2031
Sök

Projekt Pontiac Lemans "LTO" 67a cab, modern Corvette LT1 V8 och låda

Jag tycker verkligen om jänkare så de ska bli kul och få till sin "drömbil", meningen är att få körbarhet, prestanda och modernare bränsleekonomi tillsammans med rätt ljud och klipp. Därtill förhoppningsvis bättre... Visa mer

V8 de bästa som finns!
275 213 Visningar
Uppdaterades senast 6 december 2021
V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
#181
Sjodin_ skrev:
Underbart Niklas! Hoppas det löser sig med hastighetsmätarn. Blir de CCW måste jag slå en kik på pärlan smile

Tackar så mycket smile  De är bara och kika de!

Idag blev de beställning av lager till kompressorhjulet sen beställde jag en ny pulsgivare från Usa. Jag har även fått dom och skicka en ny hastighetsmätare från Usa.
Senast redigerat av Niklasw (7 juni 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#182
Får berätta nåt tråkigt, automatlådan har gett upp så nu måste den renoveras. De var inte vad jag behövde just nu eftersom allt annat inte har varit gratis riktigt hmm Man blir lite less..

Jag har precis beställt en ny converter från Usa,  lådan ska Fredde på Sundsvalls bil och transmission som hjälpt mig med resten av bygget få renovera och preppa lite. Den renoveringen ska fotas.

Nu har man fått på kåporna och gjort klar texten så nu är motorutrymmet ganska klart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-45ad70a0ad6cc580aff5cfc9ed9fdb9d_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-4516abb9c5154cb8eeac3442af21a83d_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-83bd91a0326c6a23400076c6f96de8e6_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-b0b40fc0d02ba2acd718f605a4b1e6fb_large.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

71 Inlägg
10 juni 2011
#183
Ah vad tråkigt att lådan gav upp. Bara hoppa upp i sadeln igen som man brukar säga.

Men motorrummet ser riktigt snyggt ut! Gillar Pontiac kåporna!


1 080 Inlägg
10 juni 2011
#184
Ser ju fint ut som sagt, trist med lådan bara..

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

-.-
383 Inlägg
10 juni 2011
#185
tråkigt med lådan...men...
resten är ju jävla snyggt så det finns inte ord !!!!!!!!
Underbart !!!!!!

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
11 juni 2011
#186
Jävligt tråkigt med lådan. Spec nu när sommaren just börjat.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

4 257 Inlägg
11 juni 2011
#187
Tråkigt med lådan:( Kanske skaffa en växlad manuell istället? Fast du cruisaar väll mest med bilen så då vill du kanske ha automat?


220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
11 juni 2011
#188
zemet skrev:
Tråkigt med lådan:( Kanske skaffa en växlad manuell istället? Fast du cruisaar väll mest med bilen så då vill du kanske ha automat?

Bättre med en lätt preppad automat då smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#189
Den är byggd med automat och de är de jag ska ha. Använder den mycket till cruising så då är de bäst. Sen när Fredde håller på så mycket med automatlådor så kommer nog den nyrenoverade lådan bli trevlig, jag gick upp 200varv på stall speeden också när jag beställde turbinen så de blir nog bra. Men inget extremt, stall på 1600-1800 varv.

Jag hamnade även på bilutställning och cruising igår här i Hemstaden vilket passade väldigt bra när lådan inte är kry.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-6cd322ca2accfb9373f9d3535acd7e21_large.jpg
Senast redigerat av Niklasw (12 juni 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#190
Alltid trevligt med en ny converter.

Fick den nya LT4 knackmodulen igår också, väntar på en ny pulsgivare till lådan.
När jag skickar iväg databoxen i nästa vecka för programmering kommer vi att lägga in däckdimensioner och bakaxelutväxling.
Tog reda på att jag hade den absolut slöaste bakaxelutväxlingen jag har hört talats om,  2.56...  Samtidigt så har man ju nåt och se fram emot då,  tycker man bilen går bra nu så kommer de kännas som 100hk till med t.ex 3.36 bakaxel som man siktar på om nåt år. smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-3e1a2e152728cf8d24a59dc567323099_large.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
15 juni 2011
#191
2.56? yikes På en sån bil dessutom? Fan jag har ju 3.42 på camaron från fabrik å då e de en V6a :S

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#192
_night_stalker_ skrev:
2.56? yikes På en sån bil dessutom? Fan jag har ju 3.42 på camaron från fabrik å då e de en V6a :S

Eftersom de orginal sitter en tvåstegs automat så måste man ha den bakaxelutväxlingen för att den ska varva normalt när man kör landsväg.

Jag hade en Trans am med LS1 de var en 00a med samma 4l60e automat som man har nu, den hade 2.73.
Men i framtiden blir de ju nåt i stil med 3.42. Tyvärr är de så svårt och shimsa in de nya dreven så bakaxeln inte viner så vete fasen hur man ska göra.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
16 juni 2011
#193
Niklasw skrev:
_night_stalker_ skrev:
2.56? yikes På en sån bil dessutom? Fan jag har ju 3.42 på camaron från fabrik å då e de en V6a :S

Eftersom de orginal sitter en tvåstegs automat så måste man ha den bakaxelutväxlingen för att den ska varva normalt när man kör landsväg.

Jag hade en Trans am med LS1 de var en 00a med samma 4l60e automat som man har nu, den hade 2.73.
Men i framtiden blir de ju nåt i stil med 3.42. Tyvärr är de så svårt och shimsa in de nya dreven så bakaxeln inte viner så vete fasen hur man ska göra.

Okej smile Älskar 4L60-E lådan big_smile Växlar som en dröm gör dom smile önskar jag hade haft en till å kunna satt i mercan så jag hade sluppe den hemska manuella lådan tongue Fattar inte vad ja tänkte på när jag köpte en merceds med manuell tongue

Trodde Trans Am hade högre slut-utväxling smile
Kan tyvärr inte hjälpa dig med shimsnings-punkten..

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#194
Jag körde iväg bilen idag de 5milen till sundsvall och SBT i spöregn, synd att torkarna temporärt vägrade fungera också..

Styrboxen är idag urplockad ur bilen och ska skickas ner till stockholm, där kommer evap funktionen programmeras bort, sen kommer de att läggas in vilken hjulstorlek man har och bakaxelutväxling, förhoppningsvis växlar lådan tidigare efter de.
När boxen kommer tillbaka ska den nya knackmodulen från LT4 motorn monteras, en ny pulsgenenerator ska på växellådan. Ännu ett lager till remhjul ska bytas. Tutan ska fixas.
Vi ska även försöka få hastighetsmätaren att fungera genom att istället för att ta utsignalen från boxen som som är upptransfererad så tar vi utsignalen direkt från pulsgivaren på lådan och drar den till mätaren. Sen måste den naturligtvis vara kopplad till styrboxen också annars växlar inte lådan.
Sen blir de och besikta är de tänkt.

Efter detta blir de nog lådrenovering och lite preppning av den om saker går som de ska tongue

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

1 080 Inlägg
21 juni 2011
#195
Du kommer ju vara nästan klar i flera år om den inte börjar hålla snart ju wink Tur du inte tappar sugen bara med lite motvind..

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
#196
pontiacen skrev:
Du kommer ju vara nästan klar i flera år om den inte börjar hålla snart ju wink Tur du inte tappar sugen bara med lite motvind..

Nä sugen tappar man ju inte för har man kommit hit då ska man få biljä¤&#¤n att fungera oavsett hur de ska gå till, de är ju att köra jag uppskattar resten är inte direkt de roligaste alla gånger men ändå nödvändigt roll

Man är ju lite van med saker som jäklas men man blir lika less iaf, sen räknar man nästan med att de är en säsongs utsorteringtid på ett sånt här bygge innan de funkar som man vill. De blir ju iaf ganska seriöst gjort i slutändan och förhoppningsvis en rolig bil att köra i många år framöver. smile
Senast redigerat av Niklasw (21 juni 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

1 Inlägg
3 juli 2011
#197
Härligt projekt! Håller på och hjälper svärfar med en liknande installation, Lt1 och 4L60E i hans Cutlass -65, dock blir det inte i samma klass som ditt fina bygge! Fick tillbaka kardan från kortning i fredags och nu har jag kopplat el och monterat slangar hela helgen så på tisdag blir det första uppstart så då håller vi tummarna!
Jag letar efter luftfilter, har du nått bra tips förutom den varianten du använde?


V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
#198
Tryckåpysnicke skrev:
Härligt projekt! Håller på och hjälper svärfar med en liknande installation, Lt1 och 4L60E i hans Cutlass -65, dock blir det inte i samma klass som ditt fina bygge! Fick tillbaka kardan från kortning i fredags och nu har jag kopplat el och monterat slangar hela helgen så på tisdag blir det första uppstart så då håller vi tummarna!
Jag letar efter luftfilter, har du nått bra tips förutom den varianten du använde?

De är bara och dammsuga ebay så hittar du en mängd varianter. smile

Nu är bilen iaf besiktad helt och hållet. Hastighetsmätaren fungerar nu efter de att vi kopplade kabeln direkt från speed sensorn till mätaren och inte via utgången på boxen.
Med ny knacksensor och knackmodul + omprogrammering av styrboxen så har vi inte heller några felkoder. smile
Imorrn eller onsdag börjar rivningen av automatlådan, Fredde på Sundsvalls bil och transmission har ju automatlådor lite som specialitet så renoveringen ska dokumenteras så man får se hur en "riktig" renovering går till inte raggarrenovering.

Sen om inte de här vore nog så har jag kommit i kontakt med ett företag i Usa som bygger custombakaxlar i valfri bredd med Fords 9" klump. De tillverkas så de passar rakt av i fästen på tex A-body Gm-bilar som min är. De lutar åt att de blir en sån så kan man välja bakaxelutväxling, vilken diffbroms, bredd, splinsning mm. Då får man en rapphet i hela registret sen smile
Sen blir de vatten och bröd tills 2016 big_smile

Här är en liten panaramabild från verkstan

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-cbfc56e3cffe02b9fa93a33791490ba9_large.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#199
Nu är bilen iaf uppe på lyften, automaten åker ur i helgen eller på måndag. Mycket bilder kommer ifrån renoveringen i nästa vecka. Meningen är väl också att vi ska försöka förklara varför man gör olika saker i renoveringen och vad de får för effekt. smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-a526ec728cb05aaf2ae82a82649b5770_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-9a05d10b3ca23ce008bc321bf5abc9a4_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-6fc4a6254a26af128065bc646d355809_large.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#200
Här kommer lite bilder från automatlåderenoveringen, Fredde som har Sundsvalls bil och transmission håller som bäst på och sätter ihop lådan nu.

Det är otroligt vad mycket delar en automatlåda innehåller, de är också fantasiskt vad mycket förbättringar man kan göra på när man ersätter originaldelarna. smile

Här kommer lite bilder och text.

Här är lådan urtagen ur bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-0ebee26e6710f5a8f3714075924d6c28_large.jpg

Första steget efter det att lådan monterats isär de är att köra delarna i tvättmaskin för och får bort alla skit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-e4b79da741d758e6b6f73de6cbb782ed_large.jpg


Det här är alla delar som min automatlåda(4L60E) innehåller, när man ser detta förstår man ju att det dels är mycket som kan gå fel men också varför de inte är gratis och renovera en automatlåda på ett seriöst sätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-c4afa32c970155e35cbd16b56caa31dc_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-89ff2dc442e795c8226a29922b4143ca_large.jpg

Här så är en del av de verktyg som används för och brotcha upp ventilhuset så man ska kunna sätta in de större och nyare ersättningsventilerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-7be7cdc98b0ac7454c5311248297847c_large.jpg

Sen om man renoverar seriöst så måste man mäta tätheten i de nya ventilerna i ventilhuset, vissa renoverare varken brotchar upp för nya ventiler eller mäter detta. I dom fallen nöjer de sig med att känna lite på de gamla ventilerna att de inte fastnat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-662b5aed727e4b6b41d1cee09703f062_large.jpg

Det finns en mängd delar som man kan ersätta med nyare och uppdaterade, så man förlänger livslängden på lådan och förbättrar funktionen. Den gamla i plast till vänster och den nya cncfrästa med dubbla oringar till höger

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-e43ceaddaac70a44108221513cbe53d4_large.jpg

Sen sätter vi ju naturligtvis dit bredare bromsband

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-229e19c0986ba74277684a2ba12ec64a_large.jpg

Sen kan man se skillnaden på den gamla ventilen nertill och den nya upptill som ska i efter brotchningen.
Meningen är att få en låda som både håller bättre och växlar bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-4851bc61a65b800bac5bc03c6b4ef668_large.jpg
Senast redigerat av Niklasw (15 juli 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil


Sök