Kört för fort? Vem? Jag?

Karlzzon Bil och MC guru
23 april 2005 · 272 Inlägg

http://www.expressen.se/index.jsp?a=273275

Senast redigerat av Karlzzon (23 april 2005)

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
carnageman Rallyförare
25 april 2005 · 1 075 Inlägg

Vad jag läste i aftonbladet så var det tävlingsförare som satt bakom ratten i båda bilarna med andra ord säkra förare, enda anledningen till att det gick som det gick var att farbror blå (terrorister i uniform på uppdrag av sveriges stat) inte kunde tåla att man inte tollererar deras löjligt låga fartgränser och var tvungen att jaga och kalla på förstärkning vilket ledde till desperation hos tävlingsförarna men till skillnad ifrån den vanlige bilisten så är sånna här människor programmerade att tåla extrem psykisk press och körde mot trafiken (troligtvis under kontrollerade former i vägrenen?) tills en av snutarna krockade in i bilen och på så sätt fick den att sladda tvärs över vägbanan och in i räcket, största risken i denna situation stod ju faktiskt snuten för...

En annan sak som jag inte fattar är hur dom kunde få tag i båda förarna då den ene av dom faktiskt lyckades åka till falkenbergsbanan och han satt ju inte i bilen när snuten kom så... Bara för att han äger bilen behöver det ju faktiskt inte betyda att han körde den :-)
Jag tror nog faktiskt det att om han har tillräckligt med gutts för att dra snuten så har han nog inte erkänt att det va han som körde heller....

Vad gäller 250km/h så är väl inte det nån märkvärdig fart med en ferrari?
Jag kör dagligen i 255km/h med en MV6:a på betydligt sämre vägar

Senast redigerat av carnageman (25 april 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
mrcelica
25 april 2005 · 1 639 Inlägg

>>>Jag kör dagligen i 255km/h med en MV6:a på betydligt sämre vägar>>>

Du kunde lika gärna skrivit: "Hej, jag är en idiot..." Allvarligt talat !
Sådana som du som gör så att vi tradarchaffisar ibland tvingas skrapa bort massa personbil och köttfärs under hytten plus att det går åt massa sömnpiller för att man mår dåligt efteråt, det är ingen trevlig syn när en självutnämnd Schumacher är utsmetad lite här o där, ofta även med oskyldiga passagerare droppandes från underredet i flytande form...
Sådana hastigheter hör hemma på banor och inte DAGLIGEN på allmän väg, speciellt inte i en Opel Omega med väghållning och bromsar från en svunnen tid... Vad gör du om något oförutsett händer när du förflyttas enorma sträckor på en tiondels sekund ? En sak om du tar kål på dig själv men det finns medtrafikanter som utan tvivel skulle dö om dom krockar med dig när du kör i 255 km/h och eftersom du gör det dagligen och marginalerna är flera tusen gånger mindre i den hastigheten är risken stor att det kommer att hända !

Visst bli förbannad du, men detta står jag för 100%
En sak om du sagt 155 km/h...

Är jag en moraltönt nu???

Senast redigerat av mrcelica (25 april 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Rasmus_bjo
25 april 2005 · 224 Inlägg

Jaa A...vad ska man säga (Ser ni V70N på bilden)  >VOLVO POWER< big_smile big_smile big_smile tongue

Ford Focus ST-Line 2018
carnageman Rallyförare
25 april 2005 · 1 075 Inlägg

Anledningen till att det i sånna fall skulle smälla är att nån kastar sej in i min fil utan att kolla i spegeln eller blinka (passiva förare), just genom att blinka före filbytet ger han mej 2-3 sekunder att bromsa ner, och det är faktiskt så att på 2-3 sekunder hinner jag få ner bilen från 255-100km/h, vad gäller väghållningen så är den faktiskt bra, bilen är sänkt med 215/40/ZR17 däck uppgraderade stötisar och klarar perfekt väghållning. Bromsarna är av märke BREMBO så dom tar bra dom me.

Vad gäller lastbilschaffisar så brukar dom oftare än svensson vara aktiva bakom ratten. Krävs en viss koncentration för att glida runt me en 24meters bil.
Dom brukar inte svänga ut i ytterfilen på motorvägar, har sett några gånger i och för sej att dom dårarna börjar köra om, den längsta omkörningen tog fan en halvtimma typ på E4 mot helsingborgstrakten. Gissa om man va irriterad :-)

Jag kan förstå att du är förbannad på GIS & GR.
Dom kör ju i stan ibland oskyldiga människor och så.
Här är skuldfrågan:
Jag håller mej på motorvägen och så länge jag är i ytterfilen så SKA dom i innerfilen visa FÖRETRÄDE mot mej. Skulle det smälla pga nån inte tittar spegel eller blinka och byter fil så blir det dennes fel. ENBART!
Om det däremot skulle konstateras med bromsspår osv att man kört för fort så kan det i värsta fall bli delat fel, men det kan inte under några som helst omständigheter bli hel skuld till den som legat i ytterfilen

Senast redigerat av carnageman (25 april 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Markus_C Kart & Mätningstekniker
25 april 2005 · 701 Inlägg

carnageman skrev:
Anledningen till att det i sånna fall skulle smälla är att nån kastar sej in i min fil utan att kolla i spegeln eller blinka (passiva förare), just genom att blinka före filbytet ger han mej 2-3 sekunder att bromsa ner, och det är faktiskt så att på 2-3 sekunder hinner jag få ner bilen från 255-100km/h, vad gäller väghållningen så är den faktiskt bra, bilen är sänkt med 215/40/ZR17 däck uppgraderade stötisar och klarar perfekt väghållning. Bromsarna är av märke BREMBO så dom tar bra dom me.

Vad gäller lastbilschaffisar så brukar dom oftare än svensson vara aktiva bakom ratten. Krävs en viss koncentration för att glida runt me en 24meters bil.
Dom brukar inte svänga ut i ytterfilen på motorvägar, har sett några gånger i och för sej att dom dårarna börjar köra om, den längsta omkörningen tog fan en halvtimma typ på E4 mot helsingborgstrakten. Gissa om man va irriterad :-)

Jag kan förstå att du är förbannad på GIS & GR.
Dom kör ju i stan ibland oskyldiga människor och så.
Här är skuldfrågan:
Jag håller mej på motorvägen och så länge jag är i ytterfilen så SKA dom i innerfilen visa FÖRETRÄDE mot mej. Skulle det smälla pga nån inte tittar spegel eller blinka och byter fil så blir det dennes fel. ENBART!
Om det däremot skulle konstateras med bromsspår osv att man kört för fort så kan det i värsta fall bli delat fel, men det kan inte under några som helst omständigheter bli hel skuld till den som legat i ytterfilen

Det är gö lyligt som du resonerar. Du hinner inte bromsa in från 250 till 100 på 2-3 sekunder, och vad händer om du får punktering i 250?. En bil som ser dig i backspegeln kan omöjligt uppskatta den höga hastighet som du färdas i, det är bara en tidsfråga innan någon kör ut i vänsterfilen framför dig och då lär du inte ha en chans att bromsa in. Vist om man gör det någon enstacka gång för att se bilens begränsningar men dagligen är att leka med både ditt eget och andra medtrafikanters liv.

retired
25 april 2005 · 55 Inlägg

carnageman skrev:
Anledningen till att det i sånna fall skulle smälla är att nån kastar sej in i min fil utan att kolla i spegeln eller blinka (passiva förare), just genom att blinka före filbytet ger han mej 2-3 sekunder att bromsa ner, och det är faktiskt så att på 2-3 sekunder hinner jag få ner bilen från 255-100km/h, vad gäller väghållningen så är den faktiskt bra, bilen är sänkt med 215/40/ZR17 däck uppgraderade stötisar och klarar perfekt väghållning. Bromsarna är av märke BREMBO så dom tar bra dom me.

Vad gäller lastbilschaffisar så brukar dom oftare än svensson vara aktiva bakom ratten. Krävs en viss koncentration för att glida runt me en 24meters bil.
Dom brukar inte svänga ut i ytterfilen på motorvägar, har sett några gånger i och för sej att dom dårarna börjar köra om, den längsta omkörningen tog fan en halvtimma typ på E4 mot helsingborgstrakten. Gissa om man va irriterad :-)

Jag kan förstå att du är förbannad på GIS & GR.
Dom kör ju i stan ibland oskyldiga människor och så.
Här är skuldfrågan:
Jag håller mej på motorvägen och så länge jag är i ytterfilen så SKA dom i innerfilen visa FÖRETRÄDE mot mej. Skulle det smälla pga nån inte tittar spegel eller blinka och byter fil så blir det dennes fel. ENBART!
Om det däremot skulle konstateras med bromsspår osv att man kört för fort så kan det i värsta fall bli delat fel, men det kan inte under några som helst omständigheter bli hel skuld till den som legat i ytterfilen

I dina ögon kanske det inte skulle vara ditt fel att nån byter till vänsterfil och du kör in i baken på den bilen varpå dom i den bilen dödas
och du mot förmodan skulle överleva den kollisionen i 200-250 så lär du med största sanorlikhet dömas för vållande till annans död.

PS. Gällande tråden så tycker jag det är lite "den som ger sig in i leken får leken tåla" rätt åt idioten i ferrarin faktiskt! hoppas verkligen inte att han får en krona från försäkringsbolaget så han kanske lär sig nåt på resans gång.

heli
25 april 2005 · 112 Inlägg

"...till skillnad ifrån den vanlige bilisten så är sånna här människor programmerade att tåla extrem psykisk press och körde mot trafiken (troligtvis under kontrollerade former i vägrenen?)..."

Hur kan du tycka att köra mot trafiken i 250 km/h är att köra under kontrollerade former?? Jag skulle då inte vilja möta en dåre med den hastigheten i mitt eget körfält på motorvägen!
Och när du säger att du dagligen kör 255 med din MV6:a hoppas jag att du för VÅR skull skämtar! Åk till Tyskland och kör av dig om du känner att du behöver det...

carnageman Rallyförare
25 april 2005 · 1 075 Inlägg

Exakt det som jag vill väcka debatt om här!
Varför klarar alla tyskar av det här? Men bara vissa svenskar klarar av att hantera en bil?
Jag kommer fortsätta köra som jag har gjort dom senaste 8 åren.
Finns inget skönare än att köra i höga farter. Dessutom kommer man fram snabbare. Nu menar jag inte att jag ligger 255blås på varenda vägsträcka utan det är en viss motorvägs-snutt där jag brukar maxa min bil varje gång jag är där, brukar faktiskt ta det lugnare ifall det ligger 2 bilar efter varandra och möjlighet för omkörning kan förekomma.
I det stora hela så det jag vill säga är att fartgränserna är på tok för låga.
Finns vissa vägar idag bl.a E4 på vissa ställen där en fartbegränsing i ytterfilen skulle kunna vara 180-220km/h
Och med det menas att man INTE skulle få åka in i denna filen ifall man inte höll minst 180km/h

v70power skrev:
Och när du säger att du dagligen kör 255 med din MV6:a hoppas jag att du för VÅR skull skämtar! Åk till Tyskland och kör av dig om du känner att du behöver det...

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
carnageman Rallyförare
25 april 2005 · 1 075 Inlägg

Men det va ju det dom inte gjorde...
Dom körde i vägrenen INTE i körfältet
Och för det andra, våra svenska vägar duger en bra bit om man vill köra av sej... Men eftersom det inte räcker för mej så tävlar jag även rally.
Dom här kombinationena har gjort mej till troligtvis en av sveriges säkraste förare.
Dessutom är jag trafikforskare på fritiden och har smidiga lösningar på en stor del av stockholms rusningsköer (och är emot biltullar)...
Visste du att du genom att köra aktivt minskar både avgasutsläpp och köer?
Tänk på det!

v70power skrev:
"...till skillnad ifrån den vanlige bilisten så är sånna här människor programmerade att tåla extrem psykisk press och körde mot trafiken (troligtvis under kontrollerade former i vägrenen?)..."

Hur kan du tycka att köra mot trafiken i 250 km/h är att köra under kontrollerade former?? Jag skulle då inte vilja möta en dåre med den hastigheten i mitt eget körfält på motorvägen!
Och när du säger att du dagligen kör 255 med din MV6:a hoppas jag att du för VÅR skull skämtar! Åk till Tyskland och kör av dig om du känner att du behöver det...

Senast redigerat av carnageman (25 april 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Janken Driver
25 april 2005 · 2 111 Inlägg

du är rätt självgod va?.undrar om någon kommer få chansen att säga "vad var det jag sa" till dig. (risken att du dör är mycket större än att du överlever o får höra orden). nog för att de e rusktigt kul att åka fort,indeed tongue men de får finnas gränser...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
mrcelica
25 april 2005 · 1 639 Inlägg

Skillnad att köra aktivt och köra idiotiskt !

Även om du tycker att det är motpartens fel om han sävnger ut framför dig så spelar det ingen roll, du lär ändå åka dit för vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik samt framkallande av fara för annan (iof oviktigt för du överlever inte)  Jag lovar dig att det kommer att synas på bilarna att hastigheten var långt över laglig ! Vid sådan smäll i 255 km/h så lär det gå åt en hel del tid både till att ta reda på märke och modell på bilarna, samt att genom DNA eller tandkort identifierara passagerarna... Jämför bara hur tex bromssträckan ökar från säg 180 till 255 km/h... Jag har sett hur det ser ut när 2 personbilar kolliderar i höga hastigheter (dock lägre än 255 km/h) och att tala om köttfärs och karosser stora som golfbagar är tyvärr ingen överdrift...
Jag menar om man frontar i 110 så är chansen att överleva i stort sett lika med noll även om du kör en Saab 9-5 eller liknande, om du kör i 255... Ja ni förstår säkert....

Att en karl på över 40 år kan bära sig åt så är helt obegripligt, han borde få smaka Jürgen tills han skulle behöva 1 kg titan i käken för att kunna tugga skumtomtar...

Senast redigerat av mrcelica (25 april 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Daniel
25 april 2005 · 671 Inlägg

250 på motorväg där man vet att vägen är bra och har mitträcke och fri sikt är hyggligt säkert med rätt bil. Men det är ju knappast något man gör dagligen, tidsvinsten kan ju inte vara stor.
Däremot att köra 70 i stan (vilket man ser dagligen) tycker jag är mera tveksamt.

Snabbare
25 april 2005 · 153 Inlägg

"Dom här kombinationena har gjort mej till troligtvis en av sveriges säkraste förare."

Hehe Carnageman...självförtroendet är det inget fel på!
Personligen tycker jag att om man ska köra 200km/h och uppåt på vanliga vägar ska man se till att man har tom väg framåt. Som tex. på nätterna. Att dagtid dela vägen i såna farter med svensson är att utsätta både sig själv och andra för livsfara.

Ok tråden:
Iofs har jag inte läst så mycket om "Ferrari-incidenten" men, jag förstår inte varför förarna trampade på lite mer och försvann? 360 Modena toppar ju över 300 km/h. Nån som läst mer om händelsen kanske kan berätta varför?

Mess with the best...bli ifrånkörd like the rest
carnageman Rallyförare
25 april 2005 · 1 075 Inlägg

Snuten satte upp vägspärrar och stoppade all trafik så dom vände och hamnade mellan två stycken vägspärrar, kan tilläggas att snuten OXÅ körde mot färdriktningen och orsakade minst lika stor fara som ferrari bilen...

Lite dubbelmoral det där, som den tv-serien där amerikanska snuten jagar "livsfarliga bilister". Stora faran för allmänheten kommer ju faktiskt när man stressar dom genom att jaga dom.
Lite lustigt att dom inte visar när faktiskt folk kör ifrån dom:-)
Södertörnspolisen har min MV6:a på iallafall 5-10stycken ifrånåkningar...
Har aldrig blivit stoppad i den.
Sen tror jag inte att jag nånsin skulle känna sån press så jag skulle vända och köra mot trafiken. Man vet ju att man gjort fel då och det skulle troligtvis sluta på samma sätt som den ferrari grejen (snuten kör rakt in i fronten och sabbar allt viktigt som sitter där fram!)

Snabbare skrev:
Ok tråden:
Iofs har jag inte läst så mycket om "Ferrari-incidenten" men, jag förstår inte varför förarna trampade på lite mer och försvann? 360 Modena toppar ju över 300 km/h. Nån som läst mer om händelsen kanske kan berätta varför?

Senast redigerat av carnageman (25 april 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
carnageman Rallyförare
25 april 2005 · 1 075 Inlägg

Svar: JA!

mrcelica skrev:
Är jag en moraltönt nu???

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
mrcelica
25 april 2005 · 1 639 Inlägg

carnageman skrev:
Svar: JA!

mrcelica skrev:
Är jag en moraltönt nu???

Ja du är ju en av Sveriges bästa förare så du borde ju veta, själv kör jag bara tiotusentals mil per år med ekipage på 60 ton och 24 meter, tung mc och bil, vad är det mot en klonad Schumacher som dig ?!?!?! lol

Så länge du inte kan backa 24 meter bil och släp runt ett hörn och in i en terminalport du inte kan se så är du INGEN bra förare, bara en omogen fåne med den lägsta behörigheten som finns, nämligen B
Tänk på att till och med gamla Olga på 85 bast som aldrig förut suttit bakom ratten teoretiskt sett kan klara en B behörighet (har hänt IRL), så spar på munlädret lite... Svergies bästa förare skryter med att han dagligen kör 250+ på dålig väg...

Senast redigerat av mrcelica (25 april 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Humlan
25 april 2005 · 238 Inlägg

Skall motgå mina principer vid detta tillfälle och faktiskt skriva ett inlägg i samma tråd som ovanstående opelägare....

För det första skulle det vara roligt att få reda på hur gammal personen är. Resonemanget låter som om det skulle komma från finniga trettonåringar vid fritidsgården.....

För det andra; hur kan han fortsätta köra på samma sätt som han gjort de senaste åtta åren när han har haft b-behörighet i sex år?

För det tredje, skall vi börja skissa på runor för dom som olyckligtvis befinner sig i samma län som denne när han använder våra vägar?

För det fjärde, att läsa på om gällande skuldfrågor vid kollisioner kan vara en bra idé i detta fall, åtminstone för honom

För det femte , min dotter lever också i en fantasivärld....men hon har en ursäkt. Hon är sex år...

Enda sättet att bli av med diskussioner såsom dessa är nog att inte svara på dom. Förr eller senare (hoppas det blir förr) kommer någon att få säga (äntligen) "vad sa du att du var sa du? Sveriges säkraste bilförare??!!" ....kanske skall stå på stenen?

A B E C E D E
Snabbare
26 april 2005 · 153 Inlägg

Hahahahah

Mess with the best...bli ifrånkörd like the rest
Skatesanden
26 april 2005 · 1 Inlägg

Jag säger bara en sak..
Volvo 850 turbo..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang