Hej! Jag kör exakt sådan bil du kikar på!

9-3 Aero går inte att hitta med T5-motor, har aldrig funnits. Sent -99 till -00 såldes 9-3 Aero med T7-motor på 205hk men utan viggenpaketet och istället det vanliga 9-3 sporteditionpaketet plus en aerovinge och double spoke och egna Aerostolar.
2001 kom Aero med samma motor på 205 hk. T7, 2,0 och 15T-turbo precis som innan. Men med Viggenpaketet och Aerostolarna. Salomonpaketet innefattade "Saab-Salomon" takbox som man ser ibland ute på vägarna, mugghållare och kolfiberpanel. Kan hända att de var något mer, minns inte exakt!
Saab förlängde motorgarantin till 8 år när problemen med oilsludge uppstod, men precis som Aerocombi säger så var det tvunget att serviceboken är ifylld. Saab har då sedan problemen uppstod släppt ett antal olika uppgraderingar av vevventen, och många gånger sa man att föregående version var direkt olämplig så fort man kunde släppa en ny. Detta går att läsa mer om i länken nedan.
http://www.mitt-eget.com/saab/informati … ifieringarMånga gånger kan vevhusventilationen vara bytt just tack vare den förlängda motorgarantin, men välskötta och välservade exemplar där problemen inte visat sig kan fortfarande vara utrustade med den ursprungliga vevventen eftersom Saab enbart bytte ut prylar på bilar där kunden klagade på höjd oljeförbrukning etc.
Jag köpte min 9-3 Aero Salomon -02 för ungefär ett år sedan nu. 5 ägare på papperet och 2 äkta med mellanhänder borträknat. 24500 mil på mätaren när jag köpte den. Upptäckte ganska snart att vevhusventilationen inte var bytt och sprang och köpte ett kit för 300 kr på Saab. Lite knivigt att byta själv på parkeringen, men inget speciellt avancerat om man har tillgång till någon guide. Följer också med en liten bruksanvisning som duger. Den drar normalt med olja vad jag kan bedöma, inte gjort några mätningar på det. Idag har den gått 26500. Kolvar, stakar etc är orört.
Så jag tycker inte du ska vara rädd för att köpa en 9-3 Aero med T7. Jag är väldigt nöjd med den, trots att jag är uppväxt i en Volvofamilj och själv jobbar på Volvo. Dessutom kan man ju inte bara se nackdelar med T7-motorn. Ecopower som det står på dem innebär ju att motorn har en lägre inre friktion än de äldre T5orna vilket på ett fräscht exemplar också ger lägre förbrukning. Jag ligger oftast på 0,85 och jag är 19 år gammal och kör därefter. Aldrig hamnat över litern.
Lycka till!