2664
Sök

Alfa romeo 156 2.0ts sw hur är dom

187 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#1
hej jag kollar efter ny kombi och har snöat in mej på en alfa romeo 156 2,0 sw hur stort bagage jämfört med en v40 eller v50 har dom sen finns det några kända fel som man bör se upp med

det är inte farten som dödar det är de plötsliga stoppet

187 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#2
ingen som har nån åsikt

det är inte farten som dödar det är de plötsliga stoppet

1 228 Inlägg
10 december 2010
#3
Beror på hur du ser det. I mitt tycke är bagaget större på alfan än i forden, förlåt volvon. Det är djupare lodrätt iaf.

När det kommer till Alfa är det lite si & så med kvaliteten ryktesmässigt, men många exemplar är misskötta. Men är bilen välskött så är den inte sämre än snittet. Bilen i fråga har fantastiska vägegenskaper som gör att man gärna pressar den på kruviga vägar, så kolla upp hjulupphängninen samma gäller för bromsarna. Detta då det helt enkelt är väldigt körglada maskiner.

Se upp med/kolla även upp detta utöver det vanliga:
* Rost vid tröskelskarven (fram) och i vissa fall i ovankant av vindrutan
* Fuktskadat tak och golv, kan bero på fel på dräneringen till luftkonditioneringen har gjort att kondensvatten runnit ut på golvmattorna, hände på tidiga årsmodeller.
* Dåliga leder i framvagnen.
* Kamremsbyte var 6000mil/3år. Viktigt att den är bytt, väldigt känsligt på 156:an, dock dyrt att byta
* Kamtidsvariatorn, gäller endast 4-cylindriga motorer.

Annars är det kanontrevliga bilar, dock är baksätet inget för mig, är som att sitta i kyrkbänk, inte direkt skönt när man åker över väggupp eller på ojämna vägar.
Senast redigerat av master_lars (10 december 2010)


270 Inlägg
10 december 2010
#4
Jädrigt goa köra när det svänger samt dyra och frekventa med servicarna är dom.
Men mest blir man glad smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 december 2010
#5
Vill förtydliga att både V40 och V50 är riktigt tråkiga bilar jämfört med Alfan, svenskarna är trots allt inte tappade bakom en vagn inom området men hamnar snabbt i lä: Jag har aldrig kört en FWD i den storleksklassen som är så kompetent som 156, mycket av drivningens vanliga nackdelar är som försvunna; Alfa är mycket duktiga på att få en närvarokänsla i styrningen trots framhjulsdrift och bilen upplever både tryggt och balanserat.

När Alfan dessutom inte krånglar mer än svenskarna och känns mycket bättre byggd (Jämför klädseln i Alfa mot Volvo, eller materialen. Snittnivån är rejält mycket högre i Alfa) är valet i mina ögon enkelt, italiensk design och körglädje mot en vanlig plastig familedroska?

Sedan skrev någon "dyr att serva", men är det så farligt? En 5000:- kan ett kamremsbyte+service kosta på en 2.0TS, är det dyrare än motsvarande Volvo? Och när knepigt byggda V50 (2.4i)gjorde sig känd för att vara lika dyr som en 911 Carrera att serva på 10.000 mil, kan man verkligen kalla italienaren dyr?

Den enda kommentaren är att, om budgeten tillåter det, satsa på en 156 JTS men facelift istället. 165hp och en riktigt låg förbrukning, samtidigt som facelift höjde nivån på modellen ett snäpp. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

187 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#6
tack för alla tips och råd  få se vad det bli nu då lutar åt alfan iallafall

det är inte farten som dödar det är de plötsliga stoppet

198 Inlägg
13 december 2010
#7
Ska du inte sats på en Alfa 159 istället? Kvalitetsmässigt är den mycket bättre än 156:an och mycket snyggare. Eller är det fel prisklass kanske?
Håller med ovanstående om vad gäller körglädje och väghållning, fast gällande 159:an.

1332 - Överjävlig

187 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#8
det är fel prisklass annars hade jag köpt en 159a utan att blinka

det är inte farten som dödar det är de plötsliga stoppet

270 Inlägg
17 december 2010
#9
Rquired skrev:
Vill förtydliga att både V40 och V50 är riktigt tråkiga bilar jämfört med Alfan, svenskarna är trots allt inte tappade bakom en vagn inom området men hamnar snabbt i lä: Jag har aldrig kört en FWD i den storleksklassen som är så kompetent som 156, mycket av drivningens vanliga nackdelar är som försvunna; Alfa är mycket duktiga på att få en närvarokänsla i styrningen trots framhjulsdrift och bilen upplever både tryggt och balanserat.

När Alfan dessutom inte krånglar mer än svenskarna och känns mycket bättre byggd (Jämför klädseln i Alfa mot Volvo, eller materialen. Snittnivån är rejält mycket högre i Alfa) är valet i mina ögon enkelt, italiensk design och körglädje mot en vanlig plastig familedroska?

Sedan skrev någon "dyr att serva", men är det så farligt? En 5000:- kan ett kamremsbyte+service kosta på en 2.0TS, är det dyrare än motsvarande Volvo? Och när knepigt byggda V50 (2.4i)gjorde sig känd för att vara lika dyr som en 911 Carrera att serva på 10.000 mil, kan man verkligen kalla italienaren dyr?Den enda kommentaren är att, om budgeten tillåter det, satsa på en 156 JTS men facelift istället. 165hp och en riktigt låg förbrukning, samtidigt som facelift höjde nivån på modellen ett snäpp. smile

Jo du har ju rätt så men oljebyte kan jag göra själv på båda bilarna men kamremsbyte blir det dubbelt så ofta på Alfan nästan och det blir dyrare.
Vad en 911 Carrera kostar att serva har jag inte den blekaste om smile


1 228 Inlägg
20 december 2010
#10
En Boxter S kostar ca 25000kr att serva vid 10 000mil. Ger kanske en fingervisning.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 december 2010
#11
master_lars skrev:
En Boxter S kostar ca 25000kr att serva vid 10 000mil. Ger kanske en fingervisning.

Boxster har visserligen motorn mitt i med?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

270 Inlägg
21 december 2010
#12
master_lars skrev:
En Boxter S kostar ca 25000kr att serva vid 10 000mil. Ger kanske en fingervisning.

Kan inte lura i mig att en V50 skulle kosta 25k att serva med kamrem?
Ca 7-9000 kr pratar vi om för den servicen komplett.........
Ska man jämföra då med tex. Audi a4 2,0 tdi kostar 6500 för vanlig mellanservice tex.

/M


270 Inlägg
21 december 2010
#13
Rquired skrev:
Vill förtydliga att både V40 och V50 är riktigt tråkiga bilar jämfört med Alfan, svenskarna är trots allt inte tappade bakom en vagn inom området men hamnar snabbt i lä: Jag har aldrig kört en FWD i den storleksklassen som är så kompetent som 156, mycket av drivningens vanliga nackdelar är som försvunna; Alfa är mycket duktiga på att få en närvarokänsla i styrningen trots framhjulsdrift och bilen upplever både tryggt och balanserat.

När Alfan dessutom inte krånglar mer än svenskarna och känns mycket bättre byggd (Jämför klädseln i Alfa mot Volvo, eller materialen. Snittnivån är rejält mycket högre i Alfa) är valet i mina ögon enkelt, italiensk design och körglädje mot en vanlig plastig familedroska?

Sedan skrev någon "dyr att serva", men är det så farligt? En 5000:- kan ett kamremsbyte+service kosta på en 2.0TS, är det dyrare än motsvarande Volvo? Och när knepigt byggda V50 (2.4i)gjorde sig känd för att vara lika dyr som en 911 Carrera att serva på 10.000 mil, kan man verkligen kalla italienaren dyr?

Den enda kommentaren är att, om budgeten tillåter det, satsa på en 156 JTS men facelift istället. 165hp och en riktigt låg förbrukning, samtidigt som facelift höjde nivån på modellen ett snäpp. smile

Men att kamrem + vanlig service skulle kosta 5k på alfan låter otroligt då jag hade min fick jag priser på mellan 4500-8000 för bara kamremmen när jag ringde runt i storgöteborg...


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 december 2010
#14
Minium skrev:
Rquired skrev:
Vill förtydliga att både V40 och V50 är riktigt tråkiga bilar jämfört med Alfan, svenskarna är trots allt inte tappade bakom en vagn inom området men hamnar snabbt i lä: Jag har aldrig kört en FWD i den storleksklassen som är så kompetent som 156, mycket av drivningens vanliga nackdelar är som försvunna; Alfa är mycket duktiga på att få en närvarokänsla i styrningen trots framhjulsdrift och bilen upplever både tryggt och balanserat.

När Alfan dessutom inte krånglar mer än svenskarna och känns mycket bättre byggd (Jämför klädseln i Alfa mot Volvo, eller materialen. Snittnivån är rejält mycket högre i Alfa) är valet i mina ögon enkelt, italiensk design och körglädje mot en vanlig plastig familedroska?

Sedan skrev någon "dyr att serva", men är det så farligt? En 5000:- kan ett kamremsbyte+service kosta på en 2.0TS, är det dyrare än motsvarande Volvo? Och när knepigt byggda V50 (2.4i)gjorde sig känd för att vara lika dyr som en 911 Carrera att serva på 10.000 mil, kan man verkligen kalla italienaren dyr?

Den enda kommentaren är att, om budgeten tillåter det, satsa på en 156 JTS men facelift istället. 165hp och en riktigt låg förbrukning, samtidigt som facelift höjde nivån på modellen ett snäpp. smile

Men att kamrem + vanlig service skulle kosta 5k på alfan låter otroligt då jag hade min fick jag priser på mellan 4500-8000 för bara kamremmen när jag ringde runt i storgöteborg...

Var det pris som gällde för 2.0TS i Halmstad på den tiden min far körde en 2.5 V6 i alla fall, det vill säga kanske fyra år sedan som mest. Tiden för bytet stiger knappast och timpriset kan inte ha vuxit så mycket?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

270 Inlägg
24 december 2010
#15
Rquired skrev:
Minium skrev:
Rquired skrev:
Vill förtydliga att både V40 och V50 är riktigt tråkiga bilar jämfört med Alfan, svenskarna är trots allt inte tappade bakom en vagn inom området men hamnar snabbt i lä: Jag har aldrig kört en FWD i den storleksklassen som är så kompetent som 156, mycket av drivningens vanliga nackdelar är som försvunna; Alfa är mycket duktiga på att få en närvarokänsla i styrningen trots framhjulsdrift och bilen upplever både tryggt och balanserat.

När Alfan dessutom inte krånglar mer än svenskarna och känns mycket bättre byggd (Jämför klädseln i Alfa mot Volvo, eller materialen. Snittnivån är rejält mycket högre i Alfa) är valet i mina ögon enkelt, italiensk design och körglädje mot en vanlig plastig familedroska?

Sedan skrev någon "dyr att serva", men är det så farligt? En 5000:- kan ett kamremsbyte+service kosta på en 2.0TS, är det dyrare än motsvarande Volvo? Och när knepigt byggda V50 (2.4i)gjorde sig känd för att vara lika dyr som en 911 Carrera att serva på 10.000 mil, kan man verkligen kalla italienaren dyr?

Den enda kommentaren är att, om budgeten tillåter det, satsa på en 156 JTS men facelift istället. 165hp och en riktigt låg förbrukning, samtidigt som facelift höjde nivån på modellen ett snäpp. smile

Men att kamrem + vanlig service skulle kosta 5k på alfan låter otroligt då jag hade min fick jag priser på mellan 4500-8000 för bara kamremmen när jag ringde runt i storgöteborg...

Var det pris som gällde för 2.0TS i Halmstad på den tiden min far körde en 2.5 V6 i alla fall, det vill säga kanske fyra år sedan som mest. Tiden för bytet stiger knappast och timpriset kan inte ha vuxit så mycket?

Kanske svårt att jämföra priset på en bilverkstad vilken som helst med priset på Bilia för Volvon?
På den auktoriserade Alfa-verkstan i Göteborg skulle dom i alla fall ha 5800:- med material för kamremmen på min 156 för 2 år sedan och då ingick inte vanlig service i det.

Men i vilket fall som helst om man slår ut servicepriserna så blir Alfan iaf marginellt dyrare men det borde man kunna leva med ändå.

/M


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 december 2010
#16
Minium skrev:
Rquired skrev:
Minium skrev:

Men att kamrem + vanlig service skulle kosta 5k på alfan låter otroligt då jag hade min fick jag priser på mellan 4500-8000 för bara kamremmen när jag ringde runt i storgöteborg...

Var det pris som gällde för 2.0TS i Halmstad på den tiden min far körde en 2.5 V6 i alla fall, det vill säga kanske fyra år sedan som mest. Tiden för bytet stiger knappast och timpriset kan inte ha vuxit så mycket?

Kanske svårt att jämföra priset på en bilverkstad vilken som helst med priset på Bilia för Volvon?
På den auktoriserade Alfa-verkstan i Göteborg skulle dom i alla fall ha 5800:- med material för kamremmen på min 156 för 2 år sedan och då ingick inte vanlig service i det.

Men i vilket fall som helst om man slår ut servicepriserna så blir Alfan iaf marginellt dyrare men det borde man kunna leva med ändå.

/M

Jo jag kan tänka mig det, söker man det mest ekonomiska köpet väljer man varken Volvo eller Alfa Romeo ändå så här spelar det nog ingen roll. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

270 Inlägg
24 december 2010
#17
Rquired skrev:
Minium skrev:
Rquired skrev:

Var det pris som gällde för 2.0TS i Halmstad på den tiden min far körde en 2.5 V6 i alla fall, det vill säga kanske fyra år sedan som mest. Tiden för bytet stiger knappast och timpriset kan inte ha vuxit så mycket?

Kanske svårt att jämföra priset på en bilverkstad vilken som helst med priset på Bilia för Volvon?
På den auktoriserade Alfa-verkstan i Göteborg skulle dom i alla fall ha 5800:- med material för kamremmen på min 156 för 2 år sedan och då ingick inte vanlig service i det.

Men i vilket fall som helst om man slår ut servicepriserna så blir Alfan iaf marginellt dyrare men det borde man kunna leva med ändå.

/M

Jo jag kan tänka mig det, söker man det mest ekonomiska köpet väljer man varken Volvo eller Alfa Romeo ändå så här spelar det nog ingen roll. smile

Nej men jävligt roliga är Alfabilarna iaf smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 december 2010
#18
Minium skrev:
Rquired skrev:
Minium skrev:

Kanske svårt att jämföra priset på en bilverkstad vilken som helst med priset på Bilia för Volvon?
På den auktoriserade Alfa-verkstan i Göteborg skulle dom i alla fall ha 5800:- med material för kamremmen på min 156 för 2 år sedan och då ingick inte vanlig service i det.

Men i vilket fall som helst om man slår ut servicepriserna så blir Alfan iaf marginellt dyrare men det borde man kunna leva med ändå.

/M

Jo jag kan tänka mig det, söker man det mest ekonomiska köpet väljer man varken Volvo eller Alfa Romeo ändå så här spelar det nog ingen roll. smile

Nej men jävligt roliga är Alfabilarna iaf smile

Jo det håller jag med om till 100%, godis för en bilentusiast! big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök