5447
Sök

Vinkningar ersätter trafikljus i Frankrike

1 785 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
Vad säger ni om detta? Regeln genomförs i Frankrike men hur tror ni det hade fungerat i Sverige?

Man får ju hoppas att folk slutar hälsa på varandra över gatan och stoppar trafiken i onödan.

http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhe … d=6vamakyg

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

5 198 Inlägg
26 november 2010
dbjanoz skrev:
Vad säger ni om detta? Regeln genomförs i Frankrike men hur tror ni det hade fungerat i Sverige?

Man får ju hoppas att folk slutar hälsa på varandra över gatan och stoppar trafiken i onödan.

Här finns redan zebralagen,,, fast här går gångtrafikanterna rakt ut utan att se sej för i tron att bilisterna måste STANNA..jävla idioti enl mej..

3 259 Inlägg
26 november 2010
gamlingen skrev:
dbjanoz skrev:

Här finns redan zebralagen,,, fast här går gångtrafikanterna rakt ut utan att se sej för i tron att bilisterna måste STANNA..jävla idioti enl mej..

i särklass den sjukaste och mest korkade lagändringen i svensk historia!!!!!!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
26 november 2010
Wow ....
Säger bara wow ...

Helt sjukt idiotiskt!
Så som saker fungerar i teorin. Ta det omvänt så har man hur det fungerar i praktiken.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Muttley
26 november 2010
gamlingen skrev:
dbjanoz skrev:

Hade varit mycket bättre att ha färre övergångställen och ha de på större trafikerade områden för gående. Och då sätta upp trafikljus som då blinkar när folk går över så att bilisterna ser folket även i mörker.
Lastbilar däremot borde inte behöva stanna för folk och de säger sig rätt så självt om man ska tänka på miljln och hela de skitet.
Och faktiskt tror knappt att någon överhuvudtaget vet när cyklisterna har företräde, hur övergångstället ser ut.?

3 259 Inlägg
26 november 2010
tkd_rille skrev:
gamlingen skrev:
dbjanoz skrev:

Hade varit mycket bättre att ha färre övergångställen och ha de på större trafikerade områden för gående. Och då sätta upp trafikljus som då blinkar när folk går över så att bilisterna ser folket även i mörker.
Lastbilar däremot borde inte behöva stanna för folk och de säger sig rätt så självt om man ska tänka på miljln och hela de skitet.
Och faktiskt tror knappt att någon överhuvudtaget vet när cyklisterna har företräde, hur övergångstället ser ut.?

Stämmer bra det! Jag har faktiskt inte en aning om jag ska vara ärlig! Men jag söker ögonkontakt med cyklisten så löser ju det sig automatiskt..

Förstår inte problemet, stå still tills bilarna åkt förbi eller vänta på grön gubbe, OCH SE DIG FÖR!! idiotsäkert... Nåt som inte är idiotsäkert är så som det är nu när folk bara knallar rakt ut i gatan med vetskapen att "bilarna måste stanna"...

Detta exempel har hänt mig minst ett 50tal gånger sedan lagen kom i kraft: man kommer och åker ned för en gata och 10 meter framåt har man ett övergångställe, på trottoaren går en fotgängare 3meter innan övergångstället, sen när fotgängaren kommer till övergångstället som korsar vägen på andra ledden jämför med hans färdriktning så tar han ett megakliv rakt ut på övergångstället utan att se sig för ett jädrans dugg och man blir tvungen att pallnita 5 meter innan fotgängaren!! Ibland har man haft bilkärra med bil på dragkroken bakom... Om jag inte hunnit bromsa hade det ju blivit.... Ja just det! Mitt fel!?!??! För att nåt jäkla pucko inte kan se sig för eller ens använda sin jordnötshjärna till att tänka logiskt!! Blir så förbannad....

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Muttley
26 november 2010
JonR skrev:
tkd_rille skrev:
gamlingen skrev:

Stämmer bra det! Jag har faktiskt inte en aning om jag ska vara ärlig! Men jag söker ögonkontakt med cyklisten så löser ju det sig automatiskt..

Förstår inte problemet, stå still tills bilarna åkt förbi eller vänta på grön gubbe, OCH SE DIG FÖR!! idiotsäkert... Nåt som inte är idiotsäkert är så som det är nu när folk bara knallar rakt ut i gatan med vetskapen att "bilarna måste stanna"...

Detta exempel har hänt mig minst ett 50tal gånger sedan lagen kom i kraft: man kommer och åker ned för en gata och 10 meter framåt har man ett övergångställe, på trottoaren går en fotgängare 3meter innan övergångstället, sen när fotgängaren kommer till övergångstället som korsar vägen på andra ledden jämför med hans färdriktning så tar han ett megakliv rakt ut på övergångstället utan att se sig för ett jädrans dugg och man blir tvungen att pallnita 5 meter innan fotgängaren!! Ibland har man haft bilkärra med bil på dragkroken bakom... Om jag inte hunnit bromsa hade det ju blivit.... Ja just det! Mitt fel!?!??! För att nåt jäkla pucko inte kan se sig för eller ens använda sin jordnötshjärna till att tänka logiskt!! Blir så förbannad....

Mvh/Jon

hehe de händer mig varje dag. Men ögonkontakten är väldigt viktig.
Och som gående så måste man tänka att om en bil kommer i 50 och inte har så långt kvar fram så borde man räkna ut att den har väldigt svårt att stanna.  Annars tycker jag att zebralagen funkar bra. Handlar helt enkelt om samarbete som överallt annars i trafiken.

Men de frankrike funderar på känns rätt mycket som ett skämt. Men de har ju andra väldigt korkade trafikregler med.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 november 2010
Tja, vad kan man förvänta sig av ett land där fordonen på väg in i en rondell har företräde? wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Driver
2 111 Inlägg
26 november 2010
JonR skrev:
gamlingen skrev:
dbjanoz skrev:

Yes, väldigt fin lag det med. En arbetskamrat fick en "bil på draget" idag. Seriekrock, pga att den som körde längst fram nitade för en som sprang ut på ett övergångsställe. Cirkus 6-7 bilar till verkstan, men gångtrafikanten kom över en hel minut snabbare...

Det är ju tur att det händer så sällan...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

1 785 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Janken skrev:
JonR skrev:
gamlingen skrev:

Yes, väldigt fin lag det med. En arbetskamrat fick en "bil på draget" idag. Seriekrock, pga att den som körde längst fram nitade för en som sprang ut på ett övergångsställe. Cirkus 6-7 bilar till verkstan, men gångtrafikanten kom över en hel minut snabbare...

Vårdslöst beteende av gångaren.

Håll avstånd till framförvarande fordon. Oavsett vad som dyker upp framför bilen så bör väl bakomvarande hinna stanna för fordonet framför sig ??? Om bilen framför klarade att hantera en gångare som springer ut utan att köra på han så är det mycket illa att inte hinna stanna för bilen man har framför sig.

Om folk slutar köra så nära framförvarande att de inte hinner stanna så blir det färre olyckor, helt solklart. 1 sekund bakom, 2 sekunder bakom, Nej men minst 3 sekunder bakom med sommar väglag. Hur många sekunder kan behövas när det är halt? Ja det får ni själva beräkna men skyll inte på halkan, för allt bygger på dålig planering och fantasi.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Muttley
27 november 2010
Janken skrev:
JonR skrev:
gamlingen skrev:

Nej de händer alltid, varje sekund varje dag, att bilister ligger på tok för nära varandra. Hade de haft avståndet även på 50 väg så hade de sluppit laga sina bilar.

Driver
2 111 Inlägg
27 november 2010
tkd_rille skrev:
Janken skrev:
JonR skrev:

[/b]

Nej de händer alltid, varje sekund varje dag, att bilister ligger på tok för nära varandra. Hade de haft avståndet även på 50 väg så hade de sluppit laga sina bilar.

3 av bilarna hann stanna utan att köra in i den framför, men blev istället påkörda bakifrån, däribland kollegan.

Var tydligen riktigt halt och mitt i stan om jag inte minns fel.

Fortfarande idiotiskt att springa rakt ut framför ett gäng bilar bara för att de råkar finnas ett övergångsställe.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Muttley
27 november 2010
Janken skrev:
tkd_rille skrev:
Janken skrev:

3 av bilarna hann stanna utan att köra in i den framför, men blev istället påkörda bakifrån, däribland kollegan.

Var tydligen riktigt halt och mitt i stan om jag inte minns fel.

Fortfarande idiotiskt att springa rakt ut framför ett gäng bilar bara för att de råkar finnas ett övergångsställe.

Då är de faktiskt idioter de som körde på. Klart de inte är så smart att bara springa rakt ut. Men så är det. Konstigt att inte bilister anpassat sig efter så många år. När de vet att de är bilisten som drabbas av försäkringen.
Och när du säger att de är mitt i stan borde ju de som inte hann stanna få varsin varning, liksom där finns de folk som springer över. smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
27 november 2010
Cyklistasen har alltid företräde, eftersom det går på min försäkring om jag kör på dom oavsett vem som gör fel.

Annars (på riktigt) gäller att cyklisten har företräde:

* När denne leder cykeln, betraktas då som fotgängare
* När du korsar en upphöjd gång- cykelbana

Jag fattar inte vad det är för fel på folk. Jag cyklar i stan nästan dagligen, och cyklar precis som jag kör bil. Kommer jag fram mot en väg saktar jag in så pass att bilar kan passera utan att jag behöver stanna, sen är det bara att trampa vidare. En riktig höjdare är när någon medelålders prettokärring som nyss kommit från frissan där hon färgade bort det gråa håret ska slänga sig över ett övergångsställe så att en lastbil på 60 ton får stanna. Sedan åker hon hem till sitt miljöklassade hus, sin miljöklassade bil och smuttar på klimatsmart vin och njuter av hur otroligt miljöriktig hon är. Fy fan!

Muttley
27 november 2010
Andromeda skrev:
Cyklistasen har alltid företräde, eftersom det går på min försäkring om jag kör på dom oavsett vem som gör fel.

Annars (på riktigt) gäller att cyklisten har företräde:

* När denne leder cykeln, betraktas då som fotgängare
* När du korsar en upphöjd gång- cykelbana

Jag fattar inte vad det är för fel på folk. Jag cyklar i stan nästan dagligen, och cyklar precis som jag kör bil. Kommer jag fram mot en väg saktar jag in så pass att bilar kan passera utan att jag behöver stanna, sen är det bara att trampa vidare. En riktig höjdare är när någon medelålders prettokärring som nyss kommit från frissan där hon färgade bort det gråa håret ska slänga sig över ett övergångsställe så att en lastbil på 60 ton får stanna. Sedan åker hon hem till sitt miljöklassade hus, sin miljöklassade bil och smuttar på klimatsmart vin och njuter av hur otroligt miljöriktig hon är. Fy fan!

Du glömde en viktig övergång 
Ser ett övergångställe ut på detta viset så har cyklisten företräde.  Men de kan kanske 5% av alla bilister.
http://korkortonline.se/images/cykeloverfart.png

Saabifierad
2 031 Inlägg
27 november 2010
Ska man välja mellan pest eller kolera känns vår zebralag som ett vettigt alternativ till dessa vinkningar i Frankrike hmm Men men de sprider sig väl till Sverige också inom snar framtid hmm

Känns som att vi är på väg mot ett samhälle där allt är anpassat efter fotgängare: bilarna ska designas så att dom är så snälla mot fotgängare som möjligt vilket gör att man förlorar en hel del design (bilarna blir allt mer lika varandra och börjar se alltför snälla ut), det börjar komma system som utvändiga krockkuddar och motorhuvar som reser sig, motorer som placeras ännu lägre, system som känner av fotgängare i närheten och gör att bilen bromsar automatiskt, bredare trottoarer med avsmalnande vägar till följd, övergångsställen överallt, världens längsta grön gubbe-perioder, dubbdäcksförbud etc. Dessutom kassa lagar som ger fotgängarna ännu större rätt än vad dom bör ha.
Senast redigerat av Slash (27 november 2010)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

German Engineering
9 083 Inlägg
27 november 2010
Ryser utav artikeln hmm

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Sök