2706
Sök

Oilsludge, 9-3 aero, vanligt?

1 062 Inlägg
21 november 2010
Kan kan tänka mig att Aero bilar är klart mindre drabbade än andra bilar med den underventilerade T7 motorn.
Beroende på att de säkerligen körts hårdare. En 2,0 aut skulle jag nog avstå ifrån, ju mer fiskörda bilarna är desto mer risk för oilsludge.
Bilar med öppet och halvdant placerat/avskärmat filter skulle jag definitivt inte köpa.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (21 november 2010)

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
Jag får tacka så hemskt mycket för all information smile upplysningar och råd av dessa slag kan man aldrig få för mkt av smile jag börjar känna mig mer och mer säker på att jag nog vågar skaffa en 9-3aero. Bara hoppas nuvarande bilen blir såld så man får loss pengar.smile

Mvh

930 Inlägg
21 november 2010
byt olja regelbundet så är det ingen fara för oilsludge.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

8 Inlägg
21 november 2010
Revotech skrev:
9-3 Aero finns inte med T5 Alltid haft T7.

Men min bror ( Aerotech ) har åkt med två 9-3 aero 02 länge.. Inga problem med det. Det är då uppgraderad vevhusvent men är det väl de funkar de fint..

Äger en Aero med T5 motor, men det är nog den enda.
Men är det bästa av två världar.
Länk: http://www.netcarshow.com/saab/2000-9-3 … per_02.htm

Xenoholic
2 559 Inlägg
22 november 2010
Kamulen skrev:

Vad menar du med regelbundet? Bytte med max 1000 mils mellanrum på min 9-5a men drabbades ändå pga att tidigare ägare slarvat. Du kan ju inte veta hur den är skött tidigare om du inte känner tidigare ägare, finns ju även de som fuskar med serviceboken med.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 298 Inlägg
22 november 2010
Kamulen skrev:

Då får man nog byta olja en gång i veckan ungefär om man kör på gamla vevhusventen. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Xenoholic
2 559 Inlägg
22 november 2010
chrillzter skrev:
Kamulen skrev:

Då får man nog byta olja en gång i veckan ungefär om man kör på gamla vevhusventen. wink

Känns lite kostsamt i längden. Blir nog billigare att göra som jag nämnt i tidigare inlägg wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Pedal To The Metal
750 Inlägg
22 november 2010
Larseng skrev:
Revotech skrev:
9-3 Aero finns inte med T5 Alltid haft T7.

Men min bror ( Aerotech ) har åkt med två 9-3 aero 02 länge.. Inga problem med det. Det är då uppgraderad vevhusvent men är det väl de funkar de fint..

Äger en Aero med T5 motor, men det är nog den enda.
Men är det bästa av två världar.
Länk: http://www.netcarshow.com/saab/2000-9-3 … per_02.htm

Ja men det är ju inte de "riktiga" aerona. Det är ju bara SE paket på de.. Eller om det är lite uppvässat. Men det är ju inte riktiga Aero/viggen paketet  mm..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

206 Inlägg
22 november 2010
9-3 Aeron fick viggen paketet från -01. Innan var det vanliga Se-paketet.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
22 november 2010
Kax skrev:
9-3 Aeron fick viggen paketet från -01. Innan var det vanliga Se-paketet.

JApp.. Och innan dess fanns det Aero med T5.  Faaaast... Inte helt vanliga SE paketet. Det är lite annorlunda. ( + aero vinge )

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

1 327 Inlägg
22 november 2010
Byter man olja var 1000:e mil så ska det inte vara några problem med oilsludge. Sen så ska man ju självklart ha den senaste vevhusventilationen med.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
22 november 2010
chrillzter skrev:
Kamulen skrev:

Ingen fara alls att köra med gamla vevhusventen om bilen inte körs mest korta sträckor och servas på 1000mil. Min 9-5 Aero har snart gått 19 000 mil och jag uppgraderade vevhusventen på den förra veckan just därför den körs kortare sträckor nu än tidigare. Däremot min andra 9-5´a 2,3 drog 1 liter olja på 30 mil när den hade rullat 12 000mil. Krånglet med den började med ett första turbobyte vid 10 000 mil, sedan byttes turbon igen vid 13 tusen + motorn revs och renoverades samt uppgraderade vevhusventen. Som tur stod Saab för rubbet genom motorgarantin och idag har den rullat över 22 000 mil (mest kortkörning) utan några som helst problem.
Senast redigerat av hotrodder (22 november 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

60 Inlägg
22 november 2010
du kan köpa min aero 01 14500mil

1 903 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
SQR skrev:
du kan köpa min aero 01 14500mil

Ligger den på blocket?
hör av dig via PM annars så kan vi snacka där. har inte lyckats kränga min 9-5a än så just nu är det inte aktuellt med bilbyte smile

MVH

930 Inlägg
22 november 2010
Aerocombi skrev:
chrillzter skrev:
Kamulen skrev:

Känns lite kostsamt i längden. Blir nog billigare att göra som jag nämnt i tidigare inlägg wink

Känns som att det är mer värt att byta olja var 500e mil än att betala ett motorras? wink

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

2 337 Inlägg
22 november 2010
Vissa Saab-återförsäljare har väldigt bra pris på GM-olja med rätt klassning, så täta oljebyten med rätt olja behöver inte bli dyrt. Personligen är jag inte rädd för att ha och använda en välskött T7-motor, men vet precis hur kostsamt det blir om den inte sköts tongue Alternativet, om man inte vill riskera något med en T7:a men ändå vill ha en OG 9-3 med ~200 hk är ju gamla Sport varianten, 200 hk och T5-motor.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
22 november 2010
Sarge skrev:
Vissa Saab-återförsäljare har väldigt bra pris på GM-olja med rätt klassning, så täta oljebyten med rätt olja behöver inte bli dyrt. Personligen är jag inte rädd för att ha och använda en välskött T7-motor, men vet precis hur kostsamt det blir om den inte sköts tongue Alternativet, om man inte vill riskera något med en T7:a men ändå vill ha en OG 9-3 med ~200 hk är ju gamla Sport varianten, 200 hk och T5-motor.

då är det tråkiga att den istället har vanliga T25 turbon wink

btw, bilen som nämndes åvan i tråden är en såkallad TS, turbo sport....då tidens "aero"

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 903 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
Sarge skrev:

bara det att då går man miste om den fina skinninredningen med skålade stolar och kjolpaketet som du har på din 9-3a tongue hmm är viggen det kjolpaketet kallas va? tongue

MVH

2 337 Inlägg
22 november 2010
kwansa skrev:
Sarge skrev:

btw, bilen som nämndes åvan i tråden är en såkallad TS, turbo sport....då tidens "aero"

Ja, det är ju en avvägning man får göra. Personligen tycker jag att det går lite troll i ämnet Saab-motorer. Så fort det kommer upp är det "köp en T5, alla T7 får oilsludgeproblem och rasar", vilket självklart inte är sant. Mycket mytbildning i det här ämnet smile

Och precis, "Aero" med T5 är ingen Aero utan en Sport. Däremot ser ju 00:ans Aero ut som en Sport, iom att den saknar Viggen-paketet, men man ska inte blanda ihop dem. Skiljer ju hela 5 hk wink

1 903 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
kwansa skrev:
Sarge skrev:

där sa du något! det har jag funderat över, vad är det för någon turbo? något att ha eller om man jämnför med mitsubishi-turbon som sitter på vanliga aero? tongue

MVH

Sök