Bullernivå på regbes Skyline

Erick
23 november 2010 · 4 767 Inlägg

Woojen skrev:

GTi-R_Danne skrev:

KHRacing skrev:

jag är helt säker, men ibland så bryr de sig inte.

Aha, ungefär som ibland går bilen igenom ibland inte big_smile

precis, dom verkade inte bty sig alls när jag pratade med dom, dock hindrar nog all snö mig från att åka! R-däck i detta vädre nej tack!

Skicka på vinterdäck, måste väl finnas nån du kan låna av.
Jag har tyvärr inga liggandes.. Men jag var ute och körde i Söndags, det e ju uppkört på dom stora vägarna smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Woojen
23 november 2010 · 1 101 Inlägg

Erick skrev:

Woojen skrev:

GTi-R_Danne skrev:

Aha, ungefär som ibland går bilen igenom ibland inte big_smile

precis, dom verkade inte bty sig alls när jag pratade med dom, dock hindrar nog all snö mig från att åka! R-däck i detta vädre nej tack!

Skicka på vinterdäck, måste väl finnas nån du kan låna av.
Jag har tyvärr inga liggandes.. Men jag var ute och körde i Söndags, det e ju uppkört på dom stora vägarna smile

Jo men har lite problem också, besiktningsmannen i sunne är ett helvete för mig just nu hmm men får se hur jag löser de med bullernivån har ju inget intyg...


Fast å andra sidan så pratade jag med några om de å dom sa att man inte ska behöva Bullernivå inom EU? stämmer detta för att när jag ringde han bes gubben i sunne idag så sa han såhär " Jag antog att ditt avgas system inte var orginal för din kattalysator var ju inte orginal" Hade satt på en ny katt samma dag så katten var inte orginal men verkar vara skumt att han sa så?

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Subaru Impreza "ost" (2000)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Erick
23 november 2010 · 4 767 Inlägg

Skulle du inte åka och besiktiga i Sisjön?

Åka till Sunne i detta väglaget hade jag nog undvikit. Bättre du åker upp till Sisjön och förklarar läget och ber om hjälp, Bilprovningen är ett serviceorgan, deras jobb är att hjälpa dej. smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Woojen
23 november 2010 · 1 101 Inlägg

Önskar att alla som arbetar på bilprovningen såg de så, att gnälla på en icke orginalkatt som ger fina värden är lite väl gnälligt! Åker nog i varjefall å hör med dom smile hoppas att dom inte bryr sig om att jag har ett hks avgas tongue

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Erick
23 november 2010 · 4 767 Inlägg

Jag reggade min med 3.25" 5ziegen system. Dock med orginalkat på.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Woojen
23 november 2010 · 1 101 Inlägg

Åfan smile aja hoppas inte dom på sisjön tycker de är fel på eftermarknads kattar som desutom är godkända tongue, Gav HC 058 och CO på 0,1

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Woojen
23 november 2010 · 1 101 Inlägg

Föresten erick vad är för bultmönster på våra bilar? smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Subaru Impreza "ost" (2000)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
KHRacing
24 november 2010 ·

Woojen skrev:
Föresten erick vad är för bultmönster på våra bilar? smile

5x114,3

Sade verkligen besiktningsmannen att han ANTOG........ så får de faninte säga, det betyder att han ej frågat/kollat på det.

Woojen
24 november 2010 · 1 101 Inlägg

Så sa han i telefonen, var visserligen 3 veckor sedan jag var på besiktningen men ringde å hörde med han... fick såna idiotiska svar så man vet inte vad man ska säga... Han sa dessutom att det var omöjligt att regga en bil med annat än orginal katt...

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
myran Foto/Bilnörd
24 november 2010 · 1 541 Inlägg

Då bilen inte är helbilsgodkänd så ska ej original katt krävas.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
yakozan
24 november 2010 · 333 Inlägg

KHRacing skrev:
Regbesiktningstvåor skall göras om på samma station.

njae. Man kan få de godkända på andra stationer också. Inga problem alls. Fast det är den ursprungliga stationen som slutför besiktningen. Dvs. den andra stationen skickar de uppdaterade uppgifterna gällande tvåorna till den första stationen som godkänner reggningen.

Been there, done that smile

Ang. bullerproblemet så tror jag tyvärr inte att du slipper undan ett intyg på buller.
eftersom det står "intyg erfodras" så räcker det inte med att stoppa in insatser eller byta avgassystem.
Fast som vanligt är det helt upp till besiktningsingenjören. Så kolla med den stationen du tänkt få 2orna fixade och se vad de har att säga.

Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Audi S5 (2007)
KHRacing
24 november 2010 ·

yakozan skrev:

KHRacing skrev:
Regbesiktningstvåor skall göras om på samma station.

njae. Man kan få de godkända på andra stationer också. Inga problem alls. Fast det är den ursprungliga stationen som slutför besiktningen. Dvs. den andra stationen skickar de uppdaterade uppgifterna gällande tvåorna till den första stationen som godkänner reggningen.

Been there, done that smile

Ang. bullerproblemet så tror jag tyvärr inte att du slipper undan ett intyg på buller.
eftersom det står "intyg erfodras" så räcker det inte med att stoppa in insatser eller byta avgassystem.
Fast som vanligt är det helt upp till besiktningsingenjören. Så kolla med den stationen du tänkt få 2orna fixade och se vad de har att säga.

& jag har "been there done that" med. O fick åka 9 mil extra för att få mina reg-tvåor fixade, då Klippan skickade mig tillbaxs till Hässleholm.

KHRacing
24 november 2010 ·

myran skrev:
Då bilen inte är helbilsgodkänd så ska ej original katt krävas.

Men samtidigt säger regbes-reglerna att fordonet skall vara 100% orginal... :-9

Woojen
24 november 2010 · 1 101 Inlägg

yakozan skrev:

KHRacing skrev:
Regbesiktningstvåor skall göras om på samma station.

njae. Man kan få de godkända på andra stationer också. Inga problem alls. Fast det är den ursprungliga stationen som slutför besiktningen. Dvs. den andra stationen skickar de uppdaterade uppgifterna gällande tvåorna till den första stationen som godkänner reggningen.

Been there, done that smile

Ang. bullerproblemet så tror jag tyvärr inte att du slipper undan ett intyg på buller.
eftersom det står "intyg erfodras" så räcker det inte med att stoppa in insatser eller byta avgassystem.
Fast som vanligt är det helt upp till besiktningsingenjören. Så kolla med den stationen du tänkt få 2orna fixade och se vad de har att säga.

Jo jag förstår de, men alltså saken var den att när jag ringde igår sa han till och med att han hade satt fel i protokollet så han sa att "när du är å besiktiar så be dom på den besiktningen ringa mig så förklarar jag till dom vad jag menar" men antar att jag får skaffa intyget, jäkligt tråkiga 2600:-

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
D_MAN ?
24 november 2010 · 1 038 Inlägg

KHRacing skrev:

myran skrev:
Då bilen inte är helbilsgodkänd så ska ej original katt krävas.

Men samtidigt säger regbes-reglerna att fordonet skall vara 100% orginal... :-9

Fick oxå problem när ja skulle regga om min med bur, åkte på föreläggande regbes då han skriv att motoreffekt ändrad, avgassystem ändad samt bullernivån.

Motoreffekt ändrad för att han tycke bilen gick för bra och de är ju trim när man har FMIC.
Avgasystem ändrad för de såg ju vem som helst att de inte va orginal.
Buller för när han va ut och plågade bilen så tyckte han den lät för mycket.

Han nämde inte ett ljud angående däck och fälgar, inte ett ljud angående snap-off ratten mm.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
KHRacing
24 november 2010 ·

GTi-R_Danne skrev:

KHRacing skrev:

myran skrev:
Då bilen inte är helbilsgodkänd så ska ej original katt krävas.

Men samtidigt säger regbes-reglerna att fordonet skall vara 100% orginal... :-9

Fick oxå problem när ja skulle regga om min med bur, åkte på föreläggande regbes då han skriv att motoreffekt ändrad, avgassystem ändad samt bullernivån.

Motoreffekt ändrad för att han tycke bilen gick för bra och de är ju trim när man har FMIC.
Avgasystem ändrad för de såg ju vem som helst att de inte va orginal.
Buller för när han va ut och plågade bilen så tyckte han den lät för mycket.

Han nämde inte ett ljud angående däck och fälgar, inte ett ljud angående snap-off ratten mm.

ett svensktillverkat Snapp-off rattnav är 100% godkänt utav AB SBP, behövs inte ens ett intyg på det smile

D_MAN ?
25 november 2010 · 1 038 Inlägg

KHRacing skrev:

GTi-R_Danne skrev:

KHRacing skrev:

Men samtidigt säger regbes-reglerna att fordonet skall vara 100% orginal... :-9

Fick oxå problem när ja skulle regga om min med bur, åkte på föreläggande regbes då han skriv att motoreffekt ändrad, avgassystem ändad samt bullernivån.

Motoreffekt ändrad för att han tycke bilen gick för bra och de är ju trim när man har FMIC.
Avgasystem ändrad för de såg ju vem som helst att de inte va orginal.
Buller för när han va ut och plågade bilen så tyckte han den lät för mycket.

Han nämde inte ett ljud angående däck och fälgar, inte ett ljud angående snap-off ratten mm.

ett svensktillverkat Snapp-off rattnav är 100% godkänt utav AB SBP, behövs inte ens ett intyg på det smile

Där ser man men faktum kvarstår då fälgarna inte är orginal big_smile

Ska han gnälla på en sak kan likaväl ta allt.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
_Dolle_ Fortkörare
28 februari 2011 · 1 101 Inlägg

Snacka med Göran på Dekra.. Han fixar ett bullerintyg till dig på nolltid.. Men det kostar ca 2500..
Här e hemsidan: http://www.registreradinbil.nu/

Infiniti G35 Coupe "Back In Black" (2006)
Woojen
28 februari 2011 · 1 101 Inlägg

_Dolle_ skrev:
Snacka med Göran på Dekra.. Han fixar ett bullerintyg till dig på nolltid.. Men det kostar ca 2500..
Här e hemsidan: http://www.registreradinbil.nu/

Redan löst de tongue var å besiktiade för en vecka sedan fick bort alla 2or som har med intyg å göra, gjorde om hela besiktningen i Tagene i göteborg. tog bara med mig mina reg papper på att bilen varit reggad i england å han var väl medveten om att inga bullernivå intyg behövs sålänge bilen redan är reggad i ett EU land.

Återkontroll idag för att fixa avgasvärdena som nu ska vara fina smile

Föresten var killen i tagene riktigt schysst!! så rekomederar regbes där smile
så förhoppningsvis har jag en svenskreggad skyline idag big_smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Erick
28 februari 2011 · 4 767 Inlägg

Får jag tillbaka mina bes-blinkers nu då? tongue

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang