer smile?
och vem ska jag säga till det? VV kontrollant killen som jag ska köra upp med?

Alex-s Bakhjulskrafs
7 november 2010 · 1 479 Inlägg

martinez22x skrev:

KHRacing skrev:

Jungmar skrev:
, säg till innan att du inte kört i Helsingborg tidigare så dom är medvetna om detta.

Lycka till

Exakt detta är jätteviktigt.

O du, för du göra en säkerhetskontroll utav bilen... GLÖM INTE TUTAN.

okok, vad ska jag mera kolla? blinkers, broms, parkerinsbroms? något mer smile?
och vem ska jag säga till det? VV kontrollant killen som jag ska köra upp med?

det ska du haft genomgång på körskolan om ?? men säkerhetskontrollen gäller bromsar, ljuset, instrumentpanelen och motorrumet (vätskor, batteri) är jag säker på. du får göra 1 eller 2 utav dessa och dom beskriver ganska noga för dig. ca 3 år sen jag gick på körskola så det är lite dimmigt i minnet lol


datorproven jag menade var just dom på körskolan. teoriprovet är exakt samma frågor bara lite annorlunda formulerade smile

Senast redigerat av mk2_power (7 november 2010)

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
martinez22x
8 november 2010 · 9 Inlägg

tyvärr så fick jag aldrig en genomgånog/lektion om det, utan satte mig i trafiken direkt. gick en intensivkurs, men dom bokade varken tid för prov uppkörning, visade i bilen, halkbanan bokade dom 1 vecka EFTER min utbildning, hade 16 lektioner på 2 veckor, fick halkan veckan därpå, tycker det var väldigt dåligt gjort av dom, s¨jag tog dom 16 körlektioner och halkan, och försöker fixa resten själv och snappa upp så mycker information som möjligt på annat håll!

då menar du, aSTRa 2008? har något liknande program!

almqvist__89
8 november 2010 · 1 140 Inlägg

hade jäkla flyt båda gångerna jag tog körkort, läste endast boken, ett tips e att gå igenom bokens sammanfattnings sidor (varannan sida typ) å e det nått du e osäker på så ett bara läsa mer om det.
På kontrollen man ska göra så bad hon mig att kolla vindrutetorkarna å tutan och andra gången fick jag kolla däcken smile
men har du otur så får du en hel kontroll å det kan va:
inre kontroll - kan vara svårast, kolla bälten, bromsservo (pumpa upp tryck i pedalen å starta bilen) handbromsen (dra bromsen å släpp upp kopplingen till dragläget, bilen ska inte åka) tutan, vindrutetorkare
yttre kontroll - kolla däck å lampor kanske nått mer?
motor kontroll - kolla vätskor å sånt
säkert en del jag glömt men det va några år sen sist smile

och som andra säger så säg till den du kör upp med att du inte kört/hittar där så hjälper dom dig mycket smile

tänk på att ställa in backspeglarna ordentligt och titta i dom ofta för jag vet några som inte klarat det för att dom tittat för lite i speglarna och håll dig lungn även om det blir stressigt/jobbigt

hoppas det hjälper, håller tummarna för dig smile

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
AnesN Bilmekaniker
8 november 2010 · 805 Inlägg

pluggade inte teori :p lätt som plätt bara ta det lugnt och tänk logiskt och körning fokusera sov ordentligt ät en trevlig frukost och drick en kopp kaffe !

mugenaishou Benz fan
8 november 2010 · 17 Inlägg

haha.. själv har man teoriprov/uppkörning nästa vecka. kommer nog köra i vänersborg (mardröm enkelriktat o sen inte, trångt, blinda korsningar, cyckelbanor).. min körskolelärare gör mig paranoid och bilen (audi A3) drar iväg själv + om jag saktar ner för en korsning så accelererar den så man moste fuska med kopplingen för att ha någon som helst kontroll i stadstrafik... (om man inte rör NÅGONTING så drar den på lite själv).. jag har kört många andra bilar o ingen har någonsin gjort något sådant
min körskolelärare vill att jag ska kolla i 460 olika riktningar sammtidigt och sen säjer han att jag ska svänga . jag planerar och allt det man ska innan man svänger o sen säjer han "de kunde du planerat tidigare" så jag börjar få panik över det hela. (jag kör redan på ungefär samma nivå som mossan o fassan o dom har inte krockat än men allt detta på körskolan börjar bli svårt att komma ihåg)
en sista sak .. min körskolelärare bokade en tid nu.. och jag hade övningskört med fassan, tränat bilkontroll på inhängnat område innan jag började på körskolan för ETT ÅR sedan o jag har inte lärt mig något nytt på ett halvår .. lite konstigt eller? det kan väl inte vara så himla svårt?

Dream it, Build it, Drive it
xXSammy
8 november 2010 · 6 585 Inlägg

mugenaishou skrev:
min körskolelärare vill att jag ska kolla i 460 olika riktningar sammtidigt och sen säjer han att jag ska svänga . jag planerar och allt det man ska innan man svänger o sen säjer han "de kunde du planerat tidigare" så jag börjar få panik över det hela. (jag kör redan på ungefär samma nivå som mossan o fassan o dom har inte krockat än men allt detta på körskolan börjar bli svårt att komma ihåg)
en sista sak .. min körskolelärare bokade en tid nu.. och jag hade övningskört med fassan, tränat bilkontroll på inhängnat område innan jag började på körskolan för ETT ÅR sedan o jag har inte lärt mig något nytt på ett halvår .. lite konstigt eller? det kan väl inte vara så himla svårt?

För att planera i tid bör du
Kolla backspegeln, vänster sidospegel (den är närmst) sen höger
Kolla snabbt på vägen du ska köra in på, växla ner i tid
När du svänger ska du kontrollera insidan snabbt så ingen gående är påväg över
Kolla i backspegeln när du har svängt som efterkontroll

De/Dem
MilleN
8 november 2010 · 9 108 Inlägg

martinez22x skrev:
Hej alla!

behöver lite råd och hjälp! har bokat tepriprov och uppkörning nu på onsdag.

Teori: finns det andra sätt att plugga till provet? menar att sitta och läsa boken om och om igen kan bli långtråkit... använder mig även av körkortest 2, Boniers Trafikskola 2010. finns det andra programm? eller duger dom två?

uppkörning: Jag har tagit 16 körlektioner, kört en del hemma. men ska nu köra upp i en stad som jag ADLRIG har varit i innan, ska köra upp i helsingborg, bor i jönköping. kan man få råd och tips ? vad man ska tänka på, hur en uppkörning går till? har hört att det har räckt att man bara kört stadstrafik så har man blivit godkänd dvs att man sluppit att köra landsväg/motorväg, backa och sånt. vad vill dom att man ska kolla ute/inne i bilen osv? tacksam för alla svar! smile

Tjopp, jag jobbar som trafiklärare i Helsingborg så jag kan nog ha lite nyttiga tips wink

Kolla förbannat noga efter körfältspilar och heldragna linjer, dem finns överallt och körfältspilarna kan verka väldigt ologiska ibland så planera noga. Annars är det bara att köra "som vanligt", har du tagit 16 lektioner bör du väl ha ett hum om vad du ska kolla i säkerhetskontrollen och hur du ska titta i döda vinkeln o.s.v, Det är inte olika i olika städer vettu wink

Lite platsinlärning: direkt när man kör ut från trafikverket mot motorvägen så är det en heldragen linje mellan körfälten så man måste lägga sig i vänster körfält, många som missar detta, strax efter är det även en avfart från motorvägen där det blir 50 väldigt tidigt på avfartssträckan.. Det finns även ett par tillfällen där båda körfälten går till vänster både innan trafikljus och cirkulationsplatser (du bör alltid lägga dig i höger om de inte sagt att du ska vänster längre fram) Planerar du i god tid missar du inte dessa sakerna men det är inte dumt att veta.

Man kan inte klara en uppkörning på enbart stadstrafik, vissa punkter måste gås igenom och det bör vara drygt 30-40% stadstrafik och resten ute på landsväg/motorväg men det kan skilja rätt mycket. Ibland behöver man inte backa runt hörn och sådant men någon manöverövning görs alltid, det kan dock räcka med en pakering när man är tillbaks på trafikverket t.ex.
Körningen brukar hålla på mellan 35-40 minuter.

Angående säkerhetskontrollen så ska du kunna lite om det mesta, du ska kunna kolla alla vätskor i motorrummet, du ska kunna alla reglage i bilen och såklart hur man sätter på alla lampor samt kolla så dem fungerar. Ofta får man lite stickprov typ "kolla bromsljuset och att tutan fungerar", eller "kolla varningsblinkers och att du kan få bort imma från fram och bakruta" eller liknande. Bilarna dem kör på Trafikverket i Helsingborg är Volvo V50 så kika på en sådan om du känner någon som har.

Helsingborg är för övrigt en rätt svår stad att köra upp i men inte om man planerar i god tid. Som sagt får du ju säga att du bor i Jönköping och aldrig varit där innan så kanske du slipper de lokala fällorna dom åker till ibland roll

När du väl får körkortet ska du ju kunna köra i hela världen så du kanske inte bör köra upp alls om du känner dig såpass osäker.

martinez22x
8 november 2010 · 9 Inlägg

tack så mycket, nyttigt att veta big_smile

martinez22x
9 november 2010 · 9 Inlägg

Imorgon gäller det! önska mig lycka till big_smile

Alex-s Bakhjulskrafs
9 november 2010 · 1 479 Inlägg

lycka till wink

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang