Spridarflöde etanol jämfört med bensin?

BmwMedKrut
19 december 2010 · 32 Inlägg

Vissa säger 30% större spridare. Jag har hört att det ska vara 50% men vet ej helt säkert.

Janneutanb
19 december 2010 · 7 271 Inlägg

BmwMedKrut skrev:
Vissa säger 30% större spridare. Jag har hört att det ska vara 50% men vet ej helt säkert.

Nu handlade inte tråden riktigt om det...
Frågan är om bränslemängden som kommer ur en viss spridare skiljer sig mellan etanol och bensin.

Cyklop
19 december 2010 · 1 277 Inlägg

Men då e den frågan redan besvarad på förstasidan

Sharky
19 december 2010 · 10 287 Inlägg

Vilken fråga då?
Har jag missat att någon har de facto mätt skillnaden i flöde mellan tex N-heptan och E-85 i en spridare?
/Göran

cykelpump skrev:
Men då e den frågan redan besvarad på förstasidan

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Cyklop
19 december 2010 · 1 277 Inlägg

Sharky skrev:
Vilken fråga då?
Har jag missat att någon har de facto mätt skillnaden i flöde mellan tex N-heptan och E-85 i en spridare?
/Göran

nej inte på de viset men den är teoretiskt besvarad även om det inte blir hundraprocentigt riktigt svar utan att man gör ett praktiskt test, det blir ju så nära man kan komma utan att lägga ner pengar på att kolla hur det är.
men detta borde inte vara första gången man tagit upp detta? kanske någon testat detta å det finns i nån gömma ute på nätet

Cyklop
19 december 2010 · 1 277 Inlägg

Okej jag hitta lite om detta men de var svårt. matten är för invecklad för mej så om detta redan framgått från andra inlägg ber jag om ursäkt.

http://rejsa.se/forum/viewtopic.php?t=2 … f8e10efa5f


Sista inlägget verkar vara det mest relevanta

Senast redigerat av cykelpump (19 december 2010)

Sharky
19 december 2010 · 10 287 Inlägg

Bra jagat!

Sista inlägget säger att:

------------------------------------------------------------------------
Tänk på deta att ms/g värdet är olika med olika brenslen & temp på brenslet på samme cc/min Storlek på spridaren.
Eempel:
413 ml/min = 195 ms/g bensin 95 15 C
413 ml/min = 201 ms/g bensin 95 50 C
413 ml/min = 187 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 15 C
413 ml/min = 194 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 50 C

ml/min & cc/min är samma värde
------------------------------------------------------------------------

Detta säger att det skulle skilja 4% i spridarkapacitet (ms/g) mellan Bensin <-> E85. Dvs bara en bråkdel av viskositetsskillnaden mellan bensen <-> E85.
Mao i princip "försumbart" när man skall kalkylera spridarkapacitet.

/Göran






cykelpump skrev:
http://rejsa.se/forum/viewtopic.php?t=2 … f8e10efa5f


Sista inlägget verkar vara det mest relevanta

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Revotech Pedal To The Metal
19 december 2010 · 750 Inlägg

Sharky skrev:
Bra jagat!

Sista inlägget säger att:

------------------------------------------------------------------------
Tänk på deta att ms/g värdet är olika med olika brenslen & temp på brenslet på samme cc/min Storlek på spridaren.
Eempel:
413 ml/min = 195 ms/g bensin 95 15 C
413 ml/min = 201 ms/g bensin 95 50 C
413 ml/min = 187 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 15 C
413 ml/min = 194 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 50 C

ml/min & cc/min är samma värde
------------------------------------------------------------------------

Detta säger att det skulle skilja 4% i spridarkapacitet (ms/g) mellan Bensin <-> E85. Dvs bara en bråkdel av viskositetsskillnaden mellan bensen <-> E85.
Mao i princip "försumbart" när man skall kalkylera spridarkapacitet.

/Göran






cykelpump skrev:
http://rejsa.se/forum/viewtopic.php?t=2 … f8e10efa5f


Sista inlägget verkar vara det mest relevanta

Kan bekräfta tack vare min vän...

Normalt brukar man inte ta hänsyn till detta när man väljer spridare.. Som sagt ingen större skillnad..
Man kan som sagt räkna med 4%

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Sharky
19 december 2010 · 10 287 Inlägg

Bra. Då vet vi det. Rule of thumb = 4% högre kapacitet med Bensin än med E85.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
BellaBlond
19 december 2010 · 32 Inlägg

Tack så mycket för era svar, då vet jag det!
Flöde N-heptan=E85

/Bella.

BmwMedKrut
19 december 2010 · 32 Inlägg

Brains skrev:

BmwMedKrut skrev:
Vissa säger 30% större spridare. Jag har hört att det ska vara 50% men vet ej helt säkert.

Nu handlade inte tråden riktigt om det...
Frågan är om bränslemängden som kommer ur en viss spridare skiljer sig mellan etanol och bensin.

Frågan förstod jag från början. Dock sa nån annan 30% större spridare så jag uttryckte bara mina erfarenheter om det smile

Cyklop
20 december 2010 · 1 277 Inlägg

BellaBlond skrev:
Tack så mycket för era svar, då vet jag det!
Flöde N-heptan=E85

/Bella.

De e bra man kunde hjälpa till

Dogge_93 Under upplärning
13 maj 2011 · 368 Inlägg

Sharky skrev:
Bra jagat!

Sista inlägget säger att:

------------------------------------------------------------------------
Tänk på deta att ms/g värdet är olika med olika brenslen & temp på brenslet på samme cc/min Storlek på spridaren.
Eempel:
413 ml/min = 195 ms/g bensin 95 15 C
413 ml/min = 201 ms/g bensin 95 50 C
413 ml/min = 187 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 15 C
413 ml/min = 194 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 50 C

ml/min & cc/min är samma värde
------------------------------------------------------------------------

Detta säger att det skulle skilja 4% i spridarkapacitet (ms/g) mellan Bensin <-> E85. Dvs bara en bråkdel av viskositetsskillnaden mellan bensen <-> E85.
Mao i princip "försumbart" när man skall kalkylera spridarkapacitet.

/Göran






cykelpump skrev:
http://rejsa.se/forum/viewtopic.php?t=2 … f8e10efa5f


Sista inlägget verkar vara det mest relevanta

Kanske yrar totalt nu så då får du säga till! wink MEN:
Dom här 4% som skiljer spridarkapaciteten mellan E85 och Bensin är det vid rumstemperatur? För Det kanske är så att viskositeten för bensinen inte ändras speciellt mycket mellan t.ex -10C och +40 grader i förhållande till hur mycket E85:s viskositet ändras i de olika temperaturerna?

MVH // Dogge

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!
turboforssen Telge Drifting Team
13 maj 2011 · 5 398 Inlägg

Dogge_93 skrev:

Sharky skrev:
Bra jagat!

Sista inlägget säger att:

------------------------------------------------------------------------
Tänk på deta att ms/g värdet är olika med olika brenslen & temp på brenslet på samme cc/min Storlek på spridaren.
Eempel:
413 ml/min = 195 ms/g bensin 95 15 C
413 ml/min = 201 ms/g bensin 95 50 C
413 ml/min = 187 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 15 C
413 ml/min = 194 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 50 C

ml/min & cc/min är samma värde
------------------------------------------------------------------------

Detta säger att det skulle skilja 4% i spridarkapacitet (ms/g) mellan Bensin <-> E85. Dvs bara en bråkdel av viskositetsskillnaden mellan bensen <-> E85.
Mao i princip "försumbart" när man skall kalkylera spridarkapacitet.

/Göran






cykelpump skrev:
http://rejsa.se/forum/viewtopic.php?t=2 … f8e10efa5f


Sista inlägget verkar vara det mest relevanta

Kanske yrar totalt nu så då får du säga till! wink MEN:
Dom här 4% som skiljer spridarkapaciteten mellan E85 och Bensin är det vid rumstemperatur? För Det kanske är så att viskositeten för bensinen inte ändras speciellt mycket mellan t.ex -10C och +40 grader i förhållande till hur mycket E85:s viskositet ändras i de olika temperaturerna?

MVH // Dogge

läser man noggrannare så står ju graderna sist på varje mätning

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Dogge_93 Under upplärning
13 maj 2011 · 368 Inlägg

!! big_smile där har du en mycket fin poäng jag missade:)

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!
turboforssen Telge Drifting Team
13 maj 2011 · 5 398 Inlägg

Dogge_93 skrev:
!! big_smile där har du en mycket fin poäng jag missade:)

ha ha ha big_smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang