Fallgropar och tips vid turbokonvertering MB 300D

smokeytorque
21 november 2010 · 36 Inlägg

Jag har en 300 sugdiesel från W123 -84  som skulle behöva lite mera "umpf". Undrar om det finns någon som har erfarenheter, egna eller andras av detta ämne.
Vad tål motorn för laddtryck? Var hämtar jag lättast oljan till turbon? Något man bör se upp med speciellt?
Någon som har gjort detta, och som vill berätta lite?

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
k_regin
21 november 2010 · 1 Inlägg

Hej!

Har just turbokonverterat en 250d från w124-86 (OM 602 912) som jag har i en gammal merca buss. Oljan tog jag via oljetryckkontakten som sitter på oljefiltret. använde ett fördelnings y från biltema. returen kör man ner i tråget på lämpligt ställe. sen köpte jag turbo från en orginal 250td. gjorde en adapter på grenröret och bultade ihop allt. ställde på pumpen så mycket det går.(tillslut kan man inte sänka tomgången mer) och det verkar som om den går bäst nu vid 0,7 bars laddtryck. tror inte orginalpumpen kan ge diesel till mer ladd. men motorn i sig tål nog minst 1,5 bar utan problem (allt hänger ju på önskad livslängd)

/Kim

smokeytorque
22 november 2010 · 36 Inlägg

Okej, men det är väl en orig. turbo, dimensionerad för motorn, och fått en hel del gratis... De har väl inte så mycket av Wastegate eller liknande, och laddar från c:a tvåtusen rpm eller så.
Jag har en turbo till en SAAB 2.3 , räknar med att montera WG och hoppas på att uppnå maxladd på 0,5 bar vid så lågt varv som möjligt. Kunde i.o.f.s. letat rätt på ett aggregat till 300, och monterat rakt av, då de har rätt storlek för maxladd vid maxvarv, och sluppit en del krångel-men jag vill ha mer bottendrag.

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang