Hur är bmw 525 att äga

Louise-leffe
14 december 2010 · 37 Inlägg

okej okej^^^men vad ska man ge för en bmw 525 touring 92a rullatöver 20 tusen i orginal skick bara lite sänkt.......är i bruks skick

Rock-Star
14 december 2010 · 2 982 Inlägg

Mechanimal skrev:
Min 525:a Vanos kommer jag ca 60 liter på en fulltank med om jag kör den i vettigt trafiktempo, i stan. Åker jag långkörning så kommer jag nog fan nästan 80 mil. 0,9-1,0 liter milen låter som lite väl optimistiskt, då min maskin är i oerhört bra omhändertaget skick. Tanken rymmer 85 liter för övrigt.

jag skulle gissat samma resultat som du fått på din bil.

Rock-Star
14 december 2010 · 2 982 Inlägg

volvo_242_epa skrev:
okej okej^^^men vad ska man ge för en bmw 525 touring 92a rullatöver 20 tusen i orginal skick bara lite sänkt.......är i bruks skick

mellan 12000-20000 ?.. beroende på skicket i lack inredning missljud.
är skatt betald? skick på s+v däcken?
när är nästa besiktning?...... du avgör själv vilket bud du vill ge men ta dessa grejer i beräkningen

Rquired Allmänt envis
14 december 2010 · 12 512 Inlägg

Rock-Star skrev:

Rquired skrev:

volvo_242_epa skrev:
just nu har han en 965a 3.0 den liger i snit 1l milen blandad och då är de mkt grov acc från 0...men kan man jämnföra dom 2 bilarna??mena rak6or i båda 192vs 204 hk är bmw ,n bättre eller sämre?

Tycker personligen Bmw är bättre, pigg och vaken på ett helt annat vis än Volvo´s maskin som är mer av en tillbakalutad mysmaskin.

Rock-star: Du tänker på din egen 525i? Dels automatlåda, dels mycket tyngre och M54 skiljer sig rejält på många punkter mot M50. Inte riktigt rätt att jämföra dem, men den största anledningen till att förbrukningen inte sjunkit med mer än kanske en dryg deciliter är troligtvis att det är först på senare år som förbrukning och miljö blivit något att ta hänsyn till. I början av 2000-talet var utsläpp uppmärksammat, men de flesta kunderna struntade fullständigt i vad bilen släppte ut eller drack inom rimliga gränser. smile

nja, min e60 väger chockerande nog mindre än en E34a..
e34: tjänstevikt 1630kg(dvs bil+en förare)
e60: tjänstevikt 1560kg(dvs bil+en förare)  men den skillnaden är liten.
sedan har jag inte automatlådan heller.. smile

Tvivlar starkt på det, i praktiken är den tyngre. När E60 kom var "skandalen" med felaktigt angiven tjänstevikt populär och både E60 och dess konkurrenter visade sig väga runt 200kg mer än angiven vikt, sedan rullar moderna bilar på breda däck. På E34´s tid var det cykeldäck som gällde, sedan är frågan hur många av ovanstående som rullar på original 15" men även den minsta skillnaden i däck gör en stor skillnad i förbrukning. smile

Sedan är frågan om körstil alltid lika aktuell, i Stockholm kör bilisterna ofta stadskörning i en annan omfattning än övriga Sverige. Därför är det ofta möjligt att hamna långt under angiven förbrukning även om man kör "blandad körning" i en småstad, då stadskörning här är en helt annan sak än i Stockholm eller Göteborg.

Så frågan är vad en E34 hade druckit i dina händer?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rock-Star
14 december 2010 · 2 982 Inlägg

Rquired skrev:

Rock-Star skrev:

Rquired skrev:

Tycker personligen Bmw är bättre, pigg och vaken på ett helt annat vis än Volvo´s maskin som är mer av en tillbakalutad mysmaskin.

Rock-star: Du tänker på din egen 525i? Dels automatlåda, dels mycket tyngre och M54 skiljer sig rejält på många punkter mot M50. Inte riktigt rätt att jämföra dem, men den största anledningen till att förbrukningen inte sjunkit med mer än kanske en dryg deciliter är troligtvis att det är först på senare år som förbrukning och miljö blivit något att ta hänsyn till. I början av 2000-talet var utsläpp uppmärksammat, men de flesta kunderna struntade fullständigt i vad bilen släppte ut eller drack inom rimliga gränser. smile

nja, min e60 väger chockerande nog mindre än en E34a..
e34: tjänstevikt 1630kg(dvs bil+en förare)
e60: tjänstevikt 1560kg(dvs bil+en förare)  men den skillnaden är liten.
sedan har jag inte automatlådan heller.. smile

Tvivlar starkt på det, i praktiken är den tyngre. När E60 kom var "skandalen" med felaktigt angiven tjänstevikt populär och både E60 och dess konkurrenter visade sig väga runt 200kg mer än angiven vikt, sedan rullar moderna bilar på breda däck. På E34´s tid var det cykeldäck som gällde, sedan är frågan hur många av ovanstående som rullar på original 15" men även den minsta skillnaden i däck gör en stor skillnad i förbrukning. smile

Sedan är frågan om körstil alltid lika aktuell, i Stockholm kör bilisterna ofta stadskörning i en annan omfattning än övriga Sverige. Därför är det ofta möjligt att hamna långt under angiven förbrukning även om man kör "blandad körning" i en småstad, då stadskörning här är en helt annan sak än i Stockholm eller Göteborg.

Så frågan är vad en E34 hade druckit i dina händer?

Du har nog jäkligt rätt, ska fanimej se till att väga in bilen imorn!
vet ej vad en e34 hade druckit i mina händer men men....

Rquired Allmänt envis
14 december 2010 · 12 512 Inlägg

Rock-Star skrev:

Rquired skrev:

Rock-Star skrev:

nja, min e60 väger chockerande nog mindre än en E34a..
e34: tjänstevikt 1630kg(dvs bil+en förare)
e60: tjänstevikt 1560kg(dvs bil+en förare)  men den skillnaden är liten.
sedan har jag inte automatlådan heller.. smile

Tvivlar starkt på det, i praktiken är den tyngre. När E60 kom var "skandalen" med felaktigt angiven tjänstevikt populär och både E60 och dess konkurrenter visade sig väga runt 200kg mer än angiven vikt, sedan rullar moderna bilar på breda däck. På E34´s tid var det cykeldäck som gällde, sedan är frågan hur många av ovanstående som rullar på original 15" men även den minsta skillnaden i däck gör en stor skillnad i förbrukning. smile

Sedan är frågan om körstil alltid lika aktuell, i Stockholm kör bilisterna ofta stadskörning i en annan omfattning än övriga Sverige. Därför är det ofta möjligt att hamna långt under angiven förbrukning även om man kör "blandad körning" i en småstad, då stadskörning här är en helt annan sak än i Stockholm eller Göteborg.

Så frågan är vad en E34 hade druckit i dina händer?

Du har nog jäkligt rätt, ska fanimej se till att väga in bilen imorn!
vet ej vad en e34 hade druckit i mina händer men men....

Har du möjlighet att väga bilen hade jag varit väldigt intresserad av resultatet! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Louise-leffe
14 december 2010 · 37 Inlägg

okeej ja där va bara v däck sen av de snart dags för bess.....trk ni ja ska försöka byta en 965a 91a rakt över som är bess till april me dubbdäck å nya sommar däck ny servad mm som är renoverad 2006 i motorn vid 30 tusen mil å gått 33 nu?

tobee
14 december 2010 · 735 Inlägg

Mechanimal skrev:
Min 525:a Vanos kommer jag ca 60 liter på en fulltank med om jag kör den i vettigt trafiktempo, i stan. Åker jag långkörning så kommer jag nog fan nästan 80 mil. 0,9-1,0 liter milen låter som lite väl optimistiskt, då min maskin är i oerhört bra omhändertaget skick. Tanken rymmer 85 liter för övrigt.

Finns många exempel på 525 och då speciellt med vanos som drar under litern. Jag vet att farsans bil brukar gå runt 100 mil per tank på landsväg. Det är en 525ixat med 85 liters tank som din. Alltså det tyngsta man kan tänka sig när det gäller E34 med M50. Fyrhjulsdrift, kombi och automat. Tjänstevikt 1820kg. Bilen har funnits i vår ägo i 10 år och har nu gått 37000 mil. Dom ÄR snåla när dom går som dom ska.

Senast redigerat av tobee (14 december 2010)

AD_ Biltokig ingenjör
15 december 2010 · 1 159 Inlägg

Angående vikten på transportstyrelsen tycker jag att man ibland kan ta det med en nypa salt. Enligt transportstyrelsen så har min e34 touring en tjänstevikt på 1460kg. Bra/Dåligt vet jag inte.

För att inte gå för mycket off-topic.

Jag har tyvärr inte räknat så mycket på hur pass mycket min drar, men tycker inte att det försvinner så mycket bensin. Visst han är ju inte übersnål men, för att vara så pass gammal så tycker jag det är okej.
Åkmässigt tycker jag det är riktigt skön att köra. Ligger som ett strykjärn efter vägen smile (Min ska dock vara sänkt bak enligt förra ägaren) Bra drag i motorn och skönt ljud. Trots 18" och lågbudget däck tycker jag att ljudnivån är ganska låg, dock lite stötigt.

Senast redigerat av AD_ (15 december 2010)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Lozinmust "Unloaded"
15 december 2010 · 1 557 Inlägg

tobee skrev:

Mechanimal skrev:
Min 525:a Vanos kommer jag ca 60 liter på en fulltank med om jag kör den i vettigt trafiktempo, i stan. Åker jag långkörning så kommer jag nog fan nästan 80 mil. 0,9-1,0 liter milen låter som lite väl optimistiskt, då min maskin är i oerhört bra omhändertaget skick. Tanken rymmer 85 liter för övrigt.

Finns många exempel på 525 och då speciellt med vanos som drar under litern. Jag vet att farsans bil brukar gå runt 100 mil per tank på landsväg. Det är en 525ixat med 85 liters tank som din. Alltså det tyngsta man kan tänka sig när det gäller E34 med M50. Fyrhjulsdrift, kombi och automat. Tjänstevikt 1820kg. Bilen har funnits i vår ägo i 10 år och har nu gått 37000 mil. Dom ÄR snåla när dom går som dom ska.

Då har jag väl antingen superkatastrofalt ras på gång eller så är min gasfot lite tyngre, effektvarven är ju 4000+ på M50 så där ligger man ju gärna ibland ;P Men verkligen 100 mil med IXAT? Måste varit en kattunge på gaspedalen, och vart köper jag den kattungen isåfall? =/

"When innovation meets passion!"
ekelund88
15 december 2010 · 2 656 Inlägg

Rock-Star skrev:

Rquired skrev:

volvo_242_epa skrev:
just nu har han en 965a 3.0 den liger i snit 1l milen blandad och då är de mkt grov acc från 0...men kan man jämnföra dom 2 bilarna??mena rak6or i båda 192vs 204 hk är bmw ,n bättre eller sämre?

Tycker personligen Bmw är bättre, pigg och vaken på ett helt annat vis än Volvo´s maskin som är mer av en tillbakalutad mysmaskin.

Rock-star: Du tänker på din egen 525i? Dels automatlåda, dels mycket tyngre och M54 skiljer sig rejält på många punkter mot M50. Inte riktigt rätt att jämföra dem, men den största anledningen till att förbrukningen inte sjunkit med mer än kanske en dryg deciliter är troligtvis att det är först på senare år som förbrukning och miljö blivit något att ta hänsyn till. I början av 2000-talet var utsläpp uppmärksammat, men de flesta kunderna struntade fullständigt i vad bilen släppte ut eller drack inom rimliga gränser. smile

nja, min e60 väger chockerande nog mindre än en E34a..
e34: tjänstevikt 1630kg(dvs bil+en förare)
e60: tjänstevikt 1560kg(dvs bil+en förare)  men den skillnaden är liten.
sedan har jag inte automatlådan heller.. smile

konstigt de dära för vikten på e34orna skilljer en del min fullutrustade 535 vägde in på 1890 kg på en riktig våg som polisen använder vid vägning

Rock-Star
15 december 2010 · 2 982 Inlägg

1890 ?? hur många var ni i bilen?
eller är det mycket skräpmat som är grogrunden till 1890kg ? smile

Senast redigerat av Rock-Star (15 december 2010)

ekelund88
15 december 2010 · 2 656 Inlägg

Rock-Star skrev:
1890 ?? hur många var ni i bilen?
eller är det mycket skräpmat som är grogrunden till 1890kg ? smile

jag sj + halv tank = jag 80 kg och tank 40

-stoffe-
15 december 2010 · 1 271 Inlägg

min ix vägde 1820 utan folk å halv tank.

Marcus_89 Biltokig elektriker
15 december 2010 · 3 352 Inlägg

Min 525 drog ca 0,9 när jag hade den helt orginal. Tycker jag är helt ok med tanke på motorn och vikten. Min 940gl som jag har som vinterbil dricker lika mkt, den har bara pinsamma 116hk. Visst, med tanke på att det inte är några nya bilar så är det bra tycker jag. Betalade 15k för min när jag köpte den, riktigt bra pris tycker jag då den är riktigt fin

Senast redigerat av Marcus_89 (15 december 2010)

Noxxer
16 december 2010 · 1 482 Inlägg

1890kg va tjänstevikten på min E34 540. E34or är tunga jävla as wink Märks i höga hastigheter också. Dom plöjjer sig fram som pansarvagnar smile Men försök inte svänga bara wink

BLT Service
Theracords Music Label
Jockefors
16 december 2010 · 961 Inlägg

ekelund88 skrev:

Rock-Star skrev:
1890 ?? hur många var ni i bilen?
eller är det mycket skräpmat som är grogrunden till 1890kg ? smile

jag sj + halv tank = jag 80 kg och tank 40

min 535 -88 vägde in på 1830 ..
jag 83 kg , fulltank och M inredning ( skinn )

den drar mellan 1,5 och 1,8 i stan och landsväg 1,3 MEN de sjuka är , ligger man mellan 150-200 , så kryper den neråt litern .. har funderat rätt mycke på vad de kan bero på men inte hittat nå svar ..

Pure DieselPower
thelaughingmadman
16 december 2010 · 711 Inlägg

Rock-Star skrev:
1890 ?? hur många var ni i bilen?
eller är det mycket skräpmat som är grogrunden till 1890kg ? smile

Min 540 har tjänstevikt på 1890. Inte vägt den på riktig våg dock, utan enligt fordonsregistret.

Som måttstock snittar jag 1,4 (mycket stadskörning), en 525a bör vara billigare smile

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Turbovin Turbo lover
16 december 2010 · 555 Inlägg

Min E34 525 Touring väger 1740 i pappren. Då utan dubbeltakluckan och skinnstolar. Snittar 1.6-2.0l på vintern. Landsväg går ner på 0.8-1.0 med lite tur. Men den är ju redo för skroten snart också big_smile

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Merc_ Ät gul snö, de kan vara öl
17 december 2010 · 223 Inlägg

Som sagt, kika upp bakvagnen, verkar vara jäävligt många som inte är i skick där bak, inte ens min egen var det ;P Låg som lägst kanske 0.95/milen med min.
Har för mig den vägde strax under 1800-kilo också.
Kul bil på vintern och hyfsat rymlig. Men iofs, för att vara en kombi så är det lite liten faktiskt, tycker jag iaf.

Juste! Skatten på min gick på 2184:- smile

Senast redigerat av Merc_ (17 december 2010)

Volvo 855R (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang