2851
Sök

Oilsludge, 9-3 aero, vanligt?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
Hej!

jag har senaste året kört en saab 9-5 2.0t och fick ganska snabbt erfara vad oilsludge och dåligt med olja innebar i en saabmotor. det slutade med lagerknack och en fin räkning för ny motor och byte.

nu den senaste veckan har ja gått i funderingar att byta bil. 9-5an ligger i skrivande stund på blocket och jag letar febrilt efter andra intressanta bilar.

har fastnat för 9-3 aero. men om jag minns rätt så är det samma motorer i 9-3 aero som sitter i min 9-5a? alltså trionic7? alltså samma "skit" men bara vassare turbo och mer effekt? smile

hade vart intressant att veta om även 9-3an har detta bekymmer. och ifall någon kommer på något annat bra att veta eller svaga punkter på en 9-3a så vill jag gärna ta del av den informationen smile

tack på förhand
MVH Fredrik

Pedal To The Metal
750 Inlägg
19 november 2010
FreddeLi skrev:
Hej!

jag har senaste året kört en saab 9-5 2.0t och fick ganska snabbt erfara vad oilsludge och dåligt med olja innebar i en saabmotor. det slutade med lagerknack och en fin räkning för ny motor och byte.

nu den senaste veckan har ja gått i funderingar att byta bil. 9-5an ligger i skrivande stund på blocket och jag letar febrilt efter andra intressanta bilar.

har fastnat för 9-3 aero. men om jag minns rätt så är det samma motorer i 9-3 aero som sitter i min 9-5a? alltså trionic7? alltså samma "skit" men bara vassare turbo och mer effekt? smile

hade vart intressant att veta om även 9-3an har detta bekymmer. och ifall någon kommer på något annat bra att veta eller svaga punkter på en 9-3a så vill jag gärna ta del av den informationen smile

tack på förhand
MVH Fredrik

Japp.. 9-5 Har trionic 7 motorerna.. fram till... 06?.. tror ja. 9-3 AERO har också dessa motorer.

Alltså om det bara är det "uppgraderade" till vevhusventilation generation 2 så är det lugnt..

Problemet uppstod med ecopower motorerna som är lågfriktions motorer, så det smiter lite sot och annat ner i oljan som sätter stopp i vevhusventen och ökar trycket i vevhuset och har sönder lager mm..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

1 903 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
Revotech skrev:
FreddeLi skrev:
Hej!

tack på förhand
MVH Fredrik

Japp.. 9-5 Har trionic 7 motorerna.. fram till... 06?.. tror ja. 9-3 AERO har också dessa motorer.

Alltså om det bara är det "uppgraderade" till vevhusventilation generation 2 så är det lugnt..

Problemet uppstod med ecopower motorerna som är lågfriktions motorer, så det smiter lite sot och annat ner i oljan som sätter stopp i vevhusventen och ökar trycket i vevhuset och har sönder lager mm..

det är alltså exakt samma motor i 9-3 aero då? bortsett från turbo och annan kringutrustning. menar att på 9-5 aero tex som har B235R (tror ja har rätt där?) så har inte oilsludge varit lika vanligt som på B205E som sitter i 9-5 2.0t.  tongue

hoppas du förstår hur jag menar smile

MVH

1 903 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
marcus-strangnas skrev:
Kolla in denna sida. Mycket bra då det gäller saab. http://forum.saabturboclub.com/index.php

redan medlem där och har ställt exakt samma fråga där smile men tack iaf smile

MVH

1 903 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
marcus-strangnas skrev:
Problemet med oilsludge är bundet till vilken version av vevhusvent som sitter på tyvärr och inte motorerna.
Nu är dom uppe i version 6 tror jag. Då ska tydligen problemen inte uppenbara sig lika ofta. Många saab ägare byter olja väldigt ofta pga att slippa få detta problem. Sen finns 9-3 aero med 2 olika motorer, fanns med t5 motorn fram tom 00 har jag för mig. Kan vara till 99 med. Dessa motorer är inte drabbade av samma problem med sludge som t7 är. Jag hade en t7 med version 2 av vevhusvent men pga täta oljebyten drabbades jag aldrig av detta problem. Dock råkade jag ut för garrets kassa turbos vilket även aero är skonad ifrån då det är en mitshubishi turbo i dom.

Hoppas detta hjälper dig lite.
Mvh Marcus

okej! då är jag med dig smile jo jag har bytt olja 2 gånger på 1000mil på min 9-5a nu efter motorraset för att va på säkra sidan.
jasså fanns aeron med t5? vad heter den motorn?
hehe, jo GT17turbon har jag erfarenhet av från min 9-5a, dock inget ont att säga om den eftersom ja kört original hela tiden tongue

får tacka så mycket för informationen smile

MVH

1 903 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
marcus-strangnas skrev:
Dock inte säker på att aero finns med t5 men 9-3 finns med t5. Skrev lite fel där. Dock vet jag inte mycket om 9-3 tyvärr

hittade fullkomlig dokumentation om vilka motorer som sitter i vilka årsmodeller på STCs forum smile
men tack iaf smile

frågan är dock, vad bör man satsa på? en 900ng och bygga om till 9-3aero utvändigt (för att få t5motor)
eller gå direkt på en äkta 9-3aero och leva med risken om oilsludge? tongue

MVH

7 281 Inlägg
20 november 2010
Varför inte en 9-3 med T5 motorn?
Många finns även med viggen/aero paketet redan på.

Xenoholic
2 559 Inlägg
20 november 2010
Om man ser det så här:
Alt 1; köp en 9-3a med t5 motorn ( fanns fram till -00) bygg om in o utvändigt till en Aero= kostnad för delarna ca 5 000:- för en komplett inredning o lika mycket för ett kjolpaket = 10 000:-

Alt 2; köp en Aero -01 -02 betala lite mer i inköp, dyrare försäkring? samt kosta på den ett gäng nya kolvar o stakar (JE eller liknande) o en vevhusvent mod nyare = ca 9 000:- + mont kostn.

Alt 3; köp en Aero -01 -02 o kasta i stakar o kolvar från en t5 motor, går att få tag på en beg motor för ett par hundralappar ( har själv de gjort så wink ) Då kan du även bygga om din motor till en 2,3 l, o det blir den ju inte tråkigare av big_smile
Lycka till med bilköpet vilket det än blir wink
Ps. finns ju fler alt förstås men detta var i alla fall några smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Pedal To The Metal
750 Inlägg
20 november 2010
9-3 Aero finns inte med T5 Alltid haft T7.

Men min bror ( Aerotech ) har åkt med två 9-3 aero 02 länge.. Inga problem med det. Det är då uppgraderad vevhusvent men är det väl de funkar de fint..

1 903 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Brains skrev:

finns bara till och med årsmodell 99 om jag minns rätt, och då kallas dom inte aero och har inte heller samma utrustningsnivå och kjolpaket. detta är vad jag har kunnat se själv när jag sökt på blocket, kanske finns undantag smile

MVH

7 281 Inlägg
20 november 2010
FreddeLi skrev:
Brains skrev:

finns bara till och med årsmodell 99 om jag minns rätt, och då kallas dom inte aero och har inte heller samma utrustningsnivå och kjolpaket. detta är vad jag har kunnat se själv när jag sökt på blocket, kanske finns undantag smile

MVH

Nej men allt går ju att eftermontera.
Sen finns det många som redan har gjort det om man inte orkar göra det själv.

1 903 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Aerocombi skrev:
Om man ser det så här:
Alt 1; köp en 9-3a med t5 motorn ( fanns fram till -00) bygg om in o utvändigt till en Aero= kostnad för delarna ca 5 000:- för en komplett inredning o lika mycket för ett kjolpaket = 10 000:-

Alt 2; köp en Aero -01 -02 betala lite mer i inköp, dyrare försäkring? samt kosta på den ett gäng nya kolvar o stakar (JE eller liknande) o en vevhusvent mod nyare = ca 9 000:- + mont kostn.

Alt 3; köp en Aero -01 -02 o kasta i stakar o kolvar från en t5 motor, går att få tag på en beg motor för ett par hundralappar ( har själv de gjort så wink ) Då kan du även bygga om din motor till en 2,3 l, o det blir den ju inte tråkigare av big_smile

tack för bra information! kan ju säga att alternativ 3 känns lite lockande. har en 9-3 aero med kolvras till salu nära där jag bor. vad kan en sådan vara värd? det är en -02a 9-3 aero med salomon-paket tror jag. säljaren begär 30tusen vilket jag anser ganska dyrt tongue

ifall man kom över den billigt kunde ju ditt alternativ 3 vara mkt intressant wink

MVH

1 903 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Brains skrev:
FreddeLi skrev:
Brains skrev:

MVH

Nej men allt går ju att eftermontera.
Sen finns det många som redan har gjort det om man inte orkar göra det själv.

det är sant! smile har suttit och kollat en hel del på blocket och då funderat en hel del i dom tankarna, dock så är det ofta höga miltal på dom bilarna hmm kanske inte är så över lag men jag tror inte jag har hittat någon som gått under 20k hmm

1 903 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Revotech skrev:
9-3 Aero finns inte med T5 Alltid haft T7.

Men min bror ( Aerotech ) har åkt med två 9-3 aero 02 länge.. Inga problem med det. Det är då uppgraderad vevhusvent men är det väl de funkar de fint..

okej! kul att höra, visar ju att det finns dom som klarat sig bra också smile jag har faktiskt inte heller hört talas om någon som haft oilsludge på 9-3.

MVH

Xenoholic
2 559 Inlägg
20 november 2010
FreddeLi skrev:
Aerocombi skrev:
Om man ser det så här:

tack för bra information! kan ju säga att alternativ 3 känns lite lockande. har en 9-3 aero med kolvras till salu nära där jag bor. vad kan en sådan vara värd? det är en -02a 9-3 aero med salomon-paket tror jag. säljaren begär 30tusen vilket jag anser ganska dyrt tongue

ifall man kom över den billigt kunde ju ditt alternativ 3 vara mkt intressant wink

MVH

Har du tur som jag hade med min så är det ju "bara" en kolv som gett sig, o då är det ju bara till att slänga i kolvar o stakar från en t5a o uppgradera vevhusvent.
Och byter till en Viggenkoppling när du ändå har nere motorn big_smile

Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 903 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Aerocombi skrev:
FreddeLi skrev:
Aerocombi skrev:
Om man ser det så här:

MVH

Har du tur som jag hade med min så är det ju "bara" en kolv som gett sig, o då är det ju bara till att slänga i kolvar o stakar från en t5a o uppgradera vevhusvent.
Och byter till en Viggenkoppling när du ändå har nere motorn big_smile

hehe, kan ju säga att jag varken har kunskapen eller någon vettig verkstad för att utföra ett sådant arbete. så de ska mycket till innan jag ger mig på att köpa en rasad bil och för att göra iordning wink isåfall ska det vara grymt billigt så att jag kan låta några polare göra det för en schyst timpenning tongue

men åter till det om 9-3 med t7. hur pass orolig behöver jag vara att det ska rasa? om vi säger att man ska köpa en bil där vevhusvent inte är bytt men motorn fortfarande går fint, hur stor skada har den tagit? kan problemen komma i efterhand även om jag uppgraderar vevhusvent det första jag gör?
när BÖR vevhusventen vara bytt om man köper en begagnad 9-3a?

MVH

Pedal To The Metal
750 Inlägg
20 november 2010
30 lax för en 9-3 Aero är skit dyrt. Här hemma var det en som sålde med motorras för 10 000:- Iofs försvann den från blocket på en timme..

Dessa bilar som rullat typ 20 000 -> mil och fortfarande går fint... Motorerna kan ju vara bytta i dem. Ifall de hade gått under 10 000 eller var yngre än 7 år och motorn rasa så ersatte saab med en ny motor. Så i vissa fall är motorn bytt. Känner till flera sådana här ikring.

Låt inte vevhusventen hindra dig från att köpa en så fantastisk bil som 9-3 aero är. Tror inte du kommer märka av några problem av det. OM det skulle vara så... Välkommen till växjö så ska jag personligen fixa det till billigt billigt tongue smile

Mvh

1 903 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Revotech skrev:
30 lax för en 9-3 Aero är skit dyrt. Här hemma var det en som sålde med motorras för 10 000:- Iofs försvann den från blocket på en timme..

Dessa bilar som rullat typ 20 000 -> mil och fortfarande går fint... Motorerna kan ju vara bytta i dem. Ifall de hade gått under 10 000 eller var yngre än 7 år och motorn rasa så ersatte saab med en ny motor. Så i vissa fall är motorn bytt. Känner till flera sådana här ikring.

Låt inte vevhusventen hindra dig från att köpa en så fantastisk bil som 9-3 aero är. Tror inte du kommer märka av några problem av det. OM det skulle vara så... Välkommen till växjö så ska jag personligen fixa det till billigt billigt tongue smile

Mvh

hehe, tänkte väl det tongue får hoppas säljaren begriper det så kanske man kan köpa den billigt, kan komma över t7 block med t5-"innehåll" för ca 15papp, blir inte så farligt dyrt och du har en riktigt hållbar motor wink

okejokej, men det borde ju finnas dokumenterat isåfall tycker man? tongue

ne okej smile får hoppas jag får min 9-5a såld då så man kan byta bil smile
jasså det säger du? big_smile ska ha det i åtanke! big_smile
då kanske du känner en kille som heter kitt? som jobbar på bl motorservice, har nämligen köpt en motor av honom just av den anledning vi pratar om,  oilsludge och motorras tongue haha tongue

MVH

Xenoholic
2 559 Inlägg
20 november 2010
Revotech skrev:

Mvh

Måste rätta dig lite där ang byte av motorer på dessa. Det som gäller är att den inte fick vara mer än 8 år gammal och att servicen var följ till punkt o pricka, miltalen var det ingen som brydde sig om däremot.
Min 9-5a hade gått ca 21 000 mil när jag åkte på ett kolvras, kontaktade då SAAB för att höra vad som gällde o de ville se serviceboken. Jodå alla service var gjorda men förra ägaren hade varit för nonchalant o servat den för sent vid 3 tillfällen, 300 mil, 400 mil samt 700 mil försent.
300 mil kunde de godkänna, 400 mil var tveksamt men 700 mil kunde de inte godkänna så det blev att riva ner o bekosta kalaset ur egen ficka sad

Såg att det låg en Aero med kass motor på blocket för 20 000 o det kan inte vara farligt dyrt om den är hyffsad i övrigt tongue

1 298 Inlägg
21 november 2010
Hej! Jag kör exakt sådan bil du kikar på! smile
9-3 Aero går inte att hitta med T5-motor, har aldrig funnits. Sent -99 till -00 såldes 9-3 Aero med T7-motor på 205hk men utan viggenpaketet och istället det vanliga 9-3 sporteditionpaketet plus en aerovinge och double spoke och egna Aerostolar.
2001 kom Aero med samma motor på 205 hk. T7, 2,0 och 15T-turbo precis som innan. Men med Viggenpaketet och Aerostolarna. Salomonpaketet innefattade "Saab-Salomon" takbox som man ser ibland ute på vägarna, mugghållare och kolfiberpanel. Kan hända att de var något mer, minns inte exakt!

Saab förlängde motorgarantin till 8 år när problemen med oilsludge uppstod, men precis som Aerocombi säger så var det tvunget att serviceboken är ifylld. Saab har då sedan problemen uppstod släppt ett antal olika uppgraderingar av vevventen, och många gånger sa man att föregående version var direkt olämplig så fort man kunde släppa en ny. Detta går att läsa mer om i länken nedan.

http://www.mitt-eget.com/saab/informati … ifieringar

Många gånger kan vevhusventilationen vara bytt just tack vare den förlängda motorgarantin, men välskötta och välservade exemplar där problemen inte visat sig kan fortfarande vara utrustade med den ursprungliga vevventen eftersom Saab enbart bytte ut prylar på bilar där kunden klagade på höjd oljeförbrukning etc.

Jag köpte min 9-3 Aero Salomon -02 för ungefär ett år sedan nu. 5 ägare på papperet och 2 äkta med mellanhänder borträknat. 24500 mil på mätaren när jag köpte den. Upptäckte ganska snart att vevhusventilationen inte var bytt och sprang och köpte ett kit för 300 kr på Saab. Lite knivigt att byta själv på parkeringen, men inget speciellt avancerat om man har tillgång till någon guide. Följer också med en liten bruksanvisning som duger. Den drar normalt med olja vad jag kan bedöma, inte gjort några mätningar på det. Idag har den gått 26500. Kolvar, stakar etc är orört.

Så jag tycker inte du ska vara rädd för att köpa en 9-3 Aero med T7. Jag är väldigt nöjd med den, trots att jag är uppväxt i en Volvofamilj och själv jobbar på Volvo. Dessutom kan man ju inte bara se nackdelar med T7-motorn. Ecopower som det står på dem innebär ju att motorn har en lägre inre friktion än de äldre T5orna vilket på ett fräscht exemplar också ger lägre förbrukning. Jag ligger oftast på 0,85 och jag är 19 år gammal och kör därefter. Aldrig hamnat över litern.

Lycka till! smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Sök