6303
Sök

Hur länge kan man köra med samma olja och filter?

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
Då jag bytte till v-däck så sa snubben att en kille han känner har en V70 som han ägt i 8 år och varken bytt olja eller filter. Tror han körde 2000 mil/år... Kan det verkligen stämma, tycker det låter en del i överdrift.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

12 086 Inlägg
25 november 2010
Min 328 hade tydligen inte fått ett enda oljebyte på 4 år av ägaren innan mig (arbetskamrat)
Den bilen varken ticka lr hade dåliga avgasvärden. Men det är väl inget att rekommendera kanske tongue

16000mil med samma olja är ju rätt mkt, det man skulle märka är väl att motorn ev börjar ticka och väsnas. Annars märker man nog inget direkt, har man otur blir det väl motorras tillslut.

Smålänning
7 887 Inlägg
25 november 2010
Kan säga att den motorn är slut.

Min hade haft samma olja i 4 år, men den va bara att byta tätt ett par gånger så blev det bra smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Muttley
25 november 2010
Oljefilter oljepump, slitage fruktansvärt mycket och ja sliten allmänt. Men kör han som en mes klarar den såklart sig. 
Men den kan inte vara riktigt redig den motorn.

2 337 Inlägg
25 november 2010
Farsans Passat TDI rullade över 10000 mil med samma olja och filter, den klarade sig bra, men oljan var inte så jäkla grann när den byttes smile

Muttley
25 november 2010
Sarge skrev:
Farsans Passat TDI rullade över 10000 mil med samma olja och filter, den klarade sig bra, men oljan var inte så jäkla grann när den byttes smile

Speciellt dieslar tycker jag att man ska vara lite noga med faktiskt. Får service per 2tusen mil på mitt arbetsfordon.

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
28 november 2010
det beror på tillverkaren, motor(version), antalet km samt hur kör man!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 november 2010
En motor drar alltid olja, men det är inte säkert att det märks efter som oljan späds av bränslet. Detta är extra tydligt på högpresterande etanolmotorer.

Förmodligen är det inte oljan i sig som blir dålig utan att man sakta men säkert byter olja mot drivmedel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 079 Inlägg
28 november 2010
Morsan hade en Golf som det inte byttes på ett antal år med mkt kortvändor, 5000mil och det var inte så vackert att se på men bilen går då än hos nya ägaren.

Offtopic Farsans traktor från 1952, fick sitt första oljebyte i år sedan 1978. Den har startat i ur och skur och gör det än, är nog omöjligt att döda en Volvo BM 35

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Gött mos
1 096 Inlägg
28 november 2010
Som sagts tidigare i tråden, det GÅR säkert men inget att rekomendera. Kan tänka mig att oljepumpen tagit en del stryk..

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

3 259 Inlägg
28 november 2010
Ja jag skulle nog oroa mig för mer än oljepumpen om jag visste att en bil gått med samma olja i tusentals mil, typ lagerbanor och annat viktigt... En dieselbil klarar sig nog jäkligt bra då diesel som blandas med motoroljan har bra smörjning jämfört med bensin, e85 tex.

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 571 Inlägg
28 november 2010
Det går jättelänge men det låter inget vidare efter ett par år smile

832 Inlägg
28 november 2010
Bara en liten tanke men det borde ju bero lite på vilken kvalitet filtret har oxå om man tar ett hydraulikfilter tex så släpper det igenom mycket mindre partiklar gentemot ett vanligt oljefilter. Men då har man ju lite andra problem istället och det är ju som Torpis säger att oljan blir utspädd med drivmedel och jag skulle tro att filtret skulle bli ganska tätt fort eftersom det är mer rörelse och slitage i en bilmotor jämfört med ett hydrauliksystem.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
28 november 2010
FordRSC skrev:
Då jag bytte till v-däck så sa snubben att en kille han känner har en V70 som han ägt i 8 år och varken bytt olja eller filter. Tror han körde 2000 mil/år... Kan det verkligen stämma, tycker det låter en del i överdrift.

Dvs ca 18000mil.

Helt klart bullshit då en frisk motor alltid drar lite olja (1dl/100mil är inget konstigt).

Efter 18000mil skulle det men andra ord vara snustort på olja i motorn sen länge sedan.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 november 2010
myran skrev:
FordRSC skrev:

Dvs ca 18000mil.

Helt klart bullshit då en frisk motor alltid drar lite olja (1dl/100mil är inget konstigt).

Efter 18000mil skulle det men andra ord vara snustort på olja i motorn sen länge sedan.

Det behöver en motor inte göra....på 1000 mil på flera av mina tidigare Volvos så har den inte försvunnit något synbart på stickan och dom är inte direkt snällt körda.
Brukar dock byta varje 500 mil på mina lite vassare bilar och kan inte säga någon av dom har käkat någon direkt olja.

Autotech

12 086 Inlägg
29 november 2010
myran skrev:
FordRSC skrev:

Dvs ca 18000mil.

Gör om, gör rätt..

2000x8 är 16000.

Ingen frisk normal motor drar 1dl/mil, din högpresterande turbomotor kanske gör det. Det samma med vissa nyare lågfriktionsmotorer, men en vanlig frisk motor drar inte en massa olja, nej.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
29 november 2010
JapMax skrev:
myran skrev:
FordRSC skrev:

Dvs ca 18000mil.

Gör om, gör rätt..

2000x8 är 16000.

Ingen frisk normal motor drar 1dl/mil, din högpresterande turbomotor kanske gör det. Det samma med vissa nyare lågfriktionsmotorer, men en vanlig frisk motor drar inte en massa olja, nej.

Mordärnare lågfriktions motorer drar faktiskt mera olja än 90tals bilarna.

Tunnare olja och mera smörjnig av cylinderväggarna ger lägre friktion till en kostand av högre oljeförbrukning.

Tänk dig 2dl/1000mil Vilket är endå långt räknat. 0.2x16= 3.2Liter olja som försvunnit.

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 november 2010
Busgrabb skrev:
myran skrev:
FordRSC skrev:

Dvs ca 18000mil.

Det behöver en motor inte göra....på 1000 mil på flera av mina tidigare Volvos så har den inte försvunnit något synbart på stickan och dom är inte direkt snällt körda.
Brukar dock byta varje 500 mil på mina lite vassare bilar och kan inte säga någon av dom har käkat någon direkt olja.

det är som jag skrev tidigare inte samma sak att dra olja som att det syns på stickan...  olja försvinner, bensin tillkommer

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 november 2010
myran skrev:

Jag har i bakhuvudet att en BMW M5 V10 enligt BMW får dra så mycket som 1liter olja per 100mil(!)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
29 november 2010
torpis skrev:
myran skrev:

Jag har i bakhuvudet att en BMW M5 V10 enligt BMW får dra så mycket som 1liter olja per 100mil(!)

Hört samma historia från min chef som kört en M3 från 09 med V8.

Sök