men skiten fick ju sprickor på 2 ställen och gick av på ett.. jävla helvete att få rätt på det fick en spricka säsongen innan också höll på med den i timmar och timmar, blev aldrig som det skulle ska fixa till den läppen när jag har ork och pengar för det kolfibern är inte billig heller:p
Denna bilträff klassas som "icke arrangerad" av de allra flesta, eftersom det saknas en offentlig arrangör. Andreas har genom sitt genuina intresse för både motorfordon och fotografering agerat inom media för träffen. Vanja har med erfarenheter och kontakter ordnat dialoger med streetracers för att skilja detta från träffen. Detta för att få träffen "legitim" och hon har även tagit diskussioner på plats med myndigheter. Jag (Ronny/MrJAM) har hållt kontakt med kommun och polis för att enligt god sed försäkra oss om att vi har en kommunikation med alla inblandade för att underlätta för oss motornördar.
Men det finns ingen/inga arrangör(er). Det är en traditionell bilträff som pga. placering, tidpunkt och ett allmänt ökande intresse blivit stor.
Konsensus mellan oss och kommunen har varit att platsen Världens Ände (VÄ) varit okey att nyttja eftersom flytten från ElGiganten underlättade oerhört för kringboende. Detta på vårt eget initiativ. Klargörande om denna idé med kommun och polis fick gehör om att det var en god idé och resten är historia. Löpande kontakter med polis har skett dels via telefon men framförallt på plats utan nån, vad vi känner till, förändring i läget.
Problemen är dock att Polisen Ystad och kommunen nu kräver tillstånd á 1200:-/träff, ett namn och nummer till ansvarig för säkerhet m.m. Men eftersom det inte finns någon som är arrangör eller inte kan/vill stå som det så ser det mörkt ut. Detta innebär att sträckan ner till VÄ numer inte anses som varken officiell eller inofficiell mötesplats längre av polisen. Vilket i sin tur innebär att samma regler finns som om du parkerar på en liknande tomt, mitt inne i valfri central stad.
Vi kan spekulera vad detta innebär i form av parkeringsböter, punktmarkering med flygande besiktningar osv osv för att "sätta ner foten"? Det vore oerhört tråkigt med tanke på all den tid vi drivande (vilket inte är enbart de tre nämnda ovan) lagt ner på att försöka få folk att hålla sig utanför centrala Ystad för att inte störa boende. Också tråkigt med tanke på att de diskussioner med arrangerade streetrace genom åren varit positiva i den bemärkelsen att körningarna inte upphört men iallafall minskats och i 100% av fallen dras mer och mer bort från centrum.
Rent spontant antar jag att bilträffen i sig blir av ändå. Det är undertecknades bestämda vilja. Det är fortfarande inte olagligt att träffas pga. det gemensamma intresset. Att det kanske råkar vara samma plats, samma tid och samma folk må vara en underlig slump. Men så länge tiderna passar de flesta besökarna bäst, efter jobbveckan, innan festligheterna, så känns tiden personligen fortfarande lämpligast. Och platsen är mig veterligen fortfarande den bästa då vi fortfarande stör minst folk både ljudmässigt och rent logistiskt just där. Vi (tre) kommer fortfarande att engagera oss och nu även i att leta efter andra lösningar. Så finns tips eller ett intresse av att helt ta över ruljansen på en arrangörs nivå, återkom gärna!
Vill kommunen och polisen komma med bättre konkreta förslag än vad som presenteras ovan, är ni mer än välkomna. Jag VET med säkerhet att ni läser genom detta så det vore intressant att NI kommer med några idéer så JAG slipper kontakta ER och visa att VI bryr oss. För en dialog innebär inte enbart att VI kontaktar ER. Det innebär inte att JAG sitter och väntar på att folk ska ringa tillbaka förgäves, för att sedan få höra att "- Egentligen hinner ni inte söka tillstånd. Man måste vara ute i god tid...".
Återkom, så ska vi undersöka möjligheterna återigen att få detta mer arrangerat. Och "legitimt".
Jag vill bestämt tillägga att varken kommunen eller polisen är otrevliga! De visar förstående när det kommer till att särskilja race och träff. De visar att de litar på mig när jag ringer. Och de håller en trevlig ton. Detta handlar mer om den byråkratiska biten och att man vill laga saker som inte är sönder...
Tillkommer mer fakta, återkommer vi omgående.
Mvh Vanja, Andreas & Ronny (MrJAM)
Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Men om alla hostar upp en liten slant i "inträde" typ 50:- så borde de ju finnas utrymme för ett tillstånd och att en del går till de eldsjälar som arrangerar sådant här? 50:- är vad vissa lägger på redbull eller annat onödigt per dag, bara ett exempel! de är ju trots allt en tillställning som är värd en liten slant, eller? jag ser de som såhär, billigare med en liten slant (50:- var nått jag drog till med..) än att åka på flygande bes o parkeringsböter! har jag rätt eller fel? problemet är väl att nån måste ligga ute med 1200:- innan träffen sker?