3079
Sök

Projekt Pontiac Lemans "LTO" 67a cab, modern Corvette LT1 V8 och låda

Jag tycker verkligen om jänkare så de ska bli kul och få till sin "drömbil", meningen är att få körbarhet, prestanda och modernare bränsleekonomi tillsammans med rätt ljud och klipp. Därtill förhoppningsvis bättre... Visa mer

V8 de bästa som finns!
275 164 Visningar
Uppdaterades senast 6 december 2021
V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
Det går framåt här hos SBT i sundsvall, den första Lt1an är urlyft och nu sitter den nya i bilen. Det är en hel del som ska flyttas över som insug, vattenpump, tändfördelare, spridare, knacksensor, ventilkåpor mm. Det passades även på att byta bakre vevaxeltätning(packboxen) medan motorn var ur)

LT1 nr 2 på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-88683ad65faca4ef68d0b25cd787ab7f.jpg

Bilen nere hos Fredrik på SBT i Sundsvall

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-c061a642296cc2e4d43e39c82f4f8bc9.jpg
Senast redigerat av N_W (20 april 2012)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
En lite tråkig sak var att den nya tändfördelaren jag köpte til den gamla Lt1an passar inte den nya för det är lite årsmodellsberoende, tur ändå att det satt en optispark på den nya. Förhoppningsvis fungerar den.
Har man lite flyt kanske det blir uppstart i helgen med den nya motorn, man får hoppas det går bra.

Sen väntar nya bakaxeln som ligger och skräpar bakom bilen.
Har fått tag i en firma i närområdet som kan balansera kardanaxlar vilket blir aktuellt efter kortning av axeln igen för att passa med övergångsknutkorset till Ford 9"-axeln.
Själv började jag längta till sommaren men så kom snöstormen och sänkte en litegrann, ska kurera det med och gå på Hotrod och custom show imorrn smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-aec84997bd456fa311941d8e6bf4b741.jpg
Senast redigerat av N_W (20 april 2012)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

693 Inlägg
20 april 2012
Hur var eran HotRodShow? Skulle va nån rockabillypinupa tävling?

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
Streetfreak skrev:
Hur var eran HotRodShow? Skulle va nån rockabillypinupa tävling?

Den var bra förra året, det brukar vara bra spelningar på kvällarna också smile  I år var det miss hotrod-tävling sen blir de fotade av Emmelie Åslin som fotar jäkligt snyggt i pinupstil för bla Bilsport Classic.

693 Inlägg
21 april 2012
Jo har sett både Emmeline på custom show på elmia  förra året och hennes läckra foton i bilsport classic. Här i Jkpg var bra spelningar både långfredan och påskafton med bra rockabillyband! Hur går det med nya Ls1motorn? Bra motorer men lite fula...

171 Inlägg
21 april 2012
Lika bra att köpa ny optispark även om de sitter en fungerande på den nya..

Som dom säger på alla vette forum. "det är inte frågan OM optin kommer ge upp, det är frågan om NÄR den ger upp" smile

Been there done that smile

Beundrar ditt engagemang och bygge!
Keep it up!

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Streetfreak skrev:
Jo har sett både Emmeline på custom show på elmia  förra året och hennes läckra foton i bilsport classic. Här i Jkpg var bra spelningar både långfredan och påskafton med bra rockabillyband! Hur går det med nya Ls1motorn? Bra motorer men lite fula...

En trevlig kväll var det här iaf. Det är en Lt1a inte Ls1 så de är fortfarande snygga utan separata tändspolar wink

" Lika bra att köpa ny optispark även om de sitter en fungerande på den nya..

Som dom säger på alla vette forum. "det är inte frågan OM optin kommer ge upp, det är frågan om NÄR den ger upp"

Been there done that

Beundrar ditt engagemang och bygge!
Keep it up!"

Tackar så mycket smile, det tar lite för lång tid och få hem en optispark från Usa annars hade jag tagit hem en ny, i den här bilen är optisparken ganska lättåtkomlig så det behövs ingen jättedemontering för att byta den framöver. Annat är det ju på Camaro och Corvette som haft tidigare.

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
Bakaxeln och motor nr 3 sitter där nu sen med min vanliga tur så gick det väl som det gick,  roligt när man sprillans nya grejer som inte fungerar.  Bakaxeln lever sitt eget liv eller ja lever om är väl rätt ord...  hade jag vetat att en full mexikan skulle sätta ihop centerdelen skulle man nog funderat ett par ggr extra..  Jag ska försöka få lös en en annan mitt del med en annan diff och ännu bättre kvalitet på utväxlingsdreven. Drygt är bara förnamnet sad

Tog även och strajpade bilen igår, tur man har lite kontakter inom det,  kul att man får nöjd med något iaf.  tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-a6e7e5e991637fa587c166361b21f277.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-ef2df11aaa1f5b33bbc6b76fc5528c9a.jpg
Senast redigerat av N_W (8 maj 2012)

163 Inlägg
8 maj 2012
Blir ju gör snyggt det där, tråkigt med bakaxeln men bilen e ju grym.

4 257 Inlägg
9 maj 2012
Hur har du lyckats få så dåliga grejer från usa då? Dom borde ju kunna sina grejer tycker man? Tråkigt när du har betalat massa och bara får skit för pengarna:(

AGA diff istället?big_smile

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
zemet skrev:
Hur har du lyckats få så dåliga grejer från usa då? Dom borde ju kunna sina grejer tycker man? Tråkigt när du har betalat massa och bara får skit för pengarna:(

AGA diff istället?big_smile

Ingen aning hur de lyckats, centersektionen på en Ford 9" det är färdigmonterad enhet där både diffbroms och utväxlingsdrev sitter monterade, sen bultar man in den i axeln framifrån. Just mittdelen kommer färdig från fabrik med shimsning mm.  Jag ska använda den ett tag och "köra" in den så får man ta dialogen med amerikanerna om ett par veckor, de ville att man skulle testa det. Jag vet ju att det inte kommer bli bättre men man får väl göra så då för dom ska bli nöjda.  Synd man får åka omkring me massa oljud =/  Däremot så blev det bra mycket bättre tryck i den med nya utväxlingen så det är ju iaf positivt.

Totalt okunnig
413 Inlägg
9 maj 2012
Ett fantastiskt bygge. Lite avis blir man men samtidigt så får man en del bra tips här.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar

58 Inlägg
22 maj 2012
Har läst igenom hela tråden nu ikväll. Kan bara säga att du har gjort ett riktigt grymt jobb! Gillar kombon med ny motor i gammal bil stenhårt.

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
Omlin skrev:
Har läst igenom hela tråden nu ikväll. Kan bara säga att du har gjort ett riktigt grymt jobb! Gillar kombon med ny motor i gammal bil stenhårt.

Va kul och höra, inte ofta nån läser en tråd från början  big_smile  Tackar så mycket!

tidsoptimist-javisst!
274 Inlägg
27 maj 2012
Kanonfint projekt! Jag köpte åxå instrument från Dolpin, fast med km/h,oljetryck i bar och vattentemp i celcius. Dom va mycket trevliga och hjälpsamma :-)

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
Det var ett tag sen man uppdaterade lite, nu har vi satt tillbaka den gamla bakaxeln och centerdelen på nya axeln är nedriven. När man kör märkfärg på kuggen så syns det att de ligger inte bra sen var de lite lagom med metallspån i klumpen.. Alltid roligt med nya grejor  hmm  hur som helst så ska den mittdelen ner till Kristianstad i nästa vecka för företaget jag köpte axeln av i Usa har ett samarbete med en kille därnere. Förhoppningsvis så blir det ordning på grejorna nu efter det.
Sen har man hunnit med en träff också, trevligt att åka hem med en pokal därifrån, utvald som bästa gatbil fast man inte hade nåt papper i rutan att var med och tävlade smile

Här var på träffen
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-cd7e33343b1ceb018de1a38f4b148160.jpg

Sen lite bilder tagna från centersektionen på den nya Ford 9"-axeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-14d8bf74b761b702b4078aa178d5a773.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-371aca36b7fe75b2184d71064338646b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-8ad5cc0594e785e2020e9f52bf80ffaa.jpg
Senast redigerat av N_W (3 juni 2012)

1 080 Inlägg
3 juni 2012
Surt att axeln inte funker, men gött att du får njuta lite av bilen iaf. Sen måste jag nog ändra mig om dekoren, diggar den smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
pontiacen skrev:
Surt att axeln inte funker, men gött att du får njuta lite av bilen iaf. Sen måste jag nog ändra mig om dekoren, diggar den smile

Ja det är ju alltid nåt som jäklas, nu sitter vi och bjuder på hus också så om man kniper det så hamnar man ju mitt i storrenovering så jag hoppas bilen funkar nu ett tag för tiden räcker inte till annars.

Roligt att du gillar dekoren smile

1 039 Inlägg
14 juni 2012
Har precis snabbskummat igenom tråden och man kan inte annat än att bli djupt imponerad över din genomgång av bilen och vilken resa!! tongue

Du ger inte upp då du drabbas av motgång efter motgång och du hymlar inte att de dyker upp heller, stort! Jag tror att väldigt många råkar ut för en del av de saker du berviet men ingen pratar högt om det!

...sedan måste du has jukt bra sponsorer eller väldigt mycket övertid på jobbet för detta bygge har kostat inte bara tid utan en massa flis!

Keep up the good work! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
hugger69 skrev:
Har precis snabbskummat igenom tråden och man kan inte annat än att bli djupt imponerad över din genomgång av bilen och vilken resa!! tongue

Du ger inte upp då du drabbas av motgång efter motgång och du hymlar inte att de dyker upp heller, stort! Jag tror att väldigt många råkar ut för en del av de saker du berviet men ingen pratar högt om det!

...sedan måste du has jukt bra sponsorer eller väldigt mycket övertid på jobbet för detta bygge har kostat inte bara tid utan en massa flis!

Keep up the good work! cool

Det har ju blivit en hel del, jag räknade inte riktigt med att det skulle bli såhär i början när man funderade lite över budget mm.
Det är litegrann så också att även om man blir nere när saker inte funkar så har man för mycket nerlagt i bilen för inte göra klart det, för den gör ju ingen nytta av att bara stå, roligare att köra smile
Man funderar ju även vad man ska skriva men jag försöker ju ändå ge en bild av att saker kanske inte bara fungerar rakt av alla ggr utan det mesta kan jäklas tyvärr iaf för mig tongue

En del saker har man ju inte ens nämnt som jäklas, jag bytte kupefläkt härom veckan, bara det var värt en projektråd haha, tog 7timmar..
Jobbat extra har man väl inte gjort men du har ju rätt vissa grejer kostar ju,  vi håller på och köpa hus nu också så efter det då är det väl vatten och bröd som gäller:D

Sök