Straipa (stavning) en kompressor för bättre flöde?

fckit
2 december 2010 · 61 Inlägg

tje, har hört talas om att man kan straipa (stavning) en kompresor för att det ska flöda mer?, har sökt och sökt på det men hittar inget så kanske har blivit lurad helt men tänkte bara kolla om det är nån som vet någe om det,smile

börjar fundera på om min eaton m62 är för sliten / liten för min 2,8l hmm

Mvh Andreas

smokeytorque
2 december 2010 · 36 Inlägg

Bättre flöde? De är väl dimensionerade för motorer över tre liter? Skulle gissa på en översyn av flödet innan och efter kompressorn, samt en översyn (vid behov) av aggregatet. Man kan öka den s.k. volymetriska verkningsgraden genom ett par olika ingrepp, men de kostar ganska mycket, då det innebär avancerad bearbetning av komponenterna. Går det att växla om aggregatet, så är det prio ett.
Frågan är väl vad du har för utväxling nu ?

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
fckit
3 december 2010 · 61 Inlägg

kompressorn varvar dubbelt så mkt som motorn så vågar inte varva upp den mer :S jo trodde med den skulle räcka men får bara ett laddtryck på 0,2 och det är jag inte nöjd med tongue okej vad är det man gör då och ett ca pris på det? kanske är mer värt att byta till turbo då ist? smile

Mvh Andreas

smokeytorque
3 december 2010 · 36 Inlägg

De klarar växling på 4:1 med IC går det att ge 6:1 beroende på hur mycket du varvar motorn. Problemet är att det krävs mer energi att driva kompressorn allt eftersom du växlar upp den. Dessutom sjunker verkningsgraden alltmer p.g.a. värmebortfall.
Att öka volymen i kompressorn innebär egentligen att du tar ur gods ur huset och skruvar på gods på rotorn. Då förstår man att det blir dyrt. Det finns även överdimensionskomponenter att köpa, men de är i prisklass biltematurbo, och du kanske inte får ur tillräckligt av vad du vill ha i alla fall...
Turbo är ett alternativ, dessutom kräver den mindre energi för att ge effekt än en kompressor. Rätt dimensionerat får du ladd på förhållandevis låga varvtal.

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang