3768
Sök

Tävla inom motorsport!

KHRacing
12 december 2010
Andreas_ace skrev:
( där man har ordentliga tävlingar)Är ganska kul att sitta 50cm ovanför marken i upp mot 90km/h och en dånande 39cc, 2takts motor på 12hk, 16.000rpm wink

Så du menar att Driftingens instegsklass inte kör riktiga tävlingar ?

läs om läs rätt  smile

Ditt förslag är helt oki, men du behöver fortfarande ha ett fordon att ta dig till
o från alla körningar med. smile

254 Inlägg
12 december 2010
Ni fortsätter tjata om Drifting och minimot, Men Killen som frågar vill köra på bana eller rally och då vill han veta vad han kan köra för det ska vara hyfsat billigt..

74 Inlägg
12 december 2010
Dansken_fire skrev:
Ni fortsätter tjata om Drifting och minimot, Men Killen som frågar vill köra på bana eller rally och då vill han veta vad han kan köra för det ska vara hyfsat billigt..

A men jag ett förslag om VOC då man KAN använda bilen som brukis privat utanför tävlingarna. men det é ett strikt reglemente på VOC

KHRacing
12 december 2010
Dansken_fire skrev:

Läs en gång till då ?

han skriver TYP, cross/rally eller banracing
alltså förslagsvis.

mattiaaas skrev:
Tjena!
Som alla vet är ju allt inom motorsport väldigt dyrt tyvärr sad
Och min ekonomi är ju inte på topp, (skolan) och deltids jobbar på två jobb!
Så nu undrar jag vilket är det billigaste man kan komma undan med inom motorsport?
Typ cross/rally eller bankörning? Säg vad ni vet alla förslag är bra förslag big_smile
Mvh Mattias
Senast redigerat av KHRacing (12 december 2010)

74 Inlägg
12 december 2010
Connsann skrev:
Dansken_fire skrev:

A men jag ett förslag om VOC då man KAN använda bilen som brukis privat utanför tävlingarna. men det é ett strikt reglemente på VOC

Oki VOC har både rally, bana, backe och is racing. rally bilen kan man få testa på alla grenar inom VOC OCh rallybilen är godkänd för gatan om man har tävlings licens.

Visst det är la lite dyrt med personliga utrustningen men det é la det inom alla Rally och ban racing kategorier

375 Inlägg
12 december 2010
Dansken_fire skrev:

Japp, och jag har gett mitt svar som är inom kategori "köra på bana."
Minimoto körs på bana, eftersom det är en Raod racing maskin ( nu pratar vi inte kina-maskiner som puffar runt i förorterna bland ungdomar).
Minimoto sporten sköts proffsionellt eftersom det är SVEMO som har hand om reglemente och licenser.
Sedan ser jag inte ner mot drifting osv.
Men tycker inte den är billigare.

En bil för 1500kr ger inte mycket, och 5000kr kostar fortfarande.
För du har försäkringar och skatt varje år på säkert 1500kr/st.
Så bara där är 3000kr.
Sedan ska väl bilen underhållas, tror reservdelar är dyrare än till minimoto.

Självklart behöver man en bil för att ta sig till/från plats, men jag antar att person redan äger en bil.

Minimoto kräver annars ingen större plats i hemmet, kan ju bara lägga upp den på bokhyllan wink

Men tycker själv trådskaparen kan svara och säga vad han är ute efter.
Bil, MC, kostnader, hur han själv har kanske med parkeringar, verktyg osv.
Att reparera bilar kräver plats, mini ca 1.5kvm plus en hylssats från biltema wink ( behöver lite mer kanske, men det är inte mycket iaf)

KHRacing
12 december 2010
Andreas_ace skrev:
Dansken_fire skrev:

Minimoto körs på bana, eftersom det är en Raod racing maskin ( nu pratar vi inte kina-maskiner som puffar runt i förorterna bland ungdomar).
Minimoto sporten sköts proffsionellt eftersom det är SVEMO som har hand om reglemente och licenser.

Så bara där är 3000kr.

Självklart behöver man en bil för att ta sig till/från plats, men jag antar att person redan äger en bil.

Minimoto kräver annars ingen större plats i hemmet, kan ju bara lägga upp den på bokhyllan wink

Att reparera bilar kräver plats, mini ca 1.5kvm plus en hylssats från biltema wink ( behöver lite mer kanske, men det är inte mycket iaf)

Har haft en sådan 1500krs minimoto.. klart svinkul det med kan jag bara säga.

375 Inlägg
12 december 2010
KHRacing skrev:
Andreas_ace skrev:
Dansken_fire skrev:

Så bara där är 3000kr.

Har haft en sådan 1500krs minimoto.. klart svinkul det med kan jag bara säga.

Jo, jag började också med en sådan, men provar man "riktiga" så är det skillnad
Men det är skillnad på en sådan som har 2.4HK ( 8000rpm) och en som minst har 10HK ( 16.000rpm)
Kör man 50cc så brukar dem vara upp mot 16HK.
Polini och BZM vet hur en motor ska byggas wink

134 Inlägg
13 december 2010
Ja jag vet inte men känns det inte som det är någon typ av racing inom bilsport han vill hålla på med? annars borde han väl skrivit på ett forum som håller på med mc-sport?

375 Inlägg
13 december 2010
Peete skrev:
Ja jag vet inte men känns det inte som det är någon typ av racing inom bilsport han vill hålla på med? annars borde han väl skrivit på ett forum som håller på med mc-sport?

Därav man skriver i Off topic?

134 Inlägg
13 december 2010
ja för att det kanske inte tillhör någon annan kategori? tycker du att han ska skriva det i allmän motorteknik eller?

375 Inlägg
13 december 2010
Peete skrev:
ja för att det kanske inte tillhör någon annan kategori? tycker du att han ska skriva det i allmän motorteknik eller?

Försöker du vara rolig eller är allmänt puckad? wink
Menar bara att Offtopic så spelar det ingen roll om det är bil relaterat eller ej.
De disskuterars ju både mobiler, humör, systemkameror osv som inte har med bilar att göra, eller hur?
Så då behöver inte intresset i denna tråd vara om bilracing

134 Inlägg
13 december 2010
förstår inte vad du ser som roligt i det inlägget. Men vad tror du sannolikheten är? Visst det kanske finns en liten chans att det är mc-sport han är intresserad av men det verkar väldigt dumt tycker JAG. Är man inne på ett forum som är inriktat mot framförallt bilar så bör det ju vara bilar det handlar om? Bara för att det är offtopic så känns det ändå fel, isåfall kunde han ju lika gärna lagt upp en tråd på byggahus.se/forum/offtopic när han vill ha hjälp med motorsport...

164 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Ja, asså tyvärr lockar inte minimoto så där jätte mycket, ser roligt ut men inget jag tror jag skulle "falla" för!
Det som jag snöar in mig mest på är ju helt klart typ rally/enduro, ALLA motorsporter är välkomna att förslags ges men kan ju säga det att jag gillar när man behöver svänga mycket och i hyfsat höga farter!
Men som sagt förstår ju att det kostar därefter, och ja, jag har bil jag kan använda för transport smile

375 Inlägg
13 december 2010
mattiaaas skrev:
Ja, asså tyvärr lockar inte minimoto så där jätte mycket, ser roligt ut men inget jag tror jag skulle "falla" för!
Det som jag snöar in mig mest på är ju helt klart typ rally/enduro, ALLA motorsporter är välkomna att förslags ges men kan ju säga det att jag gillar när man behöver svänga mycket och i hyfsat höga farter!
Men som sagt förstår ju att det kostar därefter, och ja, jag har bil jag kan använda för transport smile

Vart bor du i landet?
Vi inom sporten brukar ha test dagar när våren börjar komma.
Då är det bara testa gratis, så får man se om det är något.
Är vanligare att folk som testat även börjar med minis då det måste upplevas på plats.

Men som sagt, om inget intresse finns så är det inget man kan göra något åt det.
Men som jag påpekat, det är iaf den billigaste motorsport jag känner till om man har det körigt ekonomsikt.
Allt man köper inom sporten går alltid att sälja.

Om du har mycket pengar så kan du även köpa denna goding för "bara" 45000kr wink
16,8Hk/10,7Nm på endast 18,6Kg.

http://www.v-man-racing.se/butik/images/Blata/W50FR.jpg

Gött mos
1 096 Inlägg
13 december 2010
Haha Shit, 45 000 för en minimoto.. fan va galet! yikes

Eller... ska jag säga, våra hojjar går på 100 000 dollar..

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

85 Inlägg
14 december 2010
Du nämnde enduro.
Varför inte motocross?

Det är kanske inte den billigaste sporten, men ack så trevlig + att du får bra träning samtidigt!
Du kan ju få en fräsch 250 4t runt årsmodell -07 för 25k.
Sen går du lös på lite skydd osv, där du kan bränna hur mycket du vill, men finns bra grejer till bra priser oxå!
Sen är det ju bara att köra, året om!
Dessutom går det att köra enduro med crosshoj oxå!

I´m a Gubbe !

RS
886 Inlägg
14 december 2010
Peete skrev:
Jag hade planer på att börja köra Grupp E rally nu i vinter men eftersom jag måste flytta så kommer det inte bli något förmodligen.
Jag räknade en budget ungefär såhär:
Bil - 35 000 :-
Släp - 15 000 :-
Kläder/hjälm 8-10 000 :-
Reservdelsbudget 7 000 :-

Detta är bara materialet sen tillkommer licens och tävlingsavgifter sen transport till och från tävlingar men det är svårt att beräkna förrens man kört något år.

// Peete

Var också intresserad av grupp E och var på utbildning för förarlicensen. Då sa utbildaren att man ligger på cirka 100.000 kr per år om man ska vara med i toppstriden...låter lite väl dyrt tycker jag men det sa han i alla fall.

Focus RS

Jävel
2 018 Inlägg
14 december 2010
Blev sjukt sugen på att köra drifting efter att ha läst denna tråden. Får se om 240in håller vintern ut så kanske de blir drifting sen wink

You got to risk it, to get the biscuit :)

Tvivlare
2 266 Inlägg
14 december 2010
Drifting wink

http://www.youtube.com/watch?v=68uXYDouluM

Vid detta tillfälle hade bilen kostat lite grann över 1000-lappen, under 1500:-.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Sök