Stoppa buskörning?

zovix Maskinbefäl
21 november 2010 · 1 038 Inlägg

Hej

Har en enkel män ändå svår fråga; hur stoppar man buskörning.

Jag bor i ett litet samhälle; Grisslehamn ca 500m bakom skolan och där finns en lång och trevlig kurva där alla ungdomar brukar åka brett, speciellt nu i vintertid.

Jag har absolut inget emot att man åker och sladdar, det gör jag själv, men jag tycker man kan hålla sig på parkeringar eller på skogsvägar utanför samhället, vilket det finns gott om, även asfalterade kurviga och bra, där man kan hålla goda hastigheter och bara behöva vara rädd för vilt, granen och ev. mötande. (en gång var tredje palmsöndag)

Inne i ett bostadsområde tycker jag man kan hålla hastigheterna hyffsat och ge fan i att köra brett, tänk om ett barn springer ut?

Vad har ni för förslag; hur att gå till väga?

Jag hatar fartgupp, är orolig att ev. blomlådor blir till en chikan och polisen vill jag inte blanda in. Tror inte att de kan stävja verksamheten eftersom djungeltrumman funkar bra här ute...

Kom med tips och förslag på hur jag kan göra.
(det finns en grusplan ca 250m bort så skulle vara ypperlig att sladda på och färjans parkering är också bra ställe att sladda på)

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Mack Forum- och sitemoderator
21 november 2010 · 26 136 Inlägg

Ställ din bil mitt i kurvan?

Nej men lite seriösare - ring polisen när de är där och sladdar. Då ska du se att de får bråttom därifrån.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Funkiee Saab älskare!
21 november 2010 · 4 597 Inlägg

gå och salta kurvan hhhehe

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Muttley
21 november 2010 ·

Om du inte vill ha varken blomlådor eller fartgupp och inte vill blanda in polisen. Då får du nog själv ställa dig där. Du kommer aldrig få stopp på ungarna.

zovix Maskinbefäl
21 november 2010 · 1 038 Inlägg

Problemet är att polisen har 4,5 mil att åka och sannolikt har mer prioriterade fall att jabba med...

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Muttley
21 november 2010 ·

Ploga rejält och grusa så att de inte går att sladda genom kurvan då. Mycket mer går ju inte att göra.

M103
21 november 2010 · 1 570 Inlägg

Jag skulle ställa ut en gammal barnvagn med en docka i mitt i vägen som de kör på. I vagnen lägger man en lapp "nästa gång ligger det inte en docka här".

Snacka med kommunen, de kan säkert sätta upp nån skylt eller betongsuggor. När jag var liten blev min polare överkörd av en Lada Samara (?!). Kommunen byggde gupp och sänkte hastigheten från 50-30 på sträckan efter någon månad.

Senast redigerat av M103 (21 november 2010)

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
21 november 2010 · 1 948 Inlägg

Eller så skiter man i det och låter idioterna få stå sitt kasst och ta ansvaret när det väl händer nått.

Givetvis ser du till att dina anhöriga inte håller sig där.

Leka polis hjälper inte och leder bara till att du blir betraktad som idiot.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Funkiee Saab älskare!
21 november 2010 · 4 597 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Eller så skiter man i det och låter idioterna få stå sitt kasst och ta ansvaret när det väl händer nått.

Givetvis ser du till att dina anhöriga inte håller sig där.

Leka polis hjälper inte och leder bara till att du blir betraktad som idiot.

Kul när grannens barn är ute och leker, och du kan ha på ditt samvete att du lät idioterna få köra där trotts att barn finns i området! TS tänker lite längre än näsan räcker, vilket är riktigt bra tycker jag! och det enda sättet att få stopp på sladdning är väl i stort sätt några betongsuggor tätt placerat!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
SpittaN Hobby-Skruvare
21 november 2010 · 203 Inlägg

En eloge till TS som ser problemet och faktist försöker att göra något åt det istället för att bara titta åt andra hållet!

Skriv en skylt mitt i kurvan och hänvisa "sladdarna" till färjeparkeringen eller grusplanen.

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n
Volvo 940 "Tuned by Daniel Cramer" (1991)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
21 november 2010 · 1 948 Inlägg

Medkänsla och samvete har ingen plats i dagens samhälle, var och en sköter sitt. Den dagen man blir drabbad eller det är nära en olycka så kan du köra efter och skälla ut dem. Alternativt ställ dig i kurvan och haffa dem. Men då får man ta risken att dem kommer tillbaka och kör bara för att jälvas.

Tråkigt men det är dagens sanning.

Funkiee skrev:
Kul när grannens barn är ute och leker, och du kan ha på ditt samvete att du lät idioterna få köra där trotts att barn finns i området! TS tänker lite längre än näsan räcker, vilket är riktigt bra tycker jag! och det enda sättet att få stopp på sladdning är väl i stort sätt några betongsuggor tätt placerat!

Man kan inte belasta någon för att sköta sitt eget, ansvaret ligger hos den som kör bilen. SAMT föräldrarna som ska hålla koll/lära sina ungar att ha respekt för vägen och det är ingen lekplats. Jag lekte aldrig på vägen när jag var liten, och jag fattar inte hur folk i villakvarter kan låta barnen leka längs vägen.

Senast redigerat av AcesHigh666 (21 november 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
M103
21 november 2010 · 1 570 Inlägg

Vi har ju något som heter "staten" som vi betalar massa pengar till. De ska se till att vägarna är säkra. De man ska vända sig till. Ring kommunen på måndag och snacka.

xXSammy
21 november 2010 · 6 569 Inlägg

M103 skrev:
Jag skulle ställa ut en gammal barnvagn med en docka i mitt i vägen som de kör på. I vagnen lägger man en lapp "nästa gång ligger det inte en docka här".

This.

De/Dem
thelaughingmadman
21 november 2010 · 711 Inlägg

Om du tar lagen i egna händer slutar det med att du får skit.
Ring polis och/eller kommun, det är de som faktiskt får göra något åt det.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Rquired Allmänt envis
21 november 2010 · 12 512 Inlägg

Röstar på förslaget med skylten, en stor en de omöjligt kan missa, till att börja med. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
bmx
21 november 2010 · 7 100 Inlägg

inge bra att ställa ut en barnvagn heller!tänk när dom ser den och väjjer ner i diket och dör eller skadas då?

just de,tänk på de ochså!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
MurranBoy Streetracer
21 november 2010 · 66 Inlägg

Jadu kära Svåger, vet precis vilken kurva du snackar om och den har jag också legat brett igenom. Även förbi ditt hus har jag en gång i tiden kört väldigt brett wink
Vilka är det som åker? Det är inte så många småungar som bort i Grisslehamn samt att alla känner ju alla. Det är iof inte det som är problemet, utan hur du ska gå till väga.

Det jag spontant kommer på, är det som tidigare har nämnts att göra något med en barnvagn..
Skaffa en gammal barnvagn och ställ dig i kurvan med en termos kaffe och invänta den som sladdar, sedan är det bara o skicka ut vagnen framför bilen när den kommer.
Det lär TA ordentligt på den som sladdar!

Eller så VATTNAR du i kurvan, så den som ska sladda brakar utanför vägen och skämmas för polarna lol

Till er andra: Polisen tar 20min på sig att komma och innan dom kommer vet man om att dom är på väg, har lockat polisen dit själv X antal gånger tidigare vid första snön och när gruset försvinner på våren (Nöta in nya sommardäcken)

MurranBoy Streetracer
21 november 2010 · 66 Inlägg

bmx skrev:
inge bra att ställa ut en barnvagn heller!tänk när dom ser den och väjjer ner i diket och dör eller skadas då?

just de,tänk på de ochså!

Det gör ingenting där....wink

Muttley
21 november 2010 ·

MurranBoy skrev:
Jadu kära Svåger, vet precis vilken kurva du snackar om och den har jag också legat brett igenom. Även förbi ditt hus har jag en gång i tiden kört väldigt brett wink
Vilka är det som åker? Det är inte så många småungar som bort i Grisslehamn samt att alla känner ju alla. Det är iof inte det som är problemet, utan hur du ska gå till väga.

Det jag spontant kommer på, är det som tidigare har nämnts att göra något med en barnvagn..
Skaffa en gammal barnvagn och ställ dig i kurvan med en termos kaffe och invänta den som sladdar, sedan är det bara o skicka ut vagnen framför bilen när den kommer.
Det lär TA ordentligt på den som sladdar!

Eller så VATTNAR du i kurvan, så den som ska sladda brakar utanför vägen och skämmas för polarna lol

Till er andra: Polisen tar 20min på sig att komma och innan dom kommer vet man om att dom är på väg, har lockat polisen dit själv X antal gånger tidigare vid första snön och när gruset försvinner på våren (Nöta in nya sommardäcken)

De roliga är att om han skickar ut en barnvagn så åker han själv på det med. Så skoj blir de. 

Enda som funkar är att ställa ut suggor.

azid Det som inte dödar gör ont
21 november 2010 · 2 668 Inlägg

Dra iväg och sladda på parkeringen då dom är ute och leker så kanske du kan dra dom med dig dit.

Sen om kurvan är en del av färdvägen så är det svårt att få folk att låta bli att åka brett i en fin kurva.

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang