2874
Sök

Projekt Pontiac Lemans "LTO" 67a cab, modern Corvette LT1 V8 och låda

Jag tycker verkligen om jänkare så de ska bli kul och få till sin "drömbil", meningen är att få körbarhet, prestanda och modernare bränsleekonomi tillsammans med rätt ljud och klipp. Därtill förhoppningsvis bättre... Visa mer

V8 de bästa som finns!
275 181 Visningar
Uppdaterades senast 6 december 2021
V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#241
Denniss_ skrev:
Riktigt fin bil och ett mycket bra jobb smile

Tackar smile Kul att nån gillar de som görs.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
#242
Eftersom huven jäklades lackmässigt så blev de till att göra de igen, tydligen nåt gammalt som kommit upp. Sen får skärmen sig en duvning pga av en blåsa som blivit. De blir lack sen mellanslipning och en sväng klarlack till sen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-7dcd1d3eaa55b0b338de2c618a26e0b8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-418a10d21f2e4b77e13fda44f4c563ed.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

4 257 Inlägg
4 november 2011
#243
Hyfsad puts du har fått på den får jag säga:D


171 Inlägg
4 november 2011
#244
Så otroligt grymt! smile

Vart har du köpt de kromade ventilkåporna? summit? ecklers?

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#245
Lollen32 skrev:
Så otroligt grymt! smile

Vart har du köpt de kromade ventilkåporna? summit? ecklers?

Tackar! smile

De är faktiskt polerad aluminium så man får puts dom ibland. Jag kommer fasen inte ihåg för de var ett år sen men man kanske hittar det i den stora kvittohögen tongue
En sak som är bra är att de gjort som en försänkning i framkant på den sida som generatorn sitter för att den ska få plats. Jag tror på din corvette c4 så sitter väl generatorn annorlunda?

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

171 Inlägg
4 november 2011
#246
Mjo, sitter på andra sidan. länge spanat på lite glansigare ventilkåpor men de är ju fantasipriser överallt tycker ja om man jämför med ventilkåpor till vanliga 350 motorer.
Hör av dig om du hittar nå kvitton smile

171 Inlägg
5 november 2011
#247
Förästen. Vad var det för fel på generatorn? laddade den för mkt/lite/inget alls eller hur upplevde du problemet?

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#248
De var nog kanske inget problem men jag trodde den laddade för mycket, laddmätaren stod konstant på 17volt. Men de var nog mätaren de var fel på. Sen var remhjulet lite utslitet på den också. Renoverade den ändå.

Förresten ventilkåporna hittade jag på ebay men de var inte gratis där heller, tror de var runt 1300kr med frakt.
Senast redigerat av Niklasw (5 november 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

246 Inlägg
5 november 2011
#249
Tjusigt!!

Människor med smak kör bilar med flak!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 november 2011
#250
Niklasw skrev:
De var nog kanske inget problem men jag trodde den laddade för mycket, laddmätaren stod konstant på 17volt. Men de var nog mätaren de var fel på. Sen var remhjulet lite utslitet på den också. Renoverade den ändå.

Förresten ventilkåporna hittade jag på ebay men de var inte gratis där heller, tror de var runt 1300kr med frakt.

Var glad att du nu inte har en Buick 455 motor att tampas med.

Nya ventilkåpor som ligger fritt från mina nya lyftare går lös på $800, ifall man nu hittar dem på ebay, vilket inte är ofta.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

171 Inlägg
17 november 2011
#251
Niklasw, Skulle vilja be dig om en liten tjänst om du har lust smile

Har spånat runt på ventilkåper men de enda som har humana priser är just de som säljer ventilkåpor med "avkapad ände" för de modeller där generatorn sitter på höger sida... på min sitter ju generatorn på vänster sida vilket gör att de kommer se ganska kul ut om man sätter dit såna.

Därför tänkte jag nu höra med dig ifall du skulle kunna prova att vända på ventilkåpan, så den "avkapna delen" pekar in mot kupen. Teoretiskt sätt så ska ju detta funka men man vet ju aldrig om den då kommer ivägen för nån lyftare ellernå. Tänkte när du ändå hade generatorn bortplockad? big_smile

Skulle vara skönt att få veta att de går så man inte beställer i onödan smile

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#252
Lollen32 skrev:
Niklasw, Skulle vilja be dig om en liten tjänst om du har lust smile

Har spånat runt på ventilkåper men de enda som har humana priser är just de som säljer ventilkåpor med "avkapad ände" för de modeller där generatorn sitter på höger sida... på min sitter ju generatorn på vänster sida vilket gör att de kommer se ganska kul ut om man sätter dit såna.

Därför tänkte jag nu höra med dig ifall du skulle kunna prova att vända på ventilkåpan, så den "avkapna delen" pekar in mot kupen. Teoretiskt sätt så ska ju detta funka men man vet ju aldrig om den då kommer ivägen för nån lyftare ellernå. Tänkte när du ändå hade generatorn bortplockad? big_smile

Skulle vara skönt att få veta att de går så man inte beställer i onödan smile

Tyvärr är ingenting bortplockat  nu på bilen utan allt är ihopmonterat så jag vill inte röra de igen när de är tätt.
Jag tänkte på en grej om du har generatorn till vänster då är de väl bara att sätta ventilkåpan med avkapad ände på den sidan, de är ju identiska i övrigt. Det finns ingen text på dom som hamnar uppochner heller.

Om generatorn inte är i vägen alls på din vänstersida så kan man ju köra med vilka 350 centre bolt kåpor som helst.

Som tex

http://www.ebay.com/itm/Aluminum-Valve- … 27bf31146d

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#253
Bilen får väl anses vara färdiglackerad nu, jag tror ända jag ska själv köra huven med 4000papper och sen polera den lite här i vinter.
I vinter är planen att få lite ljudisolering så stolarna ska ur, lite gummilister kring huv mm. Lite mer stereoprylar kanske. Angeleyesljus ska monteras.

Om dollarkursen vill och inget annat oförutsätt händer blir de nog till att beställa custombakaxel till den från Usa byggd med fords 9" med diffbroms och 3,70 utväxling.

Till våren ser de ut som de blir motorbyte igen till en annan Lt1.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

1 080 Inlägg
5 december 2011
#254
Surt att det ska vara så förbaskat svårt att få lacken bra, men varför en annan motor?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#255
pontiacen skrev:
Surt att det ska vara så förbaskat svårt att få lacken bra, men varför en annan motor?

Ja huven har varit ett jävelskap tyvärr, nä jag tycker inte motorn går så tyst som den ska riktigt, vet inte vad amerikanerna har gjort för den är isärriven nån gång de syns. Det finns en annan motor vi kan få tag på som gått mindre. Vi får se hur de blir till våren, de visar sig.. tongue

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

1 080 Inlägg
5 december 2011
#256
Ptja, det värsta som kan hända är ju att du vet vad du ska göra våren 2014 oxå tongue

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#257
Passade på och palla upp bilen igår i bakändan, jag mätte bakaxelbredden för blir de beställning av custombyggd axel från Usa i vinter då är de ju bra om de blir rätt bredd smile
Företaget har data på bakaxelbredder till min årsmodell men man vet ju inte om man har originalaxel så det är bra att kontrollera att de stämmer mot deras värden. Jag kommer nog beställa den ungefär 6mm smalare än den jag har för ibland kan däcken ha tagit i skärmkanter trots att de är lite urkapade.
Man får hoppas att dollarn blir lite snällare bara snart..

Jag har även gjort en tätningslist till huven som tätar i framkant, har haft problem att huven lyfts litegrann i uppe i fart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-f68d3ec6536352708a6c6ccfb626e4be.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#258
En mindre rolig sak hände alldeles nyligen, en låsfirma skulle byta låset till garageporten, naturligtvis tappar han låskolven på bakdelen av bilen så nu får man lacka om den delen..  Man har verkligen tur med allt roll

I julhelgen blir de nog att riva ur stolarna ur bilen så det blir lättare att jobba i bilen för att ljudisolera och dra kablar.

En riktigt God jul till er som följer detta! smile
Senast redigerat av Niklasw (23 december 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

693 Inlägg
23 december 2011
#259
Vad surt men låskillen får betala självrisken?  God Jul!


V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#260
Streetfreak skrev:
Vad surt men låskillen får betala självrisken?  God Jul!

Nä de får betala lackeringen, vi drar inte in försäkringsbolaget i det här cool
God jul!

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil


Sök