Tips på saker som man ska tänka på när man installerar ljud i bilen

extremtKnAz
2 december 2010 · 412 Inlägg

Softis skrev:
Det spelar ingen roll, men du kanske kan ta och tejpa över glaset om det fattas någon bit så den inte tar emot någon plåt någonstans

okej tack smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins
myran Foto/Bilnörd
2 december 2010 · 1 541 Inlägg

Vad tänka på när man installerar ljud?

Ljudisolera, Ljudisolera, Och ljudisolera.

Börja med att få bort ALL resonnans i bilen så kommer du kunna njuta av ljudet mycket mera.

Ska inte vibrerar någon stans i plåten smile

Detta gör enorm skillnad. Förmodligen större skillnad än att lägga pengarna på dyra element.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
extremtKnAz
2 december 2010 · 412 Inlägg

myran skrev:
Vad tänka på när man installerar ljud?

Ljudisolera, Ljudisolera, Och ljudisolera.

Börja med att få bort ALL resonnans i bilen så kommer du kunna njuta av ljudet mycket mera.

Ska inte vibrerar någon stans i plåten smile

Detta gör enorm skillnad. Förmodligen större skillnad än att lägga pengarna på dyra element.

tack för tipset ! smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins
BJonsson
2 december 2010 · 4 074 Inlägg

myran skrev:
Vad tänka på när man installerar ljud?

Ljudisolera, Ljudisolera, Och ljudisolera.

Börja med att få bort ALL resonnans i bilen så kommer du kunna njuta av ljudet mycket mera.

Ska inte vibrerar någon stans i plåten smile

Detta gör enorm skillnad. Förmodligen större skillnad än att lägga pengarna på dyra element.

Hmm.... är du inte lite väl entusiastiskt nu?? big_smile
i stort sett OMÖJLIGT att inte få några som helst vibrationer

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
2 december 2010 · 961 Inlägg

BJonsson skrev:
Hmm.... är du inte lite väl entusiastiskt nu?? big_smile
i stort sett OMÖJLIGT att inte få några som helst vibrationer

Har du hållt handen på Berntssons bil medans han drar en burp? tror inte den vibbar mycke big_smile

Volvo 855 "T5-R" (1995)
Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
BJonsson
2 december 2010 · 4 074 Inlägg

Stickan skrev:

BJonsson skrev:
Hmm.... är du inte lite väl entusiastiskt nu?? big_smile
i stort sett OMÖJLIGT att inte få några som helst vibrationer

Har du hållt handen på Berntssons bil medans han drar en burp? tror inte den vibbar mycke big_smile

haha jag förstod att de skulle komma nå sånt! lol
nej jag har ju inte de men de är ju viss skillnad på Berntssons monster å extremknaz bygge....

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 december 2010 · 8 744 Inlägg

För att få det helt vibrationsfritt med vanlig dämpmatta så kommer det gå åt MYCKET! Men det är nog lite överkurs, ett eller ett par lager i dörrar, tak och baklucka/bakskärmar så är man en god bit på vägen iaf. smile

Senast redigerat av ChriZtoffer (4 december 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
extremtKnAz
4 december 2010 · 412 Inlägg

BJonsson skrev:

Stickan skrev:

BJonsson skrev:
Hmm.... är du inte lite väl entusiastiskt nu?? big_smile
i stort sett OMÖJLIGT att inte få några som helst vibrationer

Har du hållt handen på Berntssons bil medans han drar en burp? tror inte den vibbar mycke big_smile

haha jag förstod att de skulle komma nå sånt! lol
nej jag har ju inte de men de är ju viss skillnad på Berntssons monster å extremknaz bygge....

....

We have no blood, Only hardstyle running through our veins
extremtKnAz
4 december 2010 · 412 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
För att få det helt vibrationsfritt med vanlig dämpmatta så kommer det gå åt MYCKET! Men det är nog lite överkurs, ett eller ett par lager i dörrar, tak och baklucka/bakskärmar så är man en god bit på vägen iag. smile

ja så serriös som Andreas Berntsson bil är kommer jag inte va på ett tag iallafall big_smile + så är den budgeten allt för stor för mig .. smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins
extremtKnAz
5 december 2010 · 412 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Remoten är den kabeln som kopplas mellan huvudenheten och steget/en för att steget/en ska gå igång när stereon slås på, och slås av när stereon slås av. Detta för att stegen inte ska stå och dra ström hela tiden.

extremtKnAz skrev:

ChriZtoffer skrev:
Byt ut säkringen där mot en 200A (eller 250A om du inte ska tävla på EMMA tävlingar).

okej måste bara fråga vad alla skiljer sig åt ? smile

Det där står för strömtåligheten, en 150A säkring tål ca 150 ampere konstant innan den brinner, 200A tål ca 200a ampere och 250A tål 250 ampere, o.s.v.

remotekabelen ska de gå 2 st sånna sladda ifrån huvudenheten eller bara en som går till ice 3500 o ifrån de steget till nästa? som ett ''tåg''  hoppas du fatta vad jag mena

We have no blood, Only hardstyle running through our veins
ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 december 2010 · 8 744 Inlägg

Du kan sätta dom som i en serie ja, så en kabel från huvudenheten som du sen delar upp mellan stegen , antingen först in i ena steget och sen vidare till nästa eller så splittar du kablarna och in i stegen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
extremtKnAz
5 december 2010 · 412 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Du kan sätta dom som i en serie ja, så en kabel från huvudenheten som du sen delar upp mellan stegen , antingen först in i ena steget och sen vidare till nästa eller så splittar du kablarna och in i stegen.

perfekt,  en annan sak https://www.blekingebilradio.se/product.html/mds-p8 den ska ju sitta på  baslådan för att koppla samman med basarna o steget vad jag förstått. o som de ser ut på bilden så är där sånna plugg in uttag.. och sladdarna ser ju ut så här https://www.blekingebilradio.se/product … talarkabel smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins
ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 december 2010 · 8 744 Inlägg

Yes, antingen så kör du med 4mm banankontakter eller så skruvar du fast kablarna i terminalerna. Du behöver alltså inte använda kontakter om du inte vill.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
extremtKnAz
5 december 2010 · 412 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Yes, antingen så kör du med 4mm banankontakter eller så skruvar du fast kablarna i terminalerna. Du behöver alltså inte använda kontakter om du inte vill.

okej men när man skruvar fast den då är de bara att skala kabelen?

We have no blood, Only hardstyle running through our veins
extremtKnAz
5 december 2010 · 412 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Yes, antingen så kör du med 4mm banankontakter eller så skruvar du fast kablarna i terminalerna. Du behöver alltså inte använda kontakter om du inte vill.

okej men när man skruvar fast den då är de bara att skala kabelen?

We have no blood, Only hardstyle running through our veins
extremtKnAz
5 december 2010 · 412 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Glömde det, säkringen ska väljas beroende på kabelns grovlek, inget annat! Just 50mm2 får ha 200A enligt EMMAs reglemente, vilket är lite snålt då en sån kabel med lätthet tål 250A, vilket även står i andra tabeller.

okej, men hur många ska man ha ? tongue

We have no blood, Only hardstyle running through our veins
BJonsson
5 december 2010 · 4 074 Inlägg

extremtKnAz skrev:

ChriZtoffer skrev:
Glömde det, säkringen ska väljas beroende på kabelns grovlek, inget annat! Just 50mm2 får ha 200A enligt EMMAs reglemente, vilket är lite snålt då en sån kabel med lätthet tål 250A, vilket även står i andra tabeller.

okej, men hur många ska man ha ? tongue

du ska ha extra batteri bak va?
Om man säger så här,har du ett batteri fram så ska du ha en säkring fram vid batteriet.
har du extra batteri bak ska du ha säkring där med så kabeln blir "död" om det skulle bli problem!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 december 2010 · 8 744 Inlägg

extremtKnAz skrev:

ChriZtoffer skrev:
Yes, antingen så kör du med 4mm banankontakter eller så skruvar du fast kablarna i terminalerna. Du behöver alltså inte använda kontakter om du inte vill.

okej men när man skruvar fast den då är de bara att skala kabelen?

Yes, korrekt. Eller så köper du t.ex. såna här kontakter.

extremtKnAz skrev:

ChriZtoffer skrev:
Glömde det, säkringen ska väljas beroende på kabelns grovlek, inget annat! Just 50mm2 får ha 200A enligt EMMAs reglemente, vilket är lite snålt då en sån kabel med lätthet tål 250A, vilket även står i andra tabeller.

okej, men hur många ska man ha ? tongue

Till att börja med så ska du ha en säkring på kabeln från batteriet, max 30cm från anslutningen. Om du sen minskar ner den innan den går in i ett steg och kabellängden där överskrider 30cm så ska du ha ytterligare säkring.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
BJonsson
5 december 2010 · 4 074 Inlägg

gjorde en kanon fiiiiiiin ritning i Paint så du hajjar va jag menar!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/48072/1025790_jxdqhb.jpg

Senast redigerat av BJonsson (5 december 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
5 december 2010 · 961 Inlägg

BJonsson skrev:
gjorde en kanon fiiiiiiin ritning i Paint så du hajjar va jag menar!
http://www1.garaget.org/gallery/archive/48072/1025790_jxdqhb.jpg

fan vilka skills killen! big_smile

Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Volvo 855 "T5-R" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang