4853
Sök

Laddfel volvo 740? Förbannad!

-.-
383 Inlägg
24 november 2010
#21
NSS207 skrev:
Dahlens; redan bytt ut alla lampor i hela huset:)


JonasK; exakt.. menar du till mätarhuset eller generator/batteri?

Både och !

Kolla allt!

Kablar mellan generator och batteri och kabeln som går från generatorn till mätarhuset.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

39 Inlägg
25 november 2010
#22
Prova att koppla en sådan liten instrumentlampa (eller 12 Provlampa) från B+ på gen (där den lilla gröna? kabeln sitter)  till + på batteriet. (generatorns "b+" lampa till batteri +)

dra på tändningen o se om den lyser

lyser denna då har du fel i kablaget eller i instrumentpanelens kretskort!

du kan även testa att starta bilen när den är kopplad på detta vis så kommer du garanterat att se
att den laddar som den ska!


Men tycker inte att jag kan se någon gjordkabel från generatorn! till motorn/insug...


(du kan även ta den lilla kabeln (b+) o lägga + på batteriet den då ska ladd lampan lysa!)
Senast redigerat av 4x12Tum (25 november 2010)


515 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#23
4x12Tum skrev:
Prova att koppla en sådan liten instrumentlampa (eller 12 Provlampa) från B+ på gen (där den lilla gröna? kabeln sitter)  till + på batteriet. (generatorns "b+" lampa till batteri +)

dra på tändningen o se om den lyser

lyser denna då har du fel i kablaget eller i instrumentpanelens kretskort!

du kan även testa att starta bilen när den är kopplad på detta vis så kommer du garanterat att se
att den laddar som den ska!


Men tycker inte att jag kan se någon gjordkabel från generatorn! till motorn/insug...

(du kan även ta den lilla kabeln (b+) o lägga + på batteriet den då ska ladd lampan lysa!)

Vilken är b+? roll
jo men det sitter där, bytte även generator igår i det äckliga vädret, ska ut nu strax och kolla hur det går

§9 Annonsering gäller även signaturen!

515 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#24
okej bytte generator igår, är rätt säker på att den går, av vad jag kommer ihåg iaf. men den laddar inte. i början stod batteriet på 13,73 volt,  efter att jag startat den och gasat lite och stängde av den stog den på 12 volt och någonting. hade inte på några lampor alls utom instrumentet!

§9 Annonsering gäller även signaturen!

SÄNK MER!
389 Inlägg
25 november 2010
#25
den kommer inte börja ladda innan du har fått laddlampan att funka.


-.-
383 Inlägg
25 november 2010
#26
Hur många kablar har du inkopplade på generatorn ???

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

515 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#27
JonasK skrev:
Hur många kablar har du inkopplade på generatorn ???

2, en tjock plus och en smalare röd kabel. och sen jorden

§9 Annonsering gäller även signaturen!

SÄNK MER!
389 Inlägg
25 november 2010
#28
jag tror du har ett brott i den "smala röda kabeln", har du testat det som 4x12tum sa?


515 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#29
dahlens skrev:
jag tror du har ett brott i den "smala röda kabeln", har du testat det som 4x12tum sa?

Förstod faktiskt inte riktigt hur han menade, men typ såhär? http://forumbilder.se/images/b3252010739422bea.jpg

§9 Annonsering gäller även signaturen!

258 Inlägg
6 december 2010
#30
Fått ordning på felet?

ja har samma problem. har bytt kol och helt ny generator men laddar fan inte ändå.
Det enda som lyser när ja vrir på tändning (motor avstängd) är oljetrycks lampan, och en gul som varnar att en lampa är sönder... när bilen är igång så lyser batterilampan svagt med ny generator. och lite starkare med gammal generator me nytt kol... blir så jävla förbannad. fattar inte va bekymret är.. en kompis har snackat om att ja ska byta hela mätarhuset.. va har det med generatorn o göra? kan man inte koppla nån direkt ström till generatorn med vippbrytare eller nått? är det den kontakten med "flatstift" som ska ha ström för att generatorn ska börja ladda?

tacksam för svar


Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
7 december 2010
#31
om du har byt så många generatorer och kol så borde det funka har du spännt remmen tillräckligt hårt så den inte "slirar"? laddrelä?

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

Motborgare
1 099 Inlägg
7 december 2010
#32
kaihaj skrev:
Fått ordning på felet?

ja har samma problem. har bytt kol och helt ny generator men laddar fan inte ändå.
Det enda som lyser när ja vrir på tändning (motor avstängd) är oljetrycks lampan, och en gul som varnar att en lampa är sönder... när bilen är igång så lyser batterilampan svagt med ny generator. och lite starkare med gammal generator me nytt kol... blir så jävla förbannad. fattar inte va bekymret är.. en kompis har snackat om att ja ska byta hela mätarhuset.. va har det med generatorn o göra? kan man inte koppla nån direkt ström till generatorn med vippbrytare eller nått? är det den kontakten med "flatstift" som ska ha ström för att generatorn ska börja ladda?

tacksam för svar

En modern generator med inbyggd spänningsregulator har två ansutningar. (ibland 3)

* B+ Skall till batteriets pluspol
* D+ Skall till laddlampan. Andra änden på laddlampan skall till tändningslåsets ACC, som aktiveras när du slår på tändningen.
* W - Ger varvtalssignal till gammaldagsa dieselmotorer.

Sen skall hela junket jordas. Oftast är jorden samma som höljet på generatorn.

Om laddlampan inte lyser när tändning är påslagen, så kan det vara flera orsaker till detta:

* Ingen spänning från tändningslås till laddlampa.
* Ingen generatorjord
* Brott i kabel mellan laddlampa och D+
* Trasig laddlampa.
* Trasig regulator, eller att kolen inte har kontakt med släpringarna i generatorn.

-- K

515 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#33
Nääe har inte fått ordning på det, orkar inte greja med det nu:(

§9 Annonsering gäller även signaturen!

151 Inlägg
6 januari 2011
#34
byt mätarhus, hade samma problem på min, inga lampor lyste när jag vred på tändningen är glapp nånstans i mätarhuset. Smällde dit ett nytt och nu laddar den som den ska!


515 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#35
PetteRR; Ja får la testa med det, men verkar rätt konstigt då allt annat i mitt mätarhus funkar.

Jonnielahti; Ja det har jag, samma problem där. batteriet som sitter i nu är nästan nytt

§9 Annonsering gäller även signaturen!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 januari 2011
#36
Tror det är ditt mätarhus som är trasigt... testa o byt det, eller kolla så alla kablar sitter på RÄTT ställe tongue


515 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#37
Funkiee skrev:
Tror det är ditt mätarhus som är trasigt... testa o byt det, eller kolla så alla kablar sitter på RÄTT ställe tongue

va precis ute och testade med ett nytt mätarhus, och samma grej hände, bara handbroms och bromskrets som lös...

§9 Annonsering gäller även signaturen!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 januari 2011
#38
har du kopplat in rätt då?


515 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#39
yes allt sitter rätt, är inte så mycket som går att sätta fel i ett 740 mätarhus tongue

§9 Annonsering gäller även signaturen!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 januari 2011
#40
haha xD hmm, men som sagt, testat och sätta en pluskabel rakt på den lilla kabelns kontakt och se om du får +14v ca på batteriet?



Sök