Enklare portning + lite renovering

bumpe Lastbilsmekaniker
23 november 2010 · 3 878 Inlägg

Hejsan, märkte att kompressionen inte var sådär kanonbra i min röda 9000, vilket torde vara dåliga ringar då det pyser skapligt mycket ur vevhuset när man sätter tryck på kolven, anyhow! Toppen är av nu så tänkte justera lite när jag redan har den av!

Tänkte börja med matchportning men tänkte höra era åsikter om 3 mindre justeringar av insugskanalerna.

http://forumbilder.se/images/2d23201010593640a1.jpg
Bortsett från det som är runt kanterna hela vägen, bör man ta den inringade delen så det följer packningen hela vägen?


http://forumbilder.se/images/8d2320101104468359.jpg
Spetsa till "avdelningen" mellan kanalerna borde bara vara positivt eller?


http://forumbilder.se/images/e02320101105586024.jpg
Tycker det ser lite olämpligt utformat med en lite rundaktig knöl innan ventilstyrningen, ska man slipa ner den, bara spetsa till den lite eller helt enkelt låta det vara?


Ska ju byta ringar på som sagt.
1. Är det lämpligt att åka med standardringar på en motor tänkt för ca 400hk eller bör man köpa större ringar och fila in glappet manuellt?
2. Går det bra att köpa vanliga överdimensionsringar och slipa in dem eller blir de för "ihopskruvade" och knäcks?
3. Var ska man lämpligtvis få tag på andra ringar?

Hjärnan sviker mig så vi är tillbaka på lite basic med, hur var det man mätte kolvspelet på ett vettigt sätt?

MVH Hampus

smokeytorque
24 november 2010 · 36 Inlägg

Problemet med att ta bort godset runt ventilerna är att du minskar mängden gods som avleder värmen. Gäller i synnerhet alutoppar! Det går utmärkt att bättra på "strömlinjeformen" runt gjtuvårtor, avdelare och annat som ser lite väl knöligt ut, men var lite försiktig med att rensa bort allt för mycket material.
Sen finns det säkert en spaltkilometer med tips om vad man bör tänka på för prestandan både här och där i detta forum!
Lycka till!

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
jonTe
26 november 2010 · 5 710 Inlägg

Match-portning.
Jag hade samma tanke som du och att detta går säkert förbättra!
Du kikar ju på din gamla packning som sitter fast i ett läge mot toppen.
Tar du en ny packning finns det lite spel i skruvarna, dvs det "felet" du har nu äts lätt upp om du justerar packningen åt andra hållet.
Samma med insuget...det är lite glapp i skruvarna och kan monteras i olika lägen.
Så matchportar du i ett läge kan det bli fel i ett annat. Man kan stifta dvs borra ett par extrahål och slå i ett rörstift som låser läget och sedan porta.
Jag kom dock fram till att SAAB:s komponenter och de toleranserna som påverkar är såpass bra att det inte är värt mödan.

Övrig portning
Jag är inte rätt person att svara på om du kommer att försämra eller förbättra flödet genom din tilltänkta portning men du bör ta med en grejj till.
Sätets inpassning mot toppen.

Här kommer ett gäng bilder på min topp:
Insug oportat:
http://www.geting.se/image.php/202056-Topp1.JPG
Avgas opotrat och oinslipat säte:
http://www.geting.se/image.php/202059-Topp2.JPG
Insug/avgas portat och inslipade säten:
http://www.geting.se/image.php/202062-Topp3.JPG
Putsad insugskanal/säte:
http://www.geting.se/image.php/202063-Topp4.JPG



Tråd i ämnet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 00&p=1

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang