Stoppa buskörning?

zovix Maskinbefäl
24 november 2010 · 1 038 Inlägg

Koop skrev:
Jag tror hela grejen beror på felaktig inställning från TS sida.
Du börjar helt fel genom att kalla det "buskörning", att låta bilen gå sidlänges på tvåan genom din kära böj är inte buskörning, det är bilkörning. Oftast utfört av människor som vet hur man framför en bil, på riktigt.

Om kalle 18 år och hans kompisar snurrar in i ditt staket, då blir det bara för dumt, men när bil efter bil har passerat genom kurvan som du säger och ingenting har hänt än, ta det som ett tecken. Så jävla "busigt" är det inte.

Du får gärna delge mig din adress så ska jag visa hur man åker brett så där en 25-50 varv runt ditt hus varje kväll

Du kan ta det som PM om du vill...

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Jimmy_N Makaronborrare
24 november 2010 · 993 Inlägg

VinDisel skrev:
Eller så går du ut den dagen dom befinner sig där o ger dom stryk, de hadde jag gjort dutan tvekan , fattar de inte med ort lär de nog fata med våld, tyvärr e vår tsamhälle så idag att man sällan löser problem med ord ...

Ja för det tyder ju på mycket mer mognad än att sladda? Och i såfall hoppas jag att du utrycker dig bättre i tal än skrift för annars är det nog många oskyldiga som kommer att få stryk

Senast redigerat av calibra1992 (24 november 2010)

guwib
25 november 2010 · 624 Inlägg

lekande barn skylt funkar knappast...alla fattar ju med ens varför skylten är uppsatt.finns ett antal sådanna på vägen bortom norrtälje tom med bild och allt, INGEN bryr sig om det.. det är fortfarande 70+ som gäller, husen i dessa fall som berörs, ligger 200 m in i skogen.

idag när jag åkte mot jobbet var jag med om en obehaglig sak som jag alltför ofta tycker mig råka utför /se.. låg i 110 ytterfil,upp i ändan med en jävla fart kommer en stor cheva/gmc/dodge pickis (denna gången)jag blinkar och byter fil(hade passerat ngra bilar)monstertrucken stämplar och passerar mig i en fullständig galen hastighet om man ser till väglaget,200m framför mig fladrar han ut i modden och börjar jazza..jag bara väntade på att det skulle börja snurra.,nu hände inget mer med det, men det jag tycker är konstigt är..- Jag kör fort men jag gör det med förstånd, men väldigt ofta blir jag passerad av folk oftast i nya bilar som håller uppskattningsvis ca 150blås på motorvägen när de övriga håller 80-100..det tycker jag är betydligt mer  skrämmande/obehagligt än ungdommar som sladdar..

jag tror på muntlig kontakt med normal ton och med argument som som de faktist kan relatera till., man kan ju rimligtvis inte hävda på allvar att sina barn kanske kommer utspringande kl 21:00 på bilvägen för att leka, då borde socialen ta ett snack med familjen..

who´s the man?
SportPilot Ubåtsingenjör
25 november 2010 · 7 228 Inlägg

guwib skrev:
lekande barn skylt funkar knappast...alla fattar ju med ens varför skylten är uppsatt.finns ett antal sådanna på vägen bortom norrtälje tom med bild och allt, INGEN bryr sig om det.. det är fortfarande 70+ som gäller, husen i dessa fall som berörs, ligger 200 m in i skogen.

idag när jag åkte mot jobbet var jag med om en obehaglig sak som jag alltför ofta tycker mig råka utför /se.. låg i 110 ytterfil,upp i ändan med en jävla fart kommer en stor cheva/gmc/dodge pickis (denna gången)jag blinkar och byter fil(hade passerat ngra bilar)monstertrucken stämplar och passerar mig i en fullständig galen hastighet om man ser till väglaget,200m framför mig fladrar han ut i modden och börjar jazza..jag bara väntade på att det skulle börja snurra.,nu hände inget mer med det, men det jag tycker är konstigt är..- Jag kör fort men jag gör det med förstånd, men väldigt ofta blir jag passerad av folk oftast i nya bilar som håller uppskattningsvis ca 150blås på motorvägen när de övriga håller 80-100..det tycker jag är betydligt mer  skrämmande/obehagligt än ungdommar som sladdar..

jag tror på muntlig kontakt med normal ton och med argument som som de faktist kan relatera till., man kan ju rimligtvis inte hävda på allvar att sina barn kanske kommer utspringande kl 21:00 på bilvägen för att leka, då borde socialen ta ett snack med familjen..

Själv klart .. det håller alla med dig om här med MEN att sladda på fel ställe är ungefär lika korkat det ts beskriver är väl det vi ska disskutera och inte massa annat och i hans fall så borde någon göra något åt saken

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Navkapsel
25 november 2010 · 4 637 Inlägg

men det kan finnas barn, invandrare, vuxna, katter, hundar mm ute efter 21.00. färre men syns sämre också.
Skyltar hjälper kanske inte alltid, används fel, finns nog många som suttit uppe i 30 år runt om i landet och de verkar användas för att varna för får på ett ställe, bättre med vettigt staket ju. skulle ge mer respekt om de bara användes när det absolut behövdes.
Stryk är inte så moget men det var ju inte strykgivaren som började.
själv tror jag på normalt samtal med sladdarn.
och sätt inte upp en blekt skylt, syns dåligt och många kanske tror att det är oaktuellt.

Senast redigerat av EmilHammarlund (25 november 2010)

Pavva
25 november 2010 · 1 215 Inlägg

guwib skrev:
jag tror på muntlig kontakt med normal ton och med argument som som de faktist kan relatera till., man kan ju rimligtvis inte hävda på allvar att sina barn kanske kommer utspringande kl 21:00 på bilvägen för att leka, då borde socialen ta ett snack med familjen..

precis så tänker jag också!

jag har kört mycke moppe/fyrhjuling på div. cykelväg, villaområde, med mera och har blivit utskälld av ursinniga pappor och gubbar.

jag har även skällt på gubbar som skällt på mig av anledning dels att jag FÅR köra på cykelbana med moped (30-moppe).

var jag vill komma är att det är bättre att med vanlig ton förklara hur du menar att dom "ska göra" än att stå och gasta att dom är dumma i huvet.

se glad ut och försök vinka in dom, sen snackar du normalt och är shysst mot dom och hänvisar dom mot "lämpligare ställen". se även till att förstå att som guwib säger att om dom sladdar 21:00 och lilla gabriel på 6 år är ute med sin pulka så är det soc som gäller för föräldrarna.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
FL3JM Inga konstigheter
26 november 2010 · 2 064 Inlägg

Blomlådor måste ju fungera rätt bra, speciellt om du gör dom riktigt tunga så man inte kan flytta på dom. Sätter du dom tajt och precis i kurvan så KAN man ju inte sladda så värst mycket. Att det skulle bli en schikhan är jag tveksam till, iaf på vintern (om du sätter dom tajt dåra).

Opelmadness German cars, quality and beyond
26 november 2010 · 8 197 Inlägg

Hatar sån där buskörning och det är tydligen ett jätteproblem i den lilla "stad" man själv bor i.
Har även ringt polisen och undrat lite lätt om det är nåt man själv kan hjälpa till med. Typ stå och ta regnummer på de som kör runt och gör sig till hatobjekt för alla.

Fick till svar att det är ingen idé, alla kommer tillbaks till slut ändå. Förbannat tråkigt för de som har blivit och kommer med säkerhet bli drabbade. Känner folk som fått sina bilar påsladdade på en torr asfaltsparkering bl.a. Även liv har fått sättas till, ändå gör inte polisen mycket.

Men detta blev lite för allvarligt, så jag lägger upp ett litet klipp jag hittade på tuben. Gav mig många goda skratt. smile
Hoppas TS får lugnt omkring sig då det är alldeles för många unga(?) som tror att dom ska lära sig sladda på stadens gator.

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
RinorGDI
26 november 2010 · 338 Inlägg

Opelmadness skrev:
Hatar sån där buskörning och det är tydligen ett jätteproblem i den lilla "stad" man själv bor i.
Har även ringt polisen och undrat lite lätt om det är nåt man själv kan hjälpa till med. Typ stå och ta regnummer på de som kör runt och gör sig till hatobjekt för alla.

Fick till svar att det är ingen idé, alla kommer tillbaks till slut ändå. Förbannat tråkigt för de som har blivit och kommer med säkerhet bli drabbade. Känner folk som fått sina bilar påsladdade på en torr asfaltsparkering bl.a. Även liv har fått sättas till, ändå gör inte polisen mycket.

Men detta blev lite för allvarligt, så jag lägger upp ett litet klipp jag hittade på tuben. Gav mig många goda skratt. smile
Hoppas TS får lugnt omkring sig då det är alldeles för många unga(?) som tror att dom ska lära sig sladda på stadens gator.

MVH T.

HAHAHAHAH fan va sjukt om man hade gjort de på riktigt

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
Evildan
26 november 2010 ·

Opelmadness skrev:
Hatar sån där buskörning och det är tydligen ett jätteproblem i den lilla "stad" man själv bor i.
Har även ringt polisen och undrat lite lätt om det är nåt man själv kan hjälpa till med. Typ stå och ta regnummer på de som kör runt och gör sig till hatobjekt för alla.

Fick till svar att det är ingen idé, alla kommer tillbaks till slut ändå. Förbannat tråkigt för de som har blivit och kommer med säkerhet bli drabbade. Känner folk som fått sina bilar påsladdade på en torr asfaltsparkering bl.a. Även liv har fått sättas till, ändå gör inte polisen mycket.

Men detta blev lite för allvarligt, så jag lägger upp ett litet klipp jag hittade på tuben. Gav mig många goda skratt. smile
Hoppas TS får lugnt omkring sig då det är alldeles för många unga(?) som tror att dom ska lära sig sladda på stadens gator.

MVH T.

HAHA, jäkla tur jag inte dricker kaffe...hade faen gått illa..klockren lösning, tysk ingenjörsteknologi!

Navkapsel
26 november 2010 · 4 637 Inlägg

Evildan skrev:

Opelmadness skrev:
Hatar sån där buskörning och det är tydligen ett jätteproblem i den lilla "stad" man själv bor i.
Har även ringt polisen och undrat lite lätt om det är nåt man själv kan hjälpa till med. Typ stå och ta regnummer på de som kör runt och gör sig till hatobjekt för alla.

Fick till svar att det är ingen idé, alla kommer tillbaks till slut ändå. Förbannat tråkigt för de som har blivit och kommer med säkerhet bli drabbade. Känner folk som fått sina bilar påsladdade på en torr asfaltsparkering bl.a. Även liv har fått sättas till, ändå gör inte polisen mycket.

Men detta blev lite för allvarligt, så jag lägger upp ett litet klipp jag hittade på tuben. Gav mig många goda skratt. smile
Hoppas TS får lugnt omkring sig då det är alldeles för många unga(?) som tror att dom ska lära sig sladda på stadens gator.

MVH T.

HAHA, jäkla tur jag inte dricker kaffe...hade faen gått illa..klockren lösning, tysk ingenjörsteknologi!

Haha, så bäst klipp! Synd på bilen dock...

Evildan
26 november 2010 ·

EmilHammarlund skrev:
Tror lösningen handlar om attitydförändring.
Man är inte frän så fort man har en skabbig Volvo utan ljuddämpare oavsett om det är snö eller inte vilket många tror, de sitter och ser så coola ut bakom ratten hela tiden. (Men man är inte heller frän med en finare bil, typ vem som helst kan ta ett billån.)
Alltså så är det meningslöst att sladda där det kan finnas fler människor.

Ska man inponera på folk (och betydligt fler än som ser när man sladdar runt bland lekplatserna) är det skicklig rallyförare eller något som gäller.
Tycker t o m skickliga förare i lågprisklasserna i rally kan vara facinerande.
Eller skicklig på riktig drifting eller vad som helst...

Det är för mycket "skiter väl jag i" mentalitet i dagens samhälle, för många tänker bara på sig själva utan någon som helst känsla för hur andra kan drabbas.
Blomlådor låter som en god ide, fel säsong bara, tror på att kontakta Kommunen och även NTF dom har ofta god kontakt med kommunens trafikplanerare.

bilmannen
11 december 2010 · 5 Inlägg

sätt upp en kamera med video inspelnign mot den kurvan och sen när dem har sladdat och du har fått det på video så skickar du det till polisen och komunen då ska du få se attmycket händer väldigt snabbt

KBerglund Bilskadeentusiast
12 december 2010 · 291 Inlägg

kommer det en grinig gubbe är det bara roligare att sladda runt han ju smile Regnr och kontakta polisen funkar inte. Blomlådor tycker jag är roligare, för då får man en utmaninga att lyckas köra slalom.

Jag är en som sladdar för mycket, försöker hålla mig från allmämväg, och där det står bilar parkerade. Men respekterar en trevlig tillsägelse samma gäller om en polis kommer till parkeringen är det en bitterfitta brukar vi inte lyda han, men senast det kom en snut var han trevlig och det slutade med att vi åkte snält från parkeringen.

Vaktbolgen brukar komma och prata med oss men dom är trevliga och vi tar ett nytt ställe då.

Jag tycker du ska ta ringa ett vakbolag typ panaxxa, securitas eller gå och och var trevlig mot dem men var försiktigt med vad du säger, annars kan det sluta med ägg och trasiga brevlådor. big_smile

Evildan
12 februari 2011 ·

hur har det utvecklats? vad har hänt?

Navkapsel
12 februari 2011 · 4 637 Inlägg

Hoppas han lugnat sig! smile

Bara jag som inte fattat vitsen med att sladda hela tiden bland stolpar, bilar, människor? Blir ju bara fjantsladdar och risken att skada sin bil och andra saker. Dessutom inte populärt bland folk.

En stor, ljus parkering med bra sikt några gånger varje vinter så är jag nöjd... smile

Evildan
12 februari 2011 ·

Navkapsel skrev:
Hoppas han lugnat sig! smile

Bara jag som inte fattat vitsen med att sladda hela tiden bland stolpar, bilar, människor? Blir ju bara fjantsladdar och risken att skada sin bil och andra saker. Dessutom inte populärt bland folk.

En stor, ljus parkering med bra sikt några gånger varje vinter så är jag nöjd... smile

precis, sladda kan man göra när det är fritt och riskfritt för folk och ting...

Evildan
12 februari 2011 ·
Stefan Varberg Supraman
12 februari 2011 · 2 300 Inlägg

Ta och prata med dom innan du gör nått annat, erbjud dig att åka och visa vart dom kan sladda och kör lite med dom för då tänker dom att du inte är en torrgubbe.
Gör du detta så lär dom som du pratat med respektera de.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
zovix Maskinbefäl
12 februari 2011 · 1 038 Inlägg

Konstigt nog har det räckt med den här tråden på garaget för att avservärt minska busåkandet. Det finns där fortfarande och en av dem hamnade i diket aldeles utanför tomten men minskningen är uppenbar så nu kan man sova lungt tills nästa gäng av "motorburen ungdom" kommer på nästa dumma idé...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang